Öljykylpyjarrut

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

VeeKoo
Viestit: 501
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 10:22 am
Viesti:

Öljykylpyjarrut

Viesti Kirjoittaja VeeKoo »

Voiko öljyn väärä laatu olla syynä heikkoihin jarruihin MF 165? Ymmärtääkseni vääränlainen, lisäaineeton öljy aiheuttaa jarrujen lukkiutumista, mutta nyt jarrut on heikot. Perässä on tosivanhat öljyt jonka laatua en tiedä, mutta kaikki muu toimii melkein normaalisti, nostolaite on vain hieman heikko nostamaan. Kytkimen kanssa ei ole ongelmia, toimii hyvin (Multi Power).
Turhaan en viitsisi perää alkaa avaamaan, mitä ehdotatte?

VeeKoo
ottoverku
Viestit: 408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 6:09 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ottoverku »

Kuivat levyjarrut minun tietääkseni 165:sa on. Joten peräöljy ei vaikuta jarruihin, paitsi siinä tapauksessa jos on päässyt tiivisteestä vuotamaan levyille. Aikalaistensa joukossa jarrut ovat ihan hyvät. Kunhan pidetään kunnossa.
Keke
Viestit: 664
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Keke »

Vanhemmissa 165 verkuissa on kuivat levyjarrut ja jossain vm-71 tienoilla ja sitä nuoremmissa on öljykylpyjarrut. Niissä on käytettävä märille jarruille tarkoitettua öljyä. Jarrujen natiseminen ja lukkiutuminen on merkkejä sopimattomasta öljystä.
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Moro!
Juu, kuivat levyt on sunkin massikassa ja kyllä niiden pitäis massikka pysäyttää, jos ovat kunnossa. Eikös se teidän massikka oo seissy pitkään? Voi olla ihan ruostetta tms. kökköä pinnoissa, jos poljin kuitenkin tuntuu "kovalta", eikä pyörät lukkiudu. Tietysti voi ongelma olla se, että niistä jarruista on tullut "öljykylpyiset", eli stefa vuotaa.

Ekaks kannattaa varmaan kokeilla ajaa hiukan jarruja laahaten, josko ne siittä tokenis. Säädöt kans kohdilleen, että ottaa tasasesti molemmin puolin.
Valtra 900
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Meillä on massikassa universal 10W-30 jarruissa ja vaihteistossa ja jarrut toimii ihan normaalisti. Huoltomies vielä neuvo laittamaan samat öljyt (10w-30) jarruihin ja vaihteistoon, kun vanhemmissa luultavasti vuotaa akselitiivisteet ja öljyt sekottuu jokatappauksessa. Uuemmista, joissa on sama perä on jätetty koko tiivisteet jo alunperin pois. Muokkaus: Uuemmissa 165:ssahan on sama perä ja märät jarrut, kun 265:ssa, vanhemmissa kuivat jarrut ja sillon ei tietenkään öljylaatu vaikuta jarruihin.
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Vaihda nyt ainakin ne öljyt, ettet tuhoa Multi-Poweria. Kirjan mukaan peräöljyt pitäisi vaihtaa 600 tunnin välein. Ja älä unohda MPn suodatinta.
Aiheen avauksestasi ei käynyt ilmi vuosimalli, mutta jotkut tuntuu sen tietävän. Onko siinä suurtehopumppu MPssä, eli ulkopuolinen ulosotto vasemman puoleisella astin laudalla? Ajoin 1100 tuntia samoilla peräöljyilla, välillä lisäsin. Oletin asian olevan OK. Kun avasin MPn suodattimen oli se ihan lutussa, ja käyttökelvoton. Tämä vain tiedoksi ja perustuu kokemukseen.
ottoverku
Viestit: 408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 6:09 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ottoverku »

Minulla on vuoden 1971 mallia 165, Multi-Pover. Missäkähän siinä on tuo Multi-Pover suodatin. Ulkopuolella ei ainakaan löydy. Tämä muuten on vielä kuivilla jarruilla.
ottoverku
Viestit: 408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 6:09 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Jääketjujen jatkaminen.

Viesti Kirjoittaja ottoverku »

Ostin uuden/vanhan traktorin, siinä on rengaskoko 16.9-34. Minulla on jäänyt aikoinaan Taavetin ketjut, rengaskoko oli 16.9-30. Nuo on 90 prosenttisessa kunossa. Ilmeisesti ei ole kauhea homma jatkaa, jos vaan löytyy tarvittavat materiaalit. Liekö niitä saatavana. Yksi vaihtoehto olisi myydä nuo entiset, mutta ei taida enää olla tuo koko kovin yleinen. Ja uudet 16.9-34 ketjut taitaa maksaa päälee 650 euroa.

Tulipa tyrittyä, kun en huomannut aloittaa uutta aihetta:(((
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

MPn suodatin on suurinpiirtein öljyntäyttöaukon kohdalla traktorin vasemmalla
puolell.Niitä suodattimia on ainakin kolmen laisia ota vanha mukaan malliksi. Nimenomaan ulkopuolella. Siis moottorin öljyntäyttöaukon kohdalla. Sieltä kytkinkopan päältä tulee kaksi putkea traktorin eteen. Ne ovat MP suodattimelle ja mahdolliselle ölynlauhduttimelle tulevat meno ja paluuputki.
Jos on suurtehopummppu versio, jäähdyttimen edessä traktorin nokassa on öljynlauhdutin.Ja ottoverkun miehelle: ketjuihin saa ostaa varaosia, eli poikkiketjuja tarpeen mukaan. Ja sivuketjuiksi käy nyt melkein ketju kuin ketju. Voit ihan hyvin jatkaa ketjut, tarvitset ehkä kaksi poikkiketjua puolelleen ja muutaman kymmenen senttiä sivuketjua. Varaosia saa alan liikkeistä Agrimarket, IKH , mikä nyt milläkin paikkakunnalla on.
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Tänään tutkiskeltiin äijän kanssa sen maatilajäämmistöjä, ja sieltä löytyi valmet 803:sen piikkiketjut 90% kunnoltaan. Koko vois olla liki tuota 16,9-34.
Valtra 900
VeeKoo
Viestit: 501
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 10:22 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VeeKoo »

Kyllä siinä on sitten ne kuivat jarrut, vuosimalli on -66. Vehje ei ole minun vaan veljeni ja tietty lukematta tämän vuosimallin ohjekirjaa ajattelin tietty perän sisällä olevan jarrulaitteen olevan öljykylpyisen, (luin Shyden nettiin laittamaa ohjekirjaa, jostakin -70 -luvulta). Tämä ei kuitenkaan muuta sitä että jarrut ovat heikot, ovat olleet siitä lähtien kun isä sen käytettynä osti. Nyt se kuitenkin elvytetään henkiin muutaman täysin käyttämättömän vuoden jälkeen. Edessä siinä on Pika-James kuormain, taakse tulee kiinteästi kaivinlaite ja Turkista on tilattu ohjaustehostin keventämään kuskin työtä. Hyttiä ei ole koskaan ollut eli jonkinlainen turvakaari tms. pitää siihen rakentaa.
Traktori muuten hankittiin yhdessä sellaisen hinattavan tai oikeammin kylkeen tulevan leikkuupuimurin vetäjäksi, siinä kun tarvitaan kaksoiskytkintä. Helpotti huomattavasti elonkorjuuta kun ei tarvinnut enää sitä tehdä pitkän ja perinteisen 'leikkuu-seivästys-tappurointi' -menetelmin.

VeeKoo
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Voi olla viisainta otta banjot irti ja vaihtaa uudet levyt ja paisuttajat. Ne jarrut on melko vaikeat saada ottamaan tasaisesti kovinkaan pitkää aikaa kerralla.Mulla on -68 165 vakio ja mielestäni aika vähillä kehumisilla niiden jarrujen kuvaus menee. Voi myös riittää, jos karhennat levyjen pinnat vaikka erittäin karkealla hiomapaperilla ja tasohioma koneella. Banjojen irroitus sinua odotaa hyvin todennäköisesti. Osat eivät ole hirveän kalliita, pistä ne kerralla kuntoon.
ottoverku
Viestit: 408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 6:09 pm
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ottoverku »

HooPee kirjoitti:Tänään tutkiskeltiin äijän kanssa sen maatilajäämmistöjä, ja sieltä löytyi valmet 803:sen piikkiketjut 90% kunnoltaan. Koko vois olla liki tuota 16,9-34.
Oliko teillä takaveto vallu, siinä näyttää olleen juuri tuo rengaskoko eli 16.9-34. Kun oisi lähempänä niin hangottelisin ostamaan.
HooPee
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Tammi 04, 2006 1:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HooPee »

Ei, nelikko oli, ja näkyikin olevankonedatan sivuilla rengaskokona 18,4-34 :cry:
Valtra 900
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Fergun jarrut muuttui märkäjarruiksi siinä vaiheessa 70-luvulla, kun taka-akselin palkki muuttui pyöreästä kantikkaaksi. Muistaakseni 165:ssä tuli S-kirjain siihen sivulätkään samalla. Nämä jarrut kestää tosi hyvin, eikä ne paisuttimet ruostu, eikä siihen akseliputkeen tule niin helposti sitä pykälää, joka kuluneilla kuivilla jarruilla jumittaa, jos jarrut muuten saa pitämään.

Peräöljyt kannattaa vaihtaa riittävän usein ja erityisesti MultiPower-mallissa, ettei tule kalliita remontteja. Myös nostolaitepumppu ja sen käyttöventiili kestää isältä pojalle, kun vedetön puhdas liemi kierrossa.

Jos kone edelleen kovassa käytössä, ni mielellään ei Universaali-öljyjä perään, vaikka öljykauppiaat ja huoltomiehet niitä suosittelee.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

kalvaana kirjoitti:Jos kone edelleen kovassa käytössä, ni mielellään ei Universaali-öljyjä perään, vaikka öljykauppiaat ja huoltomiehet niitä suosittelee.
Vaikka itse en käytäkään universaaliöljyjä traktorissa, niin yleisesti minua kiinnostaa se mekanismi, millä tavalla niitä mahdollisia vaurioita voi tulla. Onko ominaisuuksissa jotakin mitattavaa eroa ? Ei nimittäin ole ensimmäinen kerta kun kuulen näitä negatiivisia suosituksia universaaliöljystä jonkun traktorin perässä.

Eli mistä ovat tiedot peräisin.

Juuri tässä pari päivää sitten kuulin, että käyttämäni merkkiliikkeestä hankittu peräöljy pilaa hydrauliikkakomponentteja. Kohta lähteekin sitten 200 litraa kolme kuukautta vanhaa (vieläpä melko kallista) peräöljyä vaihtoon jos tieto pitää paikkansa....

-SS-
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Öljykylpyjarrut

Viesti Kirjoittaja arre »

Joitakin vuosia sitten ihmeteltiin huoltomiehen kanssa hammasmätää taavetin vaihteiston rattaissa, ei niissä jotka menee kun paluuöljy ohjataan vikapaikkaan. Mestari epäili käytetyn heikkolaatuista öljyä, sanoi että oikean märkäjarruöljyn paineenkesto on moninkertainen yleisöljyyn verrattuna.
Joskus vuonna jotain eKr. muistaisin että massikka rutisi monitralla mutta ei farmoilin universaalilla. Fiiattipohjaiset vehkeet kyllä parkuvat vaikka laittaisi mitä tahansa.
Hanski
Viestit: 353
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:10 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Vaihtelin elokuussa Fiattiin Nesteeen MJ:t ja jarrurutinat loppuivat siihen paikkaan.En pidä em. öljyä mitenkään huippulaatuisena mutta käytännössä tuntuu toimivan niinkuin pitääkin.
Eräs tuttavani sanoi aikanaan että hän on siinä hyvä ettei ole missään hyvä, minun käyttökokemusteni perusteella sama pätee universalöljyihinkin.
Onhan toki helppoa kaataa samasta kannusta niin moottoriin kuin perään tai hydrauliikkaan mutta ammattitaitoinen konemies ymmärtää kuinka erilaisissa olosuhteissa öljy joutuu toimimaan.
Minkä vuoksi edes tarvittaisiin enempää kuin yksi öljylaatu josta voisi valita käyttötarpeenmukaisen viskositeetin, oli sitten Ferrari tai Belarus, niin samasta kannusta kumpaankin.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Ainakin nämä hypoidivetopyörästöt vaativat oman EP lisäaineistetun öljynsä, muuten paikat leviää. Esim. metsäkoneissa ei käyteä universaaliöljyjä, koska paikat ei kestä. Aikoinaan oli hössötys BIO öljyistä, mutta pumppu ja letkut sekä pakkasenkestot alenivat normi öljyistä!

V500seen tein täydellisen nesteihen vaihon noin vuosi sitten ja laitoin perään Nesteen hypoidi API GL-4 öljyt ja hydrauliikkaan nesteen hydrauli 32sta öljyä. Moottorissa ja ruiskutuspumpussa Mobil Delvac SAE 10W-30 kesät talvet...

Kun käyttää ohjeiden mukaisia öljyjä ei tule ongelmia. Hydrauliikka ei ole niin kranttu, mutta esim. märät jarrut vaativat sen LS lisäaineen (saa myös lisättyä univers. öljyihin) sillä saadaan metsäkoneista poistettua ikävät narinat. Joissakin vaihteistoöljyissa se on jo valmiina.

Mutta ÄLKÄÄ missään nimessä laittako hydrauliöljyä moottoriin: Se syö laakerit alta aikayksikön, se on hyvä konsti saada naapurin pojan nelari krossi epäkuntoon, jos pärinä alkaa ärsyttämään! ja kukaan ei huomaa mitään...
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Ferkku
Viestit: 5128
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

MF265 kirjoitti:Meillä on massikassa universal 10W-30 jarruissa ja vaihteistossa
Mitä? Mistäs lähtien massikois on ollu jarruis ja vaihteistos eri öljytila? Vai luuletko noita planeetta-alennusvaihteita jarruiksi?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot] ja 42 vierailijaa