moottorin vaihto james 52D

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Vastaa Viestiin
metsuri Torkkelista
Viestit: 262
Liittynyt: 14.02.2013, 17:37
Viesti:

moottorin vaihto james 52D

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista » 14.02.2013, 20:14

onks kenellä kokemusta ko. vekottimen moottorin vaihdosta? on niin ahtaan näköstä. etukuormaaja pitänee ottaa pois, et edes vähä mahtuu jotain tekee. Pitääkö koppi ottaa pois että pääse moottoriin käsiksi?

lokomo925
Viestit: 567
Liittynyt: 27.11.2011, 20:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lokomo925 » 14.02.2013, 20:19

Vastaavanlaisessa koneessa piti nostaa koppia ylöspäin etupäästä hieman niin mahtu ropaamaan konetta kunnolla
Koneet pysyvät ehjinä vain jos niihin ei koske

metsuri Torkkelista
Viestit: 262
Liittynyt: 14.02.2013, 17:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista » 03.09.2014, 22:46

No, pitää vastailla ite esittämääni kysymykseen...

Kuva

Kuva


Kuva

Puolitoista vuotta sitten kyselin asiaa, ei mitään kiirettä oo ollu. nyt tuli vaan ajankohtasesksi. Huomenna pitää käydä kattelees yhtä puimurin moottoria tilalle, tai sitte rempata tuo.

Vaihtaminen on vaan pirun työläs homma, ilmankos se on oksettanutkin puolitoista vuotta.Moottorin päältä kaikki pois, pohjapanssarit pois, öljysäiliö pois, pumput ja letkut irti, oljynjäähdytin ja syyläri pois, etuaksilisto irti ja eteenpäin, ahtaassa paikassa olevat kehäpultit irti.... ym pikku hilpettä. No ei se nyt kuitenkaan kauheen paha oo mutta paikat on niin pirun ahtaat.

Kuormaajalle ja kopille ei onneksi tarvunu tehä mitään. Hommaa helpottaa jos on toinen etukuormaajavehe millä nosteelee etukuormaajaa pois edestä, ni on vähäenempi tilaa.

Jos nyt joku joutuu moista tekemään, ni pienenä vinkkinä ni startin allakin on yksi kehäpultti...

Tässä ku ei vaa nyt tullu semmone alakautta remontti kyseeseen

trahata
Viestit: 445
Liittynyt: 30.12.2012, 11:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja trahata » 04.09.2014, 14:51

lähtikö kone vauhtipyörineen irti muuntimesta vai pitikö vetolevyn pultit avata jostain luukusta,

metsuri Torkkelista
Viestit: 262
Liittynyt: 14.02.2013, 17:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista » 04.09.2014, 22:33

Kyllä se lähtee muuntimen kanssa irti, pitää vaa saada vedettyä jota 15 cm eteenpäin. Siis muunnin on jollain 8:lla pultilla kiinni vauhtipyörässä


näinhän siin ä sitten kävi...


Kuva


Eli ei niistä vakio 4248 (4236) moottoreista oo paljon apua. Se on niissä nelivedoissa ja teollisuusmalleissa se etupään kiinnitys ihan erilainen, niin kuin arvelinkin.1986 vaihtui kone 236:sta 248:iin

Eli pistin tuon vanhan levälleen, uudet putket,männät, liuskat ja tilkkeet, ni eiköhän se oile siinä

Joskus puolitoista vuotta sitten kun kyselin IKH:ltä konetta, niin äijä kylmän viileesti väitti, että 4-sarjalaisissa on aina sama loki.... ja paskat on

MP
Viestit: 644
Liittynyt: 27.07.2008, 20:09
Paikkakunta: rannikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MP » 05.09.2014, 00:31

Jep ei sovi,esimerkiksi puimurin moottoria on turha sovittaa yhteenkään Massikkaan ja nelossarjan moottoreita on useita erilaisia.Esim,3000 sarjan massikoitten moottoreita on mahdottomuus laittaa mihinkään muihin.
John Deere B
IH Farmall M
IH Farmall FC-C
MH 744 D6
Ferguson TEF20
Ferguson 35
MF 35X
MF 65
MF 65 MP
MF 65 MP
MF 135
MF 135 MP
MF 185 MP
MF 690

metsuri Torkkelista
Viestit: 262
Liittynyt: 14.02.2013, 17:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista » 05.09.2014, 07:57

Kysymys MF-asiantuntijoille

Taitaa olla se Farmilaitteen korjaussarja hinnaltaan aika kilpailukykyinen, 567e ?

Sopii muka sarjanumeroon 839079J saakka. Pitänee lähteä tarkistamaan. Eikö se ole siinä moottorin kupeessa (muistaakseni jostain moottorin kupeen numerosta aikoinaan tarkistin moottorin tyypin ).

Tämmösiä numerosarjoja löysin

Lokin yläreunassa LF 31180 U 117665N

Lokin alareunassa keulassa 14G 86

Lokin alareunassa takana 3711347 A2

Mikähän se sarjanumero on? Käyköhän se Farmilaitteen korjaussarja? Pitänee varmistella sieltä Farmilaitteesta.

metsuri Torkkelista
Viestit: 262
Liittynyt: 14.02.2013, 17:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista » 05.09.2014, 08:43

Kyllähähen se sieltä Farmilaitteesta selvisi. Korjaussarja 667e, niitä näkykin olevan enempi niitä 4248 sarjoja (oisha sen huomannu ku ois selaillu eteenpäin, tartuin vaan siihen ekaan)

MP
Viestit: 644
Liittynyt: 27.07.2008, 20:09
Paikkakunta: rannikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MP » 05.09.2014, 10:55

Kysy Keskolta myös.
John Deere B
IH Farmall M
IH Farmall FC-C
MH 744 D6
Ferguson TEF20
Ferguson 35
MF 35X
MF 65
MF 65 MP
MF 65 MP
MF 135
MF 135 MP
MF 185 MP
MF 690

metsuri Torkkelista
Viestit: 262
Liittynyt: 14.02.2013, 17:37
Viesti:

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista » 07.09.2014, 09:56

Löytyy noita vanhoja viestiketjuja korjaussarjoista

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 7968220c75

Jos joku muistaa hyviä ketjuja asiaan liittyen, ni pistäkää linkkiä.

Mikä on asiantuntijoiden mielipide näistä viimeistellyistä kuivista putkista?

Oisko kenellä tietoa mitä koneistaminen nykypäivänä maksaa, jos käyttää ns. raakoja putkia?

Mahje
Viestit: 3
Liittynyt: 27.07.2018, 21:26
Viesti:

Re: moottorin vaihto james 52D

Viesti Kirjoittaja Mahje » 30.07.2018, 23:59

Moottorin irroitus samanmoisesta itsellä menossa. Putkien vaihto paikallaan lähes ylivoimainen tehtävä. Etukuormaaja ja -akseli on jo irti. Kuten myös kehäpultit, mutta moottori vain ei irtoa. Lohkon ja laatikon sauman yläreunasta joku ihme kanittaa. Mitään pulttia ei katkosta enää löydy

390
Viestit: 187
Liittynyt: 14.12.2015, 21:47
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Re: moottorin vaihto james 52D

Viesti Kirjoittaja 390 » 31.07.2018, 00:15

Ihan varmastiko irti myös se keskellä ylhäällä oleva?

Lemmy
Viestit: 1740
Liittynyt: 01.01.2006, 12:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: moottorin vaihto james 52D

Viesti Kirjoittaja Lemmy » 31.07.2018, 09:35

Jos kaaveli kerran samanlainen kuin MF-traktoreissa, niin esim MF 390 on keskellä ylhäällä 12-kantainen pultti, johon sopii 13 mm avain. Kanta taaksepäin ja hyvin pimennossa on.

Mahje
Viestit: 3
Liittynyt: 27.07.2018, 21:26
Viesti:

Re: moottorin vaihto james 52D

Viesti Kirjoittaja Mahje » 31.07.2018, 09:40

Se keskellä ylhäällä oleva on varmastikin se joka kanittaa. Sitä vain ei ole vielä löytynyt

trahata
Viestit: 445
Liittynyt: 30.12.2012, 11:20
Viesti:

Re: moottorin vaihto james 52D

Viesti Kirjoittaja trahata » 31.07.2018, 16:06

Siis mikä tekee putkien vaihdon mahdottomaksi yläkautta.

Mahje
Viestit: 3
Liittynyt: 27.07.2018, 21:26
Viesti:

Re: moottorin vaihto james 52D

Viesti Kirjoittaja Mahje » 01.08.2018, 07:33

Pultti löyty. Tänks. Oli just siinä möhjän seassa

Kolme putkea irrotin mutta tunkki ei mahdu viimeiseen. Lämppärin kotelo jää eteen.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ari, dexta59kemiö, Esa Markku, isoo, lart, Mutteri Matti, Superdexta-64 ja 75 vierailijaa