ford 6610 moottorijumin irrotus
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
ford 6610 moottorijumin irrotus
Tuollainen juminpaholainen on päässyt iskemään koneeseen
On ollut elokuusta asti suuttimet irti ja löpöä sylinterit täynnä. Viimeiset kuukaudet vielä "vedätyksessä", eli avain kampiakselin mutterissa ja tunkilla kohtuullinen nostatus. Ei ole liikahtanut milliäkään.
Kone seissyt ulkona joitakin vuosia ja moottori mennyt näin tiukkaan jumiin.
Kantta kai siitä on ruvettava keväämmällä irrottelemaan että näkee tilanteen. Millaisia hellävaraisia konsteja vielä olisi käytettävissä, että tuosta tulisi kone ilman täydellistä remonttia? Lienee ns. märkäputkikone?
Alapään purkaminen taitaa olla mahdottomuus ilman että irrottaa moottorin kokonaan. Näkyy olevan valurautainen öljypohja. Nelivetokin vielä lisähaittana..
On ollut elokuusta asti suuttimet irti ja löpöä sylinterit täynnä. Viimeiset kuukaudet vielä "vedätyksessä", eli avain kampiakselin mutterissa ja tunkilla kohtuullinen nostatus. Ei ole liikahtanut milliäkään.
Kone seissyt ulkona joitakin vuosia ja moottori mennyt näin tiukkaan jumiin.
Kantta kai siitä on ruvettava keväämmällä irrottelemaan että näkee tilanteen. Millaisia hellävaraisia konsteja vielä olisi käytettävissä, että tuosta tulisi kone ilman täydellistä remonttia? Lienee ns. märkäputkikone?
Alapään purkaminen taitaa olla mahdottomuus ilman että irrottaa moottorin kokonaan. Näkyy olevan valurautainen öljypohja. Nelivetokin vielä lisähaittana..
Elämä on ihmisen parasta aikaa
-
- Viestit: 681
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 1:27 pm
- Paikkakunta: urjala
- Viesti:
Oletko koittanut ihan hinata toisella traktorilla pitävällä alustalla ja nytkytellä kytkimellä kun toinen vetää.
tuolla konstilla saatiin yhdestä 20v. seisseestä valmetista kone pyöriin.
laitettiin edellis päivänä pytyt täyteen ruosteenirroitinta ja öljyä.
tuolla konstilla saatiin yhdestä 20v. seisseestä valmetista kone pyöriin.
laitettiin edellis päivänä pytyt täyteen ruosteenirroitinta ja öljyä.
MF 135 -65
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
MF 178 MP -69
MF 399 -91
Fordson super major -61+ riukuvammas
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Voisit vielä kokeilla seuraavaa:
Jos koneessa on lohkolämppäri niin kuumenna sillä konetta ja jäähdytä ja toista se useaan (kymmeneen) kertaan. pidä samanaikaisesti pytyissä polttoöljyä riittävästi.
Lämpövaihtelu pytyn ja männän välillä irrottaa ne toisistaan jos irrottaa. Samoin myös männänpäällä lämmennyt öljy tunkeutuu hieman paremmin rakosiin.
Jos ei lämppäriä niin voihan sinne kaataa tulista vettä tai laittaa letkulla menemään jos mahdollista. Varottava ettei kylmään lohkoon suoraan pistä kiehuvaa vettä, voi jostain ruveta ritinä kuulumaan. Valuttelee ensin haaleampaa läpi.
Vauhtipyörän hampaista jonkin raudan avulla on helppo myös nitkutella konetta eestaas, vaikka onhan sulla avain keulalla.
Mitään väkivaltaa siinä ei kannata käyttää. Jos yhtään nitkahtaa niin hissunkissun vaan eestaas sen mikä helposti menee.
Muista öljytä myös venttiilin varret ja jos kone nitkahtaa niin tarkkaile myös että venttiilit liikkuu kunnolla.
Jos koneessa on lohkolämppäri niin kuumenna sillä konetta ja jäähdytä ja toista se useaan (kymmeneen) kertaan. pidä samanaikaisesti pytyissä polttoöljyä riittävästi.
Lämpövaihtelu pytyn ja männän välillä irrottaa ne toisistaan jos irrottaa. Samoin myös männänpäällä lämmennyt öljy tunkeutuu hieman paremmin rakosiin.
Jos ei lämppäriä niin voihan sinne kaataa tulista vettä tai laittaa letkulla menemään jos mahdollista. Varottava ettei kylmään lohkoon suoraan pistä kiehuvaa vettä, voi jostain ruveta ritinä kuulumaan. Valuttelee ensin haaleampaa läpi.
Vauhtipyörän hampaista jonkin raudan avulla on helppo myös nitkutella konetta eestaas, vaikka onhan sulla avain keulalla.
Mitään väkivaltaa siinä ei kannata käyttää. Jos yhtään nitkahtaa niin hissunkissun vaan eestaas sen mikä helposti menee.
Muista öljytä myös venttiilin varret ja jos kone nitkahtaa niin tarkkaile myös että venttiilit liikkuu kunnolla.
-
- Viestit: 584
- Liittynyt: La Heinä 17, 2010 8:58 pm
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Kerran irtosi erään pyöräkoneen moottori juuri rastuhannun kuvailemalla tavalla.
Kaksi kertaa kaadoin lähes kiehuvaa vettä sisään ja irtos. Sitä ennen oli liuotuksessa useamman viikon. Oli kesä,nii uskalsi kuumaa suoraan kaataa.
Purin sen moottorin kuitenkin ja oli yllätys,kuinka siistit oli pytyt.Pikkuisen lian näköistä vain renkaitten kohdalla.
Ja oli lujassa kiinni silti.Vääntöä vauhtipyörästä ja keulasta,iskua yms,eikä lähteny,kuuma vesi sit irrotti.
Kaksi kertaa kaadoin lähes kiehuvaa vettä sisään ja irtos. Sitä ennen oli liuotuksessa useamman viikon. Oli kesä,nii uskalsi kuumaa suoraan kaataa.
Purin sen moottorin kuitenkin ja oli yllätys,kuinka siistit oli pytyt.Pikkuisen lian näköistä vain renkaitten kohdalla.
Ja oli lujassa kiinni silti.Vääntöä vauhtipyörästä ja keulasta,iskua yms,eikä lähteny,kuuma vesi sit irrotti.
-Kubota l2550-87
-Bobcat 322-03
-Kadett b -70
-Kaikkee muuta
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta,tuntuu vähän siltä,että turha työ menee hukkaan!
-Bobcat 322-03
-Kadett b -70
-Kaikkee muuta
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta,tuntuu vähän siltä,että turha työ menee hukkaan!
-
- Viestit: 474
- Liittynyt: Ma Helmi 02, 2009 9:22 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Yhen 4000 voortin koneen sain liikahtamaan lämmittelemällä ja polttoöljyllä, mutta ei sitä saannu pyöriteltyä startin kehältä kunnolla, vaikka rautakangella kankesin, oli niin jäykkä.
Purin sitten vanhan startin ja katkasin akselin ankkurin vierestä sekä hitsasin akseliin ison mutterin.
Pultattuani sen paikalleen, niin siitä mutterista oli tosi helppo konetta pyöritellä räikkäavaimella ensin, ja lopuksi tehokkaalla porakoneella.
Kun sen vihdoin pilotin ja 24 voltin avulla sain käyntiin, niin lämpimäksi käytön jälkeen kaadoin reiduilla kierroksilla vettä imusarjasta koneeseen niin paljon kerralla, ettei kone ihan sammunut.
Tuon toistin muutaman kerran.
Sen toimenpiteen jälkeen kone helähti käymään heti kun avainta käänsi, ja on toiminut jo pitkään.
Purin sitten vanhan startin ja katkasin akselin ankkurin vierestä sekä hitsasin akseliin ison mutterin.
Pultattuani sen paikalleen, niin siitä mutterista oli tosi helppo konetta pyöritellä räikkäavaimella ensin, ja lopuksi tehokkaalla porakoneella.
Kun sen vihdoin pilotin ja 24 voltin avulla sain käyntiin, niin lämpimäksi käytön jälkeen kaadoin reiduilla kierroksilla vettä imusarjasta koneeseen niin paljon kerralla, ettei kone ihan sammunut.
Tuon toistin muutaman kerran.
Sen toimenpiteen jälkeen kone helähti käymään heti kun avainta käänsi, ja on toiminut jo pitkään.
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: La Helmi 11, 2012 8:51 pm
- Viesti:
Onkos kukaan kokeillu sitruunahapolla tuota irrotusta? Ite ruosteita sillä vaan putsaillu, niin kivasti ruoste katoaa ja rauta pysyy tallessa.
Ensisijaisen äänen antaisin kuitenkin lämmölle ja jollekin kaupalliselle ruosteenirrottajalle. Kai se lämpö ja löpökin melkeen saman ajaa.
Jaa kerpele, forten motor flushan saattais olla kova sana...
Ensisijaisen äänen antaisin kuitenkin lämmölle ja jollekin kaupalliselle ruosteenirrottajalle. Kai se lämpö ja löpökin melkeen saman ajaa.
Jaa kerpele, forten motor flushan saattais olla kova sana...
-
- Viestit: 612
- Liittynyt: To Loka 09, 2008 8:37 pm
- Paikkakunta: Pyhtää
- Viesti:
Jostain ulkomaiselta nettisivulta luin, että 50/50 seos atf:ää ja asetonia on "ylikylän" ruosteen irrotin. Kannattaisko tuota kokeilla?
Ittellä ei tosin tuosta seoksesta ole käyttökokemusta.
Ittellä ei tosin tuosta seoksesta ole käyttökokemusta.
- Miks ostaa ehjää, jos risan saa halvemmalla? -
Konekansalainen
Konekansalainen
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 10:27 am
- Paikkakunta: Pohjois-karjala
- Viesti:
-
- Viestit: 395
- Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 2:37 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Tää nyt on vähän niinkun mereen kusis. Onhan cokiksessa vähän happoo, mutta voihan sinne pyttyyn laittaa happoo siltään.turja kirjoitti:Coca-Colaa olen kuullut kehuttavan jumien löysääjänä, nytpä olisi tilaisuus joko murtaa tai vahvistaa tuokin myytti.
Mitä olen kuulluut niin ei nuo happokäsittelyt vedä vertoja lämpökäsittelylle.
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: Su Kesä 05, 2011 5:03 pm
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Noille autoille mitä on tullu jenkkilästä mikkä on kauan seissy,niin olen kyllä ottanu suosista moottorin pöydälle. Vaikka olis oll vaan vähä jumis nii kyllä siältä olis aina jotaki hajonnu jos olis väkisin yrittäny saara pyörimähä.
Se on voittaja jolla on eniten romua.
Massey Ferguson 65
Ford F100
Jeep grand Cherokee Limited 5.2
Plymouth Fury 1961
Desoto 1929
Ford 4d 1936
040-5210066 Mika
Massey Ferguson 65
Ford F100
Jeep grand Cherokee Limited 5.2
Plymouth Fury 1961
Desoto 1929
Ford 4d 1936
040-5210066 Mika
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Joona:S menikin jo moottorijumin irroitusvaiheeseen 2.Joona.S kirjoitti:mitäpäs jos tekis suihkusta työkalun millä sais paineilmaa männän päälle, öljyä sylinteriin ja paine päälle....
Muutaman aikaisemmin kirjoitetun lämpökäsittelyn jälkeen voi kokeilla seuraavaa paineöljy käsittelyä.
Suuttimen tai tulpan paikalle valmistetaan työkalu jonka avulla pumpataan syliinteriin öljynpaine. Kannatta ensin täyttää sylinteri täyteen vaikka kaatamalla.
Korkein paine mitä voi turvallisesti käyttää on tietenkin sama mikä on palamisen aiheuttama paine.
Paine on dieselmaattorilla luokkaa 70 - 90 kp/cm2, bensa moottorilla 30 - 35 kp/cm2.
Puristuspaineethan diiselissä on tuollaiset 25 - 40 kp/cm2, bensa koneissa 8 - 11
Venttiilin nostajat vapautetaan ensin siitä sylinteristä että saadaan paine pysymään pöntössä.
Kannattaa tätä painetta pumpata vuoron perään joka pyttyyn. ja muistaa vapauttaa paine edellisestä. jos yksi tuokalu niin silloinhan ei vahingossakaan jää paine päälle.
Jos ei muuta pumppua ole niin rasvarässistä saa tehokkaan pumpun. Vähän liiankin tehokkaan, helposti saa aikaan kymmenkertaisen paineen mitä tarvitaan.
Eli käytä pumppausvaiheessa AINA painemittaria.
Jos meinaa useampaan pyttyyn painetta yhtäaikaa täytyy varmistua että ne pytyt vie kampiakselia samaan suuntaan.
Varsinkin vierettäisiin pyttyihin pumpattaessa täytyy paine suurinpiirtein puolittaa ettei kannepultit korkkaa.
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Kyllä tässä siitä lähdetään että ensin koetellaan ne konstit mitä voi tehdä moottorin ollessa paikallaan.
Tässähän on sellainen pakoputki jossa on mutka päässä. Ainakaan ihan kaikki sadevesi/lumi ei ole suoraan sisään päässyt, ja siksi näin tiukka tarttuminen minua vähän ihmetyttääkin.
"Suurta" väkivaltaa en oikein ole halukas kokeilemaan lisävaurioita peläten. Nurmipihalla ainakin tuli sujona perässä kun hinattiin pois pitkäaikaiselta seisomapaikaltaan ja varovasti vaihde päällä kokeilin.
Tuon kiehuvan veden kokeilen kyllä, kunhan keli tästä vähän muuttuu keväisemmäksi. Forte on erinomainen aine ennaltaehkäisyyn monessa asiassa, mutta en usko sen tehoon kun tilanne on jo tämä.
Limpparilegendaa en aio kokeilla
Paineöljy on varmaan sitten se vippaskonsti jonka viimekädessä otan käyttöön, sitä varten vaan täytyy jostain haalia romusuutin. Tai no, sellaisia ne ehkä on jo nuokin...
Tässähän on sellainen pakoputki jossa on mutka päässä. Ainakaan ihan kaikki sadevesi/lumi ei ole suoraan sisään päässyt, ja siksi näin tiukka tarttuminen minua vähän ihmetyttääkin.
"Suurta" väkivaltaa en oikein ole halukas kokeilemaan lisävaurioita peläten. Nurmipihalla ainakin tuli sujona perässä kun hinattiin pois pitkäaikaiselta seisomapaikaltaan ja varovasti vaihde päällä kokeilin.
Tuon kiehuvan veden kokeilen kyllä, kunhan keli tästä vähän muuttuu keväisemmäksi. Forte on erinomainen aine ennaltaehkäisyyn monessa asiassa, mutta en usko sen tehoon kun tilanne on jo tämä.
Limpparilegendaa en aio kokeilla
Paineöljy on varmaan sitten se vippaskonsti jonka viimekädessä otan käyttöön, sitä varten vaan täytyy jostain haalia romusuutin. Tai no, sellaisia ne ehkä on jo nuokin...
Elämä on ihmisen parasta aikaa
-
- Viestit: 5873
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Vettä siellä ei pitäisi olla.. Löpöt on kerran vaihdettukin sylintereihin, olikohan lokakuussa kun kävin paikanpäällä imuvaihtajan kanssa suuttimenrei-istä tyhjentämässä ja laittamassa uudet liemet. Tämän jälkeen tulpat rieikiin ja hyvät suojat moottorin päälle ettei valu mitään ylimääräistä väärään paikkaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Palataanpa aiheeseen. Tänään koetettu kuumavesihoitoa.
Irrotin yhden pakkaspropun ja vesipumpun kanavasta kaadettiin kuumaa vettä sisään. Toisen kaataessa vettä suljin samalla propun reikää silleen että vettä virtasi sopivasti. Lohkon kylki oli lämmin molemmin puolin, ja toisella traktorilla varovasti nitkuteltiin. Ylösnostetusta takapyörästä olisi saanut myös heiluteltua, mutta ilman sähköä ja öljynpainetta ei etuvetoa vissiin saa pois päältä?
Ei liikahtanut milliäkään...
Seuraavaksi puran sylinterikannen pois ja katson miltä sisuksissa näyttää. Tuskin kovin hyvältä
Moottorin asennosta senverran, että männät ovat suurinpiirtein puolivälissä.
Irrotin yhden pakkaspropun ja vesipumpun kanavasta kaadettiin kuumaa vettä sisään. Toisen kaataessa vettä suljin samalla propun reikää silleen että vettä virtasi sopivasti. Lohkon kylki oli lämmin molemmin puolin, ja toisella traktorilla varovasti nitkuteltiin. Ylösnostetusta takapyörästä olisi saanut myös heiluteltua, mutta ilman sähköä ja öljynpainetta ei etuvetoa vissiin saa pois päältä?
Ei liikahtanut milliäkään...
Seuraavaksi puran sylinterikannen pois ja katson miltä sisuksissa näyttää. Tuskin kovin hyvältä
Moottorin asennosta senverran, että männät ovat suurinpiirtein puolivälissä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa
-
- Viestit: 6138
- Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
- Paikkakunta: Rautalampi
- Viesti:
Älä vielä aukaise kantta vaan uusi se kuumavesikäsittely, ja useampaan kertaan. Anna jäähtyä välillä.
Hinaaminen on huono konsti irrottaa, et saa sellaista edestakaista pientä nitkutusta aikaan joka tarvittaisiin. Startin kehältä ruuvimeisselillä tai rengasraudalla.
Olihan Sulla liotusöljyt sisällä, nimittäin moottorissa?
Jos kannen aukaiset niin pitäähän ne männät kuitenkin irroitella jollain konstin.
Hinaaminen on huono konsti irrottaa, et saa sellaista edestakaista pientä nitkutusta aikaan joka tarvittaisiin. Startin kehältä ruuvimeisselillä tai rengasraudalla.
Olihan Sulla liotusöljyt sisällä, nimittäin moottorissa?
Jos kannen aukaiset niin pitäähän ne männät kuitenkin irroitella jollain konstin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa