Käyntihäiriö Fordson Major

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

putte
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:31 am
Paikkakunta: Lahti / Ruolahti
Viesti:

Käyntihäiriö Fordson Major

Viesti Kirjoittaja putte »

Vaihdoin Majoriin uuden Supermajorin moottorin, eilen kytketty kaikki laitteet kiinni ja tänään käynnistettiin. Ajettu muutama kilometri, kävi oikein hyvin.
Avasin sammutus/pakkosyöttövivun takana olevan sinetin ja aloin säätämään tyhjäkäyntiä (väärästä paikasta).

Savu muuttui paksun harmaaksi, käynti heikkeni, käynnistyvyys heikkeni. Pienen ajamisen jälkeen savu paksuni ja kone sammui.

Käynnistäessä tulee paljon harmaata savua, mutta kone ei käynnisty.

Käynnistys/sammutus vivusta ei löydy enää oikeaa asentoa.
Mikä neuvoksi?

Sattuisiko jollain olemaan räjäytyskuvaa ko. osasta?

Voiko olla mahdollista että -57 mallin Simms pumppu ei olisikaan yhteensopiva -61 mallin koneeseen?
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Alipainesäädin kummassakin. Vanhemman mallin pumpun pitäisi sopia vanhempaan Superiin mutta tehot putoavat huomattavasti. Muuten vaikuttaa siltä että ennakko myöhäisellä. Pumpun kytkin on saattanut luistaa. Jos olet lisännyt ruiskutusta, mustaa savua, muuttuu pumppu raskaaksi vetää sille kytkimelle. Silloin ennakko mennä herkästi myöhäisen puolelle. Oletko varma että kytkimessä on oikeat pultit?

Jos annat pumpun koko SPE numerosarjan niin voin kertoa ennakon.
putte
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:31 am
Paikkakunta: Lahti / Ruolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja putte »

Moottorin numero 1614734
Simms pumpusta löytyi numerosarjat:

SPE 4A755498 ja alareunasta 2254497

Päivän tässä olen säädellyt käynnistysvivun asetusta ja epäilen vahvasti että sillä ei ole tekemistä häiriön kanssa. Polttoaineet vaihdan tänään, epäilyksenä että vanhojen litkujen sekaan olisi voinut päästä vettä.

Kiitos vastauksesta, jo etukäteen.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

putte kirjoitti:Moottorin numero 1614734
Simms pumpusta löytyi numerosarjat:

SPE 4A755498 ja alareunasta 2254497

Päivän tässä olen säädellyt käynnistysvivun asetusta ja epäilen vahvasti että sillä ei ole tekemistä häiriön kanssa. Polttoaineet vaihdan tänään, epäilyksenä että vanhojen litkujen sekaan olisi voinut päästä vettä.

Kiitos vastauksesta, jo etukäteen.
Pumpun numerosta päätellen edellinen kone ollut Mark II, jossa 44hv/1600 kmin. Antaa vain sen tehon, ei Superin 51,8 hv.

Jos pumppuun ajaa SPE 4A 75S 527 tai 647 käyrät löytyvät tehotkin. Jos olet ottanut suuttimet vanhasta Mark II koneesta, niin kärjet ovat tyyppiä NL141. Oikea kärki on NL123. Ei niillä niin suurta eroa ole että kannattaisi vaihtaa. Kaikkien kärkien tulee kuitenkin olla samanlaisia. Erona että NL123 suihkureijät 0,254 mm ja NL141 0,28 mm.

Vanhalle koneelle oli annettu 19 astetta ruiskutusennakoksi. Nyt pitää olla 23 astetta. Valkoinen savu tulee ainakin liian myöhäisestä ennakosta. Vauhtipyörän oikealla puolella pieni luukku. Sen takaa löytyy asteikkoviivat. Ne kohdalleen ja pumpusta viivat linjaan. Kun ne on paikalla kiristetään pumpun kytkimen kaksi ruuvia. Niissä pitää olla oikeat pultit että kiristää kunnolla. Ei mitään väkisin kiinnivedettyjä, vaan UNF 5/16.
putte
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:31 am
Paikkakunta: Lahti / Ruolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja putte »

No niin, nyt olen itse näppäinten ääressä. Olin itse kesämökillä traktorin kanssa touhuamassa ja edelliset viestini kirjaili nuorempi mr puhelinohjeiden mukaan. Joka tapauksessa ohje toimi, SUURKIITOKSET, mr MANUEL. Eilen pääsin toiselle koeajolle, eikä ongelmia. Järkeilyn jälkeen vika oli/on kytkimen akselin kiilaurassa. Se on levinnyt ja antaa kytkimen liikkua muutaman asteen. Aluksi se oli ollut "sielläpäin" ja tosiaan käynnistyi ok ja kulki muutaman kilometrin ennenkuin se rupesi soutelemaan. Ja juuri kun ruuvailin sitä sammutinvärkkiä; huonoa tuuria ja siksi epäilin vian olevan siinä vaan eihän se vaikuta asiaan ollenkaan. Siis ennakko on kohdallaan, kytkin sairaan kireällä, toimii tosi hyvin. Otan jossain vaiheessa, nyt ei oikein huvita, vanhasta moottorista sen akselin ja vaihdan tähän. Siinäkin saa purkaa taas aika paljon tavaraa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 32 vierailijaa