YLEISMITTARIN KÄYTÖSTÄ RELEEN TARKISTUKSESSA.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: 28.12.2005, 15:30
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

YLEISMITTARIN KÄYTÖSTÄ RELEEN TARKISTUKSESSA.

Viesti Kirjoittaja FSM JNS » 02.01.2012, 12:50

Olisin tiedustellut millä alueilla mittari pitää olla
kun halutaan tarkistaa releen kuntoisuus.
Kyseessä 12v järjestelmän rele.
Ford Scorpion polttoainepumpun rele kyseessä.

grani
Viestit: 3637
Liittynyt: 26.12.2007, 20:23
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani » 02.01.2012, 13:12

Vastuspuolella minä pitäisin.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Flathead V8 moottorityökone
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.

grani
Viestit: 3637
Liittynyt: 26.12.2007, 20:23
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani » 02.01.2012, 13:14

Vastuspuolella minä pitäisin. Jos rele on irrallaan, ja tasajännitepuolella jos se on autossa kiinni.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Flathead V8 moottorityökone
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.

jiipee
Viestit: 6973
Liittynyt: 01.01.2006, 17:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee » 02.01.2012, 13:15

Jos rele on irrallaan, niin vastusalueella. Pienin mahdollinen vastusalue, jos voi valita.

Jos rele on kiinni, niin jännitealuella, jos haluat tutkia, mitä jännitearvoja mistäkin relen liittimestä löytyy. Tai jos haluat tutkia läpi menevän virran suuruutta, niin virtamittausalueella. Älä kumminkaan unohda virtamittausalueelle sitä, ettei seuraavassa jännitemittauksessa tule oikosulkua sen mittarin kautta.

Major54
Viestit: 156
Liittynyt: 18.10.2010, 11:31
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Major54 » 02.01.2012, 13:18

Vaihtaisin suosista releen, ainakin yks sierra tuli kuntoon vaihtamalla päävirtareleen. Bensapumpun rele ei ainakaan sierrassa ohjaa muuta kuin bensapumppua....
MAJOR54

raffi50
Viestit: 162
Liittynyt: 30.05.2007, 16:14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja raffi50 » 02.01.2012, 13:20

Riippuu siitä, mitä siitä releestä haluaa tarkistaa, vastuspuolella voi tarkistaa onko käämi ehjä tosin saman näkee kun kytkee siihen 12 V jännitteen että vetääkö rele vai ei.
Vastuspuolella voi takista kytkeekö/aukaiseeko rele kärjet kun se vetää. Releen kärkien kuntoisuuden tarkistus on sitten vähän vaikeampi, releen kärkien läpi johdetaan nimellisvirta ja sitten mitataan jännitehäviö releen kärjistä.
raffi

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: 28.12.2005, 15:30
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS » 02.01.2012, 15:36

Kiitokset vastauksista.
No vika on sellainen että auto käynnistyi normaalisti,mutta sammui het kohta.Sähköinen bensapumppu ei nosta bensiiniä.Sulakkeet ok seuraavaksi olisi että onko vika releessä jos ei niin sitten pumpussa.
Sierra korjaus-kirjassa oli että yleensä vika on sulakkeissa,releessä tai siinä kolari tilanteessa sulkevassa venttiilissä (sekin on katsottu)
kuin itse pumpussa.Yksi Scorpio tuli mulle ja myyjä
sanoi että vika on pumpussa no kokeilin kun olivat jo
tankinkin irroittaneet niin jopas jotain pumppuhan toimi.

ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: 01.06.2011, 09:23
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi » 02.01.2012, 15:58

koestus "meisseli" , valo.
Laita polttoaine pumpun karvojen väliin hehkulamppu näet tuleeko sähkö sinne.
samoin voit testata laittamalla lampun releen käämin "yli". valo palaa kun rele vetää josta seuraa
että releen "anntoon" maata vastaan tulis tulla sähköä,

Jos ei ole tottunut mittarin käyttäjä koetus kynä/valo on yksin kertaisin keino etsiä vikaa.

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: 28.12.2005, 15:30
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS » 02.01.2012, 18:22

Kiitos.
En ole kokenut mittarin käyttäjä.
No bensapumppu on tankissa samassa kuin polttoainemittarin antura eli minun pitäisi purkaa monia osia ja tankki on vielä perän alla ja jos osoittautuukin että pumppu on kunnossa purin turhaan ja vielä tiasen tallissa.Niin siksi koitan etsiä keinoa todeta vika ja jos pumppu on sökö niin sitten vasta purkutöihin.
Onhan tietysti yksi keino laittaa pumpun johtojen läpi neulat ja sitten niihin virtakynä ja virrat päälle jos virtakynän lamppu syttyy niin rele on ok ja pumppu sökö.

ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: 01.06.2011, 09:23
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi » 02.01.2012, 18:28

Ihmettelen kovin jos tankin lähistöllä ei olisi pistoketta josta mittauksen voisi suorittaa.
Työläältä tuntuisi vaihtokin jos johto sarjaa ei saisi poikki ennen tankkia.
Katoppa ettei löytyisi jotain luukkua auton sisällä... tai missä se tankki sitten sijaitseekaan, en tiedä

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: 28.12.2005, 15:30
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS » 02.01.2012, 18:52

Korimalli on sedan ja tankki on takakontin pohjan alla ja vetoisuus 70 litraa ja tietysti puolillaan bensiiniä.Pitää katsella sitä pistoketta se voi olla takaistuimen alla. :wink:

U140
Viestit: 390
Liittynyt: 01.03.2007, 10:16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja U140 » 02.01.2012, 19:01

Montako nastaa siinä releessä on?.

Joskus omistin sellaisen Fordin jossa bensapumpun releelle tuli impulssi puolalta, eli koneen piti hieman pyörähtää että pumppu käynnisty.

Sitten voisit koittaa ottaa sen releen kopan auki ja katsoa suurennuslasin tai luupin kanssa niitä "ison sähkön" puolen liittimien juotoksia.

sähömies
Viestit: 1534
Liittynyt: 12.10.2007, 08:44
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sähömies » 02.01.2012, 19:03

raffi50 kirjoitti:Riippuu siitä, mitä siitä releestä haluaa tarkistaa, vastuspuolella voi tarkistaa onko käämi ehjä tosin saman näkee kun kytkee siihen 12 V jännitteen että vetääkö rele vai ei.
Vastuspuolella voi takista kytkeekö/aukaiseeko rele kärjet kun se vetää. Releen kärkien kuntoisuuden tarkistus on sitten vähän vaikeampi, releen kärkien läpi johdetaan nimellisvirta ja sitten mitataan jännitehäviö releen kärjistä.
Kyllä sen releen kärkien kunnon näkee vastusmittarilla. Kun kärki on kiinni, niin vastusta ~ <5 ohm. Kymmeniä ohmeja tai enemmän, niin rokottumaa löytyy...

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: 28.12.2005, 15:30
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS » 02.01.2012, 19:11

No se rele on kojelaudan alla eli ylä osa siitä pitää ensin irroittaa.DOHC 2.0 ruiskumoottori on kyseessä.Pitää koittaa mittarilla ja sähkökynällä ja tietysti noitumalla että lähi lammen jää särkyy. :shock:

ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: 01.06.2011, 09:23
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi » 02.01.2012, 19:18

http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopi ... =6&t=14711

tuolta kannattais varmaan kysyä too

ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: 01.06.2011, 09:23
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi » 02.01.2012, 19:39


rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: 02.01.2007, 19:23
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu » 02.01.2012, 20:47

releen testauksesta.

Jossain releessä on suojadiodi joka vahingoittuu jos napa 86 maadoitetaan negatiivisesti maadoitetussa järjestelmässä. Näin sanoo moottorialan sähköoppi.


Kärkien kunnon voi myös testata niiden kiinniollessa volttimittarilla. Hävikki taisi olla jotain 0.1 volttia.

FSM JNS
Viestit: 380
Liittynyt: 28.12.2005, 15:30
Paikkakunta: Liperi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FSM JNS » 02.01.2012, 21:04

Kiitos edelleen tiedoista.
No tonne Ford sivulle ei tämä kone antanut laittaa viestiä tai ei tullut uusi aihe tai vastaava en ole nyt koti koneella.Eiköhän homma teidän kaikkien tiedoilla selviä huomenna sitä on toivottavasti viisaampi.

jake74
Viestit: 1216
Liittynyt: 18.12.2007, 03:15
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jake74 » 02.01.2012, 22:10

scorpioonissa on kolarikytkin peräkontissa jonka lauetessa sulkee bensapumpun sähköpiirin. tarkista tämä. paina nappi pohjaan jos on lauennut.

jake74
Viestit: 1216
Liittynyt: 18.12.2007, 03:15
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jake74 » 02.01.2012, 22:11

FSM JNS kirjoitti:Kiitos edelleen tiedoista.
No tonne Ford sivulle ei tämä kone antanut laittaa viestiä tai ei tullut uusi aihe tai vastaava en ole nyt koti koneella.
oisko syy tässä
http://www.fordclub.fi/

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Machist, Opa, Smirkelimies ja 38 vierailijaa