Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
PuuhaPate kirjoitti:Itsellä työmatka hiukan vaja 100km edestakaisin. Työpaikalla sähikäisen lataus kielletty.
Olisi se perin kurjaa tulla perjantai iltana töistä, eikä pääsisikään lähtemään viikonlopunviettopaikkaan, kun patteri ei riitä.
Sähköauto kantaan jos meillä siirryttäisiin, niin vähintään kaksi tarvittaisiin. Eikä nyt huomioida mitään vetokoukkuja ja -kykyjä.
Toisaalta, onhan nuita autoja nytkin kolme.
Sellanen laki pitäs tehdä, ettei kaikista tarvi kokoajan veroja yms. ja vakuutuksia maksaa, kun käyttäjiäkin on vain yksi.
Olisi maksut vaikka sen kalleimman vekottimen mukaan. Käytti sitten mitä käytti.
On sulla yhden Apperan tarve, tuossa olisi edullinen ja huomioi kunto,kaikki Ampperat huollettu viimeisen päälle merkki-
huollossa, pitkän takuun takia 8v/160km https://www.nettiauto.com/opel/ampera/10138887
Huomioi musta latausasema peräkontissa ,se seinälle missä auto kotona ,siinä 6a taikka 10a ja normi scuko, oranssilla voi
ladata kauppakeskuksissa taikka latausasemilla 16ampperin virralla. Tehoksi on näköjään ilmoitettu bensakoneen teho,
mutta Amppera on sarja hybriidi ,joten se kulkee aina sähköllä ja sen teho on 111kw ,eli et huomaa mitenkään ajossa kun
akku loppuu ja siirtyy bensalle ,ainakaan maantie nopeuksissa missä rengas äänet isompia ,kuin bensakoneen ääni.
On sulla yhden Apperan tarve, tuossa olisi edullinen ja huomioi kunto,kaikki Ampperat huollettu viimeisen päälle merkki-
huollossa, pitkän takuun takia 8v/160km https://www.nettiauto.com/opel/ampera/10138887
Huomioi musta latausasema peräkontissa ,se seinälle missä auto kotona ,siinä 6a taikka 10a ja normi scuko, oranssilla voi
ladata kauppakeskuksissa taikka latausasemilla 16ampperin virralla. Tehoksi on näköjään ilmoitettu bensakoneen teho,
mutta Amppera on sarja hybriidi ,joten se kulkee aina sähköllä ja sen teho on 111kw ,eli et huomaa mitenkään ajossa kun
akku loppuu ja siirtyy bensalle ,ainakaan maantie nopeuksissa missä rengas äänet isompia ,kuin bensakoneen ääni.
Oikeesti noita tarvis useemman, kun nykysenkin kanssa on lievää voiman puutetta.
Tilakin tahtoo loppua, 130 hakusessa. https://www.nettiauto.com/land-rover/de ... 7&yto=2018
Meillä on pirttissä kahvasulakkeet,joten arvannet ettei sähkön saanti ei ole ongelma.
PuuhaPate kirjoitti:Meillä on pirttissä kahvasulakkeet,joten arvannet ettei sähkön saanti ei ole ongelma.
Niimpä, tuo ei tosin kerro kerro virrasta paljoakaan. Kahvasulakkeita kun on 2 A lähtien, kuten Jammu kertoi. Tulppasulakkeillakin pääsee 63 A asti.
Suurimmat kahvasulakkeet mitä olen käsitellyt oli 630 A.
Siinäpä sitä sitten haarukointia.
Tässä istuskellessa ja pohdiskellessa mietin että miten lämmitys toimii noissa sähköautoissa ja paljonko se lyhentää toimintasädettä? Ovatko Piilaakson lämmössä ajatelleet tai muuallakaan esim. meille ihan arkisia asioita kuten tuulilasin ja takalasin lämmitystä, ettei huurru ja jääjy? Voi olla että on jo käsiteltykkin, mutta oli senverran paljon jo viestejä etten jaksa kahlata läpi jaikkua.
