majorin syöttöpumpun ajoitus??????

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

valtteri1
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 12:14 pm
Paikkakunta: HUITTINEN
Viesti:

majorin syöttöpumpun ajoitus??????

Viesti Kirjoittaja valtteri1 »

kyseessä on -61 super major. Huoli alkoi kun ei tahdo lähtee kylmänä käymään ja savuttaa jonkin verran valkoista savua.

Lueskelin noita keskusteluja ja sain selville että ennakko on 21 astetta pitääkö paikkansa :?: . Tämmönen olis pumppu http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=77436

Yrittäessäni säätää ennakkoo niin vauhtipyörän merkin ollessa paikoillaan niin huomasin et pumpun merkki heitti noin 5 cm (niin kun näkyy toisessa kuvassa). Eihän tämmösillä säädöillä traktori voi ees käydä. Mistä tarvis mennä säätämään kun epäkesko ruuveista ei saa niin paljon varoja.
Voiko olla jakopäässä hammas tai pari laitettu joskus väärin.

Mistä tommoseen vaihdetaan öljyt
SUPER MAJORI ON SE MIKÄ VIE
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Toi luukku jossa lukee Simms auki ja sieltä moottoriöljyä sisään ulos se tulee alhaalta siitä ohuesta kupariputkesta, minusta siinä kupariputkessa pitäis olla mutka ylöspäin sentti tai pari siitä mutterista lukien. Siihen luukkuun vois samalla tehdä reijän ja kierteet johon tulppa niin vois öljyä lisäillä silloin tällöin. Se ajotus tosiaan tuntuis olevan niin pahasti pielessä ettei pitäis käydä eikä aikaan mitään tehoa löytyä , varmaankin sieltä jakopäästä pitäis alkaa tarkastamaan.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tulikos vika yllättäen vai pitemmällä aikavälillä, lienee kuitenkin toiminu aiemmin normaalisti.
Ennakko 23 astetta.
Vika vois olla tuon kytkinkappaleen moottorin puoleinen kiila hajonnu, ja pultti jolla kiristetään akselille ollu löysällä, tai ainakin nyt löysällä jos siitä antanu periksi.
valtteri1
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 12:14 pm
Paikkakunta: HUITTINEN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valtteri1 »

"vika" on ollu jo kauan oon vaan ihmetelly miks lähtee niin huonostikäymäänja savuttaa kamalasti, joskus lueskellessani keskusteluja luin et merkit viittaa väärään ennakkoon.

ihmettelen kyl totta pulttia kun tunttuu ihan tiukalta. Jos pumpun merkit laittais kohdalleen niin menee yli vauhtipyörän asteikon
SUPER MAJORI ON SE MIKÄ VIE
sbf
Viestit: 495
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 10:48 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sbf »

Ota etummaisin suihkuputki irti.Sit pyörittelet puolipuristin päällä kampiakselia kunnes pumpun lähtönippaan tulee naftanpinta näkyviin.
Nyt pyörität varovasti kunnes pinta värähtää.Tässä on ruiskutuksen aloitus.
Katso nyt vauhtipyörältä paljonko ennakko on ja säädä sitten kohdalleen.
Siinä pumpun koplingissa ainakin omassa majurissa on enemmän kuin yksi merkkihahlo joten etsi jos se oikea löytyy maalin alta.
valtteri1
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 12:14 pm
Paikkakunta: HUITTINEN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valtteri1 »

kun se luukku missä lukee sims on irti niin sinne vaan öljyä vai. Pitäiskö sen valua sinne alas. Kun otin sen tyhjennys pultin pois niin ei tullu yhtäkään pisaraa.

Täytyy kattoo niitä merkkejä hiukan tarkemmin.

Mut onko syytä avata jakopää?, aattelin vaan etten tee turhaa työtä vaikka pellit ja syyläri onkin jo irti
SUPER MAJORI ON SE MIKÄ VIE
valtteri1
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 12:14 pm
Paikkakunta: HUITTINEN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valtteri1 »

https://ad121b98-a-62cb3a1a-s-sites.goo ... edirects=0

Tossa Grannin laittamassa kirjassa mun pumpun ajoitus olis 19 astetta MITÄ V....A :x
SUPER MAJORI ON SE MIKÄ VIE
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Kyllä sieltä alhaanta pitäis tulla öljyä, kaatele vaan reilusti, kokeile nyt ensin niinkuin sbf neuvoi.
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

