6 traderin outo ääni

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

major diesel
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: inkoo
Viesti:

6 traderin outo ääni

Viesti Kirjoittaja major diesel »

traderi koekäynnistetty mutta kuulu ikävä ääni konesta eikä käy kaikilla sylintereillä ja savuttaa ja paljon , kun pitää sammuttimen päällä ääni häviää

alakerran laakerit vai venttiili koneisto sökö
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Grani tuntee tuon koneen hyvin. Hänellä lienee vaihtokoneitakin. Priima kone ei ole ilmainen, mutta kannattaa kysyä.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Manuel kirjoitti:Grani tuntee tuon koneen hyvin. Hänellä lienee vaihtokoneitakin. Priima kone ei ole ilmainen, mutta kannattaa kysyä.
Juu ei ole ilmaisia. :lol: Kannattaisi ensin tarkistuttaa suuttimet koska ne voivat aiheuttaa savutusta ja nakutusta jos kusevat holtittomasti eivätkä anna kunnon sumua ja sulkeudu ruiskutuksen päätyttyä. Joskus joku on jättänyt epähuomiossa vanhat kuparitiivisteet uusien alle suutinrungoissa ja silloin sumu saattaa osua kannenreunaan ja häiritä sumua.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Stetoskooppi on keksitty. Hätätilassa käy kuiva puu keppi tai ruuvimeisseli jonka toinen pää painetan korvalle ja toinen pää tietenkin kuunneltavaan kohteeseen.

Tämä että savuttaa ja kolisee eikä käy kaikilla ja myös se että ääni häviää kun sammutin vedetään päälle viittaa kyllä vahvasti toimimattomiin suuttimiin.
Myös venttiilikoneisto saatta pähan äänen pitää kun ruostuneet venttiilinvarret ei oikein kunnolla kulje ohjureissaan ja silloin tällöin aina mäntä avittaa venttiiliä ylöspäin.
Männät voi myös lonksua sivuttain jos renkaat pikeentyneet kiinni.

Aika pahan kolinan kyllä saavat aikaan toimimattomat suuttimet.
Tästä kerrottakoon eräs kokemus: Serkun perhe oli ostattelemassa majoria. Olin muka "asiantuntijana" matkassa. Kone liikkeessä sanoivat että moottori sökö, kolisee kovasti. Koekäytettiin ja kuunneltiin kovaa kolinata. Siinä sanoin että ostakaa majori kerta edullisesti antaavat. Kone tuli pihaan, vaihdettiin suuttimet ja kait säädettiin venttiilitkin. Mootori kävi siististi kuin singerin ompelukone, Ei paljon muuta kuulunut kuin fiiperin raksutus.

Ehdottaisin tuota suutinremonttia sekä venttiilin säätöä ja varsien öljyämistä. Öljynpaineet kannattaa myös mittarilla katsoa.

Kun suuttimet on irti voi konetta pyörittää startilla ja kuunnella stetoskoopilla kuuluuko kolinata ja mistä.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Grani oli nopeempi vetämään.
major diesel
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: inkoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja major diesel »

Kiitos hyvistä neuvoista huomenna tarkistan ensin venttiilit sen jälkeen käyn suuttimien kimppuun paikalissen huoltomieheltä löytyy suutin testeri mihin avauspaineeseen pitäis säätää niin ja vielä venttiili välykset onko sama kun neloskoneessa
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

major diesel kirjoitti:Kiitos hyvistä neuvoista huomenna tarkistan ensin venttiilit sen jälkeen käyn suuttimien kimppuun paikalissen huoltomieheltä löytyy suutin testeri mihin avauspaineeseen pitäis säätää niin ja vielä venttiili välykset onko sama kun neloskoneessa
Tähän olen laittanut tietoja Traderista.
https://sites.google.com/site/fordsonsite/
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
major diesel
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: inkoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja major diesel »

KIITOS TACK Grani!!!
630 S
Viestit: 334
Liittynyt: La Maalis 24, 2007 9:30 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 630 S »

Toissa kesänä otin käytöön vuosia ulkona pressun alla seisoneen Customin koneen. Eli vähän uudenpi Ford. Siinä oli kaikki suuttimet jumissa. Suuttimen neulasta piti ottaa lukkopihdeillä kiinni ja sitten naputtaa vasaralla irti suuttimen kärjestä. Kun neulan puhdisti jarruputsilla ja voiteli dieselillä alkoi likkua kärjen sisällä kevyesti. Sain kaikki suuttimet uudelleen kasaamisen jälkeen mielstäni tuottamaan hyvän suihkun ilman vuotoja. Kone on nyt pyörittänyt Majurin perän edessä kenttäsirkkeliä menestyksellä.

Asiantuntijoiden raadi lienee sitä mieltä, että suuttimet olisi kannattanut uusia, mutta tässä tapauksessa oli tavoite tehdä minimibudjetilla koneesta käyttökuntoinen ja pyörittää sillä sirkkeliä niin kauan kun pyörii, sitten laitta kone romuksi ja toinen tilalle.
Vauhti korvaa puuttuvan taidon ja pieni humala puuttuvat välineet!

https://www.youtube.com/channel/UC27pkc ... 9nSSImsdPA
Reetuhai2
Viestit: 45
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reetuhai2 »

Ku aiot romuks laittaa ni ota yhteyttä! :)
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Samoin !!
major diesel
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: inkoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja major diesel »

no niin nyt on suutinkärjet vaihdettu uusiin vankan olivat ihan loppu. suuttimet kiinni ja käyntiin sama ääni kuului sitten rupesin miettii ruiskutus ajoitusta pyöritin konetta niin että vauhtipöyrän merkit tulivat esiin sekä pumpun merkki kohdalleen 23 astetta näytti v pyörässä pumpun merkki kohdallaan säädin 19 asteseen ja käyntiin kone kävi nätisti tyhjäkäynnillä mutta savutta niin p.... lesti harmaa valko savua ja kun antaa kierroksia niin röpötää eikä käy kaikilla
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

major diesel kirjoitti:no niin nyt on suutinkärjet vaihdettu uusiin vankan olivat ihan loppu. suuttimet kiinni ja käyntiin sama ääni kuului sitten rupesin miettii ruiskutus ajoitusta pyöritin konetta niin että vauhtipöyrän merkit tulivat esiin sekä pumpun merkki kohdalleen 23 astetta näytti v pyörässä pumpun merkki kohdallaan säädin 19 asteseen ja käyntiin kone kävi nätisti tyhjäkäynnillä mutta savutta niin p.... lesti harmaa valko savua ja kun antaa kierroksia niin röpötää eikä käy kaikilla
Leikannut männästä. Irrottele syöttöputkis käydessä. Mistä koöona loppuu, niin siitä on leikannut
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

Mikäli ruiskutushetkeä säätelemällä saa käyntihäiriöitä poistettua, voisi ehkä irroittaa venttiilikoneiston kannen ja tutkiskella ettei venttiilit takertele ja onko työntötangot vielä suoria. Käynnin kannalta parhaalta kuulostava ruiskutushetki asteissa ei välttämättä vanhassa moottorissa ole aivan ajoitusmerkkien mukainen, mikäli on väljyyksiä riittävästi jakopäässä ja syöttöpumpun käyttökytkimessä.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

major diesel kirjoitti:no niin nyt on suutinkärjet vaihdettu uusiin vankan olivat ihan loppu. suuttimet kiinni ja käyntiin sama ääni kuului sitten rupesin miettii ruiskutus ajoitusta pyöritin konetta niin että vauhtipöyrän merkit tulivat esiin sekä pumpun merkki kohdalleen 23 astetta näytti v pyörässä pumpun merkki kohdallaan säädin 19 asteseen ja käyntiin kone kävi nätisti tyhjäkäynnillä mutta savutta niin p.... lesti harmaa valko savua ja kun antaa kierroksia niin röpötää eikä käy kaikilla
Siitä on huoltotiedotus jossa kielletään missään koneessa käyttämästä 19 asteen ennakkoa. Sitäkin käytettiin vain pari vuotta, -57 ja -58. Eri asia tietysti mikä kone sinulla on. Jos annat ruiskutuspumpun koko numeron niin ehkä siihen löytyy vastaus. Joko P numero tai SPE alkuinen.

Harmaa/valkoinen savu yleensä merkkinä liian myöhäisestä ennakosta.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Manuel kirjoitti:
major diesel kirjoitti:no niin nyt on suutinkärjet vaihdettu uusiin vankan olivat ihan loppu. suuttimet kiinni ja käyntiin sama ääni kuului sitten rupesin miettii ruiskutus ajoitusta pyöritin konetta niin että vauhtipöyrän merkit tulivat esiin sekä pumpun merkki kohdalleen 23 astetta näytti v pyörässä pumpun merkki kohdallaan säädin 19 asteseen ja käyntiin kone kävi nätisti tyhjäkäynnillä mutta savutta niin p.... lesti harmaa valko savua ja kun antaa kierroksia niin röpötää eikä käy kaikilla
Siitä on huoltotiedotus jossa kielletään missään koneessa käyttämästä 19 asteen ennakkoa. Sitäkin käytettiin vain pari vuotta, -57 ja -58. Eri asia tietysti mikä kone sinulla on. Jos annat ruiskutuspumpun koko numeron niin ehkä siihen löytyy vastaus. Joko P numero tai SPE alkuinen.

Harmaa/valkoinen savu yleensä merkkinä liian myöhäisestä ennakosta.
SPE 6A 75 pumpulla on 19astetta ja Minimekillä 21 astetta ja muita ennakoita ei tietääkseni ole Traderin kuutosille.
Kutosen pumpun joustokytkimet ovat käytännössä välyksettömat mutta niissä saattaa olla murtumia joustopelleissä tai joku on saattanut unohtaa laittaa keskitysholkit pultinreikiin.
http://i179.photobucket.com/albums/w315 ... 001-16.jpg
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
major diesel
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: inkoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja major diesel »

pumpun numero on: SPE 6A75S318 kone käynistyy herkästi kun nappia painaa
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

Kokeile imuaukkoon puhaltaa kuumailmapuhaltimella tai emännän föönillä kuumaa ilmaa, loppuuko savutus ja käykö sitten röpöttämättä?
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Olisiko kansipahvi mennyt? Kupliiko jäähdyttäjässä kun annat kaasua? Irroita ruiskutuspumpun sivukansi, siis se jossa lukee Simms ja kaada sinne pari desiä moottoriöljyä. Älä koske säätötangolla olevia neliskanttisia ruuveja. Tarkista samalla että näkyykö ruostetta. Laita vähän öljyä polttoaineen sekaan jos vaikka pumppuelementit jumittaa välillä.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Pumpun nimerossa tuo 318 näyttää suurinpiirtein miltä vuodelta se on. Tavallisesti Majorin ja Traderin pumppujen numerot vierekkäiset. Majorin lähimmät numerot 296 ja 380.

Majorin pumput 7 mm elementeillä tässä vaiheessa, tämä 7,5mm. Onko pakkosyöttö painonapilla vai vetämällä vipua ulospäin?

Onko jakopäässä pumpun etupuolella pieni ilmanpuhdistaja? Se on siinä tapauksessa kiinni ohuehkossa 13-18 mm pystyputkessa.

Onko ajoitusmerkki hihnapyörässä vai kytkinkopassa oikealla alhaalla olevan luukun takana?

Onko siellä 0,6 mm vai 1 mm kansipahvi? Jos saa selvää.

Onko imu ja pakokanavat samassa vai eri linjassa?

Siellä voi olla eri mallin pumppu, mutta vastauksista selviää.

Tuo moottorin tyyppi pitää selvittää ennenkun mitään mäntiä vaihtaa, koska niitä on kahta eri korkeutta. Uutena saa vain korkeaa, silloin vaihdettava kaikki. Kun selviää mikä kone siellä on, niin selviää ennakkokin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa