monkey z50j Nyt se käy
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
Kun mäntä on yläkuolokohdassa T, niin venttiilit "saksaavat" eli ovat vaihtokohdassa,tai sitten 180 astetta alaspäin. Ei ole väliä kummin päin ovat.Kuten kerroin. Käytettyä Monkeyn konetta ei saa ilman säädettävää ketjupyörää kohdalleen.Se ei juuri haittaa kunhan laittaa magneton T merkin kohdalleen ja nokka-akselin merkki on vasta tulossa kohdalleen.Se on noin puoli piikkiä jäljessä.Jos se on sen piikin edellä eli puoli piikkiä ohi merkin niin se on huono käymään.
-
- Viestit: 766
- Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
- Viesti:
Ok, eli merkit on siis kohillaan mutta mikähän siinä nyt sitten mättääkaritsa kirjoitti:Kun mäntä on yläkuolokohdassa T, niin venttiilit "saksaavat" eli ovat vaihtokohdassa,tai sitten 180 astetta alaspäin. Ei ole väliä kummin päin ovat.Kuten kerroin. Käytettyä Monkeyn konetta ei saa ilman säädettävää ketjupyörää kohdalleen.Se ei juuri haittaa kunhan laittaa magneton T merkin kohdalleen ja nokka-akselin merkki on vasta tulossa kohdalleen.Se on noin puoli piikkiä jäljessä.Jos se on sen piikin edellä eli puoli piikkiä ohi merkin niin se on huono käymään.
-
- Viestit: 4036
- Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
- Paikkakunta: Wetenpää
- Viesti:
Istuppa oikeen persiilleen ja ja mietit sitä rakennetta. Kun aikasi pyörittelet magneettoa, niin voit todeta, että joka toisella kertaa kun ”T”-merkki osuu magneetolla kohdalleen, niin nokkapyörän ajoitusmerkki sojottaa eteenpäin (kohti kohdistusmerkkiä) ja joka toisella kierroksella kohti kampiakselia.Fe35 kirjoitti:Haluaisin tietää vielä miten se nokka pitäs sojottaa kun magneetolla merkki on T:ssä.
Eli alkaako imuventtiili aueta ja pako menossa kiinni eli venttiilit saksaa.
Tämä johtuu siitä, että nelitahtimoottorin työkierto on kaksi kampiakselin kierrosta. Nokka-akseli kiertää samassa ajassa vain yhden kierroksen. Nokka-akseli siis pyörii puolet HITAAMMIN, kuin kampiakseli. Yksisylinterisessä nelitahtimoottorissa seos siis syttyy sylinterissä vain joka toisella kertaa, kun mäntä saavuttaa yläkuolokohdan. Se toinen kerta siellä yläkuolokohdassa tarvitaan, jotta pakokaasut poistuvat ja moottoriin imetään tuoretta seosta.
Yleisohjeena voi venttiilien ajoitukselle antaa seuraavan nyrkkisäännön, joka toimii lähes poikkeuksetta kaikissa yksinokkaisissa moottoreissa: SYMMETRINEN VENTTIILIEN AJOITUS. Tämä tarkoittaa sitä, että kun vauhtipyörältä on haettu männän yläkuolokohdan (YKK, T-merkki, tms.) merkki kohdalleen, niin saman sylinterin molemmat nokat ovat symmetrisessä asennossa nokka-akselilla. Nokat ovat siis symmetrisesti pystyssä ikäänkuin V-kirjaimen muotoisesti männän ja kampiakselin muodostaman linjan suhteen.
Edit: Karitsa ehti ensin...
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
-
- Viestit: 4036
- Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
- Paikkakunta: Wetenpää
- Viesti:
Sitten vianetsintään.
Jos bensiinimoottori antaa oletettavasti kipinää, mutta ei edes lupaa, tai lähde käyntiin, niin nopeimman diagnoosin ongelmaan antaa käynnistysspray, eli starttipilotti. Myös Bräkleeniä ja Quickleenia voi käyttää. Lyhyt suihkaus kaasuttimeen tai imuaukkoon ja starttaamaan/polkemaan.
Jos siellä sylinterissä on edellytykset palotapahtumalle (kipinä, puristuspaine), niin moottori takuuvarmasti lupailee ja usein käykin pari sekuntia.
Jos näin ei tapahdu, niin aletaan tutkimaan, että miksi se seos ei siellä sylinterissä syty.
Jos taas moottori lupaa ja käykin hetken, niin silloin keskitytään polttoainepuolelle.
Jos bensiinimoottori antaa oletettavasti kipinää, mutta ei edes lupaa, tai lähde käyntiin, niin nopeimman diagnoosin ongelmaan antaa käynnistysspray, eli starttipilotti. Myös Bräkleeniä ja Quickleenia voi käyttää. Lyhyt suihkaus kaasuttimeen tai imuaukkoon ja starttaamaan/polkemaan.
Jos siellä sylinterissä on edellytykset palotapahtumalle (kipinä, puristuspaine), niin moottori takuuvarmasti lupailee ja usein käykin pari sekuntia.
Jos näin ei tapahdu, niin aletaan tutkimaan, että miksi se seos ei siellä sylinterissä syty.
Jos taas moottori lupaa ja käykin hetken, niin silloin keskitytään polttoainepuolelle.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
-
- Viestit: 2142
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
zeta
On tullu takavuosina nuorimmaisen kanssa puljattua uudempaa ja vanhempaa tuommosta. Joskus sen käynnin kanssa on ollut taistelua.
Onhan siellä männänrenkaat ehjät ja oikein päin. Ne puristusrenkaat (ylemmät) ovat toisesta reunasta (muistaakseni) viisteelliset ja viisteet tulevat ylöspäin. Jos on väärinpäin, niin pitäisi kylläkin käydä, mutta syöpi öljyä.
Onhan mäntä oikein päin, siinä on merkki laessa joka osoittaa pakoaukkoon päin. Onhan mäntä tosiaan oikeaa mallia ja oikeata halkaisijaa?
Kaasarin/kurkun ja kurkun/pytyn välinen tiiviys pitää olla absoluuttinen, muuten on perin hankalaa käytättää. Siis tiivisteet kunnossa?
Sitten venttiilit. Ovatko tiiviit? Eiväthän ole tai jompikumpi niistä painunut liian syvälle kanteen. Supsuttaako käymään polkiessa?
Ja se venttiilin välyshän on vain 0,01 millimetriä, pakan ohuin liuska.
Jos nuo ja tulpat on ok, niin kyllä poikain tässä ketjussa antamilla ohjeilla pitäis käymään ruveta.
Ja vihoviimeksi; onhan vauhtipyörä oikein kampuralla, kiila on ehjä ja istuu timmisti vauhtipyörän uraan?
t. Kauko Ollila
Onhan siellä männänrenkaat ehjät ja oikein päin. Ne puristusrenkaat (ylemmät) ovat toisesta reunasta (muistaakseni) viisteelliset ja viisteet tulevat ylöspäin. Jos on väärinpäin, niin pitäisi kylläkin käydä, mutta syöpi öljyä.
Onhan mäntä oikein päin, siinä on merkki laessa joka osoittaa pakoaukkoon päin. Onhan mäntä tosiaan oikeaa mallia ja oikeata halkaisijaa?
Kaasarin/kurkun ja kurkun/pytyn välinen tiiviys pitää olla absoluuttinen, muuten on perin hankalaa käytättää. Siis tiivisteet kunnossa?
Sitten venttiilit. Ovatko tiiviit? Eiväthän ole tai jompikumpi niistä painunut liian syvälle kanteen. Supsuttaako käymään polkiessa?
Ja se venttiilin välyshän on vain 0,01 millimetriä, pakan ohuin liuska.
Jos nuo ja tulpat on ok, niin kyllä poikain tässä ketjussa antamilla ohjeilla pitäis käymään ruveta.
Ja vihoviimeksi; onhan vauhtipyörä oikein kampuralla, kiila on ehjä ja istuu timmisti vauhtipyörän uraan?
t. Kauko Ollila
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
Ja ihan vihonviimeiseksi myy minulle sopuhintaan ja osta kiinalainen.Kaikki mun neljä Hondaa on 1/2 automaatteja mutta kai voisi muutaman uudemmankin hankkia.Tenavana isä ei ostanut mulle Monkeytä,joten ostin ite Harley Davidsonin.Niitten kanssa meni 20 vuotta, nyt olen purkanut lapsuuden traumoja ja haalin kaikki Monkeyt nurkkiin mitä vain sopivasti löydän.On mulla vieläkin HD Panshoveli tallissa mutta sillä olen ajellut vain 200km viidessä vuodessa, Monkeyllä on tullut jauhettua yli 2000km.
-
- Viestit: 4741
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
kaasari irti ja imuaukosta tippa bensaa sisään. hörähtää varmasti jos ei oo sytkä puolella tai venttilikoneistossa vikaa..
mulla oli kans monkey ja hyvin pelitti. kerran vuoteen joutu konerempan tekemään ja takarenkaan vaihtamaan. kilsoja ajoin kolmen vuoden aikana 25tkm. sitä ennen en tiedä kuinka monta kertaa mittari oli jo ajettu ympäri. 95 tai 96 oli vm. 1998 ostettiin.
hitto ku ei vanha enää muista oliko ajoitus oikeen silleen että ekana aukes pako ja sitten imu kun lähti konetta pyörittämään siitä kohtaa kun merkit oli kohdillaan.
mulla oli kans monkey ja hyvin pelitti. kerran vuoteen joutu konerempan tekemään ja takarenkaan vaihtamaan. kilsoja ajoin kolmen vuoden aikana 25tkm. sitä ennen en tiedä kuinka monta kertaa mittari oli jo ajettu ympäri. 95 tai 96 oli vm. 1998 ostettiin.
hitto ku ei vanha enää muista oliko ajoitus oikeen silleen että ekana aukes pako ja sitten imu kun lähti konetta pyörittämään siitä kohtaa kun merkit oli kohdillaan.
-
- Viestit: 766
- Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
- Viesti:
Re: zeta
Ite en ole mäntää vaihtanut ja kansi on paikallaan joten ei pysty näkemään, ollut kuulema uudella männällä käynnissä porakoeella laittaneet???jouto kirjoitti:On tullu takavuosina nuorimmaisen kanssa puljattua uudempaa ja vanhempaa tuommosta. Joskus sen käynnin kanssa on ollut taistelua.
Onhan siellä männänrenkaat ehjät ja oikein päin. Ne puristusrenkaat (ylemmät) ovat toisesta reunasta (muistaakseni) viisteelliset ja viisteet tulevat ylöspäin. Jos on väärinpäin, niin pitäisi kylläkin käydä, mutta syöpi öljyä.
Onhan mäntä oikein päin, siinä on merkki laessa joka osoittaa pakoaukkoon päin. Onhan mäntä tosiaan oikeaa mallia ja oikeata halkaisijaa?
Kaasarin/kurkun ja kurkun/pytyn välinen tiiviys pitää olla absoluuttinen, muuten on perin hankalaa käytättää. Siis tiivisteet kunnossa?
Sitten venttiilit. Ovatko tiiviit? Eiväthän ole tai jompikumpi niistä painunut liian syvälle kanteen. Supsuttaako käymään polkiessa?
Ja se venttiilin välyshän on vain 0,01 millimetriä, pakan ohuin liuska.
Jos nuo ja tulpat on ok, niin kyllä poikain tässä ketjussa antamilla ohjeilla pitäis käymään ruveta.
Ja vihoviimeksi; onhan vauhtipyörä oikein kampuralla, kiila on ehjä ja istuu timmisti vauhtipyörän uraan?
t. Kauko Ollila
Magneetto on oikein ja kiila ehjä, sen tarkistin
Kaasarin kurkun ja imuaukon välissä on paperitiiviste ja näyttäisi ehjältä ja uran kuva painautunut tiivisteeseen, kurkussa on ilmeisesti o-renkaalle ura mutta sitä ei ole eikä löydy sopivaa o-rengasta minun lajitelmista, liekkö sitten koskaan ollutkaan en tiedä
Pitää tarkastaa nuo venttilien välykset, mutta luulis lähtevän käymään jos ne ei kanna
ei supsuta polkiessa, pitää vissiin kansi irrottaa niin näkee venttiilit
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
Ota kannesta venttiilien korkit auki ja kun puristuskohdalla venttiileissä tuntuu juuri ja juuri välys niin se on hyvä.Sitten voisit ottaa imu- ja pakoputken (ei sarjan,heh,heh) irti.Avustaja pyörittää konetta hitaasti ja itse kuuntelet pihiseekö puristuksella kanavissa. Jos ei isommin puhise niin tällää imukanavaan1/2 kaljapullon korkillista bensaa ja polkaise käymään.Siinä pitäisi olla kierrosten rajoitin että ei se itteensä riko. Vanhemmat kiertää 11000 kierrosta kun alkaa venttiilit sekoamaan.On mitattu manuaali mittarilla magneetosta...
