Hydraulimoottorin valinta vinssiin
-
- Viestit: 251
- Liittynyt: La Touko 01, 2010 4:25 pm
- Viesti:
Hydraulimoottorin valinta vinssiin
Moro, Vihdoin sain hankittua kauan etsimäni juontovinssin joka on tarkoitus istuttaa juontokouraan, vinssi on Joutsalainen. Vähän aikaa tutkailtuani näyttäisi kuitenkin että pääsisi tässä tapauksessa helpommalla kun laittaisi hydraulimoottorin pyörittämään vinssiä kuin rueta soveltamaan noita nivelakseleita ym. kulmavaihteita.
Siispä millainen moottori olisi sopivan vahva olematta kuitenkaan liian hidas pyörittämään Joutsalaista? Traktori on MF 390 ja max litroja pitäis olla muistaakseni 65 l/min ja painetta 200 bar kun pumput on kytketty yhteen. Vinssin edellinen omistajakin oli sen hydraulimoottorin kannalla ja totesi että varmaankin joku 250 r/min voisi olla sopiva nopeus moottorille. Tietysti jossain tilanteissa voisi olla hyvä jos vinssi olisi vaikka nopeampikin.
Onko kenelläkään mitään tietoa paljonko tuollainen vinssi mahtaisi maksimi kuormalla ottaa tehoa? muutkin vinkit ovat tervetulleita projektiin liittyen
Siispä millainen moottori olisi sopivan vahva olematta kuitenkaan liian hidas pyörittämään Joutsalaista? Traktori on MF 390 ja max litroja pitäis olla muistaakseni 65 l/min ja painetta 200 bar kun pumput on kytketty yhteen. Vinssin edellinen omistajakin oli sen hydraulimoottorin kannalla ja totesi että varmaankin joku 250 r/min voisi olla sopiva nopeus moottorille. Tietysti jossain tilanteissa voisi olla hyvä jos vinssi olisi vaikka nopeampikin.
Onko kenelläkään mitään tietoa paljonko tuollainen vinssi mahtaisi maksimi kuormalla ottaa tehoa? muutkin vinkit ovat tervetulleita projektiin liittyen
-
- Viestit: 28142
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Itse kokeilin hydrauliikkamoottoria omassa, Toyotan vinssissä, joka siis on viritetty omaan telineensä, mutta ainakin tuo oli niin hidas fergun pyörittämänä että rakensin voiman ulosottoon käypäseksi, nyt vetää sopivaa vauhtia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: Su Heinä 24, 2011 11:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3500
- Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
- Paikkakunta: Yläne
- Viesti:
Ja tuo 65L/min tullee moottorin kierroksilla n.2200?
Eli siis noin tonnin kierroksilla enään 29.5, ja paineen kasvaessa sekin vielä laskee
Eli siis noin tonnin kierroksilla enään 29.5, ja paineen kasvaessa sekin vielä laskee
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta
http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta
http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: Su Heinä 24, 2011 11:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
-
- Viestit: 529
- Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 8:46 am
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Tuossa vinssissä on omana alennusvaihteistona planeettapyörästö, joka alentaa käyttöakselin kierroslukua suhteessa 1:4,5. Monessa traktorissa 540 nimelliskierroksen voa pyörii tyhjäkäynnin tienoilla pyöreät 270 r/min.
Yksinkertainen laskutoimitus kertoo, että joutsalaisen kela pyörii näillä eväillä 60 kierrosta minuutissa. Se taas merkitsee kelausnopeutta puolilleen täyttyneellä 20 sm kelan läpimitalla 37,5 metriä minuutissa. Tuntinopeudeksi muuttaen siis 2,25 km/t. Metsäpohjalla liikkuessa se on jokseenkin sopiva ja turvallinen arvo.
Jos taas tulee kiire, traktorin moottorin kierrosnopeutta nostamalla kelausnopeuskin kasvaa samassa suhteessa. Luulisi tuon noin 30:n litran minuuttivirtauksen ja 200 bar´in paineen antaman tehon riittävän vinssin pyörittämiseen. Huntturissa arvioin tehon hevosvoimina olevan noin kymmenen paikkeilla. Sopivalla rakenteella oleva hydraulimoottori vääntää tosi jämerästi jo tuolla 250:n minuuttikierroksen nopeudella.
Vai mitä pohdinnasta tuumivat todelliset asiantuntijat?
Yksinkertainen laskutoimitus kertoo, että joutsalaisen kela pyörii näillä eväillä 60 kierrosta minuutissa. Se taas merkitsee kelausnopeutta puolilleen täyttyneellä 20 sm kelan läpimitalla 37,5 metriä minuutissa. Tuntinopeudeksi muuttaen siis 2,25 km/t. Metsäpohjalla liikkuessa se on jokseenkin sopiva ja turvallinen arvo.
Jos taas tulee kiire, traktorin moottorin kierrosnopeutta nostamalla kelausnopeuskin kasvaa samassa suhteessa. Luulisi tuon noin 30:n litran minuuttivirtauksen ja 200 bar´in paineen antaman tehon riittävän vinssin pyörittämiseen. Huntturissa arvioin tehon hevosvoimina olevan noin kymmenen paikkeilla. Sopivalla rakenteella oleva hydraulimoottori vääntää tosi jämerästi jo tuolla 250:n minuuttikierroksen nopeudella.
Vai mitä pohdinnasta tuumivat todelliset asiantuntijat?
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Hallintaventtiili vinssissä lisäisi turvallisuutta. Siitä vois pysäyttää hätätilassa.
Nyt syksyllä katkesi vaijeri tuulenkaatoja kerätessä, kun koitin oikaista vekkiä pois kelalta. Jostain syystä vinssi haamaisi tuon ylimääräisen vaijerin käsistä, alkoi pyöriä väärää kautta ja veto meni itsekseen päälle. Tuli muuten kiire hyttiin sammuttamaan voa. Vaijeri kyllä katkesi siinä vaiheessa kelalle. Onneksi ei käsiä välissä !
Jälkeen päin on muisteltu että noin on käynyt joskus aiemminkin.
Nyt syksyllä katkesi vaijeri tuulenkaatoja kerätessä, kun koitin oikaista vekkiä pois kelalta. Jostain syystä vinssi haamaisi tuon ylimääräisen vaijerin käsistä, alkoi pyöriä väärää kautta ja veto meni itsekseen päälle. Tuli muuten kiire hyttiin sammuttamaan voa. Vaijeri kyllä katkesi siinä vaiheessa kelalle. Onneksi ei käsiä välissä !
Jälkeen päin on muisteltu että noin on käynyt joskus aiemminkin.
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
Vääntömomenttia pitää olla tarpeeksi. Parempi on kun ei kuitenkaan ylitä vaijerin kestävyyttä joka on luokkaa.i 8 mm vaijeri kestää 3000kg lähtien jopa 5500kg kun valitsee kiertymätöntä 245 lankaista.
Sitten laskee tarvittavan momentin vaikka puolella kelallisella joka
on yleinen vedätyskohta.
Sitten tuolla ylempänä ilmoitetulla välityssuhteella jakaa momentin ja lisää
arvioidut häviöt vaadittavaan momenttiin.
Itse pysyttelisin alta 2000kg vedoissa koska suuremmat ovat tarpeettomia.
Sitten laskee tarvittavan momentin vaikka puolella kelallisella joka
on yleinen vedätyskohta.
Sitten tuolla ylempänä ilmoitetulla välityssuhteella jakaa momentin ja lisää
arvioidut häviöt vaadittavaan momenttiin.
Itse pysyttelisin alta 2000kg vedoissa koska suuremmat ovat tarpeettomia.
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Olisko tuosta Weimerin taulukosta mitään apua. Tuosta taulukosta näät vähän moottorikokoja, virtauksia ja vetotehoja.
Itsellä on tuo pienin 1400 malli. Aprikoin kovasti vetotehon ja nopeuden kesken ja päädyin tuohon pienimpään. Se oli kyllä oikea ratkaisu tässä tapauksessa, nopeus saisi olla suurempi mutta toimeen tulee ja vetotehossakin on rajat olemassa. Omaan mopoon aivan passeli.
Itsellä on tuo pienin 1400 malli. Aprikoin kovasti vetotehon ja nopeuden kesken ja päädyin tuohon pienimpään. Se oli kyllä oikea ratkaisu tässä tapauksessa, nopeus saisi olla suurempi mutta toimeen tulee ja vetotehossakin on rajat olemassa. Omaan mopoon aivan passeli.
-
- Viestit: 251
- Liittynyt: La Touko 01, 2010 4:25 pm
- Viesti:
mieluitenhan kyllä laittaisin tuon joutsalaisen voalla pyöritettäväksi mutta kun se on saatava siihen juontokouraan istutettua kun en halua erillistä vinssiä. vinssissä on se akseli päässä joten se pitäisi laittaa pitkittäin kouran sermin taakse ja vetovarsissa ei ole pituutta tarpeeksi niin vinssin akselin ja voan välille ei jää kuin 20 cm väliä ja en jaksa uskoa että nivelakselissa sitten enää rittää "liukumaa" kun varret nostaa ihan ylös tai laskee alas. Ja taas poikkittain jos vinssin asentaa niin joutuu sepittämään aika tavalla kun pitäisi saada kulmavaihde mahtumaan tai jostain löytää akseli jossa olisi tosi laaja nivelkulma, jopa yli 90 asteen.
Tuolta yhtä laskuria jo katselinkin ja jos siihen syöttää arvot 40 l/min, 200 bar, 150 cm3/r , niin Momentti on 478 nm, teho 13 KW ja Moottorin kierrosluku 267 rpm, eli tuossa koossa olisi 40l tuotolla nopeus kohdillaan mutta riittääkö tuo momentti? Ei vielä oikein ole nuo hydraulimoottorit/ hydrauliikka parhaalla mahdollisella tavalla hallussa, mutta jospa se tieto tuossa rakennellessa karttuisi.
Ja siihen vinssin vetotehoon sen verran että jos vain on mahdollista sillä vetää enemmänkin kuin 2000 kg niin se olisi hyödyksi esim silloin kun on ajanut verkun johonkin jorpakkoon niin olisi vielä mahdollisuuksia saada se vinssin avustuksella poiskin.
Tuolta yhtä laskuria jo katselinkin ja jos siihen syöttää arvot 40 l/min, 200 bar, 150 cm3/r , niin Momentti on 478 nm, teho 13 KW ja Moottorin kierrosluku 267 rpm, eli tuossa koossa olisi 40l tuotolla nopeus kohdillaan mutta riittääkö tuo momentti? Ei vielä oikein ole nuo hydraulimoottorit/ hydrauliikka parhaalla mahdollisella tavalla hallussa, mutta jospa se tieto tuossa rakennellessa karttuisi.
Ja siihen vinssin vetotehoon sen verran että jos vain on mahdollista sillä vetää enemmänkin kuin 2000 kg niin se olisi hyödyksi esim silloin kun on ajanut verkun johonkin jorpakkoon niin olisi vielä mahdollisuuksia saada se vinssin avustuksella poiskin.
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
Ratkaisevia asioita on välitys ja kelan halkaisija, mikä olisi vetovoiman kannalta hyvä olla pieni ja vaijeri taas tykkäisi suuresta...
Itsellä on tuossa vai 125 kuutioinen OR gerottori ja vääntömomentti on luokkaa 300 Nm riippuen hiukka paineista.... Niin tuolla 300 Nm irtosi jcb 130 metsäalustainen kaivinkone nevasta, ei ollut kyllä kuin takapää reilun metrin maan alla je etupää teloista suurinpiirtein maanreunalla....
No käytössä oli kyllä väkipyörä, mutta kait se pieni vilunki sallitaan....
Onko leulantimiehellä tietoa mitenkä tuo kiertymätön kestää kolhuja ja muita rasituksia kuin sitä vetoa?
Itsellä on tuossa vai 125 kuutioinen OR gerottori ja vääntömomentti on luokkaa 300 Nm riippuen hiukka paineista.... Niin tuolla 300 Nm irtosi jcb 130 metsäalustainen kaivinkone nevasta, ei ollut kyllä kuin takapää reilun metrin maan alla je etupää teloista suurinpiirtein maanreunalla....
No käytössä oli kyllä väkipyörä, mutta kait se pieni vilunki sallitaan....
Onko leulantimiehellä tietoa mitenkä tuo kiertymätön kestää kolhuja ja muita rasituksia kuin sitä vetoa?
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
Ei ole tietoa mutta täällä sitä myydään. Tai ihan tarkasti ilmaistuna käyttämäni vaijerin suoritusarvoista ei ole minulla tietoa.Alfons kirjoitti:
Onko leulantimiehellä tietoa mitenkä tuo kiertymätön kestää kolhuja ja muita rasituksia kuin sitä vetoa?
http://www.haklift.com/tuoteluettelo.ph ... omponentit
Mikä estää ostamasta ensi parinmetrin pätkää, jolla suoritta testejä.
Mielenkiintoinen ajatus olisi kyllä laittaa tukkivinssiin ohut ja kestävä vaijeri.
Voi kyllä kaikki vauriot siinnä kestävämmässä vaijerissa olla tuhoisampia
kuin jossain Traktori varaosan 8 mm tarjous kelassa.
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
juuri tänään hain uuden vaijerin itselle ja se oli aivan 265 lankaista vaijeria.
Certexillä joku vanhempi mieshenkilö sanoi että muuta hän ei suosittelekkaan. Tuotakin vaijeria on muutamaa laatua ja eri kestävyyden omaavilla langoilla.... Hän meinasi että erilaiset nosturien vaijerit on huonoja tuollaiseen vinssikäyttöön, kuulemma ovat tosi vikaherkkiäja vain suunniteltu tasaiseen rauhalliseen nostoon... Senkummemmin itse en tiedöä mikä on hyvää ja mikä huonoa...
Certexillä joku vanhempi mieshenkilö sanoi että muuta hän ei suosittelekkaan. Tuotakin vaijeria on muutamaa laatua ja eri kestävyyden omaavilla langoilla.... Hän meinasi että erilaiset nosturien vaijerit on huonoja tuollaiseen vinssikäyttöön, kuulemma ovat tosi vikaherkkiäja vain suunniteltu tasaiseen rauhalliseen nostoon... Senkummemmin itse en tiedöä mikä on hyvää ja mikä huonoa...
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Tuosta taulukosta näät vähän moottorikokoja, virtauksia ja vetotehoja.asfalttiviljelijä kirjoitti:Olisko tuosta Weimerin taulukosta mitään apua. Tuosta taulukosta näät vähän moottorikokoja, virtauksia ja vetotehoja.
Itsellä on tuo pienin 1400 malli. Aprikoin kovasti vetotehon ja nopeuden kesken ja päädyin tuohon pienimpään. Se oli kyllä oikea ratkaisu tässä tapauksessa, nopeus saisi olla suurempi mutta toimeen tulee ja vetotehossakin on rajat olemassa. Omaan mopoon aivan passeli.
Eipä ole apua jos taulukko jää pois, mutta tässäpä linkki.
http://weimer.se/shop/
-
- Viestit: 251
- Liittynyt: La Touko 01, 2010 4:25 pm
- Viesti:
onko joku tilannu tavaraa tuolta weimeriltä? onko toimitus kulut mitenkä kovat tuollaiselle hydraulimoottorin kokoiselle paketille? Entäs mitenkä tuolla se maksu hoidetaan luottokortilla vai miten?Ei oikein tuo ruotsin kieli ole hallussa
Tuolta nyt näillä ohjeilla mitä olen saanu niin OMR sarjan 160 cm3 moottori kai olisi ainakin sinnepäin, maksimi kierrokset (75 litrantuotolla) 470 rpm ja vääntö 430 nm, eli kaiketi pitäisi rittää..
Osaako joku sanoa mitä ero noilla OMP ja OMR sarjan moottoreilla on?
Tuolta nyt näillä ohjeilla mitä olen saanu niin OMR sarjan 160 cm3 moottori kai olisi ainakin sinnepäin, maksimi kierrokset (75 litrantuotolla) 470 rpm ja vääntö 430 nm, eli kaiketi pitäisi rittää..
Osaako joku sanoa mitä ero noilla OMP ja OMR sarjan moottoreilla on?
-
- Viestit: 822
- Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
- Viesti:
** OMR:ssä geroottorin ulkokehä rullarakenteinen. OMP:ssä kiinteärakenteinen. Kestävyydessä voi olla hiukan eroa, mutta muuten melkolailla samanlaisia rakenteeltaan.Maerko kirjoitti:onko joku tilannu tavaraa tuolta weimeriltä? onko toimitus kulut mitenkä kovat tuollaiselle hydraulimoottorin kokoiselle paketille? Entäs mitenkä tuolla se maksu hoidetaan luottokortilla vai miten?Ei oikein tuo ruotsin kieli ole hallussa
Tuolta nyt näillä ohjeilla mitä olen saanu niin OMR sarjan 160 cm3 moottori kai olisi ainakin sinnepäin, maksimi kierrokset (75 litrantuotolla) 470 rpm ja vääntö 430 nm, eli kaiketi pitäisi rittää..
Osaako joku sanoa mitä ero noilla OMP ja OMR sarjan moottoreilla on?
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Tilasin oman vinssin Weimeriltä. Weimerin sivulla on tilauskaavake. Toimitus oli verraten nopea vaikka oli heinäkuu. Tavara tuli postirahtina kotiolelle (autotallin rampille). Lasku taisi tulla noin kuukauden kuluessa ja maksuaikaa oliko se nyt parikymmentä päivää. Maksu onnistuu netissä. Weimeriltä vain piti pyytää kansainvälinen pankkitunnus, laskussa olevalla ruotsin pankin numerolla ei onnistu. Maksu tapahtuu kruunuissa ja pankin kääntäjä veloittaa tiliäsi euroissa. Minusta tuo meni ongelmitta mutta olihan siinä ensikertalaisella vähän selvittämistä. Postirahti oli jotain rapia sata euroa kun postin subventio ei yllä kuin kolmeenkymmeneen kiloon.Maerko kirjoitti:onko joku tilannu tavaraa tuolta weimeriltä? onko toimitus kulut mitenkä kovat tuollaiselle hydraulimoottorin kokoiselle paketille? Entäs mitenkä tuolla se maksu hoidetaan luottokortilla vai miten?Ei oikein tuo ruotsin kieli ole hallussa
Tuolta nyt näillä ohjeilla mitä olen saanu niin OMR sarjan 160 cm3 moottori kai olisi ainakin sinnepäin, maksimi kierrokset (75 litrantuotolla) 470 rpm ja vääntö 430 nm, eli kaiketi pitäisi rittää..
Osaako joku sanoa mitä ero noilla OMP ja OMR sarjan moottoreilla on?
-
- Viestit: 251
- Liittynyt: La Touko 01, 2010 4:25 pm
- Viesti:
Juu taidan itsekin tilata sitten moottorin tuolta. Vai onko jollain tiedossa edullisia moottoreita ihan kotimaassa? Kun ainakin valuuttamuuntimen perusteella taitaa jäädä tuo moottori weimeriltä hiukan alle 200€ ja tähän asti kaikki suomesta kysytyt on olleet siinä 300 € kieppeillä. Mitenkäs noissa OMR:ssä tai OMP:ssä nuo pyörimissuunnat oikein on, tai siis että pystyykö niitä muuttamaan ja mitenkä ne ilmoitetaan eli katsotaanko sitä akselista päin vai sieltä moottorista päin?
Pitäisiköhän tuohon systeemiin vielä lisätä erillinen paineen rajoitin jos traktori pukkaa sen 200 bar ja moottorissa lukee että maksimi 175 bar?
Pitäisiköhän tuohon systeemiin vielä lisätä erillinen paineen rajoitin jos traktori pukkaa sen 200 bar ja moottorissa lukee että maksimi 175 bar?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], teemu272, trantor, ylioyja ja 40 vierailijaa