Sähköautot tulevat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

AV kirjoitti: Talvella optimi Ampperalla 35km sähköllä ,kesällä 60-70km eli noilla sun ajoilla menisi aika paljon bensalla, joten
ei Amppera oikein ole sopiva noille kilometreille.
Ok.
Elikä tuollainen auto sopisi käytännössä vain City ihmisille, joilla palvelut ovat riittävän lähellä. Monet pääkaupunkiseudulla asuvat ylistävät vihreitä arvoja näillä autvalinnoillaan ja arvostelevat pitkien välimatkojen ihmisiä vääristä autovalinnoista. Usein unohtuu puheissa sähköautojen pakokaasut. Niitäkin käsittääkseni tulee aika reippaasti siellä pääkaupunkiseudullakin sähkön tuotannossa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja olliki »

Superdextaaja kirjoitti:Sellainen auto, mihin voi kotona vaihtaa täyden akun kuten akkuporakoneeseen. Esim. https://www.google.com/search?biw=1366& ... EVh36Gx3eU
Paljonko tuollainen akku painaa? Ei taida olla huonohenkisen hommaa, ellei ole jotain erityistä tekniikkaa akun vaihtoa varten.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Aakku kirjoitti:
AV kirjoitti: Talvella optimi Ampperalla 35km sähköllä ,kesällä 60-70km eli noilla sun ajoilla menisi aika paljon bensalla, joten
ei Amppera oikein ole sopiva noille kilometreille.
Ok.
Elikä tuollainen auto sopisi käytännössä vain City ihmisille, joilla palvelut ovat riittävän lähellä. Monet pääkaupunkiseudulla asuvat ylistävät vihreitä arvoja näillä autvalinnoillaan ja arvostelevat pitkien välimatkojen ihmisiä vääristä autovalinnoista. Usein unohtuu puheissa sähköautojen pakokaasut. Niitäkin käsittääkseni tulee aika reippaasti siellä pääkaupunkiseudullakin sähkön tuotannossa.
Klassista sähköautoargumentaatiota.
Ampera menee sähköllä sen 35-70km, poltsikalla loput. Kantamaa saa bensa-asemalta. Noin 5,5l/100km menee pelkällä bensalla, ihan niin kauas kuin haluaa ajaa.
Tunnen useita pääkaupunkiseudulla asuvia sähköautoilijoita ja ajan vanhalla dieselillä. Arvosteluja ei ole kuulunut. Joko tuttavapiirini on poikkeus tai väittämäsi on samaa kuvitelmaa kuin kaikki PK-seudun oletettu ylenkatsomus.
Sähköautojen pakokaasuista olikin juttua joku sivu sitten. Isommassa laitoksessa päästään parempaan hyötysuhteeseen ja pakokaasujen jälkikäsittely on tehokkaampaa, ei nolla mutta toisaalta nollapäästöväitteitä olen lukenut vain tästä ketjusta. Väitetään että joku väittää että päästöjä ei ole ja sitten kumotaan väite.
turja
Viestit: 395
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 2:37 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja turja »

skuikka kirjoitti:toisaalta nollapäästöväitteitä olen lukenut vain tästä ketjusta..
Nono, tuohan se oli aiemmin ihan yleinen väite.

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikk ... ki-6739984

"Liikenteen 50 prosentin päästövähennystavoitteen saavuttaminen edellyttää nollapäästöisten täyssähköautojen merkittävästi suurempaa osuutta kaikista sähköautoista, Teknologiateollisuus huomauttaa tiedotteessaan."

Eikä tuokaan juttu ole sen kauempaa historiasta kuin n. neljän kuukauden takaa.

"Nollapäästöinen sähköauto" ja joulupukki.
Satuhahmoja.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Aakku kirjoitti:
AV kirjoitti: Talvella optimi Ampperalla 35km sähköllä ,kesällä 60-70km eli noilla sun ajoilla menisi aika paljon bensalla, joten
ei Amppera oikein ole sopiva noille kilometreille.
Ok.
Elikä tuollainen auto sopisi käytännössä vain City ihmisille, joilla palvelut ovat riittävän lähellä. Monet pääkaupunkiseudulla asuvat ylistävät vihreitä arvoja näillä autvalinnoillaan ja arvostelevat pitkien välimatkojen ihmisiä vääristä autovalinnoista. Usein unohtuu puheissa sähköautojen pakokaasut. Niitäkin käsittääkseni tulee aika reippaasti siellä pääkaupunkiseudullakin sähkön tuotannossa.
Pääkaupunki on 600km päässä, lähin kauppa 11km ja isompi kaupunki 30km ,joten aivan haja-asutus alueella ollaan, meidän
ajoihin Appera on kuin nenä päähän ,ne muutamat pitemmät matkat vuodessa ajetaan sitten bensalla.
Ei tässä mitään vihreitä olla, autoa uusittaessa 11vuotias poika löysi nettiautosta tuon Ampperan ja kuukauden päivät
tutkailin ja hain tietoja ,kunnes hoksasin ettei hullumpi auto meidän käyttöön olisikaan. Eikä ole tarvinnut katua hankintaa,
on ensimmäinen auto joka on tienannut arvonaleneman itse pienien käyttökulujen muodossa.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja NH »

Väite että sähköautoja ei yleisesti tituleerattaisi mediassa nollapäästöautoiksi, vaan ainoastaan tässä keskustelussa, on lähinnä huvittavaa.

Joko väitteen tekijä haluaa vain provoilla tai sitten hän on seurannut aivan olemattomasti mediaa.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jahas. Olen joko missannut artikkelit tai ohittanut moiset höpinät tajuamatta mutta joo, väitetään sitä näköjään muuallakin.
Päästöttömiä ne ei ole, se on päivänselvää.
Avatar
Refy
Viestit: 3840
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Refy »

Akku pitää valita niin että se riittää tavalliseen päivittäiseen ajosuoritteeseen. Amperan 10 kWh riittää 20-25 km työmatkaan (tuplat jos voi ladata töissä), Teslan 65 kWh:lla ajaa jo 350-550 km päivässä (talvi/kesä). Uudet >50 kWh sähkärit ovat vielä persaukisten ulottumattomissa, mutta muutaman vuoden päästä niitä alkaa saada käytettyinä vähän kuin Amperaa nyt.

Silti pysyn kannassani, että täyssähkäri tarvisi Suomen oloissa Webaston. Lämmön tuotossa polttonesteen hyötysuhde on liki 100 % kun akkusähköllä pyöritettävä lämpöpumppu jää huonommaksi.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

AV kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
AV kirjoitti: Talvella optimi Ampperalla 35km sähköllä ,kesällä 60-70km eli noilla sun ajoilla menisi aika paljon bensalla, joten
ei Amppera oikein ole sopiva noille kilometreille.
Ok.
Elikä tuollainen auto sopisi käytännössä vain City ihmisille, joilla palvelut ovat riittävän lähellä. Monet pääkaupunkiseudulla asuvat ylistävät vihreitä arvoja näillä autvalinnoillaan ja arvostelevat pitkien välimatkojen ihmisiä vääristä autovalinnoista. Usein unohtuu puheissa sähköautojen pakokaasut. Niitäkin käsittääkseni tulee aika reippaasti siellä pääkaupunkiseudullakin sähkön tuotannossa.
Pääkaupunki on 600km päässä, lähin kauppa 11km ja isompi kaupunki 30km ,joten aivan haja-asutus alueella ollaan, meidän
ajoihin Appera on kuin nenä päähän ,ne muutamat pitemmät matkat vuodessa ajetaan sitten bensalla.
Ei tässä mitään vihreitä olla, autoa uusittaessa 11vuotias poika löysi nettiautosta tuon Ampperan ja kuukauden päivät
tutkailin ja hain tietoja ,kunnes hoksasin ettei hullumpi auto meidän käyttöön olisikaan. Eikä ole tarvinnut katua hankintaa,
on ensimmäinen auto joka on tienannut arvonaleneman itse pienien käyttökulujen muodossa.
Vakavasti on sähkö mullakin harkinnassa, kunhan nämä pakolliset ajot vähenee.
Vaakakupissa vaikuttaa auton ostohinta ja huoltokulut pitkässä juoksussa. Ei niinkään arvonalenema, koska ajan yleensä autoni lopuksi kierrätykseen.
Mikä on ihan realistinen bensan kulutus? Onko tosiaan 5,5 L/100km. Silloin se päihittäisi jo mun nykyisen dieselinkin, joka kuluttaa 4 L/100km tankatessa mitattuna.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Sähkömasinisti
Viestit: 1114
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:42 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Sähkömasinisti »

jussi77 kirjoitti:
masankp kirjoitti:
oju kirjoitti:Tässäpä tuosta oli juttua:
https://www.motiva.fi/files/12736/Sahko ... an_ABC.pdf
Tuon mukaa Schuko-rasiasta ei saa kuin 8A irti ja latauspisteen kautta sitten sen 16A siitä yhdestä vaiheesta.

EDIT: ilmeisesti kyseessä on tosiaan kotitöpseleiden rajoitukset jatkuvassa 16A käytössä ja mahdollisesti se että latureita voidaan ohjata sähkön hinnan mukaan (tulevaisuudessa?).
25a on pienin sähköliittymä ja voimavirtapistokkeista pienin on 16a, joka yleensä kestää jatkuvankin käytön, siis eihän tuossa pitäs mitään ongelmaa olla.
Meidän talon ulkopistorasiat (230v), on kaikki myös 16a.
Jos sitä sähköautoa lataa 3x16A virralla ja torpassa on muutakin kuormaa, voi jonkun moottorin käynnistäminen laittaa pääsulakkeet koville. Riittää kun yhdessä vaiheessa on liikaa niin palaa pääsulake. Varmaan tulisi tarkistaa suurin mahdollinen yhtäaikainen kuorma jos tarttee tuollaisen tehokkaan laturin. Ainahan se tulee tarkistaa kun asennuksia tehdään, yleensä jo suunnitteluvaiheessa.
Justiinsa kuulin tapauksesta, jossa oli sattunut liikaa kuormaa yhteen vaiheeseen sähköauton tapauksessa. Se kotilaturi oli yksivaiheinen.
3X25A pääsulakkeilla on ilman ylikuormaa otettavissa vuodessa sähköverkosta 151110 kWh energiaa.
Jokainen voi omalla kohdallaan miettiä onko liittymässä enää kulutusvaraa kun vertaa tuota lukua vuosittaiseen nykyiseen sähkölaskuunsa.
Kulutushuippuja varten tietysti kannattaa tutkia liittymän tilaa reaaliaikaisella mittauksella ja kun kulutuksia priorisoidaan niin siinä on todella rajusta pelivaraa vaikkapa sitten sähköauton lataamiseen.
Kun tulevaisuudessa 100km matkan pääsee noin 17kWh sähköautolla, niin sen energian lataamiseen 3x25A liittymässä menee 1 tunti kun muuta kuormaa ei ole. Tälläinen tilannehan on tyypillisesti yöllä. Itseasiassa kansantalouden kannalta olisi todella hyvä, että olemassaolevaa infraa hyödynnettäisiin mahdollisimman hyvin, tästäkin syntyy se pienempi hiilijalanjälki jota nyt niin kiivaasti valvotaan.
Mystiikka on tiedon rajallisuutta.
korjailija
Viestit: 5528
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Täytyy muistaa että nythän pyritään pääsemään eroon kaikista pahoista ja saastuttavista lämmitysmuodoistakin. Uutisissa on ollut että lämpöpumppuja pitäisi enemmän laittaa näiden pahojen lämmitysmuotojen korvikkeeksi :D
Kyllä se voi olla sulakkeet kovilla jos ihan peruskuormaan kuuluu jo auton lataus, lämpöpumppu lämmitys, siihen vielä päälle kaikki muut kodin sähkölaitteet ja sähkökiuas jne.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
korjailija
Viestit: 5528
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Joku tällainen olisi mielenkiintoinen talvikeleillä, huippunopeus 80 km/h ja sivuikkunatkin on lisävaruste :lol:
https://www.autoverkkokauppa.fi/autot/r ... oodi-69057
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
pela
Viestit: 736
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja pela »

