MF 300 vai 600 sarja?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

valmet702
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 9:06 pm
Viesti:

MF 300 vai 600 sarja?

Viesti Kirjoittaja valmet702 »

Morjens

Valmetti tuli myytyä ja nyt pitäs löytää massikka. Kertokaapa kenellä on kokemusta mikä kannattaisi laittaa. Koneessa olisi tarkoitus olla etukuormaaja ja sillä käytetään myös lumilinkoa. Ajot ei ole kovin raskaita tässä vaiheessa eli lumihommia pääasiassa.

Olen katsellut 4wd MF 365, 375 ja 390 vehkeitä, mutta harkinnassa on ollut myös 675 ja 690 mallit. Riippuen mitä on tarjonnassa. Tällä hetkellä nettikoneessa pyynnit tuntuvat varsin korkeilta ja jobbarit jyllää sielläkin, eräskin 690:n pyyntihinta yksityisellä oli n. 8 te ja nyt se on kauppiaalla tarjolla 10900 hintaan :shock:

Eli hyviä ja huonoja puolia edellä mainituista massikoista, kiitos.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

600-sarjalaisissa on etupäässä automaatti-hammaslukkoja, ei hyviä etukuormaajan kanssa.

Ainakin meirän 399:ssä on hydraulinen hammaslukko. 300-sarjan koppi on ahras, eres eväspussille ei tahro löytyä tilaa, mettämallissa kait vähän enempi.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
verkumies
Viestit: 417
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja verkumies »

365:en kaksoiskytkin on jäykempi poljeskella kuin 375 ja 390:en, poislukien viimeset 365 mallit joissa on keraaminen kytkin ja hydraulinen voimanoton kytkin.

Suunnanvaihtaja olisi hyvä olla etukuormaajan kanssa, joten 12+12 vaihteinen 365, 375, 390 tai jos löydät 390T tehdasturbomallin tai 398 12+12 vaihtein mallin niin on hyvä valinta.

12+4 laatikon pienen puolen pakit on moneen hommaan hitaita ja ison puolen liian nopeita, juurikin tuommoseen pihanauraus hommiin....600 sarjassa vain tätä laatikkoa käytössä.

18+6 (365, 375, 390, 390T, 398) vaihteisto saattaisi myös toimia paremmin jos keskialueen pakin nopeudet on järkevin nopeuksia, tästä ei itsellä kokemuksia.
MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jos Massikka hankinnassa niin oletko harkinnut 3000-sarjan konetta? Olisi sentään jo nykyaikainen peli eikä enempää tarvitsisi kuitenkaan maksaa kuin 300 sarjastakaan. 600-sarjassa kannattaa tutkia hytin takapalkit alhaalta jos ei tykkää hitsaustöistä, sillä ovat ohutlevykoteloa ja usein melko hataraksi ruostuneita varsinkin jos suolaa nähnyt kone.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
massikka_mies
Viestit: 317
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2008 2:20 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja massikka_mies »

Jos pärjää ilman hienouksia ja tarvii luotettavaa traktoria niin ehdottomasti 300 sarjalainen jos toinen vaihtoehto on 3000 sarjalainen - Näin kertoi erittäin osaava valtuutettu massikan huoltomies. Itse en tähän asiaan sen enempää osaa kommentoida.. Kannattaa lukea ainakin tämä

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 7d4103eb9c
Power by Perkins
valmet702
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 9:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet702 »

Matsikka kirjoitti:600-sarjalaisissa on etupäässä automaatti-hammaslukkoja, ei hyviä etukuormaajan kanssa.

Ainakin meirän 399:ssä on hydraulinen hammaslukko. 300-sarjan koppi on ahras, eres eväspussille ei tahro löytyä tilaa, mettämallissa kait vähän enempi.
Nyt kun ei sitä kokemusta ole massikasta, niin hammaslukolla tarkoittanet tasauspyörästönlukkoa etupäässä? Ja onko tuo hydraulinen malli sitten esim. napin takana eli kuitenkin erikseen kytkettävissä?
Arska67
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2011 7:53 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arska67 »

Näin se juuri on. Itsellä MF-699, jossa on automattinen tasauspyörästön lukko etuakselilla... ja kuormaaja keulalla :? Ei ole aiheuttanut ? vielä murheita, kun ottaa huomioon ajolinjoissa.
MOP
Viestit: 7481
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Mulla on MF 390 -90 Isme 1400 etukuormaajalla ja on ihan OK peli..Emännän velimiehellä on vähän vanhempi 690, jostain 80-luvun lopulta ja hän asensi siihen jonkun toisen verkun turbon ja myös ihan OK peli. Eli noiden suhteen molempi parempi. Ja myös vävypojalla oli 80-luvun 690, mutta vaihtoi sen isompaa Case 5140 traktoriin. Eli siis kuten sanoin molempi parempi. Ja on mulla MF 185 MP, joka on noiden esi-isiä ja sekin on ihan OK. On siis pitkälti makuasia, kuten koiran palliensa nuoleminen.
valmet702
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 9:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet702 »

massikka_mies kirjoitti:Jos pärjää ilman hienouksia ja tarvii luotettavaa traktoria niin ehdottomasti 300 sarjalainen jos toinen vaihtoehto on 3000 sarjalainen - Näin kertoi erittäin osaava valtuutettu massikan huoltomies. Itse en tähän asiaan sen enempää osaa kommentoida.. Kannattaa lukea ainakin tämä

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 7d4103eb9c
Kiitoksia muuten nopeista ja asiallisista vastauksista tällä foorumilla!!!

Nimenomaan sitä perusvarmaa konetta haen, koska konetta on tarkoitus pitää pitkään ja aion tehdä korjaukset/huollot koneeseen itse mahdollisimman pitkälle, joten jos mennään liian "sähköiseksi" niin sitten sitä on kuljeteltava testerin nokkaan luettavaksi, ei hyvä. Eikö tämä 3000 -sarja ole jo sellainen, jossa niitä bokseja riittää jo jonkin verran?

Minkälaisia tuntimääriä noilla massikan moottoreilla ajetaan, jos niitä on vähänkään huollettu ennen kuin moottoria tarvitsee peruskorjata? Netissä olen törmännyt alle 5000 tuntia ajettuihin, joihin moottoriremontti on jo tehty.

Ja vielä kysymyksiä jos joku jaksaa vastata. Kävin eilen istuskelemassa 399 massikan penkillä, jossa oli käsittääkseni tuo 12/12 vaihteisto eli 4 "perusvaihdetta" oli kepissä, mutta sitten lisäksi oli pari pientä keppiä, josta ilmeisesti pitäisi löytyä 3 muuta aluetta, jotta tuo 12 vaihdetta saataisiin täyteen? Kepissä missä nuo 4 vaihdetta oli niin nupissa oli oik. laidassa myös symboleja joista en saanut selvää, ovatko nuokin jotakin vaihteita? (702:n 8+2 oli helppo löytää) Ajamaan en päässyt, enkä kysymään myyjältä koska hän ei ollut paikalla. Tosin totesin 6-koneisen olevan hitusen julman kokoinen minun käyttööni pihatöihin ja etukuormaajakin puuttui.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

valmet702 kirjoitti:



Ja vielä kysymyksiä jos joku jaksaa vastata. Kävin eilen istuskelemassa 399 massikan penkillä, jossa oli käsittääkseni tuo 12/12 vaihteisto eli 4 "perusvaihdetta" oli kepissä, mutta sitten lisäksi oli pari pientä keppiä, josta ilmeisesti pitäisi löytyä 3 muuta aluetta, jotta tuo 12 vaihdetta saataisiin täyteen? Kepissä missä nuo 4 vaihdetta oli niin nupissa oli oik. laidassa myös symboleja joista en saanut selvää, ovatko nuokin jotakin vaihteita? (702:n 8+2 oli helppo löytää) Ajamaan en päässyt, enkä kysymään myyjältä koska hän ei ollut paikalla. Tosin totesin 6-koneisen olevan hitusen julman kokoinen minun käyttööni pihatöihin ja etukuormaajakin puuttui.
Suunnanvaihtaja löytyy ratin vasemmalta puolen ja oikeanpuoleisella määrätään vauhti. Aluevaihto löytyy viemällä keppi keskiasennossa ihan oikeaan laitaan ja eteen/taakse kääntämällä vaihdetaan aluevaiteistoa nopeammalle ja hitaammalle. Jos pitää vaihtaa vaikkapa H- alueelta L-alueelle, pitää keppiä käyttää 2 kertaa taka-asennossa jolloin vaihde menee M-alueen ohi L-alueelle. Vois olla toisinkin mutta kylläpä tuota käyttelee.
Positiivista 12/12-loorassa on se, että kaikki pykälät ovat eri nopeuksisia eikä lähes samoja niinkuin joissain valmeteissa. Pakkeja löytyy myös mukavasti hitaasta kävelyvauhdista runsaaseen neljäänkymppiin ;)

Kytkimen kanssa kantsii olla tarkkana, ittellä on aluevaihdossa mennyt "tahti sekaisin" ja vaihde on parkaissut joten pakin synkronointi on ottanut nokkiinsa, joskus vähän vaihrettaessa rutisee.

Sivukeppistä 300-sarjalaista ostaessa olis hyvä varmistaa, että aluevaihtajan jousi on vaihrettu parempaan. Mun omasta se meni keväällä poikki, varaosahinta 9 euroa ja työt toista tonnia :cry:
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Ota ihmeessä konekauppaan mukaan joku, joka tuntee MF:n paremmin.
Siinä on kuitenkin sitä perinteistä rakennetta niin paljon peräisin jo 1970-luvulta, että mahdolliset tyyppiviat löytyy äkkiä, ja hinnasta pääsee keskustelemaan arkumenttien kera...

Tunnen yhden massikkahuoltomiehen, jonka ilmestyminen konekauppaan mahdollisen traktorinostajan kanssa sai useimmat myyjät menemään piiloon... tosin nykypäivänä konekauppiaat on pääosin sen verran asiallista porukkaa, että asiantuntijaakaan ei tartte lähteä pakosalle... :lol:
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
valmet702
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 9:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet702 »

aniemi kirjoitti:Ota ihmeessä konekauppaan mukaan joku, joka tuntee MF:n paremmin.
Siinä on kuitenkin sitä perinteistä rakennetta niin paljon peräisin jo 1970-luvulta, että mahdolliset tyyppiviat löytyy äkkiä, ja hinnasta pääsee keskustelemaan arkumenttien kera...

Tunnen yhden massikkahuoltomiehen, jonka ilmestyminen konekauppaan mahdollisen traktorinostajan kanssa sai useimmat myyjät menemään piiloon... tosin nykypäivänä konekauppiaat on pääosin sen verran asiallista porukkaa, että asiantuntijaakaan ei tartte lähteä pakosalle... :lol:
Ottaisin mukaan, mutta kun ei ole mistä ottaa Massikan tuntijaa. Täällä näyttää tuo Valtra tekevän kauppansa ja minä en enää Valtraa/Valmettia laita. 702 oli 7 vuotta ja ajoi tarpeensa, mutta osien saanti ei ole enään itsestään selvyys tuohon vehkeeseen, joten päätin hävittää pois. Tekniikasta sinällään olen jonkin verran perillä kun useampi vuosi tullut aihetta opiskeltuakin ja muutama vuosi ammatikseen tehtyäkin, tosin autoalan hommia. 702 tuli läpikäytyä aina hydrauliikkaa myöden, mutta se ei kovin paljoa auta massikan tuntemuksessa ja kuitenkin olisi tarkoitus saada traktorin vuosimalliksi n. 80-luvun lopun - 90-luvun alun vehje. Massikan olen vallinnut puhtaasti sen takia kun siihen näyttää osia saavan hyvin ja vaikuttavat kohtuu hintaisiltakin Valmetin jälkeen ja ylipäätään niitä saa jos tarvitsee, ettei tarvitse ruveta sorvaamaan koneistamolla mallin mukaan ;-)

Eipä siinä mitään, vanhan ostamisessa on aina riskinsä, mutta jos vähänkään tietoa saa ennakkoon niin aina se helpottaa asiaa.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Ihan varmaan löytyy tästä porukasta joku asiaa tunteva, joka lähtee piruksi aisalle, kun vaan pikkusenkin valotat mistäpäin olet konetta katsomassa.

...ja koneen edellinen omistaja osaa yleensä sanoa onko siinä jotain vikaa (jos ei itse ole myymässä ... :lol: )
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
valmet702
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 9:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet702 »

aniemi kirjoitti:Ihan varmaan löytyy tästä porukasta joku asiaa tunteva, joka lähtee piruksi aisalle, kun vaan pikkusenkin valotat mistäpäin olet konetta katsomassa.

...ja koneen edellinen omistaja osaa yleensä sanoa onko siinä jotain vikaa (jos ei itse ole myymässä ... :lol: )
Se on tämä Suomi niin pieni maa, että pidän sitä ihan kokonaan ostoalueena :) Ulkomailtakin kattelin, mutta sen hylkäsin heti koska tuon hintaluokan vehkeisiin jo pelkät rahtikustannukset ovat sitä luokkaa ettei siinä ole mitään järkeä.

Niin ja vielä. Minulle on ihan sama ostanko koneen yksityiseltä vai liikkeestä kunhan kone ja hinta on sopiva. Kiirettä ei vielä ole kun täällä pohjoisessakaan ei ole lunta puskenut maahan asti... ;-) Mutta pidetään etsintä käynnissä josko markkinoilta joku mukaan tarttuisi.
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Ilman muuta 3000 sarjan massikka on hytiltään täysin nykyvaatimusten
mukainen ja se nostolaite on tosi hyvä ,mitä sähköpokseihin ,niin ei tarvi

pelätä, itse ostin käytetyn 3060 vuonna 2005 eikä minkäänlaisia onkelmia
ole ilmennyt , ainut vika on ollut toimimaton tuntimittari ,joka näissä on
yleisesti reistaillut, joten kone ostetaan kunnon ei tuntien mukaan!
AV
Viestit: 1297
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Ilman muuta 3000 sarjan massikka on hytiltään täysin nykyvaatimusten
mukainen ja se nostolaite on tosi hyvä ,mitä sähköpokseihin ,niin ei tarvi

pelätä, itse ostin käytetyn 3060 vuonna 2005 eikä minkäänlaisia onkelmia
ole ilmennyt , ainut vika on ollut toimimaton tuntimittari ,joka näissä on
yleisesti reistaillut, joten kone ostetaan kunnon ei tuntien mukaan!
valmet702
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 9:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet702 »

No niin nyt olis -95 390 n. 4000 h tuntia ajettuna tarjolla, sekä -89 3060E n. 6000h ajettuna. Hinnassa olis eroa 2500 e tietenkin 3060E:n hyväksi. Molemmissa etukuormaajat. Laskiskohan hinnat yhtään talvea ja lamaa kohti vain pitäskö jo ottaa :?: 390:n lähtöhinta 19900 e
Viimeksi muokannut valmet702, Pe Loka 21, 2011 8:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kkuula
Viestit: 1141
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Kuinka ihmeen uusissa werkuissa noita vaihdetikkuja saa hämmentää jalkovälistä??? kivikautista touhua... ei voi ymmärtää
valmet702
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Huhti 23, 2007 9:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet702 »

kkuula kirjoitti:Kuinka ihmeen uusissa werkuissa noita vaihdetikkuja saa hämmentää jalkovälistä??? kivikautista touhua... ei voi ymmärtää
Ainakin noissa mainitsemissani keppi on oikealla sivulla...
MFV8
Viestit: 938
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:36 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MFV8 »

kkuula kirjoitti:Kuinka ihmeen uusissa werkuissa noita vaihdetikkuja saa hämmentää jalkovälistä??? kivikautista touhua... ei voi ymmärtää
Tehdään niitä vielä tänäkin päivänä mutta Suomeen viimeiset on tuotu -91 (300-sarja).

Itse en keskikeppejä moiti, erittäin kätevät tietyissä hommissa (esim. perälevyn kanssa) kun voi käyttää myös vasemmalla kädellä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], MAKESON, pouhe, Veijokoo ja 49 vierailijaa