Etelämantereen Fergusonit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Etelämantereen Fergusonit

Viesti Kirjoittaja karitsa »

On ehkä ollut täällä aiemmin mutta laitetaan nyt tarinaa.Vuosina 1957-58 Edmund Hillaryn retkikunta kisutti motorisoidulla kalustolla etelänavalle.kaikki muut laitteet hajosivat matkalle mutta kolme Ferguson TE-20 traktoria pääsi perille.Pakkanen oli pahimmillaan -55C:ta ja puuterilunta oli jopa 60cm. Matka meni 3048m korkean harjateen yli missä ilman ohuuden vuoksi teho laski yli 40%,eli ei paljon ollut enään jäljellä kun ottaa vielä huomioon voimaa vievät telat. Koneet olivat sidottu köysillä toisiinsa railojen varalta.traktorit olivat liki vakiomalleja.Yksi tuotiin takaisin joten jos käytte etelänavalla niin tuokaa loput tullessanne.Lapiohommiin voi varautua. http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... (1957).JPG
Vompatti
Viestit: 1066
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 5:43 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vompatti »

Eikös siellä ole yksi valmettikin? 705 muistaakseni.
Kärsi harkiten.
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Näitä pilotteja voi olla vielä hengissä,ne voivat kutsua itseänsä tosi masinisteiksi. Jos vompatti oli yksi kuskeista niin on varmaan rementtia iskeny.Ta sitten on pipotta mennyt vaikka äiti varmasti laittoi pipan mukaan.
Avatar
rattori
Viestit: 11135
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rattori »

fo'd
Viestit: 11
Liittynyt: To Marras 01, 2012 8:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fo'd »

Ei niitä verkuja enää oo. US Army Lt. Col. Antero Havola ajo niistä Caterpillarilla yli... :lol:
Avatar
rattori
Viestit: 11135
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rattori »

tuplat
trahata
Viestit: 818
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja trahata »

takapyörät näyttäs selvästi korkeammilta kuin vakio28 tuumaset ,mitenkähän voima ollenkaan on riittänyt ,yleensä takapyörien halkaisijaa telojenkanssa pyritään ennemmin pienentään
esal
Viestit: 15
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:23 pm
Paikkakunta: Turun Seutu
Viesti:

Fergu

Viesti Kirjoittaja esal »

Vompatti
Viestit: 1066
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 5:43 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vompatti »

Eipä ole rementia vielä iskenyt: http://www.ekofokus.com/2009/11/finnarp ... kohti.html

Siellä se valmetti nököttää :)
Kärsi harkiten.
esal
Viestit: 15
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:23 pm
Paikkakunta: Turun Seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esal »

Vompatti
Viestit: 1066
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2012 5:43 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vompatti »

Onkos muuten tämä tyttö jo päässyt sinne etelämantereelle? http://www.tractortractor.org/english/

Jos on, niin sitten siellä on yksi deutsikin :)
Kärsi harkiten.
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Mahtoiko harmaat olla bensoja/bensapetrooleja? Jos keli on alle miinus viis mun tiisseli murahtelee vaan: palataan keväämmällä...
Lohkolla saa suostuteltua kovemmillakin....
kuutio
Viestit: 1131
Liittynyt: Su Maalis 07, 2010 10:12 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kuutio »

veikkaus että käyttövoimana pensselinpesuaine eli pelkkä pentsiini..
Rappiotilan saattohoitaja
Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Kun tuota Valmettia tutkimusasemalle myytiin, oli muutamia vaikeita keskustelun aiheita. Niinkuin sekin, että miten huolto ja mahdollisten takuutyöt tehdään. Silloin ei vielä ollut huoltopistettä Uuden-Seelannin eteläsaarella.
Ajan kuluessa osoittautui, että tutkijat olivat monitoimimiehiä, saivat traktorin tarvittaessa käymään ja taisivat peräti vaihtaa öljypohjankin.
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Mitähän sille Valmetille nykyään kuuluu,onko edelleen Etelänavalla jonkun maajussin ladon räystäskaadossa? Eikä myy millään. Vai onko tuotu takaisin Suomeen vitriiniin.
rekola
Viestit: 1490
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 3:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekola »

Tätä Fergujen hyttimallia on monet kotinikkarit majoreihinsa soveltaneet suomessakin. :lol:
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Ei olleet hytit Mr Palmun tekemiä. Jutussa oli että hytit tehtiin paikapäällä,olisiko AY-liikkeen junttura huomauttanut työolosuhteista. Muutoksina oli talviakut,mitä lie sitten tarkoittaa? ,vesitiiviit jarrut ja pakkasen kestävät eristeet sähköjohdoissa.
Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Siitä Valmetista muistelen kuulleeni, että on ollut vain tutkimusaseman pihakoneena. Ei lähtenyt esim. selkosille polttopuita etsimään. Lumitöitä kai riittää ja mm. lumen nostoa jonkinlaiseen makean veden tekovehkeeseen.
Menomatkasta en muista kuulleeni, ettäkö kenen kyydissä pääsi loppumatkan.
Niin kai on ollut että kesän kovimmilla pakkasilla ei ole paljoa ollut ajoa eikä ajureitakaan paikalla.
Ferkku
Viestit: 5144
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Muistan lukeneeni tuosta Valmetista jostain lehdestä. Olisko ollut Valtran lehti. Tekivät siihen jotain isompaa remonttiakin tuolla, olisko ollu moottoriremppa tai jotain...
HESA
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Helmi 21, 2012 5:02 pm
Paikkakunta: Etelä-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HESA »

Yksi näistä Etelämantereen Ferguista löytyy entisöitynä jostain englantilaisesta museosta, jossa tuon kuvan otin, en vaan muista missä kylässä se oli. Kuva 105 liittyy samaan.


http://gallery.kuukuna.net/gallery3/ind ... apa1_pieni
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -AP-, Bing [Bot], Google [Bot], TunturiPappa, vallu455 ja 53 vierailijaa