Traktori lumen auraukseen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

mikkopik
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 1:09 pm
Paikkakunta: Siikalatva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkopik »

wellu kirjoitti:
mikkopik kirjoitti:
Ripel kirjoitti:Asia ei tietenkään minulle kuulu, mutta kallista on auraus vieraalla ollut jos "kannattaa" laittaa itselle 20 t€ raktori :roll: Eli lienee sille muutakin käyttöä, kun linkous? Takavetoko tuo entinen on?
Voihan se olla sen verran kaukana taajamasta, ettei urakoittijoita löydy pikkurahalla. Ja onhan se mukava ite ajella eikä vaan katella.
Takatuuppari on ja jos ilmastonmuutos ennustukset pitäis paikkaansa niin toi valmettihan pitäs oikeastaan myydä pois,mutta 2 viime talvee on ollu täällä ja muuallakin tosi lumiset ja vielä ei ole kukaan varmuudella sanonut etteikö lumitalvia tulis että niitä silmälläpitäen ja sitten myöhemmin polttopuurangan hakua mettästä sillon tällön.Kaikki maksaa ja varsinkin harrastukset.

Raudassa ei raha katoa
Ainakin noilla pienemmillä neliveto valmeteilla näkyy hinta vaan nousevan.
mikkopik(ät)gmail.com
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

Fiiatti/nyykkäri tai joku nelikko leukku
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
valmet 700
Viestit: 129
Liittynyt: La Marras 14, 2009 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet 700 »

Ostat hyvät neliselkäpiikkiketjut siihen 702, sen jälkeen pärjäät sen kanssa paremmin kuin nelivetoisella.
eetu_
Viestit: 116
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 7:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eetu_ »

Niin onko nyt koitettu lingota peräti ilman ketjuja, vai huonot ketjut jos ei muka etene?
valmet 802-2 + VL-1600
JARZA
Viestit: 581
Liittynyt: La Maalis 15, 2008 7:25 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JARZA »

Ensimmäisenä ostat kunnon piikkiketjut, et maininnut millainen linkosi on mutta hankit suurteholingon ja jos ei etuperin mene niin sitten perä edellä kohti nietoksia niin väitän että niin paljoa ei suomen talvessa kerralla lunta tule etteikö menisi :D


Asiahan on eri jos traktori kuume on kova ja asia on Mammalle pohjusteltu/lupa tuohon saatu........ :lol:
Mikään ei ole niin helppoa ku reijän poraaminen väärään kohtaan...
fiigumies
Viestit: 1998
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiigumies »

fiigumies kirjoitti:Fiiatti/nyykkäri tai joku nelikko leukku
Etukuormaajalla varustettu kannattaa ostaa
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-
valmet 700
Viestit: 129
Liittynyt: La Marras 14, 2009 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet 700 »

JARZA kirjoitti:Ensimmäisenä ostat kunnon piikkiketjut, et maininnut millainen linkosi on mutta hankit suurteholingon ja jos ei etuperin mene niin sitten perä edellä kohti nietoksia niin väitän että niin paljoa ei suomen talvessa kerralla lunta tule etteikö menisi :D

Ei tarvitse välttämättä suurteholinkoakaan, menee tavallisella V-lingollakin. Peruuttaa isolla pakilla niin pitkälle kuin menee, linko alas ja eteenpäin.
Joskun onnistuu sitenkin, että ajaa ensin vain jäljet ja linkoo sitten vasta.
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Meil on takatuupparil, ilman ketjui saatu v-lingol aurattua viimiset reilut 10v, ku kukkaa ei oo viittiny ketjui laitella....
Tosin lingossakin olis sekin mahdollisuus et sen saa molemminpäin kiinni, irrotettavaan kolmioon.
Tosin ei ole kaiketi ikinä ollu "takaperin" kiinni. En varmaks muista.
Olisko tuo joku NOKKA- merkkinen ollu, ei tarroi ole ennää jäljellä...
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
wellu
Viestit: 63
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wellu »

JARZA kirjoitti:Ensimmäisenä ostat kunnon piikkiketjut, et maininnut millainen linkosi on mutta hankit suurteholingon ja jos ei etuperin mene niin sitten perä edellä kohti nietoksia niin väitän että niin paljoa ei suomen talvessa kerralla lunta tule etteikö menisi :D


Asiahan on eri jos traktori kuume on kova ja asia on Mammalle pohjusteltu/lupa tuohon saatu........ :lol:
Niin ketjut on kyllä olemassa Tapio merkkiset ja linko on 2 vuotta vanha ala-talkkari .Suurin ongelma tässä meidän tuulisessa paikassa on se kun tuuli painaa lumen niin tiukkaan että päällä pystyy lähestulkoon kävelemään ,niin siittä ei meinaa läpi tulla .No sit on perse edellä pahimpaan aikaan tietä aukaistu peruutetu linko ylhäällä sit aina pari metriä lingottu ja se uusiks niin kauan että tie auki,mut se on vaan yksi pahempi paikka jossa tie on painunu peltoa alemmaksi.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18655
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Kyllä se nyt "uuden" traktorin ostattaa, merkit on selvät.

Jos ja kun niitä käytettyjä nelikkoja, tai muitakaan, etukuormajineen ostaakseen katsoo,
niin samalla etsii niistä etuakseli ja aisastoviat valmiiksi tulevia remonetteja haaveillessa.
Tahtovat olla jommat kummat, ellei molemmat jostakin remautuneita edellisillä käyttäjillä.

Tuossa talvella muuatta Triman kuormaajaa NH:n keulalla omistajan kanssa silmiteltiin.
Totesi ettei oikein polannetta kärsi kauhalla jyrsiä kun runkosovitteet jo myötää.
Korjaushitsatut oli molemmin puolin vaikka käyttö varovaista ja rauta silmämääräisesti "helvtin paksua"
säästellen sippiin
tuulen

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Nopeutta ainaskin 50 km/h jotta auran saa heittämään.
vinski
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 8:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vinski »

jusape kirjoitti:
vinski kirjoitti:Kuulostaa juur samalta, kun täälläpäin, olin naapurilla viikon kaivinkonehommissa telakoneella ja otin 45e/tunti. Naapuri totes laskun saatuaan, että aika rosvo olet ja ostin oman telakoneen :shock:


Noista vaihtoehdoista Valmet, jos kerran meinaat myös metsästä puut pois saada.
Kyllä taitaa naapurin koneelle tulla käyttötuntihintaa sit jo kans...
Kade ku on ni mitä sit jos ostetaa ittelle kymppitonnin värkki ja ajetaan vuodes 100h... eipä ainaska toiselle tarvi maksella....
Se tais kuitenkin olla reilu 35t€ :D
Valmet 565 -66
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

Ehottivat tuossa nopeutta ja auraa vaan eikös se tuiskutus ollut juuri se ongelma, kun tie on jossain kohtaa peltoa alempana :roll: Toisekseen aura alkaa pomppia, kun ajaa kovasti.
valmet 700
Viestit: 129
Liittynyt: La Marras 14, 2009 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet 700 »

wellu kirjoitti:

Niin ketjut on kyllä olemassa Tapio merkkiset ja linko on 2 vuotta vanha ala-talkkari .Suurin ongelma tässä meidän tuulisessa paikassa on se kun tuuli painaa lumen niin tiukkaan että päällä pystyy lähestulkoon kävelemään ,niin siittä ei meinaa läpi tulla .No sit on perse edellä pahimpaan aikaan tietä aukaistu peruutetu linko ylhäällä sit aina pari metriä lingottu ja se uusiks niin kauan että tie auki,mut se on vaan yksi pahempi paikka jossa tie on painunu peltoa alemmaksi.
Kyllä pitäisi mennä ketjut ja kaikki. Ei auta se nelivetoinenkaan tossa tilanteessa paremmin kulje, ainakaan ilman ketjuja.
Oletko kokeillut jälkien ajamista ensin linko ylhäällä?
Tuisku-uraa kannattaa ajaa myös pellon puolelle pahinpiin paikkoihin.
702 parempaa eteniää saa nimittäin hakea...
wellu
Viestit: 63
Liittynyt: To Huhti 06, 2006 10:32 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wellu »

valmet 700 kirjoitti:
wellu kirjoitti:

Niin ketjut on kyllä olemassa Tapio merkkiset ja linko on 2 vuotta vanha ala-talkkari .Suurin ongelma tässä meidän tuulisessa paikassa on se kun tuuli painaa lumen niin tiukkaan että päällä pystyy lähestulkoon kävelemään ,niin siittä ei meinaa läpi tulla .No sit on perse edellä pahimpaan aikaan tietä aukaistu peruutetu linko ylhäällä sit aina pari metriä lingottu ja se uusiks niin kauan että tie auki,mut se on vaan yksi pahempi paikka jossa tie on painunu peltoa alemmaksi.
Kyllä pitäisi mennä ketjut ja kaikki. Ei auta se nelivetoinenkaan tossa tilanteessa paremmin kulje, ainakaan ilman ketjuja.
Oletko kokeillut jälkien ajamista ensin linko ylhäällä?
Tuisku-uraa kannattaa ajaa myös pellon puolelle pahinpiin paikkoihin.
702 parempaa eteniää saa nimittäin hakea...
Niin pitäs,mutta ku ei mene siis pahimmista paikoista lumen syvyys n~10 cm korkeemmalla ku lingon reunan korkeus.Siiihen nelikkoon tulisi ketjut tietysti kans.
mekaanikko
Viestit: 673
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:41 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mekaanikko »

kattele nelikko vaan kyllä se paremmin menee ja mukavammin :wink:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: belzu, Bing [Bot], Google [Bot], MasaP, Semrush [Bot] ja 61 vierailijaa