Latvojen karsinta

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Vastaa Viestiin
Avatar
Refy
Viestit: 3376
Liittynyt: 18.12.2005, 09:57
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Latvojen karsinta

Viesti Kirjoittaja Refy » 10.01.2006, 11:12

Onko kukaan arvon masinisteista kehitellyt ratkaisua myyntipuusta jäävien latvojen karsintaan? Tuollainen vehje kuin Ilsbo 3020 näkyisi olevan Ruotsinmaalla kaupan, ja Google löysi kotimaasta tämmöisen. Valmiiseen olisi vaan jotenkin noloa tyytyä. Hintaviakin taitavat olla harrastusvehkeiksi.

Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: 18.12.2005, 19:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 » 10.01.2006, 11:36

On jo tehty. Maksat motokuskille, että päästää loppuun asti.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 10.01.2006, 12:11

Vesuri on myös hyvä.

jiipee
Viestit: 6973
Liittynyt: 01.01.2006, 17:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee » 10.01.2006, 12:31

Jos olisi kaksi tekemässä, eli toinen siirtää konetta ja toinen syöttää latvoja, niin sitten ehkä koneella. Yksin tehden joutuu hyppäämään koneeseen ja ulos aika usein, kun ei niitä oksaisia latvoja jaksa pitkälle käsipelillä kiskoa. Oksissa on enemmän painoa kuin kepissä ja jos ovat vielä lumessa, niin "ei kiitos" kiskomiselle.

Vesurilla on homma sujunut ihan riittävästi.

Avatar
Refy
Viestit: 3376
Liittynyt: 18.12.2005, 09:57
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Refy » 10.01.2006, 13:31

Vesurilla minäkin tähän asti, mutta ensi talvelle on vähän isompi savotta suunnitteilla ja mietin, saisiko hommaa vähän helpotettua. Motolla loppuun asti päästättämistäkin olen miettinyt, mutta en tiedä, miten pruukaavat ostajat tämmöiseen töittensä hankaloittamiseen suhtautua pystykaupan yhteydessä.

Koneen kanssa voisi ajaa traktorilla uraa pitkin ja vetää latvukset ja oksat palstalta jonkin sortin häkkyrällä juontovinssiä käyttäen koneen viereen. Jos vielä antaisi kuivua rasissa kesän yli, homma kevenisi jonkun verran. Samaa ketjua voisi sitten käyttää muuhunkin klapirangan tekoon: sahalla kumoon, vinssillä traktorin viereen ja koneella kaljuksi. Tuppaa käymään hermoille karsintatyöt kivisissä metsissä varsinkin vähän lumen aikaan.

Dexta ja 3600
Viestit: 3108
Liittynyt: 18.12.2005, 19:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dexta ja 3600 » 10.01.2006, 14:39

Motokuskin kanssa voi neuvotella latvan teosta. Loppuun tekeminen vie sekunnin enemmän per runko, eli kustannus on noin 5 € tunnissa. Sillä saa vajaan kiintomotin latvaa karsittuna. Kannattaa sopia kuskin kanssa, että edes pudottaa (karsimattomankin) latvan pois ajouralta sivuun. Näin latva ei tallaudu poikki, eikä tartu oksistaan jäähän kiinni.

tapsa
Viestit: 3361
Liittynyt: 18.12.2005, 08:46
Viesti:

Ketjukarsinta

Viesti Kirjoittaja tapsa » 10.01.2006, 17:46

Joitakin vuosia sitten oli KoneKillerissäkin esillä laite, jossa pyöri kaksi noin tuumaista akselia ja niissä oli kiinni noin 30 cm:n ketjuja. Olikohan niitä ketjuja vain ½ tusinaa per akseli. Rulla syötti rangan sisään. Yksinkertaisen näköinen laite, mutta oli se isossa metallilootassa. Lähellä Rovaniemeä oli sitten käytetty myynnissä, isäntä kehui kovasti, mutta oli turhan kaukana. Työnjälki minua eniten mietitytti. Varmasti ne puut kuivuivat hyvin, mutta tuskin ainakaan koivunlatvasta ihan puhdasta on tullut. Tai sitten on. Mutta helppo se olisi itse tehdä.

verku
Viestit: 530
Liittynyt: 09.01.2006, 11:41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja verku » 10.01.2006, 17:50

Mutta mitäpä niillä latvoilla sitten tekisi? Jättäisi metsään mätänemään? Niistä on kovin työläs tehdä oikein yhtään mitään.

Eläkeläismetsuri
Viestit: 3692
Liittynyt: 18.12.2005, 07:34
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri » 10.01.2006, 18:19

Aikaisemmin karsin lähes kaikki latvat ja raakit käsin. viime kesänä annoin motolle luvan tehdä yli-ikäisestä metsästä kaikki puut jotka ei kelpaa myyntipuuksi 3m max rangoiksi. Niistä tuli polttopuuta moton mitan mukaan n.200k M3. Eikä maksu ollut mikään päätähuimaava. edellisellä kerralla kun min latva oli 7cm tein latvat itse ja moto ajoi lanssiin. Molemmilla kerroilla suuripiirtein sama määrä. Viimeisessä kaupassa näytti ettei kaikki myyntipuut täyttäny edes sitä 5 cm mikä oli kaupan ehdoissa , Monista puista jäi vain n. 2m paimenpoikakeppi. Vesuri on karsinnassa paras ja turvallinen työväline. Samalla kun karsii niin puut kannatta laitta hyviin läjiin tarkkasti päät samaan tasoon ja nostella sitten isompiin koneella helposti käsiteltäviin kasoihin. Lanssissa sahuu läjässä jakäsittely nipuissa. Karsinta aisaamalla. Kuivaa erittäin hyvin.

verku
Viestit: 530
Liittynyt: 09.01.2006, 11:41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja verku » 10.01.2006, 21:15

200 kiintoa paimenpoikakeppejä. Siinä on pakko tulla kiinnolle hintaa. Hyvä juttu, jos metsässä on muuta hukkapuuta, aivan mitan täyttämää hukkapuuta joka ei kelpaa firmalle ja moto sipaisee sen samalla kertaa nurin. Joskaan eihän hoidetussa metsässä niin tulisi olla, mutta ainahan sitä sattuu sellaisiakin vahinkoja että leppä tai haapa pääsee lipsahtamaan honkien tilalle.

Valtra
Viestit: 661
Liittynyt: 18.12.2005, 19:49
Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtra » 11.01.2006, 20:29

Niin ei se motokuski niitä loppuun asti karsi. 30cm latvasta jää "omaksi" iloksi. Jos sen loppuun ajaa ja katkasee niin se näkyy koneella. Yleensä tuo latvasouvi on hoitunut europullolla kirkasta.

Eläkeläismetsuri
Viestit: 3692
Liittynyt: 18.12.2005, 07:34
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri » 11.01.2006, 21:36

Tuli vähän epätarkkuuta ppolttopuun laadussa, Mukana hyvin paljon kuivaa kuusta ja raakityveä aina 70cm läpimittaan asti. samoin muutaman vuoden vannhoja tuulenkaatoja. nykyäänhän kuiva puu ei kelpaa kuitupuuksi. Tuosta latvan mitoista. ML ostaa kuten tunnettua tuoreita puita paperipuuksi eikä siinä tuntunut olevan tarkkaa min. läpimitasa. sitävastoin aikaisemmin metsä nuorempaa ja min. latva 7 cm. Joten latvuksia paljon enemmän.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 11.01.2006, 21:41

Mielenkiintoinen juttu tuo katkaisematta jättäminen. Eipä oo tullu mieleen.

Tosi on että ei näy, jos ei vedä latvatupsua poikki. Olen kyllä niihin tupsukoihin sivumennen kiinnittänyt huomiota, mutta ei oo järki pelannu.

Olisko tää semmonen hyshys juttu?

Eläkeläismetsuri
Viestit: 3692
Liittynyt: 18.12.2005, 07:34
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri » 11.01.2006, 22:37

Mielestäni lähes parasta polttopuuta tulee kun moto on ajanut katkaisupaikan ohi joskus keskimäärin n. 1-2m ja on rikkonut parkin puu kuivaa hyvin ja palaa ilosesti. En ole näynyt sen koneen jälkeä josta viimevuonna oli linkki esittelyvideolle jossa koneen kitaan työnnettiin puita tämän ajaessa palstalla ja käyden välissä lanssiaa kippaamassa kuorman peräkärryyn.

agr150
Viestit: 2
Liittynyt: 18.12.2005, 23:31
Paikkakunta: Lounais-Häme
Viesti:

Missäköhän tuollaisia myydään?

