Protosisun kierroslukumittarin vaijeri pyörii väärinpäin.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

at6
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 2:17 pm
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Protosisun kierroslukumittarin vaijeri pyörii väärinpäin.

Viesti Kirjoittaja at6 »

Ostin tuossa keväällä proton (valmetin kone ja minimecin pumppu).
Nopeus ja kierroslukumittarin vaijerit olivat molemmat poikki. Pari viikkoa sitten sain hommattua uudet, mutta kierroslukumittari ei alkanut toimimaan. Moottorin käydessä vaijeri näytti pyörivän, mutta VÄÄRÄÄN suuntaa. Kokeilin vielä pyörittämällä kierroslukumittarin pohjasta tulitikulla. Toiseen suuntaan pyörittämällä mittari liikkuu.

Puuttuukohan pumpun päästä jokin kulmakappale, joka vaihtaa pyörimissuunnan?

Luulisi, että kaikki moottorit ja pumput pyörivät samaan suuntaan..

--antti
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Leyland-protossa kierroslukumittari saa voimansa öljypumpun akselilta, vaikka siinäkin on minimec. Olisko valmetti koneisissa sen takia joku muuntokappale...?
Woodsman
Viestit: 3973
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Mulla on Sisun varastoista pari VDO:n jakokappaletta. Taitaa olla ajopiirturia varten alunperin ? Voi olla että se vaihtaa pyörimissuunnan, koska on yksi sisään meno ja kaksi ulostuloa.
at6
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 2:17 pm
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja at6 »

viitsiikö kukaan, jolla on valmetin koneella oleva A-45 (tai a.o. vekottimen korjaamokirja), katsoa miten kierroslukumittarin vaijeri kulkee.

eli:
-onko vaijeri kiinni naftapumpun perässä (lähtö suoraan taaksepäin)
-onko vaijerin lähdössä jotain kulma kpl
-onko mittarin ja vaijerin välissä jotain tinksejä, jotka voivat kääntää pyörimissuunnan.
-nouseeko kierroslukumittarin neula myötäpäivään? katsoin 502:sesta kierroslukumittarin vaijeria ja se meni samoin kuin minullakin nyt, mutta 502:ssa kierroslukumittarissa neula liikkuu eri suuntaan eli vastapäivään.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Viimeisessä Fordson Super Majorissa oli Minimec ja siinä mittari pyöri vastapäivään. Jos pumpun perässä ei ole suunnanvaihtajaa ja mittarin viisari pyörii vastapäivään niin siellä pitää olla myötäpäivään kierretty vