Dexta, Super Dexta, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Vastaa Viestiin
Avatar
Broadspeed
Viestit: 1883
Liittynyt: 25.10.2011, 07:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Dexta, Super Dexta, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja Broadspeed » 21.12.2012, 08:43

Tuli tuollainen elämää nähnyt konevikainen Dexta hommattua. Pienellä parsimisella tuosta saanee varmaan vielä hyvän lumikolan korvikkeen :)

Koneen räjäytin samantien kappaleiksi, kun ei nostanut öljynpaineita. Öljypumpun akseli oli poikki ja ratas öljypohjassa, joten eipä ihme.. Onneksi oli sammutettu heti, niin muuta ei ollut rikki kuin öp rattaat ja veivi- ja runkolaakerit. Osakasa tilattu Englannista, mutta lähetys saapunee vasta tammikuun lopulla kun ei ollut kaikkia osia hyllyssä.. Tilausta odotellessa tarkoitus pajottaa pellit/lokasuojat suoraan ja vähän korjailla muutenkin. Vähän upgreidausta luvassa myös vaihtovirtalaturin, lohkolämmittimen ja jalkakaasun muodossa :lol: Ja jos jostain löytyy alkup. etuvanteet, niin nekin voisi vaihtaa.. Mitkähän valssit nuo lienee, kun on irtokauluksella vielä?



Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Broadspeed, 10.10.2019, 09:34. Yhteensä muokattu 15 kertaa.
Fordson Dexta -60
Fordson Super Dexta -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Kuva

Superdextaaja
Viestit: 8740
Liittynyt: 25.10.2010, 09:12
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja » 21.12.2012, 09:13

Hyvä ja suorapeltinen Dextahan tuo on. Onko tuo vasen etuakselin pitkittäistuki ottanut jotenkin itseensä jossain vaiheessa, kun näyttää näin äkkiseltään silmään olevan aika lailla mutkalla? Liekö aiheutunut tuosta muutakin haaveria? Onpa onni, ettei ole kone enempää särkynyt öljypumppuakselin antautuessa.
Etuvanteet olisko otettu jostain hevoiskärryn akselista. Noita kumipyöräakseleita on ruvettu jossain vaiheessa myymään hevosten lavakärreihin. Isompipyöräiset samanlaiset pantavanteet löytyy itseltäkin varastosta.

Avatar
Broadspeed
Viestit: 1883
Liittynyt: 25.10.2011, 07:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Broadspeed » 21.12.2012, 09:45

Joo tuo vasen puoli on saanut vähän kipiää joskus ja nokkapelti on alhaalta tuhannen solmussa :( Täytyy näyttää vähän prässiä/lekaa..

Kuva

Pitkittäistuki on tosiaan mutkalla, mutta muuta ei ole onneksi mennyt rikki. Meinasin prässätä takaisin suoraan sen. Vai hevoskärryn pyörillä oikeen tullaan ajelemaan :D

Tosiaan kylmä hiki ottalla purin tuota konetta, mutta kampura oli onneksi ehjä.. Myyjän mukaan koneen alettua ääntämään on lopetettu työt ja ajettu 15m suuliin seisomaan.
Fordson Dexta -60
Fordson Super Dexta -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Kuva

penttijp
Viestit: 314
Liittynyt: 31.08.2008, 14:11
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Viesti Kirjoittaja penttijp » 21.12.2012, 10:29

Jos sinulta puuttuu jotain Dextan manualeja tai räjäytyskuvia, tuolta löytyy melko kattavasti dokumentaatiota 8)

https://docs.google.com/folder/d/0B-LB6 ... lJOEU/edit
_____________________
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Dexta -64
Ford 2000 -69
Zetor 6245 -90, EK Isme 140L
Howard GEM Rotavator
FcF

Avatar
Broadspeed
Viestit: 1883
Liittynyt: 25.10.2011, 07:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Broadspeed » 21.12.2012, 10:40

Kiitos linkistä, jotain manuaaleja jo löysinkin..

Naantalissakin näköjään muutama kunnon rakvaattori :)
Fordson Dexta -60
Fordson Super Dexta -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Kuva

jouto
Viestit: 1849
Liittynyt: 13.02.2006, 18:01
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Vanthet

Viesti Kirjoittaja jouto » 21.12.2012, 10:50

Nuo etupyörät ovat lukkovanteilla. Koska pyörät ovat vanhat ja kumien kunto arvoitus, niin muodostavat vaaran esimerkiksi renkaan täytössä. Voipi se lukkovanne lähteä kun rengas lähtee ja voipi kutsua vieressä kuhkijaa paitsi lasareetti niin kalmisto jo parin-kolmen ilmakehän plotsauksessa.

t. Kauko Ollila

Avatar
Broadspeed
Viestit: 1883
Liittynyt: 25.10.2011, 07:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Broadspeed » 21.12.2012, 11:11

Tuon takia alkuperäiset vanteet onkin hankintalistalla, kunhan koneen muuten saa ensin kuntoon..
Fordson Dexta -60
Fordson Super Dexta -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Kuva

jouto
Viestit: 1849
Liittynyt: 13.02.2006, 18:01
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

No...

Viesti Kirjoittaja jouto » 21.12.2012, 11:35

No hyvä. Komio paja sulla.

Kauko Ollila

Avatar
Broadspeed
Viestit: 1883
Liittynyt: 25.10.2011, 07:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Broadspeed » 21.12.2012, 11:58

Oma paja "vähän" pienempi :lol: Kuvat on työpaikalta..
Fordson Dexta -60
Fordson Super Dexta -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Kuva

jouto
Viestit: 1849
Liittynyt: 13.02.2006, 18:01
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jouto » 21.12.2012, 12:10

Sakkeleiden määrää kyllä vähän tuumasinkin... :)

KO

DexMasZet
Viestit: 6943
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 21.12.2012, 14:50

Siisti peli ja kaikki asiallisesti.
Tulleekos mihin käyttöön? Itse en maalaisi jos tulee työ hommiin,lommotkaan ei mehtä hommissa haettoo.
Tuuninkia itsellänikin suunnilla samanverran,eli
Luukas 45a,maa vaihettu,yksi iso akku,valot,penkki sekä putki.
Vielä pitäs tuo startti kunnostaa tae ostaa semkonen että napista tärähtää. 8)

Jammu
Viestit: 16415
Liittynyt: 08.01.2010, 22:39
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu » 21.12.2012, 15:06

hieno peli tuollaisenaankin kunhan kiuas on rempattu.

Eipä tuolle tosiaan kauheesti tarttis muuta kuin pakoputki reilaan, tuolla turvakaarella voi heittää kuikkaa, vetovarren päät ja vetovarret hitsailisin kuntoon. Voi olla melkeen pelto-uskottavamman näköinen fiksausmaalaamatta varsinkin kun pellit on kunnossa eikä kurseessa
Joka tuulta tarkkaa, ei kylvä; ja joka pilviä pälyy, ei leikkaa.

Avatar
Broadspeed
Viestit: 1883
Liittynyt: 25.10.2011, 07:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Broadspeed » 21.12.2012, 15:26

Tulee ihan siistiin lumen työntelyyn levyllä. Kesällä sitten jotain "näytösajoa" :mrgreen: Jos vaan aikaa on niin ajattelin maalata tuon, tuossa käytössä ei paljon maalit kulu..

Kaari lähtee tosiaan kuikkaan ja uusi putki tulee kun vanha on hapan ja vinoon hitsattukin.. Liian isot uudet vetovarren päät tuohon onkin jo joku hitsannut, täytyy vaan vähän viimeistellä ja koukun nostovaijerit muuttaa ketjuksi. Uusi starttikin näyttää olevan ja Lucaksen 45A dynamon hommasin just. Ketjutkin löytyy. Ovat tosin isommalle gummille, mutta pitää lyhentää.
Fordson Dexta -60
Fordson Super Dexta -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Kuva

DexMasZet
Viestit: 6943
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 21.12.2012, 15:40

Joku patentti paavo vaehtanu veto koukun,ilmeisesti paakoineen.
Miksköhän lokarit maalata? Vissiin yritetty naamioida superi perus malliksi...
Tosin perus dextan mylly,vai pelkät vanteet vaehettu? Lukko taes olla?

Avatar
Broadspeed
Viestit: 1883
Liittynyt: 25.10.2011, 07:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Broadspeed » 21.12.2012, 17:29

Vanhaan koukunrunkoon joku tosiaan hitsuutellut tuonnäköisen koukun.. Lukkoa ei oo kun tää on ihan perus-Dexta. Alkuperäinen väri lokareissa valkonen, en tiiä miks on siniseksi maalattu..
Fordson Dexta -60
Fordson Super Dexta -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Kuva

DexMasZet
Viestit: 6943
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 21.12.2012, 18:07

Jännä väritys siinä tappauksessa.
Eekös salonen nimimerkki kaupitellu 220cm perälevyä joka oli ollu sextassa/rextassa/textassa/majorin kaverissa ja vaekka missä muussa vastaavassa.
Rakkaalla lapsella monta nimmee. :D

Avatar
Broadspeed
Viestit: 1883
Liittynyt: 25.10.2011, 07:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Broadspeed » 21.12.2012, 18:46

Jaa-a enpäs tiedä salosen levyistä :D Jos edukkaasti löytyy niin mikä jottei.. Keräilin tuossa jo levyyn metallitarpeita.. Aikalailla kaikki löytyy paitsi itte levy tars kantata.. Ois vaan aikaa enemmän harrastaa :roll:
Fordson Dexta -60
Fordson Super Dexta -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Kuva

DexMasZet
Viestit: 6943
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 21.12.2012, 20:14

Juu,onhan noita kanttailtu ennen muinoin niinkin että ensin rälläkällä urat ja toho sekä leka.
:D
Rakentelin muuten samantyylisen käännön kun salosen levyssä omaani. Näppärä kiännellä entiseen verrattuna.

Avatar
Broadspeed
Viestit: 1883
Liittynyt: 25.10.2011, 07:21
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Broadspeed » 21.12.2012, 21:29

Mimmonens se kääntö sitte on :?:
Fordson Dexta -60
Fordson Super Dexta -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Kuva

DexMasZet
Viestit: 6943
Liittynyt: 29.07.2011, 18:22
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » 21.12.2012, 21:59

Kämänen jos tottunut tavalliseen,minä joka olin tottunut kääntymättömään pidän sitä erittäin hyvänä.
Kaksi palkkia vierekkäin,levyssä "senttistä lattaa" hitsattu kiini josta tulee pultit läpi niin että ne ylettää palkkien molemman puolen yli. Sitten ylemmät latat joissa reijät pulteille. Kiristetään niillä kiinni haluttuun asentoon.
Levyn kääntöön menee noi 20sek,toisinpäen laettoonnoin 1min. Joutuu aina kääntäessä aukasemaan 2mutteria...
Ihan hyvä systeemi parin pultin budjetilla. :D

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: korsteeni, valumötti ja 14 vierailijaa