^^ Ajoitus kuuluu olla sen 23 astetta.
sbf
Viestit: 495
Liittynyt: Su Syys 11, 2011 10:48 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sbf »

Mitenkäs, tuli mieleen...Ainakin nuffista saa vauhtipyörän pultattua mihin asentoon tahansa.Merkit ei vaan enää osu kohdilleen.Olikohan majurin koneessa mahdollista tehdä samoin?
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Majorin vauhtipyörässä on 2 ohjuritapin reikää. Toinen isompi, toinen pienempi.
Eli ei mene, asennettaessa väärään kohti paikalleen.
valtteri1
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 12:14 pm
Paikkakunta: HUITTINEN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valtteri1 »

nyt on säädetty ajoitus 23
löysin fiiberi pyörästä toisen merkin, asteikosta 23 kohdalleen ja sitten fiiberi pyörästä merkki kohdalleeen


http://aijaa.com/pRJk9L Mitä merkitystä on tolla kupariputkella tossa pumpun tyhjennys propussa, eikö siihen vaan vois laittaa pultin. Aattelin vaan kun menin poikkaseen sen vanhan pultin ja kutosen pumpussa on vaan pultti sen paikalla
SUPER MAJORI ON SE MIKÄ VIE
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

valtteri1 kirjoitti:nyt on säädetty ajoitus 23
löysin fiiberi pyörästä toisen merkin, asteikosta 23 kohdalleen ja sitten fiiberi pyörästä merkki kohdalleeen


http://aijaa.com/pRJk9L Mitä merkitystä on tolla kupariputkella tossa pumpun tyhjennys propussa, eikö siihen vaan vois laittaa pultin. Aattelin vaan kun menin poikkaseen sen vanhan pultin ja kutosen pumpussa on vaan pultti sen paikalla
No paraniko käynti?

Se putki on ylivuotoa varten ja pitää oljypinnan korkeuden siinä tasossa, siis ei ole tyhjennys roppu.
Väljempi pumppu vuotaa sinne öljytilaa polttoainetta, ja viimein täyttyy kokonaa jos ei pääse mistää pois.
valtteri1
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 12:14 pm
Paikkakunta: HUITTINEN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valtteri1 »

millä se voi olla joku ylivuoto putki, sittenhän öljy pinta olis vaan joku 2mm
SUPER MAJORI ON SE MIKÄ VIE
antti.hakamaa
Viestit: 681
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Ei siellä pumpussa sen enempää kuulukaan olla öljyä kuin siihen hukkaputken reikään saakka.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Jotkut on kyllä suositellu tehdä mutkan ylöspäin siihen kupariin niin että öljyn pinta olis joku sentti tai pari. Niin mulla ainakin on ja toimii.
valtteri1
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Joulu 30, 2011 12:14 pm
Paikkakunta: HUITTINEN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valtteri1 »

:D :D :D :D älkää oikeesti naurattako et sinne laitetaan niin vähän öljyä, mistä se vanha sitten poistetaan?
Eli kannattaa laittaa samanlainen pultti mikä siellä oli, http://aijaa.com/GGccdZ ettei laita vaan normaalii pulttia
SUPER MAJORI ON SE MIKÄ VIE
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

valtteri1 kirjoitti::D :D :D :D älkää oikeesti naurattako et sinne laitetaan niin vähän öljyä, mistä se vanha sitten poistetaan?
Eli kannattaa laittaa samanlainen pultti mikä siellä oli, http://aijaa.com/GGccdZ ettei laita vaan normaalii pulttia
Ei sitä vanhaa saa pois kun irrottamalla pumppu koneen kylestä ja kallistamalla pumppu kylellee.
Ei siitä haittaa ole jos siihen putkee tekee sentin pari mutkan ylöspäin, niin kestää vähän enemmän öljyä sisällä.
Mutta ei kannata tukkon tulpata.
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Olen aiemminkin kertonut että ei kannata vanhoista kuluneista koneista astemerkkien kanssa pelata.Parhaiten saa kohdalleen kun kokeilee eri kohtiin,puolen/millin muutos ajoitukseen vaikuttaa huomattavasti.
tma

Viesti Kirjoittaja tma »

Samaa mieltä karitsan kanssa. Asteet antavat viitteet mutta lopullinen säätö tehdään käsin. On tullut todettua aika monesti asia käytännössä.

Tästä toimintametodista saatetaan kamarioppineitten keskuudessa olla toista mieltä. Siksipä ne kamarioppineet pysyvätkin kamarioppineina.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 45 vierailijaa