-
- Viestit: 766
- Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
- Viesti:
karitsa kirjoitti:Ota kannesta venttiilien korkit auki ja kun puristuskohdalla venttiileissä tuntuu juuri ja juuri välys niin se on hyvä.Sitten voisit ottaa imu- ja pakoputken (ei sarjan,heh,heh) irti.Avustaja pyörittää konetta hitaasti ja itse kuuntelet pihiseekö puristuksella kanavissa. Jos ei isommin puhise niin tällää imukanavaan1/2 kaljapullon korkillista bensaa ja polkaise käymään.Siinä pitäisi olla kierrosten rajoitin että ei se itteensä riko. Vanhemmat kiertää 11000 kierrosta kun alkaa venttiilit sekoamaan.On mitattu manuaali mittarilla magneetosta...
nuokin tuli tehtyä eikä lähde. Venttiilit säädin myös.
Nyt on kansi pois paikaltaan. Aivan kirkas männänlaki näkyy eli tuskin
on käynytkään tällä männällä. Pienet venttiilin syvennykset männässä ja teksti in ylöspäin eli imu kanavaan päin.
Venttiilit näyttäisi olevan kannessa kunnossa. Istuvat tiiviin näköisesti eivät ainakaan ole mutkalla.
Tarvitsen uuden korkin tuohon venttiilin säätöaukkoon, löytyykö?
-
- Viestit: 766
- Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
Johan tästä nyt ropleemi tuli! Melkein ainoa mahdollisuus on ettei tulppa tee kipinää paineessa.En tunne hyvin kuin nämä 1/2 automaatit,onko tässä kärjet ja kondensaattori? Konkkaa voisi epäillä. 30 vuotta sitten kaverin monkeyssä oli kipinä ongelmaa ja kun hän yritti ostaa Hämeenlinnan Honda diileriltä Motarista uutta puolaa ne eivät myyneet.Sanoivat että koskaan ei ole Monkeystä puola mennyt. Vika sitten löytyikin konkasta.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Kipinä sieltä puuttuu jos puristuksia on ja tulppa kastuu.Fe35 kirjoitti:Männänrenkaat katoin ja näyttäs olevan ok. Mäntä on oikean kokoinen sylinteriin
nähden. Kasasin uudelleen. Ei lupaa edes starttipilotilla. Kipinä on kirkas ja hyvä.
Kyllä se jossain vaiheessa ääntä päästää vaikei kaikki ajotukset ihan kohallaa oliskaa, jos kipinää on tarjolla.
Olikos sitä jo monella tulpalla kokeiltu, ja tulpanjohto suoraa tulppaa kiinni ilman hattua.
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
kärettömällä sytkällä tuon ikäinen on..
jos kaikki muu on ok niin ääni tulpalle. joskus koettu tunturilla kantapään kautta, päräytin isolle kirkolle. ja letkassa kun oli tarkotus lähteä etenemään niin ei mitään elonmerkkejä edes työntämällä.
tulppa irti ja kipinä on.. penkin alta varakynttilä kiinni ja kerrasta käymään.
joku vuosi sitten 90 luvun alkupään mankiin tein ventiili rempan, oli mäntä vaihettu ja sen jälkeen polkasu kammen puutteessa työnnetty käymään vaan ei ollu lähteny, ei ollut kuulema tökännyt mutta kun kyselin jaon ajotuksesta niin tuli kysymys "mikä ajotus?" no suoraan kansi auki, ventiilit kyllä äkkiseltään näytti oleva ok, mutta palotilaan tilkaa tinneriä näytti että pakonen vuotaa läpi.
no ventiili rempan ja sen nokan ajotuksen jälkeen lähti ongelmitta
jos kaikki muu on ok niin ääni tulpalle. joskus koettu tunturilla kantapään kautta, päräytin isolle kirkolle. ja letkassa kun oli tarkotus lähteä etenemään niin ei mitään elonmerkkejä edes työntämällä.
tulppa irti ja kipinä on.. penkin alta varakynttilä kiinni ja kerrasta käymään.
joku vuosi sitten 90 luvun alkupään mankiin tein ventiili rempan, oli mäntä vaihettu ja sen jälkeen polkasu kammen puutteessa työnnetty käymään vaan ei ollu lähteny, ei ollut kuulema tökännyt mutta kun kyselin jaon ajotuksesta niin tuli kysymys "mikä ajotus?" no suoraan kansi auki, ventiilit kyllä äkkiseltään näytti oleva ok, mutta palotilaan tilkaa tinneriä näytti että pakonen vuotaa läpi.
no ventiili rempan ja sen nokan ajotuksen jälkeen lähti ongelmitta
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
-
- Viestit: 766
- Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
- Viesti:
Pitää etsiä jostain nyt niitä pieniä tulppia.
Tuo ei mene vielä jakeluunkun katsoo tuotta nokkaa
kun mäntä on ylhäällä (Magneeton sytytysmerkki kohdalaan) ja venttiilit saksaa niin tässä on sillon molemmat venttiilit yhtäaikaa raollaan. Pako menossa kiinni ja imu aukeaa.
Saa pyörittää magneettoa jonkun verran tuon klo12 olevan merkin yli ennen kuin pakoventtiili on kokonaan kiinni näyttäis liike loppuvan klo 10 kohdalla.
Miten seos voi syttyäkkään jos pako on auki kun kipinä tulee, en ymmärrä.
Pitää vissiin uskoa merkkeihin ei omaa järkeen.
Tuo ei mene vielä jakeluunkun katsoo tuotta nokkaa
kun mäntä on ylhäällä (Magneeton sytytysmerkki kohdalaan) ja venttiilit saksaa niin tässä on sillon molemmat venttiilit yhtäaikaa raollaan. Pako menossa kiinni ja imu aukeaa.
Saa pyörittää magneettoa jonkun verran tuon klo12 olevan merkin yli ennen kuin pakoventtiili on kokonaan kiinni näyttäis liike loppuvan klo 10 kohdalla.
Miten seos voi syttyäkkään jos pako on auki kun kipinä tulee, en ymmärrä.
Pitää vissiin uskoa merkkeihin ei omaa järkeen.
-
- Viestit: 681
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
- Paikkakunta: urjala
- Viesti:
nelitahtimoottorissa sytytys tapahtuu vain joka toisella moottorinkierroksella, eli puristus- ja työ-tahdin välissä.
tai tarkalleen ottaen puristustahdin lopussa.
pyöräytä konetta kierros eteen päin niin siitä kun venttiilit vaihtaa niin olet melko lähellä sytytys hetkeä.
tai tarkalleen ottaen puristustahdin lopussa.
pyöräytä konetta kierros eteen päin niin siitä kun venttiilit vaihtaa niin olet melko lähellä sytytys hetkeä.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
-
- Viestit: 357
- Liittynyt: La Touko 12, 2007 8:56 am
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
Fe35 kirjoitti:Pitää etsiä jostain nyt niitä pieniä tulppia.
Tuo ei mene vielä jakeluunkun katsoo tuotta nokkaa
kun mäntä on ylhäällä (Magneeton sytytysmerkki kohdalaan) ja venttiilit saksaa niin tässä on sillon molemmat venttiilit yhtäaikaa raollaan. Pako menossa kiinni ja imu aukeaa.
Saa pyörittää magneettoa jonkun verran tuon klo12 olevan merkin yli ennen kuin pakoventtiili on kokonaan kiinni näyttäis liike loppuvan klo 10 kohdalla.
Miten seos voi syttyäkkään jos pako on auki kun kipinä tulee, en ymmärrä.
Pitää vissiin uskoa merkkeihin ei omaa järkeen.
Miksi mäntä alunperin vaihdatettiin?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hsippe ja 55 vierailijaa