Apua pannu pamahti mikä paras puukatilla tilalle?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

kokkola
Viestit: 245
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 3:05 pm
Viesti:

Apua pannu pamahti mikä paras puukatilla tilalle?

Viesti Kirjoittaja kokkola »

Apua kaivatan eli vanha kombi pannu tuli vedet sisälle kovan 6h hitsailun jälken tuo siivilä tukeutui :D :D ei muuten nauratanut siloin.

mutta nyt on uusi dilema eli mikä on paras puukatilla

siis pelkkä puulämmitys kattila

kaverina on 1000L boilari ja noihin ajatelin kaveriksi sitten sähkö vastukset jos ei ole lämmitäjää paikalla.

Eli mikä on paras kattila?
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Muutama vuosi sitten valitsin Jämä naturen ja ottaisin saman
varmaan vieläkin.
Hyvät hyötysuhteet ja ja helppo hoitoinen.
Noin pienelle varaajalle kyllä riittäis varmaan pienemmätkin tehot.
Yläpalokattila saattais olla riittävä ja olis edullinenkin.
R.A
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 11:40 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja R.A »

Huono kai noita kattilamerkkeja/malleja on mihinkään tiettyyn paremmuusjärjestykseen laittaa.
Mutta yleisesti ottaen työläämpiä lämmittää ovat yläpaloiset kattilat, taas ala/käänteispaloiset helppohoitoisimpia.
Alapalokattila on lisäksi monipolttoainekattila, kun nämä muut sitten pelkästään klapin polttoon.

Kokemusta on reilu 6 v jämän 40 kw yläpaloisesta. Sen verran tässä on viisastunut että seuraava kattila ei ole yläpaloinen :wink:
kokkola
Viestit: 245
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 3:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kokkola »

jo totakai on vaikeaa mutta saisi edes nopeasti karsittua selaiset joista ei hyviä kokemuksia.

esm etna ei tule tähän talon enään! Piste

Jäspi kiinostaisi onko kokemuksia.

tuo boilarin koko on kyllä oikeasti liian pieni mutta kun ei ollut tilaa isomalle . nyt kun poistaa öljyn kuvioista niin voisi vaihtaa isoman.
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

mites kespes? mulla on ja oon ollu tyytyväinen pääpirtein. tuli on kokoajan... ja varaajaa et tartte sitten oikeastaan kuin kesällä :wink:
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
Gorky
Viestit: 404
Liittynyt: Ti Touko 09, 2006 8:14 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gorky »

Mulla on kesästä asti ollu Arimax 240 ja olen siihen tyytyväinen.
Tehokkaampi,jos vertaa entiseen yläpaloon ja helppo nuohota. Jos halpa yläpalo kelpaa niin tuossa pannussa on kotimaisista malleista eniten tulipintaa.
Mulla tuo on 2400l varaajan kaverina.
Gorky
Viestit: 404
Liittynyt: Ti Touko 09, 2006 8:14 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gorky »

Mulla on kesästä asti ollu Arimax 240 ja olen siihen tyytyväinen.
Tehokkaampi,jos vertaa entiseen yläpaloon ja helppo nuohota. Jos halpa yläpalo kelpaa niin tuossa pannussa on kotimaisista malleista eniten tulipintaa.
Mulla tuo on 2400l varaajan kaverina.
tutkija
Viestit: 2329
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tutkija »

asfalttiviljelijä
Viestit: 4398
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Itselläni on Arimax 40 alapalokattila ollut yli 20 vuotta ja olen tyytyväinen. Kattila on helppo säätää, palaa rauhallisesti. En tiedä mihin kattilat ovat sen jälkeen kehittyneet, mutta kokemus on pitkä käyttöikäkin. Päältä täytettävä on ehkä savuttavampi puiden lisäyksen aikana verrattuna edestä täytettävään. Ensitäyttö ei aina riitä varaajan lataukseen. Varaaja on 2000 L ja lämmitysala 120 m2.
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

kespeksessä on tuo se huono puoli,kun lisää puita niin tahtoo antaa hiukan savua :( . muuten se on alapalo systeemi,joka on periatteessa kuin öljypoltin(öljypoltin=ilmapuhallin) tehoja on 15kw kattilassa enempi kuin kilpi lupaa. meillä on lämmitettävää 170neliötä+4 hengen käyttövedet päälle.
taloudellisuudesta on paha sanoa,mutta syyskuulta huhtikuulle hävisi noin 16 pinometriä polttopuita(leppää). itse voi tilata kattilan varasto pesän,sen mukaan mikä mahtuu pannuhuoneeseen. meillä on kattilan kokonais korkeus 2100mm
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
rytinää
Viestit: 640
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 12:21 pm
Paikkakunta: itärajalla Lieksassa
Viesti:

kattila

Viesti Kirjoittaja rytinää »

ARIMAX on hyvä kattila ,sekä puu että öljy käyttöisenä, Kokemusta on muistakin merkeistä, mutta ARIMAX .ia suosittelen.
wiilari ville
484

Viesti Kirjoittaja 484 »

Edellisessä töllissä oli Jämä Junior jonka tilalle vertuuttelin eri merkkejä: Valinta osui Arimaxiin, mutta tuli äkänen muutto kun ostaja tuli rahat kourassa ovelle. No hän sitte vaihtoi tuon kattilan siihen arimaxiin jossa isompi vesitila kun ei ollu varaajalle paikkaa
intikka533tdi96
Viestit: 715
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja intikka533tdi96 »

ehdottomasti Arimax 240!! on tehokas ja helppohoitoinen kattila, itellä arimaxin perässä 1200l varaaja ja lämmitettävää pinta-alaa n.160 neliöö ja Oumannin EH-80 säätämässä sunttia.
JP
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

ARIMAXille ääni :lol:
kokkola
Viestit: 245
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 3:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kokkola »

arimax entäs muille ääniä?

ja alapalo vai yläpalo?

mikäs se täälä pohjanmalla valmistettava keramisella sisuksella oleva kattila oli merkiltään? taitta olla jopa kokkolassa valmistettava?
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Vaikea tuollaiseen kysymykseen on kenenkään vastata.