Minkälainen hyötysuhde latauksessa on? On puhuttu että latauksessa syntyy tehohäviötä mutta kuinka suuri se on?
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

olliki kirjoitti:
Superdextaaja kirjoitti:Sellainen auto, mihin voi kotona vaihtaa täyden akun kuten akkuporakoneeseen. Esim. https://www.google.com/search?biw=1366& ... EVh36Gx3eU
Paljonko tuollainen akku painaa? Ei taida olla huonohenkisen hommaa, ellei ole jotain erityistä tekniikkaa akun vaihtoa varten.
Ei ole minullakaan tarkkaa tietoa akun painosta mutta tuo Nio:n akkujen vaihto on Kiinassa tarkoitus tapahtua erillisissä vaihtopisteissä automaattisesti tai jopa latausauto tulee pistämään Nio:n akun latinkiin parkkipaikalla minne on simahtanut. Itseä kiinnostaa tuossa autossa ja akkusysteemissä juuri se, että akkuja voi ostaa itselle useammankin ja vaihtaa se kotona täyteen, jos asuu sopivasti itse sähkönsä tuottaen. Kaupunkiautoilijalle tietysti vaihtoasemalla uuden akun hakeminen naapurikorttelista on toki järkevämpää. Haluaisin kuitenkin laittaa omat energiantuotantovälineet ja niille sähkövarastoksi sopisi hyvin yksi ylimääräinen vaihtoakku autotallissa tai parikin auton/autojen akun/akkujen lisäksi.
Tekemällä virheistä oppii.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

pela kirjoitti:Minkälainen hyötysuhde latauksessa on? On puhuttu että latauksessa syntyy tehohäviötä mutta kuinka suuri se on?
Noin 10-15% muuttunee lämmöksi ,joten eristetty autotalli olisi hyvä ,niin ei mene sekään hukkaan vaan tallin lämmöksi.
Aakku kirjoitti:
AV kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
AV kirjoitti: Talvella optimi Ampperalla 35km sähköllä ,kesällä 60-70km eli noilla sun ajoilla menisi aika paljon bensalla, joten
ei Amppera oikein ole sopiva noille kilometreille.
Ok.
Elikä tuollainen auto sopisi käytännössä vain City ihmisille, joilla palvelut ovat riittävän lähellä. Monet pääkaupunkiseudulla asuvat ylistävät vihreitä arvoja näillä autvalinnoillaan ja arvostelevat pitkien välimatkojen ihmisiä vääristä autovalinnoista. Usein unohtuu puheissa sähköautojen pakokaasut. Niitäkin käsittääkseni tulee aika reippaasti siellä pääkaupunkiseudullakin sähkön tuotannossa.
Pääkaupunki on 600km päässä, lähin kauppa 11km ja isompi kaupunki 30km ,joten aivan haja-asutus alueella ollaan, meidän
ajoihin Appera on kuin nenä päähän ,ne muutamat pitemmät matkat vuodessa ajetaan sitten bensalla.
Ei tässä mitään vihreitä olla, autoa uusittaessa 11vuotias poika löysi nettiautosta tuon Ampperan ja kuukauden päivät
tutkailin ja hain tietoja ,kunnes hoksasin ettei hullumpi auto meidän käyttöön olisikaan. Eikä ole tarvinnut katua hankintaa,
on ensimmäinen auto joka on tienannut arvonaleneman itse pienien käyttökulujen muodossa.
Vakavasti on sähkö mullakin harkinnassa, kunhan nämä pakolliset ajot vähenee.
Vaakakupissa vaikuttaa auton ostohinta ja huoltokulut pitkässä juoksussa. Ei niinkään arvonalenema, koska ajan yleensä autoni lopuksi kierrätykseen.
Mikä on ihan realistinen bensan kulutus? Onko tosiaan 5,5 L/100km. Silloin se päihittäisi jo mun nykyisen dieselinkin, joka kuluttaa 4 L/100km tankatessa mitattuna.
Riippuu ajomatkasta ,matka-ajossa alle kuusi litraa, mutta lyhyessä voi olla mitä hyvänsä ,eli Amppera on optimoitu sähkölle,
joten en laittaisi sitä jos päivittäinen ajo olisi 50km taikka enempi.
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja tommi »

