Projekti: Vanhan lumiauran kunnostus.
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Projekti: Vanhan lumiauran kunnostus.
nonii, aattelin nyt tehä tänne vähän kuvallista rojekti kerrontaa auran kunnostamisesta, ja jos saisi jotain vinkkejä tms rakenteluun
ensimmäinen aura tässä talossa, tämä saatiin todella halvalla joten kunto on vähän mitä on.. 2.80m levveyttä, ja on kiinteä eli ei kääntyvä..
auran merkkiä tai mallia en tiedä, enkä tiedä onko tama jonkun itse tekemä kun mitään tietoja ei ole, mutta ei ihan itse tekemältä näytä..
kuvia lisäilen kun saan otetuksi..
tässä pientä esimakua
Ja kyllä, se on huuli levyä.. miksi on pitänyt noin korjailla, se jäänee arvoitukseksi mutta nuo romut tullaan tuosta poistamaan..
ensimmäinen aura tässä talossa, tämä saatiin todella halvalla joten kunto on vähän mitä on.. 2.80m levveyttä, ja on kiinteä eli ei kääntyvä..
auran merkkiä tai mallia en tiedä, enkä tiedä onko tama jonkun itse tekemä kun mitään tietoja ei ole, mutta ei ihan itse tekemältä näytä..
kuvia lisäilen kun saan otetuksi..
tässä pientä esimakua
Ja kyllä, se on huuli levyä.. miksi on pitänyt noin korjailla, se jäänee arvoitukseksi mutta nuo romut tullaan tuosta poistamaan..
-
- Viestit: 3831
- Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
-
- Viestit: 3831
- Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:05 pm
- Paikkakunta: Pohjois- Savo
- Viesti:
-
- Viestit: 3831
- Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Näyttää joltain rauta-ajan sotatapparalta tuo alimmainen iso paikka. Vai lie vanha piilukirves. Ilmeisesti auran kärki kummiski käynyt lerpattamaan jostain syystä, että liekö törmännyt niin rajusti jotta on huulilevy ihan katkennut? Vai onko rasituksesta väsähtänyt rauta niin melloksi, että nuo päälipaikat tukee rakenteellisesti tuota koossa?
Mitähän tuolle ite tekisin?
Miettisin varmaan, että mikä toimii, ei tarvitse korjata.
Mitähän tuolle ite tekisin?
Miettisin varmaan, että mikä toimii, ei tarvitse korjata.
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
alumiiniahan siel o pultattuna kiinni.. se on ilmeisesti tuo kulma joskus ottanut johonkin kiinni ja taittunut taakse.. sitä tullaan tukemaan paremmin..
ei tuossa lumi oikein kulje ainakaan nytten, että on siinä ainaki täytyy tuo terälevy silottaa ja tukea... maaliakai se eniten kaupaisi
ei tuossa lumi oikein kulje ainakaan nytten, että on siinä ainaki täytyy tuo terälevy silottaa ja tukea... maaliakai se eniten kaupaisi
Valtra A95N -06
-
- Viestit: 3831
- Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
no meleko suora.. on siel heittopäässäkin lattarauta paikka huulessa
tosiaan.. ei tää kaipaa kun maalia ja tukia ja vähän lämpöä ja oikomista.. ja jonkunlaiset jalakset täytyis kehitellä, vai meniskö lykkiä ilmankin?? noissa soukkion ja muissa merkki auroissa näkyy noi tallat olevan, ei varmaan ihan syyttä?
maalattu jo takapuoli yli puoleksi mustalla pohjamaalilla odottaa tuon pahimman pään korjausta ennen maalausta..
joutui 18cm leventään tuota kiinnitys kohtaa jotta sai euro sovitteet mahtumaan.. täytyy tuotakin jotenki tukea että varmasti kestää
tosiaan.. ei tää kaipaa kun maalia ja tukia ja vähän lämpöä ja oikomista.. ja jonkunlaiset jalakset täytyis kehitellä, vai meniskö lykkiä ilmankin?? noissa soukkion ja muissa merkki auroissa näkyy noi tallat olevan, ei varmaan ihan syyttä?
maalattu jo takapuoli yli puoleksi mustalla pohjamaalilla odottaa tuon pahimman pään korjausta ennen maalausta..
joutui 18cm leventään tuota kiinnitys kohtaa jotta sai euro sovitteet mahtumaan.. täytyy tuotakin jotenki tukea että varmasti kestää
Valtra A95N -06
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
-
- Viestit: 878
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
- Paikkakunta: Humppila
- Viesti:
Sen verran olen aikoinaan auraillut, joten pari kommenttia...A95-N kirjoitti:tämä tulee vähän sekä-että käyttöön.. vähemmän asvalttipihoja/teitä kuitenkin.. pihoja pukitaan ja on pari metsätietä/piha tietä pidempää mitä lykitään auki.
Itse en tuolla uskaltaisi mitään aurata. Vaatii laukaisulaitteen, joko terälaitteeseen tai työntölevyn ja auran väliin, hengenvaarallinen kun nappaa kiinni...metsätiet ja tiet yleensäkkin kiertäisin kaukaa tuolla puskulevyllä, ehkä pihalla , hyvin hiljaa ja varovasti
Kannattaa katsella mallia ja vinkkejä tehdastekosista, turvalaitteet ei ole turhanpäiten asennettuja.
Muista tehdä traktoriin puskutuet, joissa kuormaaja lepää aurattaessa.
Mielestäni olis ollu helpompi aloittaa puhtaalta pöydältä, elikkäs tehnyt itse alusta asti.
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 10:32 pm
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
puskutuet on hankinta listalla kyllä..JariS kirjoitti:Sen verran olen aikoinaan auraillut, joten pari kommenttia...A95-N kirjoitti:tämä tulee vähän sekä-että käyttöön.. vähemmän asvalttipihoja/teitä kuitenkin.. pihoja pukitaan ja on pari metsätietä/piha tietä pidempää mitä lykitään auki.
Itse en tuolla uskaltaisi mitään aurata. Vaatii laukaisulaitteen, joko terälaitteeseen tai työntölevyn ja auran väliin, hengenvaarallinen kun nappaa kiinni...metsätiet ja tiet yleensäkkin kiertäisin kaukaa tuolla puskulevyllä, ehkä pihalla , hyvin hiljaa ja varovasti
Kannattaa katsella mallia ja vinkkejä tehdastekosista, turvalaitteet ei ole turhanpäiten asennettuja.
Muista tehdä traktoriin puskutuet, joissa kuormaaja lepää aurattaessa.
Mielestäni olis ollu helpompi aloittaa puhtaalta pöydältä, elikkäs tehnyt itse alusta asti.
nuita laukaisulaitteita olen myös itsekin miettinyt, mutta en ole saanut vielä päähäni sellaiste helposti toteutettavaa toimivaa systeemiä.. Linko kai meillä tulee se pää-lumityön teko vehe olemaan, tämä aura on vain sitten vähempiä lumia varten.. en usko että tällä tullaan mitään 40kmh vetämäänkään, vaan kyllä uskon että pysytään hitaalla puolella semmosessa alle 10kmh nopeuksissa..
lähinnä ostettiin tämä vain sen takia kun halvalla saatiin, ei meillä ollut edes mitään sen kummempaa halua hommata auraa, mutta kokeillaan nyt kun halvalla löytyi
ja tosiaan Rojektiin.. vähän seisonut nyt tämä rojekti ajanpuutteen ja vesisateen takia.. vielä täytyis tuo kulma suoristaa ja hitsata sovitteet kunnolla kiinni ja alkaa suunnitteleen niitä jalaksia.. jos jollain on jonkimoinen näkemys että minkälaiset jalakset tähän ois hyvät, niin kerro ihmeessä jos et tähän niin laita yksityisviestillä!
Valtra A95N -06
-
- Viestit: 878
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
- Paikkakunta: Humppila
- Viesti:
Ok, no kyllä se äkkipysäys on raju jopa kävelyvauhdissa, kokemusta on.A95-N kirjoitti:puskutuet on hankinta listalla kyllä..JariS kirjoitti:Sen verran olen aikoinaan auraillut, joten pari kommenttia...A95-N kirjoitti:tämä tulee vähän sekä-että käyttöön.. vähemmän asvalttipihoja/teitä kuitenkin.. pihoja pukitaan ja on pari metsätietä/piha tietä pidempää mitä lykitään auki.
Itse en tuolla uskaltaisi mitään aurata. Vaatii laukaisulaitteen, joko terälaitteeseen tai työntölevyn ja auran väliin, hengenvaarallinen kun nappaa kiinni...metsätiet ja tiet yleensäkkin kiertäisin kaukaa tuolla puskulevyllä, ehkä pihalla , hyvin hiljaa ja varovasti
Kannattaa katsella mallia ja vinkkejä tehdastekosista, turvalaitteet ei ole turhanpäiten asennettuja.
Muista tehdä traktoriin puskutuet, joissa kuormaaja lepää aurattaessa.
Mielestäni olis ollu helpompi aloittaa puhtaalta pöydältä, elikkäs tehnyt itse alusta asti.
nuita laukaisulaitteita olen myös itsekin miettinyt, mutta en ole saanut vielä päähäni sellaiste helposti toteutettavaa toimivaa systeemiä.. Linko kai meillä tulee se pää-lumityön teko vehe olemaan, tämä aura on vain sitten vähempiä lumia varten.. en usko että tällä tullaan mitään 40kmh vetämäänkään, vaan kyllä uskon että pysytään hitaalla puolella semmosessa alle 10kmh nopeuksissa..
... alkaa suunnitteleen niitä jalaksia.. jos jollain on jonkimoinen näkemys että minkälaiset jalakset tähän ois hyvät, niin kerro ihmeessä
Miten olis suksen malliset jalakset, etupäästä siivessä kiinni"saranalla"(tappi ja putki tai reikä ja pultti tyyppinen?) ja takapäähän suksea esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... nen-41504/ , jonkimmoisen tukivarren päähän, vaikka pätkä u-palkkia levystä taakseppäin....yksinkertaisin tietenkin olis kiinteä suksi ja ottavuus säädettäisiin varustelevyn kääntökulmalla, mutta tällöin puskutuissa pitää olla korkeat sivu ohjaimet, kun ei voi maattaa päällä...
-
- Viestit: 777
- Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 2:07 pm
- Paikkakunta: pohojois-pohojanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
-
- Viestit: 1691
- Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 9:48 pm
- Paikkakunta: seinäjoki
- Viesti:
Sen voi sanoa, että tuollaisia Biltemasta hankittuja perävaunun tukijalkoja ei siihen kannata edes ajatella. Nuohan on peltiä.JariS kirjoitti:Ok, no kyllä se äkkipysäys on raju jopa kävelyvauhdissa, kokemusta on.A95-N kirjoitti:puskutuet on hankinta listalla kyllä..JariS kirjoitti:Sen verran olen aikoinaan auraillut, joten pari kommenttia...A95-N kirjoitti:tämä tulee vähän sekä-että käyttöön.. vähemmän asvalttipihoja/teitä kuitenkin.. pihoja pukitaan ja on pari metsätietä/piha tietä pidempää mitä lykitään auki.
Itse en tuolla uskaltaisi mitään aurata. Vaatii laukaisulaitteen, joko terälaitteeseen tai työntölevyn ja auran väliin, hengenvaarallinen kun nappaa kiinni...metsätiet ja tiet yleensäkkin kiertäisin kaukaa tuolla puskulevyllä, ehkä pihalla , hyvin hiljaa ja varovasti
Kannattaa katsella mallia ja vinkkejä tehdastekosista, turvalaitteet ei ole turhanpäiten asennettuja.
Muista tehdä traktoriin puskutuet, joissa kuormaaja lepää aurattaessa.
Mielestäni olis ollu helpompi aloittaa puhtaalta pöydältä, elikkäs tehnyt itse alusta asti.
nuita laukaisulaitteita olen myös itsekin miettinyt, mutta en ole saanut vielä päähäni sellaiste helposti toteutettavaa toimivaa systeemiä.. Linko kai meillä tulee se pää-lumityön teko vehe olemaan, tämä aura on vain sitten vähempiä lumia varten.. en usko että tällä tullaan mitään 40kmh vetämäänkään, vaan kyllä uskon että pysytään hitaalla puolella semmosessa alle 10kmh nopeuksissa..
... alkaa suunnitteleen niitä jalaksia.. jos jollain on jonkimoinen näkemys että minkälaiset jalakset tähän ois hyvät, niin kerro ihmeessä
Miten olis suksen malliset jalakset, etupäästä siivessä kiinni"saranalla"(tappi ja putki tai reikä ja pultti tyyppinen?) ja takapäähän suksea esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... nen-41504/ , jonkimmoisen tukivarren päähän, vaikka pätkä u-palkkia levystä taakseppäin....yksinkertaisin tietenkin olis kiinteä suksi ja ottavuus säädettäisiin varustelevyn kääntökulmalla, mutta tällöin puskutuissa pitää olla korkeat sivu ohjaimet, kun ei voi maattaa päällä...
ford 4000 -75
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 878
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
- Paikkakunta: Humppila
- Viesti:
Ne on tarkotettu säätöön, siis sen suksen, jos jäi epäselväks tuo edellinen viestini.ripa luisu kirjoitti:Sen voi sanoa, että tuollaisia Biltemasta hankittuja perävaunun tukijalkoja ei siihen kannata edes ajatella. Nuohan on peltiä.JariS kirjoitti:Ok, no kyllä se äkkipysäys on raju jopa kävelyvauhdissa, kokemusta on.A95-N kirjoitti:puskutuet on hankinta listalla kyllä..JariS kirjoitti:Sen verran olen aikoinaan auraillut, joten pari kommenttia...A95-N kirjoitti:tämä tulee vähän sekä-että käyttöön.. vähemmän asvalttipihoja/teitä kuitenkin.. pihoja pukitaan ja on pari metsätietä/piha tietä pidempää mitä lykitään auki.
Itse en tuolla uskaltaisi mitään aurata. Vaatii laukaisulaitteen, joko terälaitteeseen tai työntölevyn ja auran väliin, hengenvaarallinen kun nappaa kiinni...metsätiet ja tiet yleensäkkin kiertäisin kaukaa tuolla puskulevyllä, ehkä pihalla , hyvin hiljaa ja varovasti
Kannattaa katsella mallia ja vinkkejä tehdastekosista, turvalaitteet ei ole turhanpäiten asennettuja.
Muista tehdä traktoriin puskutuet, joissa kuormaaja lepää aurattaessa.
Mielestäni olis ollu helpompi aloittaa puhtaalta pöydältä, elikkäs tehnyt itse alusta asti.
nuita laukaisulaitteita olen myös itsekin miettinyt, mutta en ole saanut vielä päähäni sellaiste helposti toteutettavaa toimivaa systeemiä.. Linko kai meillä tulee se pää-lumityön teko vehe olemaan, tämä aura on vain sitten vähempiä lumia varten.. en usko että tällä tullaan mitään 40kmh vetämäänkään, vaan kyllä uskon että pysytään hitaalla puolella semmosessa alle 10kmh nopeuksissa..
... alkaa suunnitteleen niitä jalaksia.. jos jollain on jonkimoinen näkemys että minkälaiset jalakset tähän ois hyvät, niin kerro ihmeessä
Miten olis suksen malliset jalakset, etupäästä siivessä kiinni"saranalla"(tappi ja putki tai reikä ja pultti tyyppinen?) ja takapäähän suksea esim. http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/K ... nen-41504/ , jonkimmoisen tukivarren päähän, vaikka pätkä u-palkkia levystä taakseppäin....yksinkertaisin tietenkin olis kiinteä suksi ja ottavuus säädettäisiin varustelevyn kääntökulmalla, mutta tällöin puskutuissa pitää olla korkeat sivu ohjaimet, kun ei voi maattaa päällä...
- ihmehitsari
- Viestit: 18568
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Oma viritys Setkan keulalla on semmoinen että "työntövarsi" muodostuu kahdesta sisäkkäin menevästä rhs-putkesta jotka lukittu toisiinsa läpimenevällä M8 pultilla.rattorimies kirjoitti:Tuohon omaan aura projeksiin suunittelin "sulake" kohdan työntövarrelle, työntövarren kiinnitys tulee ohkaisemmalla tapilla joten jos terälle tulee kova isku, tappi menee poikki.
Tiiä sitte toimiiko mutta suahan sitä aena kokkeella
Terän osuessa alakiveen tmv. pultti katkeaa ja terä myötää.
Ja kokemuksesta voin sanoa että yhtään vahvempi ei kannata olla tuossa konstruktiossa
säästellen sippiin
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Taapero ja 45 vierailijaa