Tuohon kun vaikuttaa niin moni asia. Mitä sinä tarkoitat parhaaalla kattilalla? Hyötysuhdetta, tehoa, materiaalin laatua, vahvuutta, paineenkestävyyttä, vesitilavuutta, mekaanisia mittoja, valmistajaa, käyttöikää. Sitten sinun täytyy olla selvillä millaisella puulla lämmität kun sitä on klapia, haketta pellettiä yms. Ja paljonkos sinulla on tuota rahaa? Ne kun vielä kaiken lisäksi maksavatkin melkein jokainen eri summan.
Hormivaatimuksetkin ovat erilaisia, kaikki kattilat eivät käy kaikkiin hormeihin.

Kyllähän täällä näkyy olevan monenlaista vastausta mutta tuollaisille päättömille vastauksille ei kyllä kannata panna mitään arvoa. Perustelut näissä asioissa ovat oleellisia eikä mitkään vastaukset.

Minä kyllä ehdotan sinulle että luovut kokonaan tuosta parhaan kattilan pakkomielteestäsi ja keskityt sovinnolla sopivamman kattilan valtsemiseen.
R.A
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 11:40 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja R.A »

Olen ihan samaa mieltä leylandin kanssa.
Kaiken paras olisi jos pääsisi kiertelemään vähän maakuntaa ja katselemaan millaisilla padoilla ihmiset lämmittää ja miten...

mutta tuo kokkolan kysymä merkki on veda käänteispalokattila.
kuukkelilla hakemalla löytyy varmaan firman nettisivutkin.
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Arimax 240 pannuhuoneessa on nököttäny yli 15 vuotta. Lki 300 neliöö lämmitettävää ja 2000L varaaja. Tuon kanssa on hyvin pärjätty, eikä loppua vielä näy.
Valtra 900
kokkola
Viestit: 245
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 3:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kokkola »

Leyland 262 mies kirjoitti:Vaikea tuollaiseen kysymykseen on kenenkään vastata.

Tuohon kun vaikuttaa niin moni asia. Mitä sinä tarkoitat parhaaalla kattilalla? Hyötysuhdetta, tehoa, materiaalin laatua, vahvuutta, paineenkestävyyttä, vesitilavuutta, mekaanisia mittoja, valmistajaa, käyttöikää. Sitten sinun täytyy olla selvillä millaisella puulla lämmität kun sitä on klapia, haketta pellettiä yms. Ja paljonkos sinulla on tuota rahaa? Ne kun vielä kaiken lisäksi maksavatkin melkein jokainen eri summan.
Hormivaatimuksetkin ovat erilaisia, kaikki kattilat eivät käy kaikkiin hormeihin.

Kyllähän täällä näkyy olevan monenlaista vastausta mutta tuollaisille päättömille vastauksille ei kyllä kannata panna mitään arvoa. Perustelut näissä asioissa ovat oleellisia eikä mitkään vastaukset.


no vähän perusteluja kyllä aivain oikein ei kukaan voi sanoa mikä on paras.

mutta ei kai haitta kysyä kokemuksia muilta vai?

ja eihän nyt kaikkia kysymyksiä tarvitse otta ihan kirjaimelisesti.

kyllä muilta saa monestia ainakin vähän suuntaa antavia vastauksia koskien laatua ja käyttöä.

se päätös tehdään kuitenkina itse ( toivotavasti ) ja siihen taas vaikutaa nuo muut seikat. :D

tuosta nyt perus speksejä jos kaipaa niitä n.20kw kattila,puu,varaja 1000l

lämmitettävä pintaala 180m2. hyötysuhde ei niinkään koskaa oma puuta ja jos nyt jokunen kuutio enempi vudessa niin saa mennä

käyttöikä 15-20vuotta.

sähkövastus asennus mahdolisuus plussa .

piipuu uusiksi ja lisää boilari kesällä tarpeen mukaan.




Minä kyllä ehdotan sinulle että luovut kokonaan tuosta parhaan kattilan pakkomielteestäsi ja keskityt sovinnolla sopivamman kattilan valtsemiseen.
kokkola
Viestit: 245
Liittynyt: Pe Maalis 10, 2006 3:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kokkola »

R.A kirjoitti:Olen ihan samaa mieltä leylandin kanssa.
Kaiken paras olisi jos pääsisi kiertelemään vähän maakuntaa ja katselemaan millaisilla padoilla ihmiset lämmittää ja miten...

mutta tuo kokkolan kysymä merkki on veda käänteispalokattila.
kuukkelilla hakemalla löytyy varmaan firman nettisivutkin.
Kiitos ! :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ekolandia, Google [Bot], Hsippe, Olli S., s3bQ ja 51 vierailijaa