Viesti Kirjoittaja agr150 » 15.01.2006, 22:43

Onko jollain tietoa noista Karsimakoneista? Tuota suomalaista kyselin mutta eivät ole sähköpostiin vastanneet. Onko joku saanut hinnan selville?

ahasverus
Viestit: 2
Liittynyt: 16.01.2006, 08:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahasverus » 16.01.2006, 08:40

Tässäpä urakoitsijan vastaus latvojen karsimiseen. Jos minulle on joku tarjonnut latvojen tekoa olen ilmoittanut että se on sitten euro per latva. Kova hinta johtuu siitä että latvan käsittely vie jumalattomasti aikaa.Eihän sitä nimittäin voi puida samaan kasaan kuitujen kanssa
, vaan kouraa on aina siirrettävä latvan takia ja varsinkin tiheähkössä harvennusmetsässä se on tehtävä varoen eli muutaman litran aurakepin teko vie paljon aikaa.

verku
Viestit: 530
Liittynyt: 09.01.2006, 11:41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja verku » 16.01.2006, 10:12

Ajattelinkin ettei motokuski voi olla kovin innoissaan tuosta latvojen karsinnasta. Se syö aivan varmasti kuutiotulosta vaikkei tunnu yksittäisessä puussa pitkältä ajalta, mutta tulee lisä joka puuhun ja päivän tulos putoaa koko ajan.

Metsään jää aika vähän pelkkiä latvuksia. Niitä on aika ankea lähteä keräilemään vaikka moto olisi ne tehnytkin. Varsinkin jotain kuusen tai männyn latvuksia. Koivua voisi edes ajatella.

Jos metsä on raivattu tai on jäännyt paljon raivaustähdettä, varsinkin koivua, niin silloin tilanne on toinen. Silloin tilanne on polttopuun osalta juuri ja juuri siedettävä.

AM-motopää olisi traktoriin sopiva, sen saisi mittamaan pituuden ja kuutioimaan. Onkohan miten kallis? Jos nimittäin maksaa 10 000, niin ei silläkään viitsi karsia latvuksia. Täytyy löytää aivan oikeaa kuitupuuta, koska täytyisi saada joku motti aikaiseksi, ainakin enemmän kuin moottorisahamies.

Eläkeläismetsuri
Viestit: 3692
Liittynyt: 18.12.2005, 07:34
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri » 16.01.2006, 11:43

Tuli sanottua vhähä epäselvästi tuossa aikasemmin noista latvuksien karsinnasta. Nehän ei suinkaan ole mitenkään iso määrä. Mutta kun on kyseessä vanha metsä jossa on pystykuivaa puuta sekä lahoa tukin tyvipölkkyjä sekä koivuja niin puun määrä suhteessa muuhun myyntipuuhun muuttuu ratkaisevasti. ollen n.10-15% koko puumäärästä. Ja mitä puun eroitteluun tulee niin ajomies tekee lajittelun lanssissa. teimme niin että halot tehtiin siitä 0,5m tyveyksestä -max 3m ettei mennyt pöllien kanssa sekaisin. Kun en itse omista sellaista kalustoa että jolla olisi voinut ko:t puut ajaa tienvarteen niin olen isojen määrien kanssa tehnyt siten että moto on tehnyt ja ajanut puut pois metssätä. Arvoisin että poltettavaa riittää ainakin10 vuodeksi eteenpäin. Joka ostettuna esim. öljyä tekee lähes 1500€ / vuosi. muutenhan puut olis jääneet metsään. Tuosta latvan muutoksesta 7- sentistä 5 ja allekin terveissä puissa tekee ettei latvaa yksin kannata kerätä ainakaan latvapuista jos ei kunnon kohotuksen takia. Tietenkin harvennushakkuut on kokonaan toinen juttu. siellähän on paljon myös pystypuita joista ei tule edes pölliä. Enimmäkseen ne kyllä näytää jäävän metsään.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Leukkumies, RS ja 45 vierailijaa