https://tekniikanmaailma.fi/800-kilomet ... mkFMmarXlY

Range 800km, joko alkaisi riittämään?
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18654
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

tommi kirjoitti:https://tekniikanmaailma.fi/800-kilomet ... mkFMmarXlY

Range 800km, joko alkaisi riittämään?
No mikäjottei.
Vaan on vielä toteutumaton haave.
Tämäkään tutkimus ei lupaa vallankumousta huomiseksi. Tutkijat muistuttavat, että teknologia on edelleen kokeellista.
säästellen sippiin
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja AV »

Tärkeintä olisi ymmärtää sähköauton tankkauksen erillaisuus, kun se tankki kuuluu olla joka aamu täysi ,tämänkö
oivaltaa, niin huomaa ettei toimintamatkalla ole niin väliä, omiin ajoihin riittäisi mainiosti noin 200km matkaan kykenevä
akku.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Itsellä työmatka hiukan vaja 100km edestakaisin. Työpaikalla sähikäisen lataus kielletty.
Olisi se perin kurjaa tulla perjantai iltana töistä, eikä pääsisikään lähtemään viikonlopunviettopaikkaan, kun patteri ei riitä. :oops:
Sähköauto kantaan jos meillä siirryttäisiin, niin vähintään kaksi tarvittaisiin. Eikä nyt huomioida mitään vetokoukkuja ja -kykyjä.
Toisaalta, onhan nuita autoja nytkin kolme. :oops:
Sellanen laki pitäs tehdä, ettei kaikista tarvi kokoajan veroja yms. ja vakuutuksia maksaa, kun käyttäjiäkin on vain yksi.
Olisi maksut vaikka sen kalleimman vekottimen mukaan. Käytti sitten mitä käytti.
Avatar
Refy
Viestit: 3840
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:57 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sähköautot tulevat

Viesti Kirjoittaja Refy »

AV kirjoitti:Tärkeintä olisi ymmärtää sähköauton tankkauksen erillaisuus, kun se tankki kuuluu olla joka aamu täysi ,tämänkö
oivaltaa, niin huomaa ettei toimintamatkalla ole niin väliä, omiin ajoihin riittäisi mainiosti noin 200km matkaan kykenevä
akku.
Toinen yleinen harha on, että sähköauton lataus olisi "tyhmä" vakiokuorma. Älylaturin saa säätämään autolle menevää tehoa muun kuorman mukaan niin, että autolle menee se mitä nalleissa on varaa. Energiamääränä varmaan 10 kW jää keskimäärin varaa joka torpassa 3*25 pääsulakkeilla. Antaa 50-70 km rangea tunnissa.

Viikonlopun mökkireissuja varten on vaihtoehtoina joko Amperan tyylinen bensagenu tai tienvarren DC-pikalaturit joilla saa 35-120 kW lataustehon.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, Google [Bot], Harri S, hevyvani, JiiSPee, juntunen, Massikkamiess, maukka, rautakasa ja 41 vierailijaa