Jopas on erikoista.. Mulla käy 3kpl mankin koneita ja 2kpl mankin koneen perustaisia myllyjä hyvin NGK:llaValmet502E kirjoitti:Meidän perheen Monkey ei yritäkkään lähteä käyntiin NGK tulpalla, ei uudellakaan. Nippondensolla toimii hyvin..
monkey z50j Nyt se käy
- Broadspeed
- Viestit: 2513
- Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
- Paikkakunta: Masku
- Viesti:
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
-
- Viestit: 766
- Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
- Viesti:
2k asennossa mittarissa lukee .209 voi olla mittarissa ja mittaajassakin vikaFe35 kirjoitti:Ei varmaan ole kohallaan, mutta haittakos se nyt mitään jos kipinä tulee kumminkin tulppaan. Eikös anturin tehtävä ole vaa antaa signaali millon kipinän pitää tulla?Osmo_ kirjoitti:2000 -asennossa. Resistanssi ei ole kohdillaan. En nyt mene tarkkaan muistamaan, oliko se 12,8 vai 128 ohmia kun sen piti olla likimääräsiesti.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 766
- Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Aika erikoista, jos tulta on, palavaa ainetta ja ilmaa niin kyllä pitäs jossain vaiheessa potkia konetta käymää, tai lyödä lieskaa kaasariin tai hormiin.Fe35 kirjoitti:On nekin katottu. En polje kytkin pohjassa.8400 kirjoitti:Ootko tarkistanu kaikki johtoliitokset siitä sivumuovin alta?? Ethän polje sitä kytkin pohjassa?
Kipinä tulee siis tulppaan kun kokeilee irtaallaan, sitä en tiedä tuleeko se pytyssä
Koska pensat ja pilotit tarjottu, eikä mitää tapahdu, niin tuntus että tuli puutuu.
Nyt pitäs olla niitä irtokipinöitä heitettäväksi pyttyyn
-
- Viestit: 4036
- Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
- Paikkakunta: Wetenpää
- Viesti:
Nyt tässä on kyllä ajoittain johdateltu Fe35:sta harhapoluille. Anteeksi, mutta täytyy sanoa, että on ollut hieman
Tuo vianmääritys pitäis olla alle 10 minuutissa tehty näinkin yksinkertaiselle laitteelle, jos lähdetään ensin perusasioista liikkeelle ja tehdään tarkastuksia järjestelmällisesti.
Aikaisemmin on tullut todettua:
1. Kipinä tulee
2. Seos ei pala (kokeiltu pilotilla) → polttoainelaitteissa EI ole vikaa
3. Puristuspaineet? Ei ole todettu. Pitäsi olla min 6,0 bar, normaalisti 8,0 – 12,0 bar.
4. Venttilien ajoitus todettu oikeaksi
Tässä ei ole enää montaa vaihtoehtoa.
puristuspaineet eivät ole riittävät -tarkastamatta
kipinää ei muodostu paineisessa tilassa -vaikeaa todeta
kipinä tulee väärään aikaan -magneeton kiila tarkastettu, mutta...
Puristuspaineiden luotettava toteaminen on avain vianetsinnässä etenemiselle.
Sähköpuolelta:
Ensinnäkin voidaan olettaa tuon herätinanturin olevan sikäli kunnossa, koska kipinä tulee ja mitattu resistanssi 0,209 kilo-ohmia sattuu aika liki ohjearvoja. Ohjearvo on 50-200 ohmia (lähde: motor cycle data, autodata). Joissain moottoreissa se on jopa 600 ohmia, joten 50-600 ohmia on oikella hehtaarilla.
Toisekseen jos aletaan epäilemään kipinän syntymistä paineisessa tilassa, niin se voi vain viitata läpilyöntiin. Läpilyönti voi tällöin tapahtua sytytyspuolassa, tulpanjohdossa, tulpanhatussa, tai tulpassa.
Kolmanneksi menisin vielä tuohon herätinanturiin. Kertomuksen mukaan se on vaihdettu. Kipinä on ILMEISESTI ollut alunperin kadoksissa, josta syystä anturi vaihdettu. Moottori ei ole ILMEISESTI lähtenyt käyntiin edes tuon tunnistimen vaihdon jälkeen ja näin on ryhdytty männän vaihtoihin jne. Jos näin on, niin siinä vaiheessa on mennyt hommat reisille. Hyvin epätavallista on, että moottoriin olisi tullut itsestään samaan aikaa kaksi eri vikaa.
Kuten tuolla jo aikaisemmin esimerkissä kerroin, niin siinä Escortin tapauksessa herätinanturin johtojen järjestyksellä oli ratkaiseva merkitys. Kuvittelen sen johtuvan siitä, että induktiivinen pulssi on vaihtosähköä ja pulssin muoto on peilikuva silloin, kun johdot ovat ristissä, eli väärin kytkettyinä. En ainakaan keksinyt muuta selitystä tuossa omassa tapauksessani. Oletukseni on, että sytytysajoitus määräytyy esim. positiivisen pulssiaallon mukaan. Kuin pulssi on väärinpäin, niin sytytyshetki sattuu väärään kohtaan. En ole tätä asiaa myöhemmin tullut kokeilleeksi muissa tilanteissa ja en voi tätä asiaa kuitenkaan vahvistaa. Ajatukset vaan kulkevat siihen herätinanturiin. Emme voi tietää, että missäpäin Kiinaa se on valmistettu ja onko se edes oikea osa. Puhumattakaan ko. anturin johtojen kytkennöistä.
Tuo vianmääritys pitäis olla alle 10 minuutissa tehty näinkin yksinkertaiselle laitteelle, jos lähdetään ensin perusasioista liikkeelle ja tehdään tarkastuksia järjestelmällisesti.
Aikaisemmin on tullut todettua:
1. Kipinä tulee
2. Seos ei pala (kokeiltu pilotilla) → polttoainelaitteissa EI ole vikaa
3. Puristuspaineet? Ei ole todettu. Pitäsi olla min 6,0 bar, normaalisti 8,0 – 12,0 bar.
4. Venttilien ajoitus todettu oikeaksi
Tässä ei ole enää montaa vaihtoehtoa.
puristuspaineet eivät ole riittävät -tarkastamatta
kipinää ei muodostu paineisessa tilassa -vaikeaa todeta
kipinä tulee väärään aikaan -magneeton kiila tarkastettu, mutta...
Puristuspaineiden luotettava toteaminen on avain vianetsinnässä etenemiselle.
Sähköpuolelta:
Ensinnäkin voidaan olettaa tuon herätinanturin olevan sikäli kunnossa, koska kipinä tulee ja mitattu resistanssi 0,209 kilo-ohmia sattuu aika liki ohjearvoja. Ohjearvo on 50-200 ohmia (lähde: motor cycle data, autodata). Joissain moottoreissa se on jopa 600 ohmia, joten 50-600 ohmia on oikella hehtaarilla.
Toisekseen jos aletaan epäilemään kipinän syntymistä paineisessa tilassa, niin se voi vain viitata läpilyöntiin. Läpilyönti voi tällöin tapahtua sytytyspuolassa, tulpanjohdossa, tulpanhatussa, tai tulpassa.
Kolmanneksi menisin vielä tuohon herätinanturiin. Kertomuksen mukaan se on vaihdettu. Kipinä on ILMEISESTI ollut alunperin kadoksissa, josta syystä anturi vaihdettu. Moottori ei ole ILMEISESTI lähtenyt käyntiin edes tuon tunnistimen vaihdon jälkeen ja näin on ryhdytty männän vaihtoihin jne. Jos näin on, niin siinä vaiheessa on mennyt hommat reisille. Hyvin epätavallista on, että moottoriin olisi tullut itsestään samaan aikaa kaksi eri vikaa.
Kuten tuolla jo aikaisemmin esimerkissä kerroin, niin siinä Escortin tapauksessa herätinanturin johtojen järjestyksellä oli ratkaiseva merkitys. Kuvittelen sen johtuvan siitä, että induktiivinen pulssi on vaihtosähköä ja pulssin muoto on peilikuva silloin, kun johdot ovat ristissä, eli väärin kytkettyinä. En ainakaan keksinyt muuta selitystä tuossa omassa tapauksessani. Oletukseni on, että sytytysajoitus määräytyy esim. positiivisen pulssiaallon mukaan. Kuin pulssi on väärinpäin, niin sytytyshetki sattuu väärään kohtaan. En ole tätä asiaa myöhemmin tullut kokeilleeksi muissa tilanteissa ja en voi tätä asiaa kuitenkaan vahvistaa. Ajatukset vaan kulkevat siihen herätinanturiin. Emme voi tietää, että missäpäin Kiinaa se on valmistettu ja onko se edes oikea osa. Puhumattakaan ko. anturin johtojen kytkennöistä.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
-
- Viestit: 766
- Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
-
- Viestit: 4741
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
-
- Viestit: 766
- Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Käynnistyspoljin pyörittää moottoria kytkimen kautta, aikuinen kun kunnolla polkaisee nii saattaa kytkin luistaa, etenkin jos se on huono. Kyllä sielä nyt on puola, cdi boksi, se impulssianturi tai magneetosta joku hajalla. Eikö kellään tuttavalla ole mankia niin vois noita koittaa? Ootko kattonu ettei sinivalkoisen johdon välissä ole vastusta, joka olis hajonnut?
-
- Viestit: 8629
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Jako on silloin oikein (ainakin vanhan mallin kannessa) että O on kannen merkistä ''puoli piikkiä'' myötäpäivään (eli ylös).
Pitäkööt cardaani vaan paikkansa. Olen h*lvetin onnellinen ettei mopoja ole enää. Heittelen näitä vinkkejä ulkomuistista kokemuspohjalta. Miten impulssikäämin välys vauhtikseen nähden? Pitäis olla 0.3-0.5mm.
Hä? Minä kerennyt ees polkemaan. Tapanani sattuu olemaan koneen käsin pyörittely ja tarkistelu ennen polkemisia...karitsa kirjoitti:Suomen Monkey tietäjän Kone on outo malli kun pystyy polkemaan käyntiin 1:6 jaolla,nomaalisti alkaisi venttiilit heti kohta ottamaan mäntään.Kaasuttimella ei ole tässä merkitystä kun on jopa kaadettu tilkka bensaa suoraan imukanavaan.
Pitäkööt cardaani vaan paikkansa. Olen h*lvetin onnellinen ettei mopoja ole enää. Heittelen näitä vinkkejä ulkomuistista kokemuspohjalta. Miten impulssikäämin välys vauhtikseen nähden? Pitäis olla 0.3-0.5mm.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Sen, että sytyttääkö vielä puristuspaineessa, voi testata helposti. Vaikka ruuvimeisseli tulpanjohdon päähän, meisselin varsi 5mm päähän rungosta, tuplavarmistus ettei varmasti itse koske metalliosiin ja kaveri polkaisee polkimesta. Jos tulee kipinä, sytyssä riittää jännite. Joku eepos taitaa neuvoa testaamaan tulpalla josta keskielektrodi on leikattu irti, toimii varmasti sekin. Ilman läpilyöntijännite on luokkaa 3000V/mm, eli 5mm on 15000V. Sitä induktioanturia on aika turha mittailla jos kipinä tulee, sillä jos se on kuollut ei kipunaakaan tule.
-
- Viestit: 457
- Liittynyt: To Tammi 28, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: Savonmua
- Viesti:
Vaikuttaa siltä, että kytkinvaijeri on säädetty liian tiukalle jolloin kytkin luistaa aina polkaistaessa. Löysää vaijeria ja polkaisehan uudestaan.Fe35 kirjoitti:Voikos tuo jako jotenkin muuttua vaikka merkit on oikein.
Oikein kovaa kun polkasee nii
tuntuu kuin käynnistyspolin luistaisi. Kerran pari sillon tällön pamahtaa
mutta ei läheskään joka polkasulla. Bensahanan tai ryypyn kun avaa niin loppuu ne
vähätkin paukkeet.
Minulle sattui kerran sellainen juttu, että minua pyydettiin katsomaan Monkeyn moottoria kun siinä ei ollut tuntunut puristusta yhtään ja kone oli purettu eikä sitä osattu kasata enää. Kilometrejäkin oli vasta parisen tuhatta.
Noh, minä kasasin moottorin joka oli aivan uuden veroisessa kunnossa. Kun kokeilimme mopoa sitten käyntiin niin kytkin luisti ja pojat sanoivat, että juuri tuon takia he purkivat koneen. Oli tullut ruuvattua vaijeri niin tiukalle, että kytkin oli auki koko ajan.
-
- Viestit: 4036
- Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
- Paikkakunta: Wetenpää
- Viesti:
No, ei näillä saavutuksilla voi vielä moponrassaajaviiksiä kasvatella! Vaik reilut parikytä vuotta pois fyysisestä olemuksesta saattais markkina-arvoa kohentaa kummasti
Suosittelisin ottamaan tulpan yöksi irti ja huomenna vaikka vielä sytkärillä kuivatella sitä tulppaa. Se ensimäinen käynnistysyritys sitten kannattaa kokeilla bensahana kiinni ja suihkauttamalla vain vähän sitä pilottia kaasuttimen kurkkuun.
Mulla on nyt vähän sellainen kutina (genitaalialueella), että se palotila taitaa olla aika turvoksissa palamattomasta bensasta. Siihen viittais tuo käynnistinpolkimen luistaminen (kovempi puristuspaine), sekä tuo ryypyn käyttökokemus (eihän tässä oo itsekään saanut ryyppyä!). Sinne sylinteriin on vaan yksinkertaisesti poljettu paljon palamatonta bensaa.Fe35 kirjoitti:Voikos tuo jako jotenkin muuttua vaikka merkit on oikein.
Oikein kovaa kun polkasee nii
tuntuu kuin käynnistyspolin luistaisi. Kerran pari sillon tällön pamahtaa
mutta ei läheskään joka polkasulla. Bensahanan tai ryypyn kun avaa niin loppuu ne
vähätkin paukkeet.
Suosittelisin ottamaan tulpan yöksi irti ja huomenna vaikka vielä sytkärillä kuivatella sitä tulppaa. Se ensimäinen käynnistysyritys sitten kannattaa kokeilla bensahana kiinni ja suihkauttamalla vain vähän sitä pilottia kaasuttimen kurkkuun.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
Osmolle tosta nokan välitys-suhteesta että tätä mopedia on varmaan poljettu jo lähes Suomen ennätyksen verran ennenkuin kysyit tuosta nokan pyörimis-suhteesta.Ja minä taas olen onnellinen neljän Monkeyn omistaja,eli oikea porvari. Se on ihan normaalia että hyväkin kytkinlevy luistaa kun polkaisee,siinä on vain yksi levy.Vaihdoin juuri uudet levyt omaani ja hivenen luistaa vaikka 1/2 automaatissa on kaksi samankokoista levyä.Se on muuten hyvä mittari kuinka pitävät on kytkinlevyt kun polkaisee käymään.Harleyssäni on puristus-suhde jotain 11:1:een eli ylärekisterissä.Kun polkaisen käymään kytkin (5kuivaa levyä) luistaa vähän mutta taas kun vetäsee täyskaasulähdön niin siinä ei kytkin luista vaikka rykiä löytyy n.120 hevosta.
-
- Viestit: 766
- Liittynyt: Su Syys 20, 2009 9:32 pm
- Viesti:
on tätä polettu tässä muutamana päivä, väillä olen hanan käyttänyt auki että sanut pensaa kaasariin, sitten taas hana kiinni ja polkemaan.
Ei ole palotila pensaa täynnä
Kaasari avattu ja putsattu 3:nnen kerran, luulis olevan puhadas.
Jako tarkastettu ja kokeiltu siirtää 1 hammas molempiin suuntiin eikä auta.
3 uutta kuivaa tulppaa on jonossa odottamassa,tulpassa ei ainakaan vika ole.
Jännä kun se nyt alkoi vähän jo paukkumaan sillon tällön, ei vaan kipinöitä riitä sitten käynnistykseen tai sitten se tulee väärään aikaan.
Jotain supsetta sieltä välillä nyt kuuluu jos ei pamahda
Luulis kai sen cdi boksin tai puolan menevän kerralla mykäksi
Ei ole palotila pensaa täynnä
Kaasari avattu ja putsattu 3:nnen kerran, luulis olevan puhadas.
Jako tarkastettu ja kokeiltu siirtää 1 hammas molempiin suuntiin eikä auta.
3 uutta kuivaa tulppaa on jonossa odottamassa,tulpassa ei ainakaan vika ole.
Jännä kun se nyt alkoi vähän jo paukkumaan sillon tällön, ei vaan kipinöitä riitä sitten käynnistykseen tai sitten se tulee väärään aikaan.
Jotain supsetta sieltä välillä nyt kuuluu jos ei pamahda
Luulis kai sen cdi boksin tai puolan menevän kerralla mykäksi
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot] ja 25 vierailijaa