Briggs-Strattonin outo pyöriminen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Briggs-Strattonin outo pyöriminen

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Pari päivää on tullut ihmeteltyä Husqvarna Rider 16 ajoleikkurin, noin 10 vuotta vanhan, 15,5 hv moottorin oikuttelua.
Startti ei jaksanut pyöräyttää käyntiin. On kokeiltu toista (isoa) akkua ja jo uutta käynnistysmoottoriakin. Ei apua. Kaikki hihnat löysätty ettei syytä niissä.
On irroitettu sytytystulppa, nyt pyörii startilla iloisesti, samoin käsin kääntämällä, vain puristustahdin aikaan enemmän vastusta.
Kun laitoi tulpan paikoilleen niin taas starttimoottori käänsi vain löysät pois ja pysähtyi puristusvaiheeseen.
Ilmanpuhdistin avattu ja pakoputki irroitettu, pakoventtiilin liike tuntuu pakokanavassa.
Laskin öljyn pois ja ajattelin laittaa notkeampaa?

Sen verran on ajotapahtumaa sattunut, että ilmeisesti keppiin ajon vuoksi leikkurin hihna hyppäsi paikaltaan viime ajokeikalla.
Mutta moottori ei sammunut, vaan ajoin sen verstaalle, jossa nyt sitten on oltu ja ihmetelty: missä vika ja miten jatketaan?
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Ei kait noissa ole mitään automaattista puolipuristinta tms? Tai sitten huono maadoitus startille/akulle.
juise
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 1:56 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juise »

Jos kyseessä on kansiventtiileillä varustettu OHV kone, saattaa se kaivata venttiilien uudelleen säätöä. Itsellä oli vastaavaa ongelmaa käynnistyksessä, mutta nyt venttiilien säädön jälkeen lähtee kyllä käymään 9 Ah akullakin. Koneena 20 hv V-twin Briggs&Stratton.
Zetor & Massey-Ferguson
leonardonvinssi
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2009 11:50 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja leonardonvinssi »

Venttileistä tuo voi hyvinkin olla kiinni. Jos seetirengas on noussut, käy juuri noin. Omassa vastaavassa koneessa tuli juuri sellainen vika. Kone on tehty siten, että imuventtiili on hieman raollaan puristustahdin aikana ja menee kiinni vasta lähellä yläkuolokohtaa. Valmistaja kai on säästänyt tuotantokustannuksissa, kun käynnistyy pienemmällä ja halvemmlla starttimoottorilla ja myös joissa on narukäynnistys, on kevyempi nykäistä käyntiin.
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

On sitten oltava juuri kohdallaan tuo venttilin välys jotta puolipuristus toimii, varsinkin kansiventtiilikoneessa. Pitkään yhtä BS Intek 20hv leikkurin konetta säädeltiin ennenkuin saatiin kohdalleen kannentiivisteen vaihdon jälkeen.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
juise
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 1:56 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juise »

SamiT kirjoitti:On sitten oltava juuri kohdallaan tuo venttilin välys jotta puolipuristus toimii, varsinkin kansiventtiilikoneessa.
Totta, oikea säätö (ainakin tuossa omassa moottorissa) on kääntää kampiakselia siten, että mäntä on mennyt 1/4 tuumaa ohi kääntökohdan ja tässä asennossa tulisi venttiilinvälys olla 0,10 - 0,15 mm.
Zetor & Massey-Ferguson
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Briggs-Strattonin outo pyöriminen

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

Pellervo kirjoitti:Pari päivää on tullut ihmeteltyä Husqvarna Rider 16 ajoleikkurin, noin 10 vuotta vanhan, 15,5 hv moottorin oikuttelua.
Startti ei jaksanut pyöräyttää käyntiin. On kokeiltu toista (isoa) akkua ja jo uutta käynnistysmoottoriakin. Ei apua. Kaikki hihnat löysätty ettei syytä niissä.
On irroitettu sytytystulppa, nyt pyörii startilla iloisesti, samoin käsin kääntämällä, vain puristustahdin aikaan enemmän vastusta.
Kun laitoi tulpan paikoilleen niin taas starttimoottori käänsi vain löysät pois ja pysähtyi puristusvaiheeseen.
Ilmanpuhdistin avattu ja pakoputki irroitettu, pakoventtiilin liike tuntuu pakokanavassa.
Laskin öljyn pois ja ajattelin laittaa notkeampaa?

Sen verran on ajotapahtumaa sattunut, että ilmeisesti keppiin ajon vuoksi leikkurin hihna hyppäsi paikaltaan viime ajokeikalla.
Mutta moottori ei sammunut, vaan ajoin sen verstaalle, jossa nyt sitten on oltu ja ihmetelty: missä vika ja miten jatketaan?
Briksin startissa on yleinen vika, siellä on neljä hiiltä, yksi niistä kuluu nopeammin ja sitten se polttaa sen fiiberisen levyn, jossa nämä hiilenpitimet ovat.
Avaa se startti ja tarkista onko hiilet kunnossa. Yleensä startti tulee voimattomaksi kun yhden hiilen teho puuttuu.

Älä missään tapauksessa kolistele vähääkään sitä starttia. Sisällä on kestomagneetti ja se hajoaa erittäin helposti.
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

Oisko kiila kuitenkin antautunut.
Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Kiitos neuvoista. Itselleni tuli yöllä mieleen, että jotenkin voi olla "jako sekaisin" eli mäntä törmää venttiiliin tms. Mutta miksi ei paineettomassa, ilman tulppaa pyörityksessä.
Joku ehti jo epäillä vauhtipyörän kiilan pettämistä, se kai vaikuttaa ainakin sytyksen ajoitukseen,mutta vaikuttaako nokka-akseliin/venttiileihin?
Purkaminen ja harjoitus jatkuu.
Pyttylä
Viestit: 612
Liittynyt: To Loka 09, 2008 8:37 pm
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pyttylä »

Säädä vaan ensimmäiseksi ne venttiilit. Todennäköisesti sillä tokenee.
- Miks ostaa ehjää, jos risan saa halvemmalla? -
Konekansalainen
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

ei konetta turhaan alkaa purkamaan. parista sivuventtiili koneesta olen sen puolipuristuksen hionut pois ja startti nippa nappa jaksaa sen jälkeen pyörittää koneen käyntiin.
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

Mitäs jos käsin pyörittää YKK:n ohi tuntuuko kova kovaa vastaan
Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Käsin pyörittämällä menee muut tahdit kevyesti, mutta puristus tuntuu hyvin, mutta ei vaikuta miltään yhteentörmäykseltä, vaan tavalliselta paineennousulta.
Harjoitus jatkuu vasta loppuviikolla.
kaivaja
Viestit: 990
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 2:05 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Kiila pettänyt.... :roll:
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

kuten jo aiemmin lausuin, ääni kanssa kiilalle.
Sytty aikasellaan
verkumies
Viestit: 417
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja verkumies »

ei konetta turhaan alkaa purkamaan. parista sivuventtiili koneesta olen sen puolipuristuksen hionut pois ja startti nippa nappa jaksaa sen jälkeen pyörittää koneen käyntiin.
Jos moottori ja startti on kaikin puolin muuten ehjä niin tämä toimii hyvin, itsellä ollut pari vuotta sama homma.

Vaihdoin starttikaapelit paksumpiin ja uuden starttireleen niin kone käynnistyy myös 8ah moottoripyörän akulla. Käynti on tasaisempi ja voimaa alakierroksilla on enemmän kuin "puolipuristimen" kanssa.. :D

Moottori on 12hp I/C

Yhtä asiaa vaan en tajua, kone ei jaksa pyöriä kun kääntää normaalisti kaasuvivun ryyppyasentoon mutta kaasu nollassa ja sormella painaa ryypyn päälle kaasarin kyljestä niin lähtee ihan hyvin, yläkuolokohdan kyllä huomaa...
MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
topik
Viestit: 2369
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja topik »

verkumies kirjoitti
Moottori on 12hp I/C

Yhtä asiaa vaan en tajua, kone ei jaksa pyöriä kun kääntää normaalisti kaasuvivun ryyppyasentoon mutta kaasu nollassa ja sormella painaa ryypyn päälle kaasarin kyljestä niin lähtee ihan hyvin, yläkuolokohdan kyllä huomaa...[/quote]

Kaasu nollassa jää sylinterin täyttö "vajaaksi" jolloin puristus on pienempi, kuin jos kaasu täysillä ja kone saa vapaasti ilmaa sisään.
Vaikka taitaahan se kaasuläppä aina olla auki koneen seisoessa.

Kyllä se kiila kannatta tarkistaa jos ongelma tuli siinä äkkipysäyksen yhteydessä. Tuo kiila rikkoutuminen on yleistä pikkukoneissa joissa terä akselissa kiinni. Voihan se pysähtyä hihnojenkin kautta niin nopeaan, että kiila antaa periksi.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
feenis1194
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 7:08 pm
Viesti:

startti ei jaksa pyörittää?

Viesti Kirjoittaja feenis1194 »

hei
huomasinpa että sulla on just sama vika kun mulla.olen n.3vko jo yrittänyt keksiä mikä on vikana uusi solenoidi vaihdettu,starttiin vaihdettu uusi hammaspyörä ja virtalukkokin on vaihdettu.alkaa jo niksit loppumaan.tuo mun malli on rider 16 hydrostatic.voisitko laittaa aina päivitystä tänne projektin etenemisestä jos vaikka sais itekkin joskus kuntoon
:D
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

Omassa 8 hp B&S kiilan näkee kun irrottaa mutterin, ei tarvi vauhtipyörää ottaa pois.
verkumies
Viestit: 417
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja verkumies »

Mulla toi "vika" tuli venttiilien säädön jälkeen...

Ei ollut ihan tarkkoja ohjearvoja ja ohjeita käytettävissä.. :lol:
MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 21 vierailijaa