Fordson Super Major kysymyksiä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Reetuhai2
Viestit: 45
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Fordson Super Major kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Reetuhai2 »

Paljonkos Super Majuri jaksaa vakiona nostaa? Mitä öljyä menee perään ja vaihteistoon? Oon lukenu monia juttuja, että pitää laittaa vaan jotain tiettyä öljyä perään, ja jotku sanoo että ei oo väliä kunhan siellä on jotain öljyä.
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Dextassa joka paikkaan sopii 10w30 öljyt,ihan perus universaalia perään.
Nostaa sen majorin pitäs jo enemmän kun 900kg kun dexta nostaa tuon. paitsi jos sihdit tukossa mutta kun en majurista taas tiijjä onko sihtiä...
Reetuhai2
Viestit: 45
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reetuhai2 »

Majuri on ainakin viimisin malli Supereita mitä on tehty. Valkosilla lokareilla. Konedata sanoo nostovoimaks 1400kg?

Ja onko tollasia Supereita tehty kutoskoneella? Ainkin tossa kyseisessä yksilössä on Fordin kutonen.

Pitäs joku kohtuullisen hintanen öljy löytää sinne perään ainakin, kun sinnekkin vissiin öljyä kohtuullinen määrä uppoo. (Paljonko?)
jylhä
Viestit: 2907
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Fordsoneihin on suomessa laitettu paljon traderin ja customin moottoreita, tehtaalta suoraan niitä ei tullu.
Perään sopii vaikka Shell Harvella, hyvä ja halpa öljy, noin 74E/20l.
Tai Teboilin, Nesteen ja muiden myyjien yleisöljyt.
Perään menee noin 41l ja vaihdelaatikkoon noin 20l pieniä eroja lähteestä riippuen voi olla.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Reetuhai2
Viestit: 45
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reetuhai2 »

Sen oon tajunnu, että niitä on paljon laitettu. Äitin siskonmies vaan sano että Majureita on tehty kutoskoneellakin. Ja se tietää kyllä Majureista paljon, mutta voihan tietäväkin erehtyä.

Öljyn viskositeetillä ei siis oo kuitenkaa pahemmin väliä? Entäs Gl luokituksella? Oon lueskellu että Gl-4 olis paras?
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Onnea vaan hankinnalle. Kaikki Majorit on olleet vakiona nelisylinterisiä mutta monet omistajat on myöhemmin ympänneet sen tilalle myöhemmin jonkin vanhan kuorma-auton tai tiejyrän tms. kuutoskoneen. Kaipa sinne perään jotain maatalouden yleisöljyä voi täyttää mutta itse laitoin Shellin Spiraxia, eikä vuoda ihan niin paljon kaikista välysistä pihalle. Jotain perään tarkoitettua kuitenkin pitää laittaa. Keväällä varsinkin kannattaa perän alaproppu käyttää auki ja valuttaa pohjalle kertynyt peräkotelon kondenssivesi pois ennen kesän ensiajoja.

GL-4 on jo hyvä. Spiraxin GL-5 on jo ehkä liioiteltua mutta toimii ainakin tuo oma silläkin. Hintaeroa ei muihin juuri nimeksikään. Haisee pahalle mutta ei valuta tosiaan niin paljoa esim. Voa:n stefasta ulos kuin edelliset litkut.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, Su Elo 19, 2012 11:02 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jylhä
Viestit: 2907
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Eiköhän huonoimmatkin nykyöljyt täytä sen verran luokituksia kuin 60luvulla oli. 10w-30 on mukavan ohkaista käyttää talvellakin. Voi olla että majoreita meni heti uutenakin moottorin kasvatukseen, mutta Fordson ei niitä mielestäni tehny? Joku varmasti tietää enemmän asiasta.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Eipä tehnyt Fordson ei. County teki myöhemmin kuutosellakin Majorin pohjalta omia nelikkomönkijöitään.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Vaihteistoon laittasin vaikka mobilin 80W-90 jota IKH kauppaa 68€/20L, ja menee se peräänkin jos ei huippu pakkasilla tarvi nostolaitetta käyttää.

Kannattaa tarkistaa että vaihteistossa öljy pysyy, eikä vuoda perän puolelle viallisesta murikan tiivisteestä.
Reetuhai2
Viestit: 45
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reetuhai2 »

Sitten vielä. Joku sanoi, että nostovoimaa Majuriin sais, jos laittas Ford 5000 nostolaitteet. Onnistuuko Superissa, onko kannattavaa ja kovinkin vaikeaa?
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Fordsoneja sai uutena 6-koneella. Orasvuon konepaja myi niitä Fordson OK nimellä. Kone oli siis Suomessa vaihdettu. Tai en tiedä vaikka olisi tilattu valmiiksi 6-koneella. Nostolaitteen tehoa voit nostaa laittamalla ulkoiset sylinterit varsiin. Ei kovin hankala operaatio.
jouto
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Ookoo?

Viesti Kirjoittaja jouto »

Taisivat OK:t olla Foortin aihioon tehtyjä, eivät Forssoneitten.

t. Kauko Ollila
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kuutoskonemallit ovat aina olleet jonkun sivuvalmistajan tuotoksia, joihin on otettu pohjaksi nelosmajori ja alkuperäinen kone on heitetty kuutosen tieltä mäkeen. Roadless, County liekö jopa muita?

