Projekti: Vanhan lumiauran kunnostus.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

A95-N
Viestit: 458
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Projekti: Vanhan lumiauran kunnostus.

Viesti Kirjoittaja A95-N »

nonii, aattelin nyt tehä tänne vähän kuvallista rojekti kerrontaa auran kunnostamisesta, ja jos saisi jotain vinkkejä tms rakenteluun :)

ensimmäinen aura tässä talossa, tämä saatiin todella halvalla joten kunto on vähän mitä on.. 2.80m levveyttä, ja on kiinteä eli ei kääntyvä..
auran merkkiä tai mallia en tiedä, enkä tiedä onko tama jonkun itse tekemä kun mitään tietoja ei ole, mutta ei ihan itse tekemältä näytä..

kuvia lisäilen kun saan otetuksi..

tässä pientä esimakua :lol:
Kuva

Ja kyllä, se on huuli levyä.. miksi on pitänyt noin korjailla, se jäänee arvoitukseksi :) mutta nuo romut tullaan tuosta poistamaan..
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

On vain ollu aika korjaaja :lol:
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kel´ on paikka paikan päällä, on markka markan päällä. :D
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Oos nuo jotaki vanhoja saranan palasia hitsattuna kiini tuohon :lol:
S1mo
Viestit: 24
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:05 pm
Paikkakunta: Pohjois- Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S1mo »

Ja näyttäs olovan alumiiniä tuo lätkä tuolla oikeessa nurkassa, "vahvikkeena" :D
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Joo se nyt on melko varma että on alumiiniä ko käyny seku vahtaamassa paikan päälä tuota :D
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Näyttää joltain rauta-ajan sotatapparalta tuo alimmainen iso paikka. Vai lie vanha piilukirves. Ilmeisesti auran kärki kummiski käynyt lerpattamaan jostain syystä, että liekö törmännyt niin rajusti jotta on huulilevy ihan katkennut? Vai onko rasituksesta väsähtänyt rauta niin melloksi, että nuo päälipaikat tukee rakenteellisesti tuota koossa?

Mitähän tuolle ite tekisin?

Miettisin varmaan, että mikä toimii, ei tarvitse korjata.
A95-N
Viestit: 458
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A95-N »

alumiiniahan siel o :) pultattuna kiinni.. se on ilmeisesti tuo kulma joskus ottanut johonkin kiinni ja taittunut taakse.. sitä tullaan tukemaan paremmin..

ei tuossa lumi oikein kulje ainakaan nytten, että on siinä ainaki täytyy tuo terälevy silottaa ja tukea... maaliakai se eniten kaupaisi :)
Valtra A95N -06
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Joo sehän oli aika suora lukuun ottamatta tuota reunaa.
A95-N
Viestit: 458
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A95-N »

no meleko suora.. on siel heittopäässäkin lattarauta paikka huulessa :D

tosiaan.. ei tää kaipaa kun maalia ja tukia ja vähän lämpöä ja oikomista.. ja jonkunlaiset jalakset täytyis kehitellä, vai meniskö lykkiä ilmankin?? noissa soukkion ja muissa merkki auroissa näkyy noi tallat olevan, ei varmaan ihan syyttä?


Kuva
maalattu jo takapuoli yli puoleksi mustalla pohjamaalilla :) odottaa tuon pahimman pään korjausta ennen maalausta..

Kuva
joutui 18cm leventään tuota kiinnitys kohtaa jotta sai euro sovitteet mahtumaan.. täytyy tuotakin jotenki tukea että varmasti kestää :)
Valtra A95N -06
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Minkäslaiseen käyttöön tuo olis tarkotus laittaa, pihoja vai tietä, sora vai asvaltti pintoja?
Jalakset tietty hyvä olla, entäs kellunta?
A95-N
Viestit: 458
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A95-N »

tämä tulee vähän sekä-että käyttöön.. vähemmän asvalttipihoja/teitä kuitenkin.. pihoja pukitaan ja on pari metsätietä/piha tietä pidempää mitä lykitään auki.. :) mitäs meinaat kellunnalla? kuormaajan kelluntaa vai?

ja kyllä tuohon jalakset laitetaan, tai sitten renkaat aika näyttää :)
Valtra A95N -06
JariS
Viestit: 878
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JariS »

A95-N kirjoitti:tämä tulee vähän sekä-että käyttöön.. vähemmän asvalttipihoja/teitä kuitenkin.. pihoja pukitaan ja on pari metsätietä/piha tietä pidempää mitä lykitään auki.
Sen verran olen aikoinaan auraillut, joten pari kommenttia...

Itse en tuolla uskaltaisi mitään aurata. Vaatii laukaisulaitteen, joko terälaitteeseen tai työntölevyn ja auran väliin, hengenvaarallinen kun nappaa kiinni...metsätiet ja tiet yleensäkkin kiertäisin kaukaa tuolla puskulevyllä, ehkä pihalla , hyvin hiljaa ja varovasti

Kannattaa katsella mallia ja vinkkejä tehdastekosista, turvalaitteet ei ole turhanpäiten asennettuja.

Muista tehdä traktoriin puskutuet, joissa kuormaaja lepää aurattaessa.

Mielestäni olis ollu helpompi aloittaa puhtaalta pöydältä, elikkäs tehnyt itse alusta asti.
A95-N
Viestit: 458
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A95-N »

JariS kirjoitti:
A95-N kirjoitti:tämä tulee vähän sekä-että käyttöön.. vähemmän asvalttipihoja/teitä kuitenkin.. pihoja pukitaan ja on pari metsätietä/piha tietä pidempää mitä lykitään auki.
Sen verran olen aikoinaan auraillut, joten pari kommenttia...

Itse en tuolla uskaltaisi mitään aurata. Vaatii laukaisulaitteen, joko terälaitteeseen tai työntölevyn ja auran väliin, hengenvaarallinen kun nappaa kiinni...metsätiet ja tiet yleensäkkin kiertäisin kaukaa tuolla puskulevyllä, ehkä pihalla , hyvin hiljaa ja varovasti

Kannattaa katsella mallia ja vinkkejä tehdastekosista, turvalaitteet ei ole turhanpäiten asennettuja.

Muista tehdä traktoriin puskutuet, joissa kuormaaja lepää aurattaessa.

Mielestäni olis ollu helpompi aloittaa puhtaalta pöydältä, elikkäs tehnyt itse alusta asti.
puskutuet on hankinta listalla kyllä..

nuita laukaisulaitteita olen myös itsekin miettinyt, mutta en ole saanut vielä päähäni sellaiste helposti toteutettavaa toimivaa systeemiä.. Linko kai meillä tulee se pää-lumityön teko vehe olemaan, tämä aura on vain sitten vähempiä lumia varten.. en usko että tällä tullaan mitään 40kmh vetämäänkään, vaan kyllä uskon että pysytään hitaalla puolella semmosessa alle 10kmh nopeuksissa..

lähinnä ostettiin tämä vain sen takia kun halvalla saatiin, ei meillä ollut edes mitään sen kummempaa halua hommata auraa, mutta kokeillaan nyt kun halvalla löytyi :)

ja tosiaan Rojektiin.. vähän seisonut nyt tämä rojekti ajanpuutteen ja vesisateen takia.. vielä täytyis tuo kulma suoristaa ja hitsata sovitteet kunnolla kiinni ja alkaa suunnitteleen niitä jalaksia.. jos jollain on jonkimoinen näkemys että minkälaiset jalakset tähän ois hyvät, niin kerro ihmeessä :) jos et tähän niin laita yksityisviestillä!
Valtra A95N -06
JariS
Viestit: 878
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JariS »

A95-N kirjoitti:
JariS kirjoitti:
A95-N kirjoitti:tämä tulee vähän sekä-että käyttöön.. vähemmän asvalttipihoja/teitä kuitenkin.. pihoja pukitaan ja on pari metsätietä/piha tietä pidempää mitä lykitään auki.
Sen verran olen aikoinaan auraillut, joten pari kommenttia...

Itse en tuolla uskaltaisi mitään aurata. Vaatii laukaisulaitteen, joko terälaitteeseen tai työntölevyn ja auran väliin, hengenvaarallinen kun nappaa kiinni...metsätiet ja tiet yleensäkkin kiertäisin kaukaa tuolla puskulevyllä, ehkä pihalla , hyvin hiljaa ja varovasti

Kannattaa katsella mallia ja vinkkejä tehdastekosista, turvalaitteet ei ole turhanpäiten asennettuja.

Muista tehdä traktoriin puskutuet, joissa kuormaaja lepää aurattaessa.

Mielestäni olis ollu helpompi aloittaa puhtaalta pöydältä, elikkäs tehnyt itse alusta asti.
puskutuet on hankinta listalla kyllä..

nuita laukaisulaitteita olen myös itsekin miettinyt, mutta en ole saanut vielä päähäni sellaiste helposti toteutettavaa toimivaa systeemiä.. Linko kai meillä tulee se pää-lumityön teko vehe olemaan, tämä aura on vain sitten vähempiä lumia varten.. en usko että tällä tullaan mitään 40kmh vetämäänkään, vaan kyllä uskon että pysytään hitaalla puolella semmosessa alle 10kmh nopeuksissa..

... alkaa suunnitteleen niitä jalaksia.. jos jollain on jonkimoinen näkemys että minkälaiset jalakset tähän ois hyvät, niin kerro ihmeessä
Ok, no kyllä se äkkipysäys on raju jopa kävelyvauhdissa, kokemusta on.

Miten olis suksen malliset jalakset, etupäästä siivessä kiinni"saranalla"(tappi ja putki tai reikä ja pultti tyyppinen?) ja takapäähän suksea esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... nen-41504/ , jonkimmoisen tukivarren päähän, vaikka pätkä u-palkkia levystä taakseppäin....yksinkertaisin tietenkin olis kiinteä suksi ja ottavuus säädettäisiin varustelevyn kääntökulmalla, mutta tällöin puskutuissa pitää olla korkeat sivu ohjaimet, kun ei voi maattaa päällä...
rattorimies
Viestit: 777
Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: pohojois-pohojanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rattorimies »

Tuohon omaan aura projeksiin suunittelin "sulake" kohdan työntövarrelle, työntövarren kiinnitys tulee ohkaisemmalla tapilla joten jos terälle tulee kova isku, tappi menee poikki.

Tiiä sitte toimiiko mutta suahan sitä aena kokkeella :lol:
Fiatagri 80-90
MB W204
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

KuvaKuvaKuvaKuvaa klikkaamalla isommaksi.

Kävisköhän näistä joku?
ripa luisu
Viestit: 1691
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 9:48 pm
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripa luisu »

JariS kirjoitti:
A95-N kirjoitti:
JariS kirjoitti:
A95-N kirjoitti:tämä tulee vähän sekä-että käyttöön.. vähemmän asvalttipihoja/teitä kuitenkin.. pihoja pukitaan ja on pari metsätietä/piha tietä pidempää mitä lykitään auki.
Sen verran olen aikoinaan auraillut, joten pari kommenttia...

Itse en tuolla uskaltaisi mitään aurata. Vaatii laukaisulaitteen, joko terälaitteeseen tai työntölevyn ja auran väliin, hengenvaarallinen kun nappaa kiinni...metsätiet ja tiet yleensäkkin kiertäisin kaukaa tuolla puskulevyllä, ehkä pihalla , hyvin hiljaa ja varovasti

Kannattaa katsella mallia ja vinkkejä tehdastekosista, turvalaitteet ei ole turhanpäiten asennettuja.

Muista tehdä traktoriin puskutuet, joissa kuormaaja lepää aurattaessa.

Mielestäni olis ollu helpompi aloittaa puhtaalta pöydältä, elikkäs tehnyt itse alusta asti.
puskutuet on hankinta listalla kyllä..

nuita laukaisulaitteita olen myös itsekin miettinyt, mutta en ole saanut vielä päähäni sellaiste helposti toteutettavaa toimivaa systeemiä.. Linko kai meillä tulee se pää-lumityön teko vehe olemaan, tämä aura on vain sitten vähempiä lumia varten.. en usko että tällä tullaan mitään 40kmh vetämäänkään, vaan kyllä uskon että pysytään hitaalla puolella semmosessa alle 10kmh nopeuksissa..

... alkaa suunnitteleen niitä jalaksia.. jos jollain on jonkimoinen näkemys että minkälaiset jalakset tähän ois hyvät, niin kerro ihmeessä
Ok, no kyllä se äkkipysäys on raju jopa kävelyvauhdissa, kokemusta on.

Miten olis suksen malliset jalakset, etupäästä siivessä kiinni"saranalla"(tappi ja putki tai reikä ja pultti tyyppinen?) ja takapäähän suksea esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... nen-41504/ , jonkimmoisen tukivarren päähän, vaikka pätkä u-palkkia levystä taakseppäin....yksinkertaisin tietenkin olis kiinteä suksi ja ottavuus säädettäisiin varustelevyn kääntökulmalla, mutta tällöin puskutuissa pitää olla korkeat sivu ohjaimet, kun ei voi maattaa päällä...
Sen voi sanoa, että tuollaisia Biltemasta hankittuja perävaunun tukijalkoja ei siihen kannata edes ajatella. Nuohan on peltiä.
ford 4000 -75
Konekansa.fi
JariS
Viestit: 878
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JariS »

ripa luisu kirjoitti:
JariS kirjoitti:
A95-N kirjoitti:
JariS kirjoitti:
A95-N kirjoitti:tämä tulee vähän sekä-että käyttöön.. vähemmän asvalttipihoja/teitä kuitenkin.. pihoja pukitaan ja on pari metsätietä/piha tietä pidempää mitä lykitään auki.
Sen verran olen aikoinaan auraillut, joten pari kommenttia...

Itse en tuolla uskaltaisi mitään aurata. Vaatii laukaisulaitteen, joko terälaitteeseen tai työntölevyn ja auran väliin, hengenvaarallinen kun nappaa kiinni...metsätiet ja tiet yleensäkkin kiertäisin kaukaa tuolla puskulevyllä, ehkä pihalla , hyvin hiljaa ja varovasti

Kannattaa katsella mallia ja vinkkejä tehdastekosista, turvalaitteet ei ole turhanpäiten asennettuja.

Muista tehdä traktoriin puskutuet, joissa kuormaaja lepää aurattaessa.

Mielestäni olis ollu helpompi aloittaa puhtaalta pöydältä, elikkäs tehnyt itse alusta asti.
puskutuet on hankinta listalla kyllä..

nuita laukaisulaitteita olen myös itsekin miettinyt, mutta en ole saanut vielä päähäni sellaiste helposti toteutettavaa toimivaa systeemiä.. Linko kai meillä tulee se pää-lumityön teko vehe olemaan, tämä aura on vain sitten vähempiä lumia varten.. en usko että tällä tullaan mitään 40kmh vetämäänkään, vaan kyllä uskon että pysytään hitaalla puolella semmosessa alle 10kmh nopeuksissa..

... alkaa suunnitteleen niitä jalaksia.. jos jollain on jonkimoinen näkemys että minkälaiset jalakset tähän ois hyvät, niin kerro ihmeessä
Ok, no kyllä se äkkipysäys on raju jopa kävelyvauhdissa, kokemusta on.

Miten olis suksen malliset jalakset, etupäästä siivessä kiinni"saranalla"(tappi ja putki tai reikä ja pultti tyyppinen?) ja takapäähän suksea esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... nen-41504/ , jonkimmoisen tukivarren päähän, vaikka pätkä u-palkkia levystä taakseppäin....yksinkertaisin tietenkin olis kiinteä suksi ja ottavuus säädettäisiin varustelevyn kääntökulmalla, mutta tällöin puskutuissa pitää olla korkeat sivu ohjaimet, kun ei voi maattaa päällä...
Sen voi sanoa, että tuollaisia Biltemasta hankittuja perävaunun tukijalkoja ei siihen kannata edes ajatella. Nuohan on peltiä.
Ne on tarkotettu säätöön, siis sen suksen, jos jäi epäselväks tuo edellinen viestini.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18568
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

rattorimies kirjoitti:Tuohon omaan aura projeksiin suunittelin "sulake" kohdan työntövarrelle, työntövarren kiinnitys tulee ohkaisemmalla tapilla joten jos terälle tulee kova isku, tappi menee poikki.

Tiiä sitte toimiiko mutta suahan sitä aena kokkeella :lol:
Oma viritys Setkan keulalla on semmoinen että "työntövarsi" muodostuu kahdesta sisäkkäin menevästä rhs-putkesta jotka lukittu toisiinsa läpimenevällä M8 pultilla.
Terän osuessa alakiveen tmv. pultti katkeaa ja terä myötää.
Ja kokemuksesta voin sanoa että yhtään vahvempi ei kannata olla tuossa konstruktiossa
säästellen sippiin
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Taapero ja 45 vierailijaa