Briggs-Strattonin outo pyöriminen
-
- Viestit: 749
- Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
- Viesti:
Briggs-Strattonin outo pyöriminen
Pari päivää on tullut ihmeteltyä Husqvarna Rider 16 ajoleikkurin, noin 10 vuotta vanhan, 15,5 hv moottorin oikuttelua.
Startti ei jaksanut pyöräyttää käyntiin. On kokeiltu toista (isoa) akkua ja jo uutta käynnistysmoottoriakin. Ei apua. Kaikki hihnat löysätty ettei syytä niissä.
On irroitettu sytytystulppa, nyt pyörii startilla iloisesti, samoin käsin kääntämällä, vain puristustahdin aikaan enemmän vastusta.
Kun laitoi tulpan paikoilleen niin taas starttimoottori käänsi vain löysät pois ja pysähtyi puristusvaiheeseen.
Ilmanpuhdistin avattu ja pakoputki irroitettu, pakoventtiilin liike tuntuu pakokanavassa.
Laskin öljyn pois ja ajattelin laittaa notkeampaa?
Sen verran on ajotapahtumaa sattunut, että ilmeisesti keppiin ajon vuoksi leikkurin hihna hyppäsi paikaltaan viime ajokeikalla.
Mutta moottori ei sammunut, vaan ajoin sen verstaalle, jossa nyt sitten on oltu ja ihmetelty: missä vika ja miten jatketaan?
Startti ei jaksanut pyöräyttää käyntiin. On kokeiltu toista (isoa) akkua ja jo uutta käynnistysmoottoriakin. Ei apua. Kaikki hihnat löysätty ettei syytä niissä.
On irroitettu sytytystulppa, nyt pyörii startilla iloisesti, samoin käsin kääntämällä, vain puristustahdin aikaan enemmän vastusta.
Kun laitoi tulpan paikoilleen niin taas starttimoottori käänsi vain löysät pois ja pysähtyi puristusvaiheeseen.
Ilmanpuhdistin avattu ja pakoputki irroitettu, pakoventtiilin liike tuntuu pakokanavassa.
Laskin öljyn pois ja ajattelin laittaa notkeampaa?
Sen verran on ajotapahtumaa sattunut, että ilmeisesti keppiin ajon vuoksi leikkurin hihna hyppäsi paikaltaan viime ajokeikalla.
Mutta moottori ei sammunut, vaan ajoin sen verstaalle, jossa nyt sitten on oltu ja ihmetelty: missä vika ja miten jatketaan?
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 1:56 am
- Viesti:
-
- Viestit: 122
- Liittynyt: Ma Helmi 02, 2009 11:50 am
- Viesti:
Venttileistä tuo voi hyvinkin olla kiinni. Jos seetirengas on noussut, käy juuri noin. Omassa vastaavassa koneessa tuli juuri sellainen vika. Kone on tehty siten, että imuventtiili on hieman raollaan puristustahdin aikana ja menee kiinni vasta lähellä yläkuolokohtaa. Valmistaja kai on säästänyt tuotantokustannuksissa, kun käynnistyy pienemmällä ja halvemmlla starttimoottorilla ja myös joissa on narukäynnistys, on kevyempi nykäistä käyntiin.
-
- Viestit: 6793
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
On sitten oltava juuri kohdallaan tuo venttilin välys jotta puolipuristus toimii, varsinkin kansiventtiilikoneessa. Pitkään yhtä BS Intek 20hv leikkurin konetta säädeltiin ennenkuin saatiin kohdalleen kannentiivisteen vaihdon jälkeen.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 1:56 am
- Viesti:
Totta, oikea säätö (ainakin tuossa omassa moottorissa) on kääntää kampiakselia siten, että mäntä on mennyt 1/4 tuumaa ohi kääntökohdan ja tässä asennossa tulisi venttiilinvälys olla 0,10 - 0,15 mm.SamiT kirjoitti:On sitten oltava juuri kohdallaan tuo venttilin välys jotta puolipuristus toimii, varsinkin kansiventtiilikoneessa.
Zetor & Massey-Ferguson
-
- Viestit: 2701
- Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Re: Briggs-Strattonin outo pyöriminen
Briksin startissa on yleinen vika, siellä on neljä hiiltä, yksi niistä kuluu nopeammin ja sitten se polttaa sen fiiberisen levyn, jossa nämä hiilenpitimet ovat.Pellervo kirjoitti:Pari päivää on tullut ihmeteltyä Husqvarna Rider 16 ajoleikkurin, noin 10 vuotta vanhan, 15,5 hv moottorin oikuttelua.
Startti ei jaksanut pyöräyttää käyntiin. On kokeiltu toista (isoa) akkua ja jo uutta käynnistysmoottoriakin. Ei apua. Kaikki hihnat löysätty ettei syytä niissä.
On irroitettu sytytystulppa, nyt pyörii startilla iloisesti, samoin käsin kääntämällä, vain puristustahdin aikaan enemmän vastusta.
Kun laitoi tulpan paikoilleen niin taas starttimoottori käänsi vain löysät pois ja pysähtyi puristusvaiheeseen.
Ilmanpuhdistin avattu ja pakoputki irroitettu, pakoventtiilin liike tuntuu pakokanavassa.
Laskin öljyn pois ja ajattelin laittaa notkeampaa?
Sen verran on ajotapahtumaa sattunut, että ilmeisesti keppiin ajon vuoksi leikkurin hihna hyppäsi paikaltaan viime ajokeikalla.
Mutta moottori ei sammunut, vaan ajoin sen verstaalle, jossa nyt sitten on oltu ja ihmetelty: missä vika ja miten jatketaan?
Avaa se startti ja tarkista onko hiilet kunnossa. Yleensä startti tulee voimattomaksi kun yhden hiilen teho puuttuu.
Älä missään tapauksessa kolistele vähääkään sitä starttia. Sisällä on kestomagneetti ja se hajoaa erittäin helposti.
-
- Viestit: 809
- Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
- Paikkakunta: Tikkakoski
- Viesti:
-
- Viestit: 749
- Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
- Viesti:
Kiitos neuvoista. Itselleni tuli yöllä mieleen, että jotenkin voi olla "jako sekaisin" eli mäntä törmää venttiiliin tms. Mutta miksi ei paineettomassa, ilman tulppaa pyörityksessä.
Joku ehti jo epäillä vauhtipyörän kiilan pettämistä, se kai vaikuttaa ainakin sytyksen ajoitukseen,mutta vaikuttaako nokka-akseliin/venttiileihin?
Purkaminen ja harjoitus jatkuu.
Joku ehti jo epäillä vauhtipyörän kiilan pettämistä, se kai vaikuttaa ainakin sytyksen ajoitukseen,mutta vaikuttaako nokka-akseliin/venttiileihin?
Purkaminen ja harjoitus jatkuu.
-
- Viestit: 612
- Liittynyt: To Loka 09, 2008 8:37 pm
- Paikkakunta: Pyhtää
- Viesti:
Säädä vaan ensimmäiseksi ne venttiilit. Todennäköisesti sillä tokenee.
- Miks ostaa ehjää, jos risan saa halvemmalla? -
Konekansalainen
Konekansalainen
-
- Viestit: 4741
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
-
- Viestit: 809
- Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
- Paikkakunta: Tikkakoski
- Viesti:
-
- Viestit: 749
- Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 990
- Liittynyt: La Huhti 21, 2007 2:05 pm
- Paikkakunta: pirkanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 809
- Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
- Paikkakunta: Tikkakoski
- Viesti:
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Jos moottori ja startti on kaikin puolin muuten ehjä niin tämä toimii hyvin, itsellä ollut pari vuotta sama homma.ei konetta turhaan alkaa purkamaan. parista sivuventtiili koneesta olen sen puolipuristuksen hionut pois ja startti nippa nappa jaksaa sen jälkeen pyörittää koneen käyntiin.
Vaihdoin starttikaapelit paksumpiin ja uuden starttireleen niin kone käynnistyy myös 8ah moottoripyörän akulla. Käynti on tasaisempi ja voimaa alakierroksilla on enemmän kuin "puolipuristimen" kanssa..
Moottori on 12hp I/C
Yhtä asiaa vaan en tajua, kone ei jaksa pyöriä kun kääntää normaalisti kaasuvivun ryyppyasentoon mutta kaasu nollassa ja sormella painaa ryypyn päälle kaasarin kyljestä niin lähtee ihan hyvin, yläkuolokohdan kyllä huomaa...
MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:12 pm
- Paikkakunta: Suomi
- Viesti:
verkumies kirjoitti
Moottori on 12hp I/C
Yhtä asiaa vaan en tajua, kone ei jaksa pyöriä kun kääntää normaalisti kaasuvivun ryyppyasentoon mutta kaasu nollassa ja sormella painaa ryypyn päälle kaasarin kyljestä niin lähtee ihan hyvin, yläkuolokohdan kyllä huomaa...[/quote]
Kaasu nollassa jää sylinterin täyttö "vajaaksi" jolloin puristus on pienempi, kuin jos kaasu täysillä ja kone saa vapaasti ilmaa sisään.
Vaikka taitaahan se kaasuläppä aina olla auki koneen seisoessa.
Kyllä se kiila kannatta tarkistaa jos ongelma tuli siinä äkkipysäyksen yhteydessä. Tuo kiila rikkoutuminen on yleistä pikkukoneissa joissa terä akselissa kiinni. Voihan se pysähtyä hihnojenkin kautta niin nopeaan, että kiila antaa periksi.
Moottori on 12hp I/C
Yhtä asiaa vaan en tajua, kone ei jaksa pyöriä kun kääntää normaalisti kaasuvivun ryyppyasentoon mutta kaasu nollassa ja sormella painaa ryypyn päälle kaasarin kyljestä niin lähtee ihan hyvin, yläkuolokohdan kyllä huomaa...[/quote]
Kaasu nollassa jää sylinterin täyttö "vajaaksi" jolloin puristus on pienempi, kuin jos kaasu täysillä ja kone saa vapaasti ilmaa sisään.
Vaikka taitaahan se kaasuläppä aina olla auki koneen seisoessa.
Kyllä se kiila kannatta tarkistaa jos ongelma tuli siinä äkkipysäyksen yhteydessä. Tuo kiila rikkoutuminen on yleistä pikkukoneissa joissa terä akselissa kiinni. Voihan se pysähtyä hihnojenkin kautta niin nopeaan, että kiila antaa periksi.
Ympyrä kun sulkeutuu ollaan lähtöpisteessä.
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
http://www.konekansa.net/content.php?1-Etusivu
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2012 7:08 pm
- Viesti:
startti ei jaksa pyörittää?
hei
huomasinpa että sulla on just sama vika kun mulla.olen n.3vko jo yrittänyt keksiä mikä on vikana uusi solenoidi vaihdettu,starttiin vaihdettu uusi hammaspyörä ja virtalukkokin on vaihdettu.alkaa jo niksit loppumaan.tuo mun malli on rider 16 hydrostatic.voisitko laittaa aina päivitystä tänne projektin etenemisestä jos vaikka sais itekkin joskus kuntoon
huomasinpa että sulla on just sama vika kun mulla.olen n.3vko jo yrittänyt keksiä mikä on vikana uusi solenoidi vaihdettu,starttiin vaihdettu uusi hammaspyörä ja virtalukkokin on vaihdettu.alkaa jo niksit loppumaan.tuo mun malli on rider 16 hydrostatic.voisitko laittaa aina päivitystä tänne projektin etenemisestä jos vaikka sais itekkin joskus kuntoon
-
- Viestit: 809
- Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
- Paikkakunta: Tikkakoski
- Viesti:
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 21 vierailijaa