Olen nähnyt kyllä 5000:sen nostolaitteella olevan Majorin mutta en tiedä itse siitä enkä sen asentamisesta sen enempää ja kiinnostaisi siksi itseäkin. Keulaan saa varautua laittamaan normimajoriin lisäpainoa ja paljon jos alkuperäinen nostovoimaa ei riitä mutta kutoskone keulalla avittaa toki jo asiaa kovasti. Etukuormaajaa ruppeisin jo harkitsemaan.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Fordsonista en tiedä, mutta nuhviin saa helpoiten ja halvinten lisäsylinterillä, johon valmistaja on valmiiksi tehnyt lähdöt paineletkulle yms. Toinen pää kiinni toisenpuolen nostokynkkään ja toinen kiinni taka-akseliin. Osat ehkä 150 € ja loppu rakentamista. Sylinterin koolla sitten taitellaan nostovoima ja nopeus. Luulisi samanaikakauden traktoreissa olevan samantyyliset mahdollisuudet ja varusteet?

Ford OK-6 malliakin on valmistettu vain joitain, eli ei juuri isommasta sarjatuotannosta voida puhua. Kyläpajat meillä suomessa, sekä nykyisin aktiiviset masinistit ovat näitä kutosfordsoneita tehneet.

Taitaa suomessa pari ploughmasteria olla kutosella ja countyt tietysti, mutta yhtäkaikki nelivetoja samalla.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Ford toimitti 590E koneelle erilaista öljypohjaa tuota kuutoskonetta varten. Samalla tuli kai erilainen umuputkisto öljypumpulle. Siinä öljypohjassa oli Majorin kolmiotuelle kiinnityskohta. Traderin alumiininen öljypohja ei olisi kestänyt, eikä sen pulttijako täsmännyt. Muutakin joutui vaihtamaan, runkopalkit ja ohjausvarsi simpukasta.

Tehtaalta ei Majoria tullut kuutoskoneella.
Reetuhai2
Viestit: 45
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reetuhai2 »

Muttamutta, sattuiskos joku tietämään tosta nostolaite hommasta enemmän, tai tietämään jonkun joka tietää. Vielä jos löytyis kuvia miten sellanen toteutetaan niin olis mahtavaa.
Reetuhai2
Viestit: 45
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reetuhai2 »

Nyt Majuri on täällä. Käyntiin ei lähtenyt kun kaivurilla hinattiin, saa ilmaa polttoainejärjestelmään mutta täytyy uusia kupariprikkaa ja jotain ikivanhaa letkua ja kattoa taas.

Kysymys kuitenkin kuuluu sähköihin liittyen. Mulle höpötettiin jotain, että Majurissa laturi on, tasa vai vaihtovirta, ei muista kun menin sekasin, eikä se lataa normiakkua? Mitä tähän voi tehdä?

Miten selvittää onko laturi vaihto vai tasavirta, ja kumpaa sen siis täytyy olla?
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Alunperin tasavirta,sileä sylinterimäinen pötkö.Tarvitsee kaveriksi lataussäätimen. Jos siihen on vaihdettu vaihtovirtalaturi se on semmonen vähän muhkurainen mötti.Se ei välttämättä tarvitse kuin virtalukon,säädin on usein sisään rakennettu. Kumpikin lataa akkua tasavirralla,(n.14volttia) vaihtovirtalaturissa virta muutetaan tasavirraksi.Joten mitään erikois akkuja ei tarvitse.
ceepvi
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 10:00 am
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ceepvi »

Tumppi 865 kirjoitti:Vaihteistoon laittasin vaikka mobilin 80W-90 jota IKH kauppaa 68€/20L, ja menee se peräänkin jos ei huippu pakkasilla tarvi nostolaitetta käyttää.

Kannattaa tarkistaa että vaihteistossa öljy pysyy, eikä vuoda perän puolelle viallisesta murikan tiivisteestä.
Tumppi on oikeassa! Tuo öljy kuuluu Majorin vaihteistoon ja sama perään. Se on myös valmistajan suositus. Täytyy muistaa, että nämä koneet on harrastekäytössä ja usein niitä säilytetään vielä sisätiloissa, joten öljyn juoksevuudella ei ole niin suurta merkitystä. Oikeisiin töihin ja koneisiin vaativissa lämpötiloissa on eri öljyt.
Samoin tuo murikan tiivisteen vaihto kannattaa ehdottomasti tehdä samalla, ettei öljyt karkaa väärälle puolelle.
Super Major -63
Ford Consul -60
Ym. romua
karitsa
Viestit: 2022
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
Paikkakunta: Aitoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Täytyy vähän saivarrella. Kyllä mun kaikki koneet on hyöty eikä harrastekäytössä.Jokainen on ostettu kovaan käyttöön. Riukuvammas(major-64), Major-64, Superdexta-64 ja Fergu 135 -69. Laitteet ovat Majuria lukuunottamatta taivasalla.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 44 vierailijaa