lännen m219 vm-86

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Tonkija
Viestit: 23
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:09 pm
Viesti:

lännen m219 vm-86

Viesti Kirjoittaja Tonkija »

eli oliskos masinisteilla kokemuksia tästä pyöräalustaisesta koneesta?

mitkä on yleisimpiä vikakohteita? mistä kannattaa alkaa etsia huolto -ohjeita ja käyttö-ohjekirjoja?

meinasin mökille ostaa tälläisen koneen pikkuhommiin.
taotaa ku rauta on kuumana
Tonkija
Viestit: 23
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonkija »

taitaa olla masinisteille tuntematon laite kun ei ole tullu yhtään vastausta..

odotellaan jos joku rohkenis vastaamaan sillä nyt olis tieto tarpeen
taotaa ku rauta on kuumana
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Ainakin Lännen tehtaat( http://www.lannentractors.fi/ )osaa kertoa osien saannista parhaiten kun ovat laitteen tehneekin...
Löytyy myös reputusmyymälä jossa vanhentuneiden osien alennusmyynti.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
AH-42
Viestit: 26
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:04 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Lännen 219

Viesti Kirjoittaja AH-42 »

Kyseinen kaivinkone on minulle melko tuttu laite. Olen sitä mieltä, että mahdolliset viat näkyy ja tuntuu kun koneella tekee työtä. Pidän sitä, tietenkin yksilöstä riippuen varsin käyttökelpoisena laitteena, varsinkin kun valmistaja on kotimainen.Jos huomaat siinä vikoja, niin anna näkyä, mietitään sitten millä ne poistetaan. Lykkyä idealle!
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

TKH kirjoitti:Ainakin Lännen tehtaat( http://www.lannentractors.fi/ )osaa kertoa osien saannista parhaiten kun ovat laitteen tehneekin...
Löytyy myös reputusmyymälä jossa vanhentuneiden osien alennusmyynti.
Siellä myyvät myös kirjoja näihin.
reparera
Viestit: 969
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: .net
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reparera »

Ootahan tonkija viikko edes, ennenkuin alat huuteleen heti nyt vastauksia. Kyllä niitä kommentteja tulee saitilla kuin saitilla, kunhan maltaa odottaa. Kaikki ei huseeraa joka viikkokaan näillä saiteilla ja ei silloin pääse noteeraankaan.
Tonkija
Viestit: 23
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonkija »

No alkoihan se keskestelua viriämään. Ei tässä tosin hevoosen selässä olla tän asian suhteen..
Kone tosin on jo pihassa. Eihän sitä malttanu olla ostamatta kun oli jo koeajon kautta makuun päässy.

En tiedä onko ominaisuus vai vika; mutta jyrkkää ylämäkeä ei jaksa nousta loikkari päällä. Joutuu pysähtymään ja napsauttamaan kilpikonnavaihteen päälle. Sitten ohjaus on jäykkä. Enemmän kun antaa kierroksia koneelle ni herkistyy hieman. Ylävaunun pyöritys moottori tuntui myös hieman voimattomalle. Mietin et voisikohan nämä kaikki olla saman vian poikasia.

Plussaa kauhassa on voimat tallella ja ei ole puomia mistöään hitsailtu. Lähtee käyntiin hyvin.
taotaa ku rauta on kuumana
AH-42
Viestit: 26
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:04 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Lännen 219

Viesti Kirjoittaja AH-42 »

Ylämäen nousu tällä koneella on varsin suhteelista.Kovin jyrkkää nousua ei muutkaan vastaavat nouse jäniksellä.Jos kone jaksaa lyödä tyhjää kilpikonnalla,niin silloin se lienee normaali.Ohjauksen voimattomuus moottorin pienillä kierroksilla kielii siitä, että' ohjauspumpusta ei löydy tehoja riittävästi. Pumppu todennäköisesti sijaitsee moottorin jakopäässä. Ylävaunun pyörityksen mahdollinen voimanpuute selviäisi paineenmittauksella( kuten ohjauksenkin) . Kääntö lukittuna pitäisi painetta löytyä 250 bar. Mittausta varten on liittimet valmiina koneessa,ja siitä olisi helppo lähteä etenemään vikaa etsittäessä. Lykkyä!
Tonkija
Viestit: 23
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonkija »

Koneessa on servopaine mittari ja se näyttää 20bar kun hydrauliikka on päällä. Mietin et eikös tää ole nyt se esiohjaus paine. Jos sitä nostaa ni eikös voimaa tule silloin lisää.. vai olenko ihan hakoteillä?
taotaa ku rauta on kuumana
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Esiohjauspainetta nostamalla ei kyllä voimaa tule lisää. Tuon paineen voimalla vain avataan suuremman paineen venttiilit, jotka jo nyt ilmeisesti aukeavat kunnolla. Työhydrauliikan ylipaineventtiili sekä pumppu todennäköisesti ovat syynä mahdolliseen alhaiseen paineeseen.
Tonkija
Viestit: 23
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonkija »

Eli nyt olis mitattava paljonko on isolla pumpulla painetta. Tosin ainoa mikä oikeestaa vähä häiritsee on ohjauksen jäykkyys joutokäynnillä. Kilpikonna vaihteella jaksaa kyllä sutia ja könyää kyllä vaikka minkälaisen mäen päälle jos vaan pitoa ja tasapainoa riittää.. Pitänee käydä vielä läpi että onko öljyä riittävästi ja katsoa löytyiskö jotain suodattimia mitkä vois olla tukossa.

Kiitos kovasti tähän astisista avuista
taotaa ku rauta on kuumana
AH-42
Viestit: 26
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:04 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Lännen-219

Viesti Kirjoittaja AH-42 »

Kyllä pitää servonkin paineen olla vähän enemmän,jossain 27 bar:n vaiheilla.Ko. paineen lisäys ei todellakaan tuo voimaa lisää, paitsi jos pääventtiilin karat ei mene päähä asti alhaisella paineella.Säädä ensiksi servopaine kohdalleen.
Tonkija
Viestit: 23
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonkija »

Tuli tuossa päivän aikaan tongittua vehreätä korpimaisemaan uuteen uskoon. Hieman itseäkin epäilyttäny noi servopaineet kun se mittari ei tosiaan nouse ku 20 baariin. Liikkeet toimii pienellä viiveellä. Aiemmin kuvittelin olevan vain ominaisuus.

Tietääkös kukaan mistä hanikasta se etuakseli jäykistetään.. Siis kaivinkoneessa? Onko se joku sähkönappula vai niitä paineilmahanikoita?
Jokaisessa paineilmanamikassa on selitys ja ne hallitsen, mutta sähkökytkimistä on merkinnät jo kuluneet.
taotaa ku rauta on kuumana
AH-42
Viestit: 26
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:04 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Lännen-219

Viesti Kirjoittaja AH-42 »

Etuakselin jäykistys toimii paineilmalla. Katkaisin on ohjaamon paneelissa,ja työn suorittava paineilmasylineri etuakselin kohdalla alavaunun päällä. Esiohjauksessa voi myös olla ilmaa, joka aiheuttaa viivettä.Ilmaus onnistuu hyvin turvakahvan ollessa alhaalla ja öljysäiliössä tietenkin sinne kuuluva 0,5 bar:n paine jolloin availlaan karakuppien päissä olevia ilmausruuvia, jotta ilma poistuu järjestelmästä.
Tonkija
Viestit: 23
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonkija »

Ihmettelinkin mitä varten paineilmaliitäntä on hydrauliikka säiliössä. Nytpä selvisi senkin tarkoitus. Kiitos vaan kovasti.

Pitää siis ilmata ne lohkot seuraavana.

Ohjaus edelleen on pienoinen ongelma. Esim risteykseen tullessa kun puottaa kaasun pois ni ohjaus jäykistyy ihan täysin ni se tahtoo tuottaa pieniä tilanteita. Kierroksia jos vaan pitää niin ei mitään, eli herkästi kääntyy.

Mikä muuten on tällaisen kunnossa olevan 8500 tuntia ajetun koneen käypä hinta. Jos jollain olis antaa jotain haarukkaa ni tietäis sit että tuliko tehtyä hyvät vai todella hyvät kaupat. :)
taotaa ku rauta on kuumana
Tonkija
Viestit: 23
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonkija »

up...
taotaa ku rauta on kuumana
Tonkija
Viestit: 23
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tonkija »

up!
taotaa ku rauta on kuumana
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jupu2 ja 41 vierailijaa