Fordson Super Major kysymyksiä
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Fordson Super Major kysymyksiä
Paljonkos Super Majuri jaksaa vakiona nostaa? Mitä öljyä menee perään ja vaihteistoon? Oon lukenu monia juttuja, että pitää laittaa vaan jotain tiettyä öljyä perään, ja jotku sanoo että ei oo väliä kunhan siellä on jotain öljyä.
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Majuri on ainakin viimisin malli Supereita mitä on tehty. Valkosilla lokareilla. Konedata sanoo nostovoimaks 1400kg?
Ja onko tollasia Supereita tehty kutoskoneella? Ainkin tossa kyseisessä yksilössä on Fordin kutonen.
Pitäs joku kohtuullisen hintanen öljy löytää sinne perään ainakin, kun sinnekkin vissiin öljyä kohtuullinen määrä uppoo. (Paljonko?)
Ja onko tollasia Supereita tehty kutoskoneella? Ainkin tossa kyseisessä yksilössä on Fordin kutonen.
Pitäs joku kohtuullisen hintanen öljy löytää sinne perään ainakin, kun sinnekkin vissiin öljyä kohtuullinen määrä uppoo. (Paljonko?)
-
- Viestit: 2907
- Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
- Paikkakunta: sadonmaa
- Viesti:
Fordsoneihin on suomessa laitettu paljon traderin ja customin moottoreita, tehtaalta suoraan niitä ei tullu.
Perään sopii vaikka Shell Harvella, hyvä ja halpa öljy, noin 74E/20l.
Tai Teboilin, Nesteen ja muiden myyjien yleisöljyt.
Perään menee noin 41l ja vaihdelaatikkoon noin 20l pieniä eroja lähteestä riippuen voi olla.
Perään sopii vaikka Shell Harvella, hyvä ja halpa öljy, noin 74E/20l.
Tai Teboilin, Nesteen ja muiden myyjien yleisöljyt.
Perään menee noin 41l ja vaihdelaatikkoon noin 20l pieniä eroja lähteestä riippuen voi olla.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Sen oon tajunnu, että niitä on paljon laitettu. Äitin siskonmies vaan sano että Majureita on tehty kutoskoneellakin. Ja se tietää kyllä Majureista paljon, mutta voihan tietäväkin erehtyä.
Öljyn viskositeetillä ei siis oo kuitenkaa pahemmin väliä? Entäs Gl luokituksella? Oon lueskellu että Gl-4 olis paras?
Öljyn viskositeetillä ei siis oo kuitenkaa pahemmin väliä? Entäs Gl luokituksella? Oon lueskellu että Gl-4 olis paras?
-
- Viestit: 12974
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Onnea vaan hankinnalle. Kaikki Majorit on olleet vakiona nelisylinterisiä mutta monet omistajat on myöhemmin ympänneet sen tilalle myöhemmin jonkin vanhan kuorma-auton tai tiejyrän tms. kuutoskoneen. Kaipa sinne perään jotain maatalouden yleisöljyä voi täyttää mutta itse laitoin Shellin Spiraxia, eikä vuoda ihan niin paljon kaikista välysistä pihalle. Jotain perään tarkoitettua kuitenkin pitää laittaa. Keväällä varsinkin kannattaa perän alaproppu käyttää auki ja valuttaa pohjalle kertynyt peräkotelon kondenssivesi pois ennen kesän ensiajoja.
GL-4 on jo hyvä. Spiraxin GL-5 on jo ehkä liioiteltua mutta toimii ainakin tuo oma silläkin. Hintaeroa ei muihin juuri nimeksikään. Haisee pahalle mutta ei valuta tosiaan niin paljoa esim. Voa:n stefasta ulos kuin edelliset litkut.
GL-4 on jo hyvä. Spiraxin GL-5 on jo ehkä liioiteltua mutta toimii ainakin tuo oma silläkin. Hintaeroa ei muihin juuri nimeksikään. Haisee pahalle mutta ei valuta tosiaan niin paljoa esim. Voa:n stefasta ulos kuin edelliset litkut.
Viimeksi muokannut Superdextaaja, Su Elo 19, 2012 11:02 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 2907
- Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
- Paikkakunta: sadonmaa
- Viesti:
Eiköhän huonoimmatkin nykyöljyt täytä sen verran luokituksia kuin 60luvulla oli. 10w-30 on mukavan ohkaista käyttää talvellakin. Voi olla että majoreita meni heti uutenakin moottorin kasvatukseen, mutta Fordson ei niitä mielestäni tehny? Joku varmasti tietää enemmän asiasta.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
-
- Viestit: 12974
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
-
- Viestit: 12974
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Kuutoskonemallit ovat aina olleet jonkun sivuvalmistajan tuotoksia, joihin on otettu pohjaksi nelosmajori ja alkuperäinen kone on heitetty kuutosen tieltä mäkeen. Roadless, County liekö jopa muita?
Olen nähnyt kyllä 5000:sen nostolaitteella olevan Majorin mutta en tiedä itse siitä enkä sen asentamisesta sen enempää ja kiinnostaisi siksi itseäkin. Keulaan saa varautua laittamaan normimajoriin lisäpainoa ja paljon jos alkuperäinen nostovoimaa ei riitä mutta kutoskone keulalla avittaa toki jo asiaa kovasti. Etukuormaajaa ruppeisin jo harkitsemaan.
Olen nähnyt kyllä 5000:sen nostolaitteella olevan Majorin mutta en tiedä itse siitä enkä sen asentamisesta sen enempää ja kiinnostaisi siksi itseäkin. Keulaan saa varautua laittamaan normimajoriin lisäpainoa ja paljon jos alkuperäinen nostovoimaa ei riitä mutta kutoskone keulalla avittaa toki jo asiaa kovasti. Etukuormaajaa ruppeisin jo harkitsemaan.
-
- Viestit: 6092
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Fordsonista en tiedä, mutta nuhviin saa helpoiten ja halvinten lisäsylinterillä, johon valmistaja on valmiiksi tehnyt lähdöt paineletkulle yms. Toinen pää kiinni toisenpuolen nostokynkkään ja toinen kiinni taka-akseliin. Osat ehkä 150 € ja loppu rakentamista. Sylinterin koolla sitten taitellaan nostovoima ja nopeus. Luulisi samanaikakauden traktoreissa olevan samantyyliset mahdollisuudet ja varusteet?
Ford OK-6 malliakin on valmistettu vain joitain, eli ei juuri isommasta sarjatuotannosta voida puhua. Kyläpajat meillä suomessa, sekä nykyisin aktiiviset masinistit ovat näitä kutosfordsoneita tehneet.
Taitaa suomessa pari ploughmasteria olla kutosella ja countyt tietysti, mutta yhtäkaikki nelivetoja samalla.
Ford OK-6 malliakin on valmistettu vain joitain, eli ei juuri isommasta sarjatuotannosta voida puhua. Kyläpajat meillä suomessa, sekä nykyisin aktiiviset masinistit ovat näitä kutosfordsoneita tehneet.
Taitaa suomessa pari ploughmasteria olla kutosella ja countyt tietysti, mutta yhtäkaikki nelivetoja samalla.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Ford toimitti 590E koneelle erilaista öljypohjaa tuota kuutoskonetta varten. Samalla tuli kai erilainen umuputkisto öljypumpulle. Siinä öljypohjassa oli Majorin kolmiotuelle kiinnityskohta. Traderin alumiininen öljypohja ei olisi kestänyt, eikä sen pulttijako täsmännyt. Muutakin joutui vaihtamaan, runkopalkit ja ohjausvarsi simpukasta.
Tehtaalta ei Majoria tullut kuutoskoneella.
Tehtaalta ei Majoria tullut kuutoskoneella.
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su Elo 19, 2012 10:01 pm
- Paikkakunta: Vihti
- Viesti:
Nyt Majuri on täällä. Käyntiin ei lähtenyt kun kaivurilla hinattiin, saa ilmaa polttoainejärjestelmään mutta täytyy uusia kupariprikkaa ja jotain ikivanhaa letkua ja kattoa taas.
Kysymys kuitenkin kuuluu sähköihin liittyen. Mulle höpötettiin jotain, että Majurissa laturi on, tasa vai vaihtovirta, ei muista kun menin sekasin, eikä se lataa normiakkua? Mitä tähän voi tehdä?
Miten selvittää onko laturi vaihto vai tasavirta, ja kumpaa sen siis täytyy olla?
Kysymys kuitenkin kuuluu sähköihin liittyen. Mulle höpötettiin jotain, että Majurissa laturi on, tasa vai vaihtovirta, ei muista kun menin sekasin, eikä se lataa normiakkua? Mitä tähän voi tehdä?
Miten selvittää onko laturi vaihto vai tasavirta, ja kumpaa sen siis täytyy olla?
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
Alunperin tasavirta,sileä sylinterimäinen pötkö.Tarvitsee kaveriksi lataussäätimen. Jos siihen on vaihdettu vaihtovirtalaturi se on semmonen vähän muhkurainen mötti.Se ei välttämättä tarvitse kuin virtalukon,säädin on usein sisään rakennettu. Kumpikin lataa akkua tasavirralla,(n.14volttia) vaihtovirtalaturissa virta muutetaan tasavirraksi.Joten mitään erikois akkuja ei tarvitse.
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 10:00 am
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Tumppi on oikeassa! Tuo öljy kuuluu Majorin vaihteistoon ja sama perään. Se on myös valmistajan suositus. Täytyy muistaa, että nämä koneet on harrastekäytössä ja usein niitä säilytetään vielä sisätiloissa, joten öljyn juoksevuudella ei ole niin suurta merkitystä. Oikeisiin töihin ja koneisiin vaativissa lämpötiloissa on eri öljyt.Tumppi 865 kirjoitti:Vaihteistoon laittasin vaikka mobilin 80W-90 jota IKH kauppaa 68€/20L, ja menee se peräänkin jos ei huippu pakkasilla tarvi nostolaitetta käyttää.
Kannattaa tarkistaa että vaihteistossa öljy pysyy, eikä vuoda perän puolelle viallisesta murikan tiivisteestä.
Samoin tuo murikan tiivisteen vaihto kannattaa ehdottomasti tehdä samalla, ettei öljyt karkaa väärälle puolelle.
Super Major -63
Ford Consul -60
Ym. romua
Ford Consul -60
Ym. romua
-
- Viestit: 2022
- Liittynyt: Pe Heinä 27, 2012 9:41 am
- Paikkakunta: Aitoo
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 44 vierailijaa