Lainaus feispuukin sähkö autoilijoitten sivulta, kun perhe oli käynyt koeajamassa sähkistä. " Kaverin 7v lapsikin sen tajuaa paremmin kuin monet aikuiset, kun sanoin ettei tarvi tankata vaan sitä ladataan niin lapsi kirkkain silmin ”sittenhän sen voi ladata missä vaan”
Viimeksi muokannut AV, Su Tammi 13, 2019 10:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel AmPPPeera valmistajan ilmoittama kulutus 14,5kWh/100km mitattu 22kWh ja valmistajan ilmoittama toimintamatka 380km(WLTP) ja mitattu 273km. Nämä suomalaisessa peruskelissä eli +5. Mikähän toimintamatka on -20, 150km? Kyllä minä nautin toistaiseksi isosta dieselistä ja 1000km toimintamatkasta.
Kyllä minä olen alkanut maistella ajatusta sähköautosta mutta sen kakkos autona pitää olla isohko bensa käyttöinen ilmastoinnilla ja vetokoukulla varustettu neliveto auto.
Varmaan sähköauto on vaihtoehto niille joiden ei tarvitse olla täsmälleen tietyssä paikassa tiettyyn aikaan säällä kuin säällä. Me muut ajetaan bensalla ja dieselillä. Mun nykyinen auto on pakko tankata n 600km välein. Kulutusta on mutta se toimii kylmässä hyvin ilman apuja ja on lämmin sisältä jokusen kilometrin ajon jälkeen
Sähköauton kotilatauksesta jotain
Noiden Aapelin sähkökatkojen aikaan katselin sähköntoimittajan vikasivuja. Niiden mukaan muuntajalla, josta meillekin sähkö tulee, on reilusti yli 30 asiakasta. Suurin osa on vapaa-ajan asuntoja, mutta kymmenkunta on vakinaisia sähkönkuluttajia tai suuria mukavuuuksin varustettuja huviloita (eli ainakin ylläpitolämmitys on päällä).
Muuntajalta lähtevissä johdoissa on sulakkeet, joiden yhteissumma aihetta kohti on 150 A, eli kulutuspistettä kohden kapasitettia on vajaa 5 A. Jos vaikka varaisi noille vakinaisille 2/3 osaa kapasiteetista (eli mökeille yms. 2 A kullekin), niin siinä olisi vaihetta kohden 10 A käytettävissä.
Ei siitä riitä kauhean suurta latausvirtaa kaikille.
Ja vastaava mitoitusperiaatehan taitaa olla koko sähköverkossa kaupungeissakin. Kerrostalossa tulevat vastaan talon pääsulakkeet, jotka ainakin kaukolämpötaloissa voivat olla yllättävän pienet. Siksipä niissä lämmitystolpissakin on se sisätilan lämmittimen käyttökielto.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
Ei kannata sähköverkon haltian murheita miettiä, niitten kuuluu toimittaa sähköä talon päänallien mukainen virta
laadukkaasti eli ei jännitevaihteluja sallita ,jos jännite vaihtelee ,niin verkonhaltian tulee vahvistaa verkkoa.
AV kirjoitti:Ei kannata sähköverkon haltian murheita miettiä, niitten kuuluu toimittaa sähköä talon päänallien mukainen virta
laadukkaasti eli ei jännitevaihteluja sallita ,jos jännite vaihtelee ,niin verkonhaltian tulee vahvistaa verkkoa.
Siinä vaiheessa, kun muuntajalta poksahtaa sulake, niin onhan se minunkin murhe. Sähköntulo lakkaa ja talo on pimeä
OLettaisin, että sähköverkon vahvistaminen tulee jonkinlaisella viiveellä ja että se tehdään ensi alueilla, joilla kysyntä on suurin. Ei siis täällä. Aika paljon taitaa olla työtä siinä, ennekuin kaikki Suomen henkilöautot liikkuvat akkusähköllä.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
AV kirjoitti:Ei kannata sähköverkon haltian murheita miettiä, niitten kuuluu toimittaa sähköä talon päänallien mukainen virta
laadukkaasti eli ei jännitevaihteluja sallita ,jos jännite vaihtelee ,niin verkonhaltian tulee vahvistaa verkkoa.
Siinä vaiheessa, kun muuntajalta poksahtaa sulake, niin onhan se minunkin murhe. Sähköntulo lakkaa ja talo on pimeä
OLettaisin, että sähköverkon vahvistaminen tulee jonkinlaisella viiveellä ja että se tehdään ensi alueilla, joilla kysyntä on suurin. Ei siis täällä. Aika paljon taitaa olla työtä siinä, ennekuin kaikki Suomen henkilöautot liikkuvat akkusähköllä.
AV kirjoitti:Ei kannata sähköverkon haltian murheita miettiä, niitten kuuluu toimittaa sähköä talon päänallien mukainen virta
laadukkaasti eli ei jännitevaihteluja sallita ,jos jännite vaihtelee ,niin verkonhaltian tulee vahvistaa verkkoa.
Siinä vaiheessa, kun muuntajalta poksahtaa sulake, niin onhan se minunkin murhe. Sähköntulo lakkaa ja talo on pimeä
OLettaisin, että sähköverkon vahvistaminen tulee jonkinlaisella viiveellä ja että se tehdään ensi alueilla, joilla kysyntä on suurin. Ei siis täällä. Aika paljon taitaa olla työtä siinä, ennekuin kaikki Suomen henkilöautot liikkuvat akkusähköllä.
Ja taas yksi syy nostaa sähkön siirtohintaa.
Tarviiko ne edes syytä kun sitä nostetaan, ne perustelut vaan koitetaan keksiä niin että uskotaan täysin se mitä sanotaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Jammu kirjoitti:Kyllä minä olen alkanut maistella ajatusta sähköautosta mutta sen kakkos autona pitää olla isohko bensa käyttöinen ilmastoinnilla ja vetokoukulla varustettu neliveto auto.
Varmaan sähköauto on vaihtoehto niille joiden ei tarvitse olla täsmälleen tietyssä paikassa tiettyyn aikaan säällä kuin säällä. Me muut ajetaan bensalla ja dieselillä. Mun nykyinen auto on pakko tankata n 600km välein. Kulutusta on mutta se toimii kylmässä hyvin ilman apuja ja on lämmin sisältä jokusen kilometrin ajon jälkeen
Kannattaa tosiaan laittaa sähkis kakkosautoksi ensin, niin pääsee tutustumaan sen tuomiin etuihin ,kuten heti lämpiävään
ohjaamoon (ei tarvitse odotella moottorin lämpenemistä) toimii kuten teen lämmitin ajallisesti. Tankkaushan on joka yö eli
aamulla on aina tankki täynnä ja toimintavalmiina ,joten sopii hyvin säännölliseen työmatka-ajoon, itselläkin emännän työ-
autona tuo Amppera, ainoa vika on bensa tankkaus muutaman kuukauden välein, kun ei emäntä suostu huoltoasemalle menemään,
niin joudun itse käymään, joten suosittelen täyssähkö autoa sarjahybritin sijaan.
Juuri tätä tietä pitäisi sähköautoilua edistää. Ensin kakkosautoksi...Itse odotan suurella mielenkiinnolla missä hinnoissa on esim. Huyndai Kona viiden vuoden ikäisenä. Siinä kohtaa voisi hyvinkin olla sähköautokokeilun aika, jos hinta on suorastaan romahtanut. Voihan olla, että akkukapasiteetistä on tuolloin poistunut pari-kolmekymmentä prosenttia, mutta sillä ei olisi kakkosautossa yhtään mitään merkitystä. Tietty jos näissä alkaa näkymään tyystin vioittuneita akkuja niin sitten asia on toinen.
Mulla on työmatka 72km ja siihen päälle n.10 kilsaa kun hakee lapset ja jos käy kaupassa työmatkalla, säällä kuin säällä pitää olla töissä ajallaan, siihen kun sitten sattuu, niinkuin sattuukin se -30 astetta pakkasta niin töihin saattaa päästä muttei takas, joskus pakkasjaksot kestää monta viikkoa, että on 15-30 astetta pakkasta koko ajan. Hybridi vois olla minulle sopiva, muttakun se on oikeestaan matka-ajoa niin jää sen sähkömoottorin hyöty saamatta. Kokonaisvaltaisesti aateltuna se sähköauto ei ole toimiva ratkaisu täällä korvessa.