häkäpöntön toiminta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: 25.02.2010, 14:40
Viesti:

häkäpöntön toiminta

Viesti Kirjoittaja Fiat640 » 12.12.2012, 23:12

Mitenkäs ne häkäpönttö värkit sitten oikeastaan toimii? Tiän kyllä että esim. puu ko palaa niin siinähän palaa puusta vapautuvat kaasut. Mutta ko noista pöntöistä puhutaan niin lämmitetäänkö sitä puuta vai miten tapahtuu se kaasun ottaminen? Ja minkälainen moottori toimii puukaasulla? Joskus tullu vastaan nettiautossakin häkäpönttö autoja. Onkos masinisteilla omakohtaista kokemusta näistä?

anglia67
Viestit: 623
Liittynyt: 29.07.2006, 20:40
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anglia67 » 12.12.2012, 23:15

Tuolta hiukan yleistä tietoa www.ekoautoilijat.fi ja www.ekomobiili.fi
"Hattu päähän ja hyvästi!"

Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: 25.02.2010, 14:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 » 12.12.2012, 23:29

Aika jännä systeemi sinänsä.

V361
Viestit: 6647
Liittynyt: 23.12.2005, 20:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 » 13.12.2012, 10:24

Puun ( tai muun kiinteän polttoaineen) kaasutustekniikka, joka on nyt isosti tapetilla näiden jätehuollon voimaloiden kautta, esim.

http://www.lahtienergia.fi/lahti-energi ... /tekniikka

on vanhaa, nykyisin uudelleen käyttöön otettua tekniikkaa.
Puun, turpeen ja puuhiilen käyttö moottoripolttoaineena oli lähes koko 1940 luvun suomen auto- ja traktorikannan sekäpaikallismoottorikäytön kantava perusta.

Sittemmin halpa bensa ja diesel vei tekniikan unohduksiin, saksalaiset rakensivat toisen maailmansodan aikana jopa ihan puukaasukäyttöön suunniteltuja moottoreita, eli niiden tehotuotto oli parempi kuin bensakoneista muunnetut masiinat.

En tiedä, onko yksikään yliopisto/tutkimuslaitos tehnyt tutkimusta, jossa hyödynnettäisiin nykytekniikan ja nykymateriaalien käyttöä moottoritekniikassa puukaasua käytettäessä.

Nykyisten sähköautojen yleistyessä pystyisi periaatteessa tuottamaan paikallisesti asennetulla häkäpönttömoottorilla ja genulla sähköauton energian ja samalla saisi lämpöenergiaa esim. kodin varaajaan.

Jos olis rahaa eli iso lottovoitto, alkaisin "eläkepäivillä" asiaa tutkimaan ja rakentelisin/rakennuttaisin vaikka siirrettävään konttiin järjestelmän, jolla voisi tuottaa omakotitalon lämpö- ja sähköenergian joko juurikin häkäpönttötekniikalla tai nyt sitten uudemmalla kaasugeneraattoritekniikalla, jossa suljetussa kierrossa oleva kaasu pyörittää kuin väärinpäin toimivaa ruuvikompressoria joka taas pyörittää generaattoria.
Kaasun lauhdutuksesta otettaisiin lämpöenergia varaajaan, lämmitys tapahtuisi ihan puukattilalla....

Eli tekniikka olisi tuontapaista kuin tässä

http://pros.fi/files/Green_Machine_esite.pdf

laitteisto vaan pienempi ja kaasun lämmitys tapajtuisi siis kiinteän polttoaineen kattilassa.

takahiki
Viestit: 60
Liittynyt: 09.04.2007, 12:42
Viesti:

Viesti Kirjoittaja takahiki » 13.12.2012, 20:21

No onhan noita yrittäjiä...http://www.gasek.fi/company/gasek/

vaniljacreme
Viestit: 3111
Liittynyt: 04.10.2011, 13:40
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme » 16.12.2012, 10:21

itteä kans kiinnostaa tää häkäpönttö asia..vuosia sitten etin tietoa mutta unohtui koko asia kunnes tänne pompahti ylös.

näyttää niin monimutkaisilta härveleiltä mitä oon youtubesta katellu.. kuinkakohan ison kehittimen joku 8hp briggsin kone vaatisi..?

täytyy tossa katella jos sais kamoista sellasen kasaan. vesiautomaatin metallisesta säiliöstä vois saada ton palopesän, 12kg käytetystä sammuttimesta välisäiliön ja sitten jos löytäis vanhan vesipatterin niin siitä kaasun jäähytin.

Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: 25.02.2010, 14:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 » 16.12.2012, 16:45

Olis kyllä mielenkiintonen nähä jos joku täälä on tehny ite.

samovaari
Viestit: 840
Liittynyt: 04.09.2010, 08:40
Paikkakunta: ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samovaari » 16.12.2012, 19:27

Onhan näitä jotkut tehneetkin mutta kannattaa lukea esim. Uusi Autokirja 1943 muiden muassa ennenkuin alkaa rakentelemaan. Ihan yksinkertaista ei homma ole . Kannattaa tietää että kyseessä tappava ja syttyvä kaasu eli tulee vähemmän leskiä ja orpoja kun tietää mitä tekee. Myös mitoitukset pitää olla oikein moottorin kokoon nähden. Ilmamäärä ja lämpötila myös oltava oikein. Moni vanhanajan automies poltti turpansa kun avasi pöntön kannen huolimattomasti ja säiliöstä noussut kaasu hulmahti liekkiin. Säiliöön piti heittää palava tikku ennen pilkkeiden lisäystä.----vaan kaikkihan onnistuu kun hankkii tietoa ja sitä tältäkin alalta löytyy esim. kirjastosta.

joopee
Viestit: 48
Liittynyt: 24.03.2013, 17:11
Paikkakunta: kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joopee » 24.03.2013, 17:22

piti oikeen tunnukset tehdä tänne kun on samanhenkistä porukkaa. tuli tuommoinen puukaasutin häkäpönttö rakenneltua kaikesta joutavasta mitä pajassa lojuu. ilman mitään suunnnitelmia, tosin hiukan nähnyt miten homma toimii. mankin 50cc moottori pyörii iloisesti, tosin pannua saa lämmitellä sen tunnin että alkaa kaasu palamaan. polttoaineeksi käy pienijakoinen puumoska, hake tai todella pieni pilke.
linkkiä moottorin pyörimisestä, ja kanavalta löytyy rakentelukuvat selityksineen.

http://www.youtube.com/watch?v=99ng1MSH5xs

V361
Viestit: 6647
Liittynyt: 23.12.2005, 20:17
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 » 24.03.2013, 17:49

Tere tulemast kinaamaan meidän kanssa....mut jotain vikaavikaavikaa on sun häkäpannussa jos tunnin vaatii, autokäytössä kehuvat että kymmenen-viisitoista minuuttia korkeintaan sytytyksestä moottori pörisee....

joopee
Viestit: 48
Liittynyt: 24.03.2013, 17:11
Paikkakunta: kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joopee » 24.03.2013, 17:59

V361 kirjoitti:Tere tulemast kinaamaan meidän kanssa....mut jotain vikaavikaavikaa on sun häkäpannussa jos tunnin vaatii, autokäytössä kehuvat että kymmenen-viisitoista minuuttia korkeintaan sytytyksestä moottori pörisee....
kiitos kiitos.. :)
aivan. se ei ole täydellinen malli, parempiakin on. ehkä tarvittava lämpötila saatais nopeammin hienojakoisemmalla polttoaineella, enkä ole mitannut tuota aikaa, tuntuu vain joskus melko pitkään ottavan ennenkuin syttyy. kävin amkkssa energiatekniikan linjan, perehdyttiin hiukan tähän aiheeseen ja koulun oma puukaasutin alkaa kyllä tuottamaan kaasua muutamassa minuutissa. kehitellään ja katsotaan mitä tapahtuu... :D

edit: siis en ole juuri muulla vielä ajanut kun noilla pilkkeillä kun haketta täytyy varastaa naapurilta. siksikin tuo käynnistysaika voi olla koholla. ja voihan se syttyä sukkelammin jos ei polta polttoaineita loppuun ja sytytä joka kerta tyhjää pönttöä... olen vähän alkuvaiheessa tämän kanssa niin jospa tässä jotain oppisi :)

tapani
Viestit: 132
Liittynyt: 05.06.2008, 20:18
Paikkakunta: Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapani » 24.03.2013, 18:11

Tässä on Kulhia laitteella varustetun fergun käynnistys.
http://www.youtube.com/watch?v=Lifcf0KV ... w&index=24

joopee
Viestit: 48
Liittynyt: 24.03.2013, 17:11
Paikkakunta: kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joopee » 24.03.2013, 19:40

piti oikein käydä testaamassa mitä se sytytys kestää, tulos 18min tyhjästä pesästä pysyvään liekkiin puhaltimen suulla. joten vähän pieleen meni se arvaus tunnista. no, aina parempi :) mankiin laitoin generaattorin kiinni aiemmin, nyt se vain ei ole kiinni siinä kun on painava ja tuo siirtely käy selän päälle. jonkulaista varavoimalaa tuosta pikkuhiljaa rakennellaan...

ja eri hienoja nuo valmiina ostetut pelit, mutta itelle on tärkeämpää tämä ite oppiminen ja rakentaminen. :)

korpirampa
Viestit: 1196
Liittynyt: 30.11.2008, 15:21
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa » 24.03.2013, 20:21

Aivan mahtava projekti! Hyvä hyvä!

Tervetuloa joukkoon mukaan!

Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: 25.02.2010, 14:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 » 24.03.2013, 20:29

Olis mielenkiintonen nähä vähän kuvia eri rakentelu vaiheista. Onnistuuko rakentaminen ilman insinöörin papereita? Mitä erikoista pitää löytyä että tuommoisen pystyy yleensä tekemään? Hieno projekti kyllä ja itteä kiinnostaa aikas paljon tämä hakäpönttö homma :)

Olympianisti
Viestit: 1365
Liittynyt: 06.01.2009, 17:00
Paikkakunta: Rantasalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Olympianisti » 24.03.2013, 22:00

Fiat640 kirjoitti:Olis mielenkiintonen nähä vähän kuvia eri rakentelu vaiheista. Onnistuuko rakentaminen ilman insinöörin papereita? Mitä erikoista pitää löytyä että tuommoisen pystyy yleensä tekemään? Hieno projekti kyllä ja itteä kiinnostaa aikas paljon tämä hakäpönttö homma :)
Mitä kattelin "joopeen" videokollaasia tubesta, niin jäisi varmasti minulta ainakin tekemättä, sen verta ammattimaiselta/asiantuntevalta "häkäpöntön" työnjälki näytti :wink: 8)

Pitäisi alkaa syventyä todella tähän mielenkiintoiseen aiheeseen, vähän perusteita opiskella yms. Olisiko pitkän ajan tavoitteena häkäpöntöllinen voimalaitos pienessä mittakaavassa :roll: :) Muutamia tainnu foorumilaiset näitä rakennella, mutta opittua arvokasta tietoa ei hevillä kerrota :o :P

korpirampa
Viestit: 1196
Liittynyt: 30.11.2008, 15:21
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa » 24.03.2013, 22:20

Ei oo rakettitiedettä.

jokaisella on häkäpönttö kun vaan laittaa saunan kiukaasta ilmansaannin riittävän pienelle. Tämän jälkeen kaasu jäähdytetään (jottei polttomoottori sula?), sitten suodatetaan pienhiukkaset pois, lisätään hiukan ilmaa seokseen ja syötetään polttomoottoriin. Haponkestävää ovat käyttäneet materiaalina tuon kaasujen jäähdyttelyn takia(?)

Olisinko joskus Tampereella törmännyt kirjastossa vanhaan teokseen nimeltä " puukaasuttimet" tms. Monista kaasuttimista oli poikkileikkauskuvia jne. "otso kaasutin fordsonissa" tms kuvatekstejä...

korpirampa
Viestit: 1196
Liittynyt: 30.11.2008, 15:21
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa » 24.03.2013, 22:24

Ja se tervoittuminen oli tuollonn sodan aikaan vissiin haaste. Eli pienhiukkaset ja terva pois. Mutta tervan muodostumiseenkin voi käsittääkseni vaikuttaa jo kaasuttimessa.

Projektin tekijä korjannee väärät mielikuvat ja väittämät oikeiksi!

joopee
Viestit: 48
Liittynyt: 24.03.2013, 17:11
Paikkakunta: kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joopee » 25.03.2013, 00:45

kiitos mukava jos jotain kiinnostaa. :)
rakenteluvaiheen kuvat löytyy myös youtubesta saman käyttäjänimen alta, samoin video aiemmasta, pelkästä puhaltimen liekistä.

omakin valmistuminen papereineen on edessä vasta toukokuussa, lopputyötäkin kovasti kirjoitellaan. että eiköhän tämmösen rääpäse kasaan ihan tavallinen kuolevainen. ;)

jos hitsi pysyy jotenkuten räpylässä ja muutenkin metallityöt onnistuu niin ei tarvita sitten muuta ko youtuben malleja katsomaan (paljon vaihtoehtoja) ja jonkinlaisia suunnitelmia hahmottelemaan.

ja ikinä ei voi liikaa korostaa että koskaan ei kannata tätä sisätiloissa käyttää eikä viedä muutenkaan suljettuun tilaan tuon myrkyllisyyden vuoksi.

kaikenlaisia putkenpätkiä, mutkia, rhs palkinpätkiä ja peltiä tähän on kulutettu. mitä nyt on autotallista löytynyt. puhallin (imuri) on taajuusmuuttajineen ostettuja osia, samoin osa putkista.

Olympianistille kiitokset kehuista!! vaan on tässä vielä parannettavaakin. :)
tavoitteena on siis juurikin rakentaa systeemi jossa tehdään puusta torppaan sähkö sekä lämmin käyttövesi. tosin tämä on vasta ensimmäinen ns. koevedos, olenkin jo hamstrannut vähän osia suurempaa pönttöä varten. lämminvesivaraajan sisään on hyvä tehdä. sitten ruuvilla hakkeen syöttö automaattiseksi niin siinäpä vaivaton energiamuoto.

noh tavoitteet on korkealla enkä lupaa että niihin päästään mutta pitäähän jotain olla mitä tavoittelee :)

kyllä, kiukaankin voi tehdä häkäpöntöksi mutta sen tuottama kaasu ei kyllä pala, koska ilman imua ja kontrolloitua palamisilman syöttöä kaasusta tulee pelkkää hiilidioksidipitoista häkämyrkkyä joka tappaa kyllä mutta ei pala. mutta periaate on ihan oikein.

näitä suodattimia on monenlaisia, itsellä ei ole minkäänlaista hiukkasenpoistoa, vaan kaasu menee suoraan moottorille lauhduttamisen jälkeen.
näyttää siltä, että alkuvaiheessa kun pöntön hiilipedin lämpötila ei ole vielä saavuttanut maksimiaan, palamisessa terva höyrystyy kaasuun, ja mennessään moottorille tiivistyy imukurkkuun ja muihin kylmiin pintoihin ja siitä valuu moottoriin. tämä ei tietenkään tee hyvää moottorille ja kerran mankin koneen jo tervasin hyväksi. noh purin sylinteri-kansiosaston ja putsailin ja taas mentiin. :)

kuitenkin lämpötilan noustessa riittävästi tervanmuodostus loppuu, palaa joko pois tai muuttuu muuksi, enpä tiedä :)

lauhdutusta löytyy omasta systeemistä ja siinä kaasusta poistuu vesihöyryt ja se jäähtyy. alkulauhdutin on heti häkäpöntön perässä ja ennen moottoria on lisäksi alumiiniputkea joka pitäisi tiputella lauhteet ja mahdollinen terva noihin videossa näkyviin punaisiin kanistereihin. lauhduttimeen tiivistyy myös jotain alkaliliuosmössöä joka haisee inhottavalle ja on myrkyllistä ja syövyttävää. tästä olen lukenut jostain että se pitäisi imeyttää esim sahanpuruihin ja polttaa nuotiossa.

tosiaan, mukava että mielenkiintoa riittää. kehitellään taas vähän lisää ja katsotaan mitä tapahtuu. :)

korpirampa
Viestit: 1196
Liittynyt: 30.11.2008, 15:21
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa » 25.03.2013, 07:22

Juu, tuo kiuas lähinnä esimerkkinä tulipesästä, myönnän että huono vertaus.

Tää on aina mukavampi linkittää, kun toiset on tehnyt asian jo omasta puolestani. Näin on tehty vuonna 1942:

http://www.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=1

Näytti tuo Otso puukaasutin löytyvän ihan googlella. Hassua mitenkä jotkin nimet yms. jää elämään päähän vaikka asiasta on aikaa ja moniamonia vuosia.

Tää löytö ei ollut se kirja johon viittasin aiemmassa viestissä. Olisikohan se ollut tuo originaali. Näyttää olevan ainakin joku näköispainoiskin tehty viime vuosina: Linkki Piki verkkokirjastohakuun. Pirkanmaalla ainakin Tampereen pääkirjasto Metsosta ja Orivedeltä näyttää löytyvän.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa