Hydraulimoottorin valinta vinssiin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Maerko
Viestit: 251
Liittynyt: La Touko 01, 2010 4:25 pm
Viesti:

Hydraulimoottorin valinta vinssiin

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Moro, Vihdoin sain hankittua kauan etsimäni juontovinssin joka on tarkoitus istuttaa juontokouraan, vinssi on Joutsalainen. Vähän aikaa tutkailtuani näyttäisi kuitenkin että pääsisi tässä tapauksessa helpommalla kun laittaisi hydraulimoottorin pyörittämään vinssiä kuin rueta soveltamaan noita nivelakseleita ym. kulmavaihteita.
Siispä millainen moottori olisi sopivan vahva olematta kuitenkaan liian hidas pyörittämään Joutsalaista? Traktori on MF 390 ja max litroja pitäis olla muistaakseni 65 l/min ja painetta 200 bar kun pumput on kytketty yhteen. Vinssin edellinen omistajakin oli sen hydraulimoottorin kannalla ja totesi että varmaankin joku 250 r/min voisi olla sopiva nopeus moottorille. Tietysti jossain tilanteissa voisi olla hyvä jos vinssi olisi vaikka nopeampikin.
Onko kenelläkään mitään tietoa paljonko tuollainen vinssi mahtaisi maksimi kuormalla ottaa tehoa? muutkin vinkit ovat tervetulleita projektiin liittyen :)
Ajomies
Viestit: 28142
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Itse kokeilin hydrauliikkamoottoria omassa, Toyotan vinssissä, joka siis on viritetty omaan telineensä, mutta ainakin tuo oli niin hidas fergun pyörittämänä että rakensin voiman ulosottoon käypäseksi, nyt vetää sopivaa vauhtia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jore
Viestit: 313
Liittynyt: Su Heinä 24, 2011 11:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jore »

Ei kait se tartte Suunnanvaihtajaa ollenkaan,Kotona on 60 Luvun Tukkikärry Joutsalainen,ja siinä ei suunnanvaihtajaa ole 98% muistilla.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Ja tuo 65L/min tullee moottorin kierroksilla n.2200?
Eli siis noin tonnin kierroksilla enään 29.5, ja paineen kasvaessa sekin vielä laskee
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
jore
Viestit: 313
Liittynyt: Su Heinä 24, 2011 11:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jore »

On todistettu nyt,Mulla on Lukemisen ymmärtämis Häiriö per...e vie :oops:
No eikös se sopisi siihen Runkoon jotain voa korkeuvelle,tai hieman alemmas.Mekaanisena se ois hyvä,koneessa joku 1000r-1100r/min ja kelausnopeus on hyvä,ja on tehoja vetää paksunkin lumen aikaan puita.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Miksi et laske?
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Salhydron sivuilla on mielestäni hyvät tiedot ja kartat moottoreista....
Sieltä kun avaa niitä pdf tiedostoja niin niissä on joka moottorille omat käyrät että kuinka pyörivät milläkin paineella ja tuotolla....
siirimari
Viestit: 529
Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 8:46 am
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siirimari »

Tuossa vinssissä on omana alennusvaihteistona planeettapyörästö, joka alentaa käyttöakselin kierroslukua suhteessa 1:4,5. Monessa traktorissa 540 nimelliskierroksen voa pyörii tyhjäkäynnin tienoilla pyöreät 270 r/min.

Yksinkertainen laskutoimitus kertoo, että joutsalaisen kela pyörii näillä eväillä 60 kierrosta minuutissa. Se taas merkitsee kelausnopeutta puolilleen täyttyneellä 20 sm kelan läpimitalla 37,5 metriä minuutissa. Tuntinopeudeksi muuttaen siis 2,25 km/t. Metsäpohjalla liikkuessa se on jokseenkin sopiva ja turvallinen arvo.

Jos taas tulee kiire, traktorin moottorin kierrosnopeutta nostamalla kelausnopeuskin kasvaa samassa suhteessa. Luulisi tuon noin 30:n litran minuuttivirtauksen ja 200 bar´in paineen antaman tehon riittävän vinssin pyörittämiseen. Huntturissa arvioin tehon hevosvoimina olevan noin kymmenen paikkeilla. Sopivalla rakenteella oleva hydraulimoottori vääntää tosi jämerästi jo tuolla 250:n minuuttikierroksen nopeudella.

Vai mitä pohdinnasta tuumivat todelliset asiantuntijat?
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Hallintaventtiili vinssissä lisäisi turvallisuutta. Siitä vois pysäyttää hätätilassa.
Nyt syksyllä katkesi vaijeri tuulenkaatoja kerätessä, kun koitin oikaista vekkiä pois kelalta. Jostain syystä vinssi haamaisi tuon ylimääräisen vaijerin käsistä, alkoi pyöriä väärää kautta ja veto meni itsekseen päälle. Tuli muuten kiire hyttiin sammuttamaan voa. Vaijeri kyllä katkesi siinä vaiheessa kelalle. Onneksi ei käsiä välissä !
Jälkeen päin on muisteltu että noin on käynyt joskus aiemminkin.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Vääntömomenttia pitää olla tarpeeksi. Parempi on kun ei kuitenkaan ylitä vaijerin kestävyyttä joka on luokkaa.i 8 mm vaijeri kestää 3000kg lähtien jopa 5500kg kun valitsee kiertymätöntä 245 lankaista.

Sitten laskee tarvittavan momentin vaikka puolella kelallisella joka
on yleinen vedätyskohta.

Sitten tuolla ylempänä ilmoitetulla välityssuhteella jakaa momentin ja lisää
arvioidut häviöt vaadittavaan momenttiin.
Itse pysyttelisin alta 2000kg vedoissa koska suuremmat ovat tarpeettomia.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Olisko tuosta Weimerin taulukosta mitään apua. Tuosta taulukosta näät vähän moottorikokoja, virtauksia ja vetotehoja.

Itsellä on tuo pienin 1400 malli. Aprikoin kovasti vetotehon ja nopeuden kesken ja päädyin tuohon pienimpään. Se oli kyllä oikea ratkaisu tässä tapauksessa, nopeus saisi olla suurempi mutta toimeen tulee ja vetotehossakin on rajat olemassa. Omaan mopoon aivan passeli.
Maerko
Viestit: 251
Liittynyt: La Touko 01, 2010 4:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maerko »

mieluitenhan kyllä laittaisin tuon joutsalaisen voalla pyöritettäväksi mutta kun se on saatava siihen juontokouraan istutettua kun en halua erillistä vinssiä. vinssissä on se akseli päässä joten se pitäisi laittaa pitkittäin kouran sermin taakse ja vetovarsissa ei ole pituutta tarpeeksi niin vinssin akselin ja voan välille ei jää kuin 20 cm väliä ja en jaksa uskoa että nivelakselissa sitten enää rittää "liukumaa" kun varret nostaa ihan ylös tai laskee alas. Ja taas poikkittain jos vinssin asentaa niin joutuu sepittämään aika tavalla kun pitäisi saada kulmavaihde mahtumaan tai jostain löytää akseli jossa olisi tosi laaja nivelkulma, jopa yli 90 asteen.
Tuolta yhtä laskuria jo katselinkin ja jos siihen syöttää arvot 40 l/min, 200 bar, 150 cm3/r , niin Momentti on 478 nm, teho 13 KW ja Moottorin kierrosluku 267 rpm, eli tuossa koossa olisi 40l tuotolla nopeus kohdillaan mutta riittääkö tuo momentti? Ei vielä oikein ole nuo hydraulimoottorit/ hydrauliikka parhaalla mahdollisella tavalla hallussa, mutta jospa se tieto tuossa rakennellessa karttuisi. :)
Ja siihen vinssin vetotehoon sen verran että jos vain on mahdollista sillä vetää enemmänkin kuin 2000 kg niin se olisi hyödyksi esim silloin kun on ajanut verkun johonkin jorpakkoon niin olisi vielä mahdollisuuksia saada se vinssin avustuksella poiskin.
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Ratkaisevia asioita on välitys ja kelan halkaisija, mikä olisi vetovoiman kannalta hyvä olla pieni ja vaijeri taas tykkäisi suuresta...

Itsellä on tuossa vai 125 kuutioinen OR gerottori ja vääntömomentti on luokkaa 300 Nm riippuen hiukka paineista.... Niin tuolla 300 Nm irtosi jcb 130 metsäalustainen kaivinkone nevasta, ei ollut kyllä kuin takapää reilun metrin maan alla je etupää teloista suurinpiirtein maanreunalla....
No käytössä oli kyllä väkipyörä, mutta kait se pieni vilunki sallitaan....

Onko leulantimiehellä tietoa mitenkä tuo kiertymätön kestää kolhuja ja muita rasituksia kuin sitä vetoa?
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Alfons kirjoitti:
Onko leulantimiehellä tietoa mitenkä tuo kiertymätön kestää kolhuja ja muita rasituksia kuin sitä vetoa?
Ei ole tietoa mutta täällä sitä myydään. Tai ihan tarkasti ilmaistuna käyttämäni vaijerin suoritusarvoista ei ole minulla tietoa.

http://www.haklift.com/tuoteluettelo.ph ... omponentit

Mikä estää ostamasta ensi parinmetrin pätkää, jolla suoritta testejä.
Mielenkiintoinen ajatus olisi kyllä laittaa tukkivinssiin ohut ja kestävä vaijeri.
Voi kyllä kaikki vauriot siinnä kestävämmässä vaijerissa olla tuhoisampia
kuin jossain Traktori varaosan 8 mm tarjous kelassa.
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

juuri tänään hain uuden vaijerin itselle ja se oli aivan 265 lankaista vaijeria.
Certexillä joku vanhempi mieshenkilö sanoi että muuta hän ei suosittelekkaan. Tuotakin vaijeria on muutamaa laatua ja eri kestävyyden omaavilla langoilla.... Hän meinasi että erilaiset nosturien vaijerit on huonoja tuollaiseen vinssikäyttöön, kuulemma ovat tosi vikaherkkiäja vain suunniteltu tasaiseen rauhalliseen nostoon... Senkummemmin itse en tiedöä mikä on hyvää ja mikä huonoa...
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

asfalttiviljelijä kirjoitti:Olisko tuosta Weimerin taulukosta mitään apua. Tuosta taulukosta näät vähän moottorikokoja, virtauksia ja vetotehoja.

Itsellä on tuo pienin 1400 malli. Aprikoin kovasti vetotehon ja nopeuden kesken ja päädyin tuohon pienimpään. Se oli kyllä oikea ratkaisu tässä tapauksessa, nopeus saisi olla suurempi mutta toimeen tulee ja vetotehossakin on rajat olemassa. Omaan mopoon aivan passeli.
Tuosta taulukosta näät vähän moottorikokoja, virtauksia ja vetotehoja.

Eipä ole apua jos taulukko jää pois, mutta tässäpä linkki.

http://weimer.se/shop/
Maerko
Viestit: 251
Liittynyt: La Touko 01, 2010 4:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maerko »

onko joku tilannu tavaraa tuolta weimeriltä? onko toimitus kulut mitenkä kovat tuollaiselle hydraulimoottorin kokoiselle paketille? Entäs mitenkä tuolla se maksu hoidetaan luottokortilla vai miten?Ei oikein tuo ruotsin kieli ole hallussa :)
Tuolta nyt näillä ohjeilla mitä olen saanu niin OMR sarjan 160 cm3 moottori kai olisi ainakin sinnepäin, maksimi kierrokset (75 litrantuotolla) 470 rpm ja vääntö 430 nm, eli kaiketi pitäisi rittää..
Osaako joku sanoa mitä ero noilla OMP ja OMR sarjan moottoreilla on?
Rampe
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Maerko kirjoitti:onko joku tilannu tavaraa tuolta weimeriltä? onko toimitus kulut mitenkä kovat tuollaiselle hydraulimoottorin kokoiselle paketille? Entäs mitenkä tuolla se maksu hoidetaan luottokortilla vai miten?Ei oikein tuo ruotsin kieli ole hallussa :)
Tuolta nyt näillä ohjeilla mitä olen saanu niin OMR sarjan 160 cm3 moottori kai olisi ainakin sinnepäin, maksimi kierrokset (75 litrantuotolla) 470 rpm ja vääntö 430 nm, eli kaiketi pitäisi rittää..
Osaako joku sanoa mitä ero noilla OMP ja OMR sarjan moottoreilla on?
** OMR:ssä geroottorin ulkokehä rullarakenteinen. OMP:ssä kiinteärakenteinen. Kestävyydessä voi olla hiukan eroa, mutta muuten melkolailla samanlaisia rakenteeltaan.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Maerko kirjoitti:onko joku tilannu tavaraa tuolta weimeriltä? onko toimitus kulut mitenkä kovat tuollaiselle hydraulimoottorin kokoiselle paketille? Entäs mitenkä tuolla se maksu hoidetaan luottokortilla vai miten?Ei oikein tuo ruotsin kieli ole hallussa :)
Tuolta nyt näillä ohjeilla mitä olen saanu niin OMR sarjan 160 cm3 moottori kai olisi ainakin sinnepäin, maksimi kierrokset (75 litrantuotolla) 470 rpm ja vääntö 430 nm, eli kaiketi pitäisi rittää..
Osaako joku sanoa mitä ero noilla OMP ja OMR sarjan moottoreilla on?
Tilasin oman vinssin Weimeriltä. Weimerin sivulla on tilauskaavake. Toimitus oli verraten nopea vaikka oli heinäkuu. Tavara tuli postirahtina kotiolelle (autotallin rampille). Lasku taisi tulla noin kuukauden kuluessa ja maksuaikaa oliko se nyt parikymmentä päivää. Maksu onnistuu netissä. Weimeriltä vain piti pyytää kansainvälinen pankkitunnus, laskussa olevalla ruotsin pankin numerolla ei onnistu. Maksu tapahtuu kruunuissa ja pankin kääntäjä veloittaa tiliäsi euroissa. Minusta tuo meni ongelmitta mutta olihan siinä ensikertalaisella vähän selvittämistä. Postirahti oli jotain rapia sata euroa kun postin subventio ei yllä kuin kolmeenkymmeneen kiloon.
Maerko
Viestit: 251
Liittynyt: La Touko 01, 2010 4:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maerko »

Juu taidan itsekin tilata sitten moottorin tuolta. Vai onko jollain tiedossa edullisia moottoreita ihan kotimaassa? Kun ainakin valuuttamuuntimen perusteella taitaa jäädä tuo moottori weimeriltä hiukan alle 200€ ja tähän asti kaikki suomesta kysytyt on olleet siinä 300 € kieppeillä. Mitenkäs noissa OMR:ssä tai OMP:ssä nuo pyörimissuunnat oikein on, tai siis että pystyykö niitä muuttamaan ja mitenkä ne ilmoitetaan eli katsotaanko sitä akselista päin vai sieltä moottorista päin?
Pitäisiköhän tuohon systeemiin vielä lisätä erillinen paineen rajoitin jos traktori pukkaa sen 200 bar ja moottorissa lukee että maksimi 175 bar?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], teemu272, trantor, ylioyja ja 40 vierailijaa