Millainen kone on Lännen M213

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mistrall
Viestit: 359
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 8:20 pm
Paikkakunta: Pohjois-karjala
Viesti:

Millainen kone on Lännen M213

Viesti Kirjoittaja Mistrall »

Kovin vähän löytyy tietoa noista länkkäreistä
mitkä noissa on heikkoja paikkoja,ilmajarrut onkin tiedossa :roll:
onko noissa jo käännöllö jarru,mites hydrauliikka verrattuna samanikäiseen Åkeriin?
tuossa olisi yksi roto tiltillä
http://www.mascus.fi/maarakennus/kaytet ... ebbem.html
pikikoura
Viestit: 295
Liittynyt: Ma Syys 07, 2009 10:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikikoura »

Vähä näitä on tehtykin ainakin tuota vuosimallia ja nuorempia
Varmaanki tuotanto tällä hetkellä keskittynyt kaivuri kuormaajaan
Länkkäri ostanut yleensä komponentit joltain valmistajalta
Lähinna kai vain rungon -alavaunun -puomiston ja silinterit
valmistanut itse ja kokoonpanon
Lieneekö Valmetin moottorilla tai Volvon
Hytraulikka Retruutin ehkä osa Linde kuten kääntövaihteisto
Näyttää olevan 4 veto malli ,mutta kenen valmistamat akselistot
Olisiko harvinaista herkkua ,tuskimpa montakaan konetta on
Ehkä Lännen Traktor voi antaa jotain tarkempaa tietoa
savimies
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 4:20 pm
Paikkakunta: tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja savimies »

olemme purkaneet useita m12 ja m213 länkkäriä vuosien varrella.
komponentit hieman muuttuu mallisarjan "evoluution" aikana ja välillä, joten säännönmukaisuus ei aivan toteudu.
jos hommaat kyseisen laitteen niin kysele tarvittaessa varaosia niin neuvotaan mitä osataan.
MAANSIIRTOKONEPURKAAMOT MAANSIIRTOPALVELU Ky ja
VETOKO Oy Tuusula Twitter: @konepurkaamo Facebook: @maansiirtokonepurkaamo
Mistrall
Viestit: 359
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 8:20 pm
Paikkakunta: Pohjois-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mistrall »

Nyt on sovittu kaupat ylläolevan linkin koneesta,käyn katsomassa laitteen lähipäivinä,en muistanut kysyä onko valmetin vaiko volvon moottorilla.
nyt tarvittais sitä tietoa mitä länkkäristä kannatta katsoa ostaessa,toki kääntökehän yms väljyydet osaan katsoa mutta pyöräalustaiset on vieraita värkkejä kun tullut enenpi pelattua telakoneiden kanssa?
ja mites tuo enconin pyörittäjä,onko siinä jotain sudenkuoppia?
ja mites vetotapa,onko mehuveto vaiko kova laatikko?
pikikoura
Viestit: 295
Liittynyt: Ma Syys 07, 2009 10:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikikoura »

Ainakin kääntö torni kannattaaa tarkastaa onko repeytymiä
Ei kai mitään vahinkoa vaikka koko rungon tarkastaa hius murtumista
puomisto mukaaan lukien ,tapppien että laakerien välykset
Unohtamatta silinterien kuntoa
Tietenkin hytrauliikan tehot ja paineet onko talella
Kääntö vaihteiston kunto antaako ääntä
Kääntökehä tietenkin paljonko välystä ,yleensä kaivuu kohta kuluu
Kuin ajovaihteistokin sekä akselistot kuuluuko ylimääräisiä ääniä
Huolellisella tarkastuksella yleensä säästyy monelta harmilta
anttisa
Viestit: 3
Liittynyt: To Syys 07, 2006 3:13 pm
Paikkakunta: Toivakka/Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja anttisa »

Hieman ihmettelen tuota valmistusvuotta (-97) voiko se pitää paikkansa. Minulla on vastaava kone vuodelta -89 ja sen valmistenumero on kolmisenkymmentä pienempi kuin tuossa. Luulisin että numero on juokseva, koska se lienee yleinen tapa ja varaosakuvaston mukaan valmistenumero määrää koneen 'kehitysastetta'. Tai sitten -90 luvun alussa vaan on Länkkärit menneet huonosti kaupaksi :roll:

Minulla on se käsitys että M213 koneissa on Valmetin moottori ja M216:ssa Volvo. En ole tästä kuitenkaan varma meneekö näin suoraviivaisesti. Jos on Valmetin kone, on märkäputkisellainen ja kannattanee katsoa öljyt että ei ole vesi seassa. Konehan on sinällään yleinen kuin mikä (ainakin mulla on Valmet 411DS) ja helpohko korjata, joten "vesikauhua" ei kannata turhaan pelätä. Tuossa tulikin jo yllä hyviä vinkkejä tarkastuskohteista. Lisäksi kannattaa tutkia ajomoottorin vetokyky myös lämpimillä öljyillä. Vaihteisto on kova ja kaksiportainen. Vaihto tehdään seinäpaneelissa olevasta keinuvipukytkimestä aina koneen ollessa pysähdyksissä.

Vikoja mitä olen omasta koneestani vajaan vuoden satunnaisen käytön yhteydessä löytänyt:

-Pääpuomin nostosylinterin tunkki vuotaa hieman
-Etuakselin tunkit vuotaa myös sen verran että on kosteana koko ajan.
-Käännön jarru ei pidä ylävaunua paikoillaan automaattisesti. Jarru pysäyttää kyllä vaunun kääntöliikkeen ja toisaalta kytkimellä päälle laitettava jarru toimii, mutta automaattijarru ei. Olis nähtävästi säätöhomma edessä.
-Paineilmakäyttöinen seisontajarru ei toimi kun letku on poikki
-Rengas puhki :lol:
-Muutama esiohjauspiirin letku hikoilee, pitäis vaihtaa kun ehtis.
-Kone huohottaa jonkin verran.

Eli ei mitään kovin suuria vikoja. Paineilmalaitteet toimii ainakin toistaiseksi oikein hyvin muuten. Niistä olen kuullut että voivat jumittaa ajan myötä. Voimaa koneessa piisaa sen mitä normaalikäytössä tarvitsee.

Onnea kauppoihin, siihenhän parhaat kaupat perustuvat...
pikikoura
Viestit: 295
Liittynyt: Ma Syys 07, 2009 10:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikikoura »

Aivan mahrollista että sarjanumero pitää paikkansa
Ei nuota koneita monta tehty enää tuohon aikaan vuosittain
Eikö valmistus ole loppunut kokonaan
Varastoon ei koneita tehty laisinkaan ostaja piti olla valmiina
Tuossa pyöräkoneessa yleensä Valmetin 411
Telakoneessa Volvon 6 mariner
Mistrall
Viestit: 359
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 8:20 pm
Paikkakunta: Pohjois-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mistrall »

Aamulla pitäisi lähteä ajelemaan kohti oulua konetta katsomaan..
puhelinta piti pitää 30cm päässä korvasta kun soitin kotiin emännälle kylmiltään että oon tuossa kaivuria katellu ja huomenna menen katsomaan,ja kaupatkin on oikeastaan sovittu :roll: :D :)
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Naapurin pyöräalustaisessa m216:ssa on volvon kuutonen...

Siinä on ainaki muutaman vuoden ollu vikana ajohydrauliikan väljyys, ei pääse mäkiä ylös ollenkaa... tiedä sitten onko korjattu, mutta ei ole ainakaa liikkunut tiellä...
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
Jammusetä
Viestit: 149
Liittynyt: To Kesä 21, 2012 7:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammusetä »

aniemi kirjoitti:Naapurin pyöräalustaisessa m216:ssa on volvon kuutonen...

Siinä on ainaki muutaman vuoden ollu vikana ajohydrauliikan väljyys, ei pääse mäkiä ylös ollenkaa... tiedä sitten onko korjattu, mutta ei ole ainakaa liikkunut tiellä...
Olen kanssa tuurannut joskus kaveria kellä oli tollanen 213 millä oli ajettu paljon tiellä ja en kyllä muuta niin tehotonta kaivuria ole ajanut.
SamiT
Viestit: 6790
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jammusetä kirjoitti:
aniemi kirjoitti:Naapurin pyöräalustaisessa m216:ssa on volvon kuutonen...

Siinä on ainaki muutaman vuoden ollu vikana ajohydrauliikan väljyys, ei pääse mäkiä ylös ollenkaa... tiedä sitten onko korjattu, mutta ei ole ainakaa liikkunut tiellä...
Olen kanssa tuurannut joskus kaveria kellä oli tollanen 213 millä oli ajettu paljon tiellä ja en kyllä muuta niin tehotonta kaivuria ole ajanut.
Tuollaisiksi kaikki hydraulivetoiset pyöräkoneet tulee kun ajomoottorit väsähtää, omassa käytössä oli Åkerman EW150 ja eipä sekään kovin innokkaasti mäkiä kulkenut.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
pikikoura
Viestit: 295
Liittynyt: Ma Syys 07, 2009 10:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikikoura »

Näihin kotimaassa valmistettuihin kaivikoneisiin sai ostaja valita moottorin
toki paljon muutakin jos vain halusi
Aikoinaan niitä oli ARA - Lännen ja Lokomo valmistajia
Arahan luopui ensin valmistukseta ja merkki siirtyi Lokomolle
Lokomo jopa valmisti pienempää mallia Ara perustaista konetta
Kun Lokomo luopui kaivuu kone valmistuksesta sirtyi Ara että Lokomo Lännelle eikä kumpaakaan kone tyyppiä valmistanut
Valmet markkinoi Hymas kaivuria nimellään ,oliko Norjalainen kone
Lännen koneissa hytraulikka pumput tilavus säätöisiä liekö Hytromatik merkkisiä ,olihan Lindeäkin
Näissä tilavuusäätö koneisto usein temppuili ei säätänyt pumppujen kulmaa -tuottoa ,jäi mihin jäi .antoi mitä antoi
ainakin ns .optimatig mallissa ongelmaa esiiintyi
Kun pääpumput ei ruokkineet ajo pumppuja-moottoreita
senhän tietää mitä se sitten oli ,sama ongelma kaivuussa
Mistrall
Viestit: 359
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 8:20 pm
Paikkakunta: Pohjois-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mistrall »

Kävin tänään katsomassa länkkäriä ja kaupathan siitä tuli 8)
kone oli paljon parempikuntoinen mitä luulin,väljää ei löytynyt mistään paitsi toisesta raidepäästä.koneeseen ei ole tehty minkäänlaisia virityksiä,ei ainuttakaan korjaushitsausta eikä maalausta missään,täysin alkuperäinen :shock: moottorikin oli aivan uuden näköinen,oli muuten valmetin moottori!
kaikki sähköt katkaisimia ja mittareita myöten ropeltamattomat ja kaikki valot yms sähkövehkeet toimii!!
jopa kardaanien värinäkumit oli paikoillaan ja pohjassa oli alkuperäiset maalit lähes naarmuttomassa kunnossa
kone kulkee pintakaasulla terhakasti,kuumaksi en öljyjä saanut reilun tunnin testauksella joten toivotaan että vetoja riittää kuumillakin öljyillä,kaivamaan en päässyt.
voiman siirrosta ei kuulunut mielestäni mitään ylimääräista,molemmat akselit vetivät,koneessa on hydraulinen tankkauspumppu.
enconissa oli lännentehtaiden kyltti, sarjanumero ja vuosileima 1997
koneesa oli useassa kohtaa maadoitus kaapeleita kuten puomista enconiin,miksikähän??
myyjän mukaan entinen VR:än kone,rungossa oli vie kiskopyörien korvakkeet ja niiden hydrauliikkaa.
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

Eilen oli yhdellä pajalla puhe länkkäreistä ja erityisesti kuinka hankalaa on tehdä remontteja kyseiseen koneeseen.
Läpivienti oli irroitettu ja asennusta oli tehty kuulemma lähes kaksi päivää
kuulemma ahdas ja noin 20kpl rautaputkia laitettavaksi paikalleen ahtaaseen paikkaan. pahinta oli ollut ettei tiivistys ollut onnistunutkaan hydraulikorjaamolla ja tilalle oli alettu asentamaan purkuosaa jonka korjaamon omistaja oli tuonut pick upin lavalla paikalle.
purkaamolla oli putket katkottu pilleillä.
kun asentaja oli nähnyt katkotut putket oli hän hartaasti todennut;
"noin minäkin olisin sen purkanut"

Tämäkin keskustelu alkoi kun manasin oman hitachin lämmitylaitteen puhaltimen moottorin sijaintia. joka lienee ensimmäinen tai toinen hyttiin asennettu osa eli pura kaikki että pääsee käsiksi. no kestipä edellinen 14500h eipä tartte usein vaihdella.

noi koneen maadoitukset on juurikin sähkörata varusteita mahdollisen johdin kosketuksen varalta.
Mistrall
Viestit: 359
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 8:20 pm
Paikkakunta: Pohjois-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mistrall »

Onko kenelläkään tietoa mistä saisi länkkäriin ohjekirjan,tai jos jollain sellainen olisi niin voisin ostaa pois :D
pikikoura
Viestit: 295
Liittynyt: Ma Syys 07, 2009 10:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikikoura »

Kysyppä tuolta ,pitäisi löytyä kaikkia lännen koneisiin tarvittavaa

http://www.lannencenter.com/fi/yhteysti ... rs-oy.html

Varaosamyynti 8-16 (Lännen, Lännen Lundberg, Ljungby, James, Hymas, Ukkomestari)
020 7612 260
pikikoura
Viestit: 295
Liittynyt: Ma Syys 07, 2009 10:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikikoura »

Miksi tuo läpiveiennin putkitus piti repiä irti ????
ja ottaa koko läpivienti sieltä pois ,aivan turhaa työtä
saahan sen läpiviennin karan siltä pois ja tiivisteeet vaihrettua sinne päin
Eikä mikään mailman konsti vaihtaa tiivisteitä
Karahan sattaa kulua vuosien saatossa sekä tiivisteet
Karan voi pinoittaa riskuttamalla ja sitten hionta ok mittaan
kaitsur
Viestit: 2366
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaitsur »

Mistrall kirjoitti:Onko kenelläkään tietoa mistä saisi länkkäriin ohjekirjan,tai jos jollain sellainen olisi niin voisin ostaa pois :D
Osakuvat tuolla http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=488
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
Mistrall
Viestit: 359
Liittynyt: Ma Kesä 28, 2010 8:20 pm
Paikkakunta: Pohjois-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mistrall »

Kiitoksia pikikouralle vinkistä.Länkkäriltä löytyi varaosa ja käyttöohjekirja 90e yhteishintaan,laitoin tilaukseen..
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

Mistrall kirjoitti:Kiitoksia pikikouralle vinkistä.Länkkäriltä löytyi varaosa ja käyttöohjekirja 90e yhteishintaan,laitoin tilaukseen..
Näköjään isoissa koneissa on isot kustannukset, oli sitten kyse kirjallisuudesta tai varaosista :roll:

Onko tietoa missä tuo ko.kone on ollut uutena? Olen jokseenkin varma, että saman ikäkauden ja saman tyyppinen ratavarusteinen Lännen kone on ollut jonkin yksityisen urakoitsijan käytössä Rauman Sataman alueella. Mm.harjannut kiskojen vaihteita ja vaihtanut ratakiskoja yms.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jkohvakk, korsteeni, monni, nevaha, Tessu85 ja 80 vierailijaa