ford 6610 moottorijumin irrotus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

ford 6610 moottorijumin irrotus

Viesti Kirjoittaja ahma »

Tuollainen juminpaholainen on päässyt iskemään koneeseen

On ollut elokuusta asti suuttimet irti ja löpöä sylinterit täynnä. Viimeiset kuukaudet vielä "vedätyksessä", eli avain kampiakselin mutterissa ja tunkilla kohtuullinen nostatus. Ei ole liikahtanut milliäkään.

Kone seissyt ulkona joitakin vuosia ja moottori mennyt näin tiukkaan jumiin.

Kantta kai siitä on ruvettava keväämmällä irrottelemaan että näkee tilanteen. Millaisia hellävaraisia konsteja vielä olisi käytettävissä, että tuosta tulisi kone ilman täydellistä remonttia? Lienee ns. märkäputkikone?

Alapään purkaminen taitaa olla mahdottomuus ilman että irrottaa moottorin kokonaan. Näkyy olevan valurautainen öljypohja. Nelivetokin vielä lisähaittana..
Elämä on ihmisen parasta aikaa
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Kyl se menee niin että moottori pöydälle.Sylinterit ovat täysin ruostees pitkästä seisomisesta, vesi mennyt mäntäin päälle.Eikä ole märkä putki kone porauksiin menee uusil putkille.
antti.hakamaa
Viestit: 681
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
Paikkakunta: urjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Oletko koittanut ihan hinata toisella traktorilla pitävällä alustalla ja nytkytellä kytkimellä kun toinen vetää.

tuolla konstilla saatiin yhdestä 20v. seisseestä valmetista kone pyöriin.

laitettiin edellis päivänä pytyt täyteen ruosteenirroitinta ja öljyä.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Voisit vielä kokeilla seuraavaa:
Jos koneessa on lohkolämppäri niin kuumenna sillä konetta ja jäähdytä ja toista se useaan (kymmeneen) kertaan. pidä samanaikaisesti pytyissä polttoöljyä riittävästi.
Lämpövaihtelu pytyn ja männän välillä irrottaa ne toisistaan jos irrottaa. Samoin myös männänpäällä lämmennyt öljy tunkeutuu hieman paremmin rakosiin.
Jos ei lämppäriä niin voihan sinne kaataa tulista vettä tai laittaa letkulla menemään jos mahdollista. Varottava ettei kylmään lohkoon suoraan pistä kiehuvaa vettä, voi jostain ruveta ritinä kuulumaan. Valuttelee ensin haaleampaa läpi.

Vauhtipyörän hampaista jonkin raudan avulla on helppo myös nitkutella konetta eestaas, vaikka onhan sulla avain keulalla.

Mitään väkivaltaa siinä ei kannata käyttää. Jos yhtään nitkahtaa niin hissunkissun vaan eestaas sen mikä helposti menee.

Muista öljytä myös venttiilin varret ja jos kone nitkahtaa niin tarkkaile myös että venttiilit liikkuu kunnolla.
herra majuri
Viestit: 584
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 8:58 pm
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja herra majuri »

Kerran irtosi erään pyöräkoneen moottori juuri rastuhannun kuvailemalla tavalla.
Kaksi kertaa kaadoin lähes kiehuvaa vettä sisään ja irtos. Sitä ennen oli liuotuksessa useamman viikon. Oli kesä,nii uskalsi kuumaa suoraan kaataa.

Purin sen moottorin kuitenkin ja oli yllätys,kuinka siistit oli pytyt.Pikkuisen lian näköistä vain renkaitten kohdalla.
Ja oli lujassa kiinni silti.Vääntöä vauhtipyörästä ja keulasta,iskua yms,eikä lähteny,kuuma vesi sit irrotti.
-Kubota l2550-87
-Bobcat 322-03
-Kadett b -70
-Kaikkee muuta
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta,tuntuu vähän siltä,että turha työ menee hukkaan!
pillari
Viestit: 474
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2009 9:22 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pillari »

Yhen 4000 voortin koneen sain liikahtamaan lämmittelemällä ja polttoöljyllä, mutta ei sitä saannu pyöriteltyä startin kehältä kunnolla, vaikka rautakangella kankesin, oli niin jäykkä.
Purin sitten vanhan startin ja katkasin akselin ankkurin vierestä sekä hitsasin akseliin ison mutterin.
Pultattuani sen paikalleen, niin siitä mutterista oli tosi helppo konetta pyöritellä räikkäavaimella ensin, ja lopuksi tehokkaalla porakoneella.

Kun sen vihdoin pilotin ja 24 voltin avulla sain käyntiin, niin lämpimäksi käytön jälkeen kaadoin reiduilla kierroksilla vettä imusarjasta koneeseen niin paljon kerralla, ettei kone ihan sammunut.
Tuon toistin muutaman kerran.

Sen toimenpiteen jälkeen kone helähti käymään heti kun avainta käänsi, ja on toiminut jo pitkään.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Lisäystä vielä.

Jos ei tuolla liotuksella ja lämminvesikonstilla irtoa niin siirrytää sitten konstiin 2 ja 3 ja vasta sen jäkeen purkutoimenpiteisiin.
Jugg1s
Viestit: 45
Liittynyt: La Helmi 11, 2012 8:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jugg1s »

Onkos kukaan kokeillu sitruunahapolla tuota irrotusta? Ite ruosteita sillä vaan putsaillu, niin kivasti ruoste katoaa ja rauta pysyy tallessa.

Ensisijaisen äänen antaisin kuitenkin lämmölle ja jollekin kaupalliselle ruosteenirrottajalle. Kai se lämpö ja löpökin melkeen saman ajaa.

Jaa kerpele, forten motor flushan saattais olla kova sana...
Pyttylä
Viestit: 612
Liittynyt: To Loka 09, 2008 8:37 pm
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pyttylä »

Jostain ulkomaiselta nettisivulta luin, että 50/50 seos atf:ää ja asetonia on "ylikylän" ruosteen irrotin. Kannattaisko tuota kokeilla?

Ittellä ei tosin tuosta seoksesta ole käyttökokemusta.
- Miks ostaa ehjää, jos risan saa halvemmalla? -
Konekansalainen
Joona.S
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 10:27 am
Paikkakunta: Pohjois-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joona.S »

mitäpäs jos tekis suihkusta työkalun millä sais paineilmaa männän päälle, öljyä sylinteriin ja paine päälle.... :?:
turja
Viestit: 395
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 2:37 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja turja »

Coca-Colaa olen kuullut kehuttavan jumien löysääjänä, nytpä olisi tilaisuus joko murtaa tai vahvistaa tuokin myytti.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

turja kirjoitti:Coca-Colaa olen kuullut kehuttavan jumien löysääjänä, nytpä olisi tilaisuus joko murtaa tai vahvistaa tuokin myytti.
Tää nyt on vähän niinkun mereen kusis. Onhan cokiksessa vähän happoo, mutta voihan sinne pyttyyn laittaa happoo siltään.

Mitä olen kuulluut niin ei nuo happokäsittelyt vedä vertoja lämpökäsittelylle.
jakke ja sepi
Viestit: 164
Liittynyt: Su Kesä 05, 2011 5:03 pm
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jakke ja sepi »

Noille autoille mitä on tullu jenkkilästä mikkä on kauan seissy,niin olen kyllä ottanu suosista moottorin pöydälle. Vaikka olis oll vaan vähä jumis nii kyllä siältä olis aina jotaki hajonnu jos olis väkisin yrittäny saara pyörimähä.
Se on voittaja jolla on eniten romua.

Massey Ferguson 65
Ford F100
Jeep grand Cherokee Limited 5.2
Plymouth Fury 1961
Desoto 1929
Ford 4d 1936

040-5210066 Mika
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Eihän niil jumis olleil pitkään tosiaan aja.Useita on tännekin tullut jumis kaik on töis,on kyl vaatinut rempan jos meinaa ajaa.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Joona.S kirjoitti:mitäpäs jos tekis suihkusta työkalun millä sais paineilmaa männän päälle, öljyä sylinteriin ja paine päälle.... :?:
Joona:S menikin jo moottorijumin irroitusvaiheeseen 2.

Muutaman aikaisemmin kirjoitetun lämpökäsittelyn jälkeen voi kokeilla seuraavaa paineöljy käsittelyä.

Suuttimen tai tulpan paikalle valmistetaan työkalu jonka avulla pumpataan syliinteriin öljynpaine. Kannatta ensin täyttää sylinteri täyteen vaikka kaatamalla.
Korkein paine mitä voi turvallisesti käyttää on tietenkin sama mikä on palamisen aiheuttama paine.
Paine on dieselmaattorilla luokkaa 70 - 90 kp/cm2, bensa moottorilla 30 - 35 kp/cm2.
Puristuspaineethan diiselissä on tuollaiset 25 - 40 kp/cm2, bensa koneissa 8 - 11


Venttiilin nostajat vapautetaan ensin siitä sylinteristä että saadaan paine pysymään pöntössä.

Kannattaa tätä painetta pumpata vuoron perään joka pyttyyn. ja muistaa vapauttaa paine edellisestä. jos yksi tuokalu niin silloinhan ei vahingossakaan jää paine päälle.

Jos ei muuta pumppua ole niin rasvarässistä saa tehokkaan pumpun. Vähän liiankin tehokkaan, helposti saa aikaan kymmenkertaisen paineen mitä tarvitaan.

Eli käytä pumppausvaiheessa AINA painemittaria.

Jos meinaa useampaan pyttyyn painetta yhtäaikaa täytyy varmistua että ne pytyt vie kampiakselia samaan suuntaan.
Varsinkin vierettäisiin pyttyihin pumpattaessa täytyy paine suurinpiirtein puolittaa ettei kannepultit korkkaa.
ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma »

Kyllä tässä siitä lähdetään että ensin koetellaan ne konstit mitä voi tehdä moottorin ollessa paikallaan.

Tässähän on sellainen pakoputki jossa on mutka päässä. Ainakaan ihan kaikki sadevesi/lumi ei ole suoraan sisään päässyt, ja siksi näin tiukka tarttuminen minua vähän ihmetyttääkin.

"Suurta" väkivaltaa en oikein ole halukas kokeilemaan lisävaurioita peläten. Nurmipihalla ainakin tuli sujona perässä kun hinattiin pois pitkäaikaiselta seisomapaikaltaan ja varovasti vaihde päällä kokeilin.

Tuon kiehuvan veden kokeilen kyllä, kunhan keli tästä vähän muuttuu keväisemmäksi. Forte on erinomainen aine ennaltaehkäisyyn monessa asiassa, mutta en usko sen tehoon kun tilanne on jo tämä.

Limpparilegendaa en aio kokeilla
:?

Paineöljy on varmaan sitten se vippaskonsti jonka viimekädessä otan käyttöön, sitä varten vaan täytyy jostain haalia romusuutin. Tai no, sellaisia ne ehkä on jo nuokin...
:(
Elämä on ihmisen parasta aikaa
Jiitek
Viestit: 5873
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Irroitusöljy siellä ei ainakaan toimi niin kauan kuin vesi on pytyssä alimmaisena renkaita vasten.

Kuivaksi pitäisi saada pytyt ensin.
ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma »

Vettä siellä ei pitäisi olla.. Löpöt on kerran vaihdettukin sylintereihin, olikohan lokakuussa kun kävin paikanpäällä imuvaihtajan kanssa suuttimenrei-istä tyhjentämässä ja laittamassa uudet liemet. Tämän jälkeen tulpat rieikiin ja hyvät suojat moottorin päälle ettei valu mitään ylimääräistä väärään paikkaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa
ahma
Viestit: 593
Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahma »

Palataanpa aiheeseen. Tänään koetettu kuumavesihoitoa.

Irrotin yhden pakkaspropun ja vesipumpun kanavasta kaadettiin kuumaa vettä sisään. Toisen kaataessa vettä suljin samalla propun reikää silleen että vettä virtasi sopivasti. Lohkon kylki oli lämmin molemmin puolin, ja toisella traktorilla varovasti nitkuteltiin. Ylösnostetusta takapyörästä olisi saanut myös heiluteltua, mutta ilman sähköä ja öljynpainetta ei etuvetoa vissiin saa pois päältä?

Ei liikahtanut milliäkään... :cry:

Seuraavaksi puran sylinterikannen pois ja katson miltä sisuksissa näyttää. Tuskin kovin hyvältä

Moottorin asennosta senverran, että männät ovat suurinpiirtein puolivälissä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Älä vielä aukaise kantta vaan uusi se kuumavesikäsittely, ja useampaan kertaan. Anna jäähtyä välillä.
Hinaaminen on huono konsti irrottaa, et saa sellaista edestakaista pientä nitkutusta aikaan joka tarvittaisiin. Startin kehältä ruuvimeisselillä tai rengasraudalla.

Olihan Sulla liotusöljyt sisällä, nimittäin moottorissa?

Jos kannen aukaiset niin pitäähän ne männät kuitenkin irroitella jollain konstin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa