EuroNCAP testit ei ole kiinteitä vaan kiristyvät melkein joka vuosi autokannan kehittyessä. Epäilen että tänä päivänä ei tähtiä saisi.
Sähköautot tulevat
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Autojen turvallisuusmääräykset ovat pitkälti Saksalaisten ja muiden keskieurooppalaisten nopeusrajoittamattomien tai muuten korkeiden nopeuksien maantieliikenteen onnettomuustilanteita varten. Jos Saksassa ja EU-alueella tyydyttäisiin ajamaan maksimissaan 120 kmh kattonopeutta tai 100 kmh, voitaisiin autot rakentaa heti paljon kevyempinä.
Mutta takaisinlataus ei onnistu liian kevyellä autolla. Sähköpolkupyörissäkään ei ole yhdessäkään takaisinlatausta jarrutuksista. Pysähtyvät liian nopeasti tai renkaat tulevat alla sutina, jos kovemmin yrittää jarruttaa. Vain kovista tarpeeksi pitkään kestävistä jarrutuksista saa virtaa tarpeeksi akkuun takaisin, että tuo kannattaa autoihin järjestää. Ja Saksalaiseen järkeen ei käy millään, että autolla ei saa ajaa matka-ajoa niin kovaa kuin sillä pääsee käytännössä missä vaan AINA, kun edessä ei ole toista autoa.
Mutta takaisinlataus ei onnistu liian kevyellä autolla. Sähköpolkupyörissäkään ei ole yhdessäkään takaisinlatausta jarrutuksista. Pysähtyvät liian nopeasti tai renkaat tulevat alla sutina, jos kovemmin yrittää jarruttaa. Vain kovista tarpeeksi pitkään kestävistä jarrutuksista saa virtaa tarpeeksi akkuun takaisin, että tuo kannattaa autoihin järjestää. Ja Saksalaiseen järkeen ei käy millään, että autolla ei saa ajaa matka-ajoa niin kovaa kuin sillä pääsee käytännössä missä vaan AINA, kun edessä ei ole toista autoa.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1114
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
xx
Viimeksi muokannut Sähkömasinisti, Pe Loka 04, 2019 3:30 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
-
- Viestit: 4741
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
mulla oli sähköskootterissa takaisin regenerointi ja ei se seinään pysähtyny todellakaan.. vähän hidasti vauhtia mutta kyllä jarrupalojakin tarvittiin.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
No noin juuri. Onhan se nyt ihan selvä että 1000kg auto saa jarrutuksessa vähemmän energiaa talteen kuin 2000kg auto, mutta eipä siihen kiihdyttämiseenkään kulunut niin paljoa. Ihan samalla lailla ne toimii. Voi verrata polkupyörään, lyö rautaa runkoon kiinni niin että painaa 50 kiloa, paljo lohduttaa paino alamäessä kun ylämäkeen hädintuskin jaksaa polkea. Se jarrutusenergian talteenotto ei varmastikkaan toimi lähellekkään 100% hyötysuhteella joten kevyempi parempi AINA.Sähkömasinisti kirjoitti: ↑La Kesä 01, 2019 8:37 pm Höpö höpö puheita nuo kevyen kulkuneuvon jarruenergian talteenoton ongelmat. Ihan samalla lailla toimii kevyessä kuin raskaassakin ajoneuvossa. Tietysti määrä on suhteessa massaan, mutta sama juttu sen on kiihdytyjksessäkin joten ei mitään eroa hyötysuhteen kannalta. Polkupyöärissä ei käytetä niin kehittynyttä tekniikkaa jolla talteenotto olisi mahdollista säädöllisesti se ei ole mikään ongelma tehdä siitä niin pehmyt kuin haluaa.
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Tämä on hyötysuhdetasapainoilua, joka ei tarvitse mennäkään jokaiselle pulliaiselle jakeluun. BMW:kin haali omistuksia hiilikuitu- ja kevyiden komposiittimateriaalien tuottajista sähköautotuotantoa varten, kunnes möivätkin ne yllättäen pois juuri tuon takaisinlatauksesta saannin takia. Tajusivat olevansa hukkainvestointien tiellä.
Autoon laitettavat sähkömoottorit on ihan sama asentaa hieman isompina mutta samalla huomattavasti tehokkaampina, jolloin myös takaisin saanti on ylimmillään vasta riittävän painoisella autolla.
Autoon laitettavat sähkömoottorit on ihan sama asentaa hieman isompina mutta samalla huomattavasti tehokkaampina, jolloin myös takaisin saanti on ylimmillään vasta riittävän painoisella autolla.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Jos et osaa selittää tavallisen pulliaisen kielellä, kerro toki ammattisanoin. Voin koittaa selittää auki ja jos en itse ymmärrä, kysyn meidän viisammilta ja kunhan ymmärrän, selitän tänne.
Ne on monesti vähän tyhjiä puheita mitä perustellaan sillä ettei kuulija kuitenkaan ymmärtäisi. Myönnettäköön että parin tohtorin kanssa olen joutunut tunnustamaan että homma toimii mutta selitystä en ymmärrä, en edes pääosaa selityksen sanoista.
Hyötysuhdekartalta voi kyllä kuvitella tilanteen jossa isommasta massasta olisi regenihyötysuhteelle hyötyä mutta toisaalta saman saa kovemmalla jarrutuksella.
Tästä muistaakseni aiemmin kirjoitin juttua, olitko eri mieltä, en muista?
Näennäisesti isot moottorit joutuu valitsemaan nousukyvyn vuoksi. Jos ei ole vaihteita, riittävä työntövoia ääritilanteissa tarkoittaa sitä että se "ykkösvaihteen" hyökkäys jatkuu vähän suurempiinkin nopeuksiin.
Voima nopeudessa on tehoa.
Ne on monesti vähän tyhjiä puheita mitä perustellaan sillä ettei kuulija kuitenkaan ymmärtäisi. Myönnettäköön että parin tohtorin kanssa olen joutunut tunnustamaan että homma toimii mutta selitystä en ymmärrä, en edes pääosaa selityksen sanoista.
Hyötysuhdekartalta voi kyllä kuvitella tilanteen jossa isommasta massasta olisi regenihyötysuhteelle hyötyä mutta toisaalta saman saa kovemmalla jarrutuksella.
Tästä muistaakseni aiemmin kirjoitin juttua, olitko eri mieltä, en muista?
Näennäisesti isot moottorit joutuu valitsemaan nousukyvyn vuoksi. Jos ei ole vaihteita, riittävä työntövoia ääritilanteissa tarkoittaa sitä että se "ykkösvaihteen" hyökkäys jatkuu vähän suurempiinkin nopeuksiin.
Voima nopeudessa on tehoa.
-
- Viestit: 6082
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Mahtaakohan valmistajat pohtia ollenkaan jarrutusenergian talteenoton maksimointia akkuautossa? Näytteleekö se niin suurta osaa matalien nopeuksien rangessa?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Ei ole mikään hyötysuhdeasia, ja se olet sinä jolle ei mene jakeluun. Toi bmw juttu nyt on juurikin sitä essonbaari tason juttua, ja vaikka siinä perää olisikin niin helppohan tuo on selittää. Se auton kori on niin pieni osa etenkin sähköauton painosta, ettei se ole mitenkään taloudellisesti kannattavaa ruveta valmistamaan osia eksoottisista materiaaleista. Etenkin kun niissä alkaa olla alumiinia jo paljon, se on halpaa, nopea valmistaa ja suht kevyt materiaali. Ihmiset ei ole valmiita maksamaan siitä 3 sarjan bemarista kymppitonnia enempää sen takia että se on kokonaista sata kiloa kevyempi ja näin ollen säästää bensaa kaks desilitraa satasella tai sähköä 50 senttiä.Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Kesä 02, 2019 2:26 pm Tämä on hyötysuhdetasapainoilua, joka ei tarvitse mennäkään jokaiselle pulliaiselle jakeluun. BMW:kin haali omistuksia hiilikuitu- ja kevyiden komposiittimateriaalien tuottajista sähköautotuotantoa varten, kunnes möivätkin ne yllättäen pois juuri tuon takaisinlatauksesta saannin takia. Tajusivat olevansa hukkainvestointien tiellä.
Autoon laitettavat sähkömoottorit on ihan sama asentaa hieman isompina mutta samalla huomattavasti tehokkaampina, jolloin myös takaisin saanti on ylimmillään vasta riittävän painoisella autolla.
Jos autolla ajetaan pitkää matkaa maantiellä, niin ilmanvastus näyttelee leijonanosaa kulutuksesta jolloin tuollainen painonsäästö on merkityksetön. Sellainenkin seikka tulee mieleen, että minkälainen hiilijalanjälki hiilikuituosan valmistamisessa on, vaikka siihen osaan hiiltä sidotaankin, verrattuna alumiiniin josta varmaan aikapaljon on kierrätettyä nykyään? Fysiikan kannalta on se ja sama painaako se auto tonnin vai kaks, kyllä se saadaan jarrutuksessa regeneroitua talteen molemmissa se mitä saadaan ja tonnin kiihdyttämiseen on mennyt puolta vähemmän sähköä. Ikiliikkujaa sentäs ole vielä keksitty että jarruttamalla sais regeneroitua enemmän kuin kiihdyttämiseen meni. Vähän sama kun laittais ison propellin katolle että kun ajaa satasta niin se propelli latais akkua.
-
- Viestit: 4741
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
nyt kun puhut hiilijalanjäljestä niin sähköautot ei ole mitään ekoautoja valmistuksessa tulee huomattavasti enemmän päästöjä mitä perusbensa autossa markkinamiesten juttuja vielä nämä sähköautot. nämä hybridi jotka ei ole plug in mallia, idioottimaisin auto mitä löytyy, toimii juuri tällä sinun propelli ajatuksella, bensamoottori lataa akkuja huonolla hyötysuhteella ja pitkällä matkalla tai maantieajossa hybridi ei säästä penniäkään, ei edes kuluta vähempää mitä joku perusauto, ja ostajia on löytynyt, joten miksi ei myös joku osta 100kg kevyemmän auton joka kuluttaa 2dl vähemmän..
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Sen tiedän
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Toki muistamme sen että kohtuu isoakkuisenkin sähkiksen hiilijalanjälki jää modernia dieseliä pienemmäksi kotimaisella sähköllä sadan tonnin paikkeilla.
-
- Viestit: 4741
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
jos realistisia ollaan ja päästöjä täytyisi vähentää. Mielestäni realistisin tapa, huomioon ottaen suomen autokannan iän, ihmisten varallisuus ja sähköautojen hinnat, olisi kaasuautoilu. laitteiston asennus maksaa n.3000€ ja valtio vielä tukee 1000€ summalla jos bensa-autoon kaasulaitteet laittaa.eli loppusumma 2000€.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Käytetyn max 10v vanhan dieselauton haku saksasta ja tankkaamalla mydieseliä, onko vielä ekologisempaa? No joku bensa-auto johon kaasukonversio ja biokaasua. Ei tarvi rakentaa uutta autoa eikä kongolaisen lapsen louhia kobolttia.
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Olen samaa mieltä. Parasta olisi olla valmistamatta uusia autoja ja käyttää olemassaolevaa autokantaa uusiutuvilla ja mielellään muun teollisuuden sivuvirroista saatavilla polttoaineilla.
Jos realistisia ollaan niin ei taida riittää polttoaineet ja kun Suomessa myydään toistasataa tuhatta uutta autoa vuodessa, ei taida kansakaan olla halukas.
Tämä ei tarkoita etteikö em polttoaineet olisi tarpeellisia.
Kongolaiset lapset on hellyyttäviä. Niiden homma on paikata sitä aukkoa minkä viimeisen puolen vuoden aikana varsin laajalti esilletullut tutkimustieto sähköautojen valmistuksen päästöistä on jättänyt periaatteen väen argumentaatioon.
Kysymys kuuluukin, kun akkuvalmistajat pyrkivät koko ajan vähentämään koboltin määrää akuissa ja jos joku onnistuu siitä pääsemään kokonaan eroon, mikä tulee sitten?
Jossain joku vinkui laturien äänekkyydestä.
Jos realistisia ollaan niin ei taida riittää polttoaineet ja kun Suomessa myydään toistasataa tuhatta uutta autoa vuodessa, ei taida kansakaan olla halukas.
Tämä ei tarkoita etteikö em polttoaineet olisi tarpeellisia.
Kongolaiset lapset on hellyyttäviä. Niiden homma on paikata sitä aukkoa minkä viimeisen puolen vuoden aikana varsin laajalti esilletullut tutkimustieto sähköautojen valmistuksen päästöistä on jättänyt periaatteen väen argumentaatioon.
Kysymys kuuluukin, kun akkuvalmistajat pyrkivät koko ajan vähentämään koboltin määrää akuissa ja jos joku onnistuu siitä pääsemään kokonaan eroon, mikä tulee sitten?
Jossain joku vinkui laturien äänekkyydestä.
-
- Viestit: 5331
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Entäpä sitten, jos katsotaan, mistä se sähkö tosiasiassa tulee, tai tulisi, jos sähköautoja olisi merkittävä osuus autokannasta? Jo nykyisellä sähkönkulutuksella vähänkään isomman kulutuksen aikana 20..30 % sähköstä on tuontisähköä; Virosta tulee paljon (palavan kiven voimalaitoksista kai valtaosa), Venäjältä vielä enemmän (tuotettu missä ja millä?), toki Ruotsista ja Norjastakin tuodaan merkittäviä määriä sähköä.
Nyt kun on kesä ja kulutus pientä, tilanne on vähän toinen, mutta juuri tällä hetkelläkin nettotuonti on 25 % kulutuksesta.
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/s ... lman-tila/
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Pitääpä perehtyä vielä tuohon. Muistelen lukeneeni että ei tainnut meidän sähkönkulutuksessa kovin iso osuus olla jos siihen heittäisi koko autokanna sähköt päälle vaan varma en ole.
Olisikohan Refyllä joskus ollut tästä juttua?
Olisikohan Refyllä joskus ollut tästä juttua?
-
- Viestit: 2725
- Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
- Paikkakunta: Petäjävesi
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
Jos lasketaan miljoonan auton sähkön kulutus keskimääräisellä ajomäärällä 15000km/vuosi keskikulutuksella 15kWh/100km niin eihän siitä tule paljon mitään. Pari gigawattituntia. Laskinkohan oikein....Kokonaiskulutus on luokkaa 80 Terawattituntia. Eli energian puolesta ei mitään ongelmaa, mutta se sähkön siirto ja järjetön pikalataksen tavoittelu........Toki nuo laskelmat voi repiä auki monin tavoin. Joku ajaa 100tkm vuodessa, jollakin on kulutus tuplasti isompi jne. Mutta suuruusluokka noin.
-
- Viestit: 4741
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
sähköautojen latauksesta sen verran tulee mieleen että se ratkaisu ei ehkä ole latauksessa, ellei tosiaan latausverkostoa saa tiheämmäksi ja latausajat asemilta maks 10min luokkaan. vaihtoehtona voisi olla jonkunlaiset akkustandardit ja koko akkupaketti kiskastaan ulos ja uusi paketti sisään aikaa menee sen minuutin pari. akkupaketit menisi sen jälkeen tarkastukseen ja uudelleen käyttöön. vaihtoehtona voisi antaa tuon lataamisen, koska tottakai on tuning autohifistelijöitä joilla on erikoisakut ja niitä ei kiertoon pidä laittaa, niille olisi myös latauspisteitä. kotona tietenkin töpselin päästä lataus kummassakin tapauksessa, mutta pidemmille matkoille toi pakettihomma olisi aika sujuva. uskoisin että tämmöinen pakettivaihto kiihdyttäisi sähköautojen myyntiä, koska kallein osahan on akusto ja sen hajoamista pelätään, tässä tapauksessa sillä ei olisi mitään merkitystä oli autolla ajettu kuinka paljon vain.
Viimeksi muokannut vaniljacreme, Ma Kesä 03, 2019 9:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 9813
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Sähköautot tulevat
15000km ja 15kWh/100km on 2250kWh eli 2,25 megawattituntia. Se kerrottuna miljoonalla autolla tekee 2250 gigawattituntia, eli aika suuri virhe. Eli reilut pari teraa, suomen tuotanto viime vuonna 67 teraa eli ei se siltikään hirveästi ole, kolmisen prosenttia tuosta.