Majorin laittoa...

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Majorin laittoa...

Viesti Kirjoittaja forssu »

http://www.nettikone.com/fordson/major/1146088
Juuri talliin ajettuna.
Kone vaihdettu johonkin fordin 4 pyttyiseen. Voimaa tuntui olevan aikalailla. Ja mustaa savua. :D
Vikaa/korjattavaa on kuitenkin aikalailla.

Sähköt. Mikään ei toimi ja johdot roikkuu katkonaisina.

Nostolaite. Vivun alumiinikuori halki ruuvien alta. Öljyt tulee ulos ulosoton pyöriessä. Saanee kai hitsaamalla kasaan. Vipu ei myöskään nouse pito asennosta ylöspäin. Purkamallahan vika selviää, mutta olisiko etukäteen neuvoja vian aiheuttajasta.

Jarrut. Yllätys yllätys ei mitään vaikutusta vaikka miten seisoisi polkimilla.

Muutenkin kaikenlaista pientä. Lokarit mädät, vesiletkut puhki polttoaineen paluuletku puuttuu...

Ja vuosimallistakaan ei ole tietoa. Alkujaan kai ollut bensa-petroli kone, kun tankki on kaksi korkkinen.
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Toivottavasti saahaan kuvia pällisteltäväksi.

Melkosesti oli jäänyt ilmoituksesta tietoa poes. :wink:
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

Joo olihan se vähän vajavainen teksti, mutta ei ainakaan vielä kaduta jos sen saisi käyttökuntoon satasella-kahdella. :lol:

Ja tottakai maalia kesällä päälle.

Kuvia tulee kunhan saan kameran käsiini.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Unelmien peli. Onnea! Tai otan osaa. En oikein tiedä vielä, kumpaako pitäisi sanoa. Varmaan itse tiedät paremmin parin viikon päästä :D
hamsteri
Viestit: 2796
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

jep

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

otan osaa meinaan samanlaisella värkillä. mutta sen toiveajattelun satasella kahdella voit jo kättelyssä unohtaa.
meinaan jos jarrut pitää tehdä (kengät uudet )
etuakselin väljyydet poistaa ( puslaa holkkia akslilaa sorvata)
konetta korjata
perää remontteerata yms yms
kyllä arbeettia riittää täälläkin päässä ja käynnistä ei ole vielä puhettakaan...
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Arvaus: Siinä voi olla Traderin 76 hv:n kiuas. Niitä on joissain ollut. Ja se parisataa on ensin parasta juoda pois haitoista ja sitten hankkia uudett rahat traktorin kunnostusta varten. Ennustus: Jos selviät kahdella tonnilla, olet jo taitava kone- ja talousmies.
bbf
Viestit: 614
Liittynyt: Su Heinä 05, 2009 5:03 pm
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bbf »

No niin,onnea projektille!Eipä ole sua liiemmin näkyny palstalla viimeaikoina.
Laitahan tekstiä ja kuvia meille,kun projekti etenee.
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

Siis kahdella sataa meinasin nostolaitteen ehjäilyä että saisi pihan putsattua.
Jarrut ja muut sitten uusilla isommilla rahasummilla, kun tien päälle halutaan lähteä.
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2513
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Seurantaan meni. Reilusti vaan kuvia ja juttua :)
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

Ja pienen lisätutkinnan jälkeen...
>Etuakseli suht tiivis. Oli parempi ajaa, kuin tuo "kunnossa" oleva -56 majori.
V-tuki hitsattu suht rosoisesti ja erikoisilla kulmaratkaisuilla. Vanhat hitsipuikon pätkätkin siellä on pystyssä.
Imuputki on poikki monesta kohtaa, eli ilma ei ole suodattunut enää hetkeen aikaan.
Alavesiputki on tehty melko monen kurvin kautta. Ajatuksena olisi tehdä se kahdella 90 asteen kurvilla nykyisen 4 kurvin sijaan.
Rapakaaret on täysin loppu. Tai alaosaan pitää hitsata 0,5 metrin suikale uutta peltiä ja kiinnikettä.
Oikea eturengas on räjähtämäisillään.
Startti on suht karun näköinen ja johdotus tehty jollain muulla kuin alkuperäisellä tavalla.
Jäähdyttäjästä on tuulitunneli pirstoutunut siivikkoon.
Astinlaudatkin vaikuttaa liian toivottomille ehjäillä. Näissä menee jotkut jatkot jarruakseleiden päälle.

Onko muuten se nostolaitteen vivun alumiini pala jotain räkä alumiinia vai voiko sitä hitsata? Huomenna ajattelin sitä esitellä työkaverille joka hitsailee alumiinia työkseen.
Mutta saisi tuon nostolaitteen ja sähköt toimimaan niin että saisi lopputalven lumet tuupittua konevoimalla. Keväämmällä sitten lisää euroja että siitä saisi päivänvalon kestävän. :wink:
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Siinäpä sitä iltapuhdetta näin kevään korvalla. Rattoisia hetkiä vaan traktorin parissa.

Eiköhän se kysymäsi nostolaitteen osa ole ihan normi hitsattavaa. En kyllä ole hitsannut kyseistä, mutta ei kai majoriin nyt mitään eikoisseosta ole laitettu.
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Melko varmaan pystyy hitsaamaan.
Olisko tullut hilut väärin sinne venttiiliin ja vedetty väkisin pultit kiinni. Tai sitten jäätynyt.
Meneehän tuossa varmasti muutama ilta.....
Jarruvaijerit on ihanan kalliit Majoriin :D
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

Osa lähti hitsaukseen.
Vettähän sieltä tuli aikalailla avattaessa eli liekkö sitten jäätynyt tai jäässä ollessa väännetty rikki.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Julle
Viestit: 523
Liittynyt: To Marras 25, 2010 8:08 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tossa varaosia majuriin, sattu vaan silmään ja heti muistin, että joku tarvii :idea:

http://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Maju ... ?ca=19&w=3

Tosin se parin satasen putjetointi ja itsetekemisen ilo jää vähemmälle...
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

Kappas vain. Kai nuo pitäisi ostaa. Nykyiset nimittäin ovat todella mädät.

Avasin äsken nostolaitekannen. Öljyt oli kermaa kuten arvata saattaa. o-renkaat enemmän ja vähemmän rikki. ai niin ja pumppu oli hitsattu... :?
Syy selvisi avaamalla varoventtiilin kannen. ainakin -56 majorissa jousi on suoraan kantta vasten+ muutama ohut prikka. Tässä oli joku "pultti" tungettuna jousen sisälle+ muutama prikka. Eli jousi oli yli sentin verran puristettuna kasaan. Kai tämän virityksen ansiosta paine on noussut niin että pumppu on joskus haljennut. Hitsaussauma oli suht siisti, mutta näytti vuotavan, kun sormen laittoi putken päähän ja voa-akselia pyöritti.
Huomenna vähän pesukonetta osille ja lisää ihmettelyä.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Se pumppuhan toimittaa nyt varmaan varoventtiilin virkaa. Kun paine kasvaa liikaa niin rako suurenee. Varmaan se hitsikin halki kerran siitä vuotaa.

Ei muuten ensimmäinen halkinainen pumppu paineen noston seuraksena.
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

Tarkemmin kun sitä tutki niin hitsaussauma on keskeltä halki. Muuten kyllä pirun nätin näköinen sauma koko masiinan muihin hitsauksiin nähden.

Niin ja pumppua tutkiessa kippasin nostolaitekannen pultit perän pohjalle... :lol:
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

Nyt on kuvatuksia tai kuvotuksia...

perä

Ja vettähän sieltä tuli ensiksi varmaan 1,5 litraa..

Nostolaitekansi

Koneen kylki. Suht koht kuiva..

Huohotin on jo tässä mallissa suljettu...

V-tuki hitsattu vähän erikoisesti. Saumoissa törröttää vanhoja tarttuneita puikkoja.

Ei se nyt enään niiiin pahalta näytä.

Pumppu

Komentokeskus

Reikää 1 2

Vuotaa. Simpukan alustiiviste kai sökö.

Vesiletku. Hinkkaa laturiin. Omana visiona vetää putki moottorin ja jäähdyttimen välistä etuukehdon päältä.

Molemmat palkit vääntynyt/väännelty. Kai nuo prässissä saa oiottu ja vahviketta taakse.

Lisäteho ominaisuus on ollut jo majorissakin. Tässä oli joku vaijeri joka veti pakkosyötön pohjaan, kun kaasu oli pohjassa...

Paluuputki poikki

Perän imusihti oli jo suht sotkuinen.

Kuuluuko varoventtiilin jousessa olla tälläinen palikka? Ainakaan -56 vuosimallin majorissa tälläistä ei ole. Ja olisiko tässä se syy miksi pumppu on joskus haljennut?

Pumpun hitsaussaumassa halkeamia.

Takapuolelta pumppu on täysin ehjä

Että tuollainen projekti se on. Vetoakseleiden isoissa rattaissa näkyi hampaiden juurissa jälkiä molemmilla puolilla. Ja pientä pelkoa herätti kolaus, kun kaasun nosti kutosvaihteella. Voisiko jarruakseleiden laakereissa olla sanomista? Mikään ei kylläkään tuntunut väljälle, kun rautakangella vääntelin akseleita ja rattaita.

Seuraavaksi kai perälle pitäisi antaa vähän liotushoitoa että vesilervan saisi pois. Uutena öljynä perään tulee linja-auton 150tkm ajettuja suodatettuja perä ja vaihteistoöljyjä.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

No.. Valokuvat ainakin on hyvälaatuisia ja selkeiä.

Eiköhän siitä asiantuntevan käsissä menopeli vielä tule.

Voisi sitä pumppua vielä uudelleen yrittää kasaan hitsailla jos ei pesät kovin kuluneita.

Se kolaus taitaa olla ihan asiaankuuluvia perusääniä. Ota vaihdelaatikon sivuluukku auki ja tarkastele sieltä olisko laakareissa välystä.
Tarkasta vielä perän alennusrattaat että kaikki hampaat tallella.
Perän murikkapyörän väljyydenhän tuossa pystyy nyt koleilemaan.
sytty
Viestit: 876
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sytty »

kuormurien mootoreissa on tuolle pakkosyötölle vaijeri hyttiin, siksi tuossa tuo varsi....
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hsippe, maukku, Mönni ja 70 vierailijaa