Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

pice
Viestit: 613
Liittynyt: To Joulu 29, 2005 7:09 pm
Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja pice »

Superdextaaja kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 12:10 am Ensin kävelymiehet nimitteli hevosmiehiä hevoshihhuleiksi. Sitten hevosmiehet höyrykonemiehiä höyrykonehihhuleiksi. Sitten höyrykonemiehet polttomoottorimiehiä polttomoottorihihhuleiksi. Nyt sitten polttomoottoriautomiehet sähköautomiehiä sähköautohihhuleiksi.. Mualima muuttuu. Me ei välttämättä aina sen mukana.
Ja sitten sähköautomiehet tyrmäävät vetyauton joka lienee kehityksen seuraava vaihe...
sportswgn

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Major58 kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 6:32 am Ehkäpä se tulee siitä kun joillain tuntuu olevan sellainen kiihkomainen sokea usko sähköautoihin ja jos jotain epäkohtia mainitaan niin ne pistetään pelkäämisen tai tietämättömyyden piikkiin, se on samalla tavalla outoa. Kyllä minäkin olen tuon vedenkäytön määrän jostain lukenut, että olisi vähintään kymmenkertainen määrä, vaikkakaan se ei minun ongelma ole, siellä valmistusmaassahan se on.
Siinäpä se syy hyvin pitkälti tuli. Nuo sähköuskovaiset kun eivät näe yhtään ainoata epäkohtaa patteriautoissaan ja kun esitetään kritiikkiä se tuomitaan heti valheeksi. Ja toisaalta taas patterikiihkoilijat levittävät omaa propagandaansa, josta valtaosa on osoittautunut suoraksi valheeksi patterien/sähkön puhtauden osalta (kuten tuo Refyn linkkaama kuva). Eipähän ne Etelä-Amerikan, Kongon tai Kiinan ongelmat (maan saastuminen, ilmansaasteet, veden käyttö, lapsityövoima jne) kyllä kosketakaan täällä pohjoisella pallon puoliskolla pattereilla ajelevaa. Poissa silmistä ja poissa mielestä vai miten se meni.

Ihan mielenkiinnosta laskin Jäämeren rannalle suuntautuneella kesälomareissulla näkemäni patteriautot. Noin 0,2% oli patterivoimin liikkuvia (täyssähkäreitä tai plugareita). Luvussa mukana myös ne, joita en varmasti tunnistanut plugareiksi mutta saattoi olla. Ja nekin kaikki olivat norskien kilvissä ja lähellä Stavangeria.
Eepee
Viestit: 6382
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Olin ajamassa työporukan kanssa sähköautoilla kartingia ja olipa se kivvaa. Ei kyllä bensankäryä kaivannu ja autot liikkuivat vähintään riittävän vinhasti. Ainakaan ajamisen iloa sähkö ei siis tule tappamaan.
The idea is to die young as late as possible
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Eepee kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 8:33 am Olin ajamassa työporukan kanssa sähköautoilla kartingia ja olipa se kivvaa. Ei kyllä bensankäryä kaivannu ja autot liikkuivat vähintään riittävän vinhasti. Ainakaan ajamisen iloa sähkö ei siis tule tappamaan.
Hyvin kiteytetty, kolme vuotta täynnä Ampperalla ja aina vaan hymyilyttää, kun sillä lähtee liikkeelle, joskus
viistoistavuotiaana oli samat viilikset, tulee seurattua veispuukin sähköauto ryhmää ja muutenkin autoilu lehtiä.
Se vaan ihmetyttää kuinka hitaasti toiset omaksuu uusia asioita ja vänkäävät, sen olen ymmärtänyt, että vanhat
haluavat pitää asiat entisellään, mailman tappiin.
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Major58 »

No eipä ole tullut kartingia ajettua eikä ole kiinnostustakaan ja amperakin on hybridi, kyllähän se puolet parempi on kuin täyssähkö :lol: Ei varmaan ajomukavuudesta tai ominaisuuksista kukaan valittanu, se vaan ei kaikille ole sopiva menopeli jos päivittäinen ajosuorite on pitkä ja/tai tulotaso keskinkertainen tai alle. Ei se omaksumisessa ole kiinni.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

pice kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 7:43 am
Superdextaaja kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 12:10 am Ensin kävelymiehet nimitteli hevosmiehiä hevoshihhuleiksi. Sitten hevosmiehet höyrykonemiehiä höyrykonehihhuleiksi. Sitten höyrykonemiehet polttomoottorimiehiä polttomoottorihihhuleiksi. Nyt sitten polttomoottoriautomiehet sähköautomiehiä sähköautohihhuleiksi.. Mualima muuttuu. Me ei välttämättä aina sen mukana.
Ja sitten sähköautomiehet tyrmäävät vetyauton joka lienee kehityksen seuraava vaihe...
No nyt vetyautohihhulit nostaa päätään.. :lol:
En nyt ymmärrä mitä kiihkoilua on huomata sähköauton tekniset edut laajalla skaalalla polttomoottori-öljynvatkaaja-autoihin verrattuna.
Polttoaineen tuotannosta ja sen jälki- ja etukäteisseuraamuksista johtuu suurin osa polttomoottoriautojen aiheuttamasta harmista maailmalle. Sähköä voi jokainen maa alkaa tuottamaan ihan itse ympäristössään eikä tarvitse ostaa sitä soteherroilta. Voihan sitä alkaa tuottamaan toki muita vastaavia polttoaineitakin kuin sotaherrojen polttoaineet mutta yleensä nämä sitten alentavat hintaa ja lahjovat tai muuten suostuttavat paikallisvaltiaat ostamaan vain heiltä ja taas kansa tankkaa oilia vaan.
Tekemällä virheistä oppii.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

sportswgn kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 8:15 am
Major58 kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 6:32 am Ehkäpä se tulee siitä kun joillain tuntuu olevan sellainen kiihkomainen sokea usko sähköautoihin ja jos jotain epäkohtia mainitaan niin ne pistetään pelkäämisen tai tietämättömyyden piikkiin, se on samalla tavalla outoa. Kyllä minäkin olen tuon vedenkäytön määrän jostain lukenut, että olisi vähintään kymmenkertainen määrä, vaikkakaan se ei minun ongelma ole, siellä valmistusmaassahan se on.
Siinäpä se syy hyvin pitkälti tuli. Nuo sähköuskovaiset kun eivät näe yhtään ainoata epäkohtaa patteriautoissaan ja kun esitetään kritiikkiä se tuomitaan heti valheeksi. Ja toisaalta taas patterikiihkoilijat levittävät omaa propagandaansa, josta valtaosa on osoittautunut suoraksi valheeksi patterien/sähkön puhtauden osalta (kuten tuo Refyn linkkaama kuva). Eipähän ne Etelä-Amerikan, Kongon tai Kiinan ongelmat (maan saastuminen, ilmansaasteet, veden käyttö, lapsityövoima jne) kyllä kosketakaan täällä pohjoisella pallon puoliskolla pattereilla ajelevaa. Poissa silmistä ja poissa mielestä vai miten se meni.

Ihan mielenkiinnosta laskin Jäämeren rannalle suuntautuneella kesälomareissulla näkemäni patteriautot. Noin 0,2% oli patterivoimin liikkuvia (täyssähkäreitä tai plugareita). Luvussa mukana myös ne, joita en varmasti tunnistanut plugareiksi mutta saattoi olla. Ja nekin kaikki olivat norskien kilvissä ja lähellä Stavangeria.
Ihmisen ajattelulle on tyypillistä yksinkertaistaminen. On helpompaa ajatella että jokin asia on hyvä tai paha, ilman välimuotoja. Reaalimaailma toimii toisin päin, mikään ei ole absoluuttisesti hyvä tai paha.
Toinen tyypillinen ilmiö ihmisen ajattelussa on taipumus painottaa havainnoissaan vain niitä jotka tukevat omaa ennakkonäkemystä. Ennakkonäkemys on usein täysin intuitiivinen, "musta tuntuu että"
Jos näitä ei tajua, ajautuu hyvin helposti siihen että kaikki tiedonhaku, jos sitä edes tekee, on yksinkertaistavaa ja kaikki omasta näkemyksestä poikkeava tuomitaan valheeksi.
Esimerkkinä tuo litium mistä pari viestiä taaksepäin kirjoitin. Sen tuotanto on hieman monisyisempi asia kuin: Uijui, kaikki litiumin tuotanto kuluttaa älyttömästi vettä. Ihan yhtä idiottimaista olisi väittää että se ei kuluta yhtään vettä.
Chilessä on iso ongelma sen veden kulutuksen vuoksi mutta ainakin toistaiseksi Australia on maailman suurin litiumin tuottaja ja siellä litium ei ole märkään liejuun liuenneena.

Tätä ilmiötä näkyy todella paljon sähköautointoilijoissa samoin kuin vastapuolella, lähin esimerkki täällä on nimimerkki Sprtwgnin puhtaan tunteellinen suhtautuminen asiaan.
Ensin mielipide, sitten sitä tukevia väittämiä. Ei lähteitä koska "ette kuitenkaan uskoisi" "kumoaisitte ne valheellisilla väitteillänne" "blaa" Loppuun luetellaan satunnaisia havaintoja jotka tukevat omaa käsitystä asian huonoudesta tai hyvyydestä.
Jostain syystä em nimimerkki suhtautuu tähän aiheeseen naivilla tunteellisuudella vaikka muuten tulee hyödyllistä ja järkevää juttua. Ja olihan tuo Chilen vedenkulutuskin totta, mutta yksittäisen ääriesimerkin yleistäminen koko toimintaa kuvaavaksi on epärehellistä.
Vastapuolen solvaaminen hihhuleiksi sun muuta lie lähinnä sitä että on kovasti mielipide mutta ei perusteita.

Totuus, niinkuin aina ääripäiden huutaessa tyhjää agendaansa, on jossain siinä välissä. Oma näkemys kallistuu tällä hetkellä siihen suuntaan että sähköautot kuormittavat ympäristöä jonkun verran vähemmän mutta olen nämäkin sanat valmis syömään jos löytyy uskottavia viitteitä toiseen suuntaan. Ongelmattomia ne eivät todellakaan ole.
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Joka tapauksessa se ainakin on varmaa, ettei se autoilu Suomessa halvemmaksi muutu, vaikka minkälaisella autolla ajelisi! Mutta miksi sellaista tietoa ei saa mistään jossa olisi vertailussa nykyiset ja mahdollisesti tulevaisuuden autot ja niiden kokonaisvaikutukset niin että ne otettaisiin kaikkinensa huomioon? Kun kuitenkin se on myös varma asia että ei näillä nykyisin liikenteessä olevillakaan bensa - diesel ajoneuvoilla iän päivät ajella, ja mikä on kustannukset jos näistä käyttökelpoisina pakotetaan luopumaan?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Refy
Viestit: 3840
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Refy »

Se 3840 litraa on peräisin tuosta lehtiartikkelista: https://m.tagesspiegel.de/wirtschaft/te ... encomments
jossa haastateltiin elektrokemian professori Maximilian Fichtneriä. Minulla ei ole eväitä arvioida professorin asiantuntemusta, mutta jos Teslan 64 kWh akussa on 4.5 kg litiumia ja Atacaman suolaveden keskimääräinen litiumpitoisuus on 1.5 kg tonnissa, niin aika hyvin nuo osuvat yhteen.
Viimeksi muokannut Refy, Ke Tammi 15, 2020 1:45 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ajomies kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 1:01 pm Joka tapauksessa se ainakin on varmaa, ettei se autoilu Suomessa halvemmaksi muutu, vaikka minkälaisella autolla ajelisi! Mutta miksi sellaista tietoa ei saa mistään jossa olisi vertailussa nykyiset ja mahdollisesti tulevaisuuden autot ja niiden kokonaisvaikutukset niin että ne otettaisiin kaikkinensa huomioon? Kun kuitenkin se on myös varma asia että ei näillä nykyisin liikenteessä olevillakaan bensa - diesel ajoneuvoilla iän päivät ajella, ja mikä on kustannukset jos näistä käyttökelpoisina pakotetaan luopumaan?
http://cleanfi.fi/data/documents/electr ... cx-oYkjmCs
Tuo avaa eri polttoaineiden eroja ja vähän maidenkin eroja.
Harri S
Viestit: 1318
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Harri S »

On ihan turha kaataa sähköautokiihkoa, saatikka pakkoa, sähköautoilijoiden niskaan koska me ei niitä poliittisia päätöksiä tehdä.
Poliitikot on populismillaan paskoneet tän homman, joten meikäläisten sormella osoittelu ei ratkaise bensa ja dieselkuskien ongelmaa, vaan se osoite on arkadianmäellä.
Jos ilmasto lämpenee se ei mua haittaa koska en pidä talvesta ja muutenkin sähkiksen oston oon päättänyt jo viime vuosisadalla.
Nyt kun ominaisuudet kohtaa mun tarpeet, oli aika kypsä hankinnalle, ja jos se sattuu poliittisen ohjauksen kanssa samaan koriin, niin se on ihan sattumankauppaa. Toki onnekasta sellaista tällä kertaa.
Toki jo hankintahetkellä tiesin että asia aiheuttaa hämmennystä ja pahansuopuutta joissakin yksilöissä, kun jenkkejä on talleissa useampia, kuten tälläkin hetkellä.
Eikä mun etu todellakaan pitkässä juoksussa ole se että näitä kaikki alkais ostamaan.
Joten älkäätten siis ostako.
Jos ympäristöintoilu olis laajempaa niin kohta saa olla tyytyväinen jos saa yksityisautoilla ylipäätään.
Työssäkäynti ja muu vaatii kohta kasvukeskuksessa asumista, ihan sitä samaa minkä itse tein jo 90-luvun laman alla, kun kellään ei ollu rahaa oikein mihinkään.
Ja juuri siksi sähköautoilu sopii mulle jo täällä hetkellä.
Harrilla taitaa olla herkkä hipiä ;- ) t: Tietäjä
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Mä ajattelin seuraavaksi isolla v8 moottorilla olevaa kaasuautoa. Kaasun vertailulitrahinta melkein puolet vrt bensiini, hiilijalanjälki paljon pienempi tai nolla biokaasulla 8)
Avatar
Refy
Viestit: 3840
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Refy »

Kotona lataaminen on porttihuume. Voltilla ne vähätkin huoltoasemakäynnit alkavat tuntua vastenmielisiltä ja täyssähkäri alkaa houkuttaa..
Polttisauto aiheuttaa saman tunteen kuin jos kännykkä pitäisi kerran viikossa käydä Shellillä lataamassa.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Viime hetken neuvo:
Nauttikaa polttiksistanne vielä kun voitte!!! 8)
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Refy kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 10:59 pm Kotona lataaminen on porttihuume. Voltilla ne vähätkin huoltoasemakäynnit alkavat tuntua vastenmielisiltä ja täyssähkäri alkaa houkuttaa..
Polttisauto aiheuttaa saman tunteen kuin jos kännykkä pitäisi kerran viikossa käydä Shellillä lataamassa.
Olis oikein jees vrt tähän että puhelinta saa ladata mm. kokoajan. 3 minuutissa viikoksi virtaa, alkais litiumut ja titiumit naurattaa :mrgreen:
Avatar
Refy
Viestit: 3840
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Refy »

Auton lataamista ei tarvi sen kummemmin ajatella: avaa kahvasta oven ja napista luukun, nousee autosta, sulkee oven ja tökkää piuhan kiinni. Ja lähtiessä piuha irti, luukku kiinni, ovi auki, sisään ja ovi kiinni. Ei siihen vähän ajan päästä kiinnitä edes huomiota.
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Harri S kirjoitti: Ke Tammi 15, 2020 8:37 pm On ihan turha kaataa sähköautokiihkoa, saatikka pakkoa, sähköautoilijoiden niskaan koska me ei niitä poliittisia päätöksiä tehdä.
Poliitikot on populismillaan paskoneet tän homman, joten meikäläisten sormella osoittelu ei ratkaise bensa ja dieselkuskien ongelmaa, vaan se osoite on arkadianmäellä.
Jos ilmasto lämpenee se ei mua haittaa koska en pidä talvesta ja muutenkin sähkiksen oston oon päättänyt jo viime vuosisadalla.
Nyt kun ominaisuudet kohtaa mun tarpeet, oli aika kypsä hankinnalle, ja jos se sattuu poliittisen ohjauksen kanssa samaan koriin, niin se on ihan sattumankauppaa. Toki onnekasta sellaista tällä kertaa.
Toki jo hankintahetkellä tiesin että asia aiheuttaa hämmennystä ja pahansuopuutta joissakin yksilöissä, kun jenkkejä on talleissa useampia, kuten tälläkin hetkellä.
Eikä mun etu todellakaan pitkässä juoksussa ole se että näitä kaikki alkais ostamaan.
Joten älkäätten siis ostako.
Jos ympäristöintoilu olis laajempaa niin kohta saa olla tyytyväinen jos saa yksityisautoilla ylipäätään.
Työssäkäynti ja muu vaatii kohta kasvukeskuksessa asumista, ihan sitä samaa minkä itse tein jo 90-luvun laman alla, kun kellään ei ollu rahaa oikein mihinkään.
Ja juuri siksi sähköautoilu sopii mulle jo täällä hetkellä.
Samoin sekin on turhaa syyttelyä vanhalla bensa- tai diesseli vehkeellä ajavaa, ellei ole varaa sellaista sähköhärpäkettä hankkia! Kuitenkin pakolliset asioinnit on suoritettava kerta pari viikkoon. Jos vaan tuossa kylän raitilla sellaisia julkisia kulkupelejä kulkisi niin voisi ainakin osan asioista hoitaa niilläkin, mutta kun nekin saivat hävitettyä maaseuduilta nuo viisaat arkadiamäen väki! :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja juha »

Rangaistaan autoilijoita, kun ei tässä nyt muutakaan keksitä.

https://naskinen.blogspot.com/2020/01/r ... 4UJVfQ&m=1
Major58
Viestit: 1991
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Major58 »

Mitenhän se minun rahapussia lihottaisi niin että olisi varaa sähköautoa tai ladattavaa hybridiä ostaa, jos polttoaineveroja nostetaan???Nämä kultalusikka suussa syntyneet ei tajua oikeasta elämästä mitään. Töissä kuitenkin joutuu käymään ja arkena tulee 70-80km päivässä keskimäärin ajettua, siihen on laskettu jo kauppakäynnit ja lasten kuskauksetkin, ei voi vähentää muuten kuin vähentämällä töissä käyntiä tai lapsilta pois jotain...luuleeko ne päättäjät että ihmiset huvikseen ajelee.
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Hybridi tai sähköauto tekisi mieli ostaa,mutta ei rahat riitä mitenkään jos aikoo alle 5 vuotta vanhan saada pienehköillä kilometreillä. Auto saisi kuitenkin olla auton kokoinen jos sillä aikoo ajaa taajaman ulkopuolellakin ja saada tavaraakin mukaan ihmisten lisäksi. Kauemmaksi osto menee koko ajan vaan kun rahaa kuluu enemmän dieseliin ja sen veroihin tällä hetkellä.
Saisi siinä vaiheessa paku jäädä kakkosautoksi jolla ajettaisiin vähemmän niin maailma pelastuisi.

Joku uusi romutus tms kampanja voisi helpottaa,mutta sen lisäksi saisi olla jonkunlainen helpotus ajoneuvoveroon vaikka 3 vuoden ajaksi niille ketkä sitoutuu ostamaan jonkun tietyn päästörajan alapuolelle menevän auton tuon 3 vuoden aikana. Jos kuitenkaan vähäpäästöistä ei ostaisikaan niin verot voitaisiin periä takautuvasti henkilöltä joka on aiemmin sitoutunut ostamaan vähäpäästöisen auton. Edellyttäisi tietty että henkilöllä olisi suurempipäästöinen auto omistuksessaan tuon ajan joka olisi tarkoitus viedä vaihdossa.
Ja pitäisi myös voida ostaa käytetty auto ja vaikka ulkomailta jonka toisi suomeen,kunhan päästöt olisi jonkun määrätyn rajan alapuolella. Ei kaikilla todellakaan ole uutta rahaa ostaa tuollaisilla helpotuksillakaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ihmehitsari ja 40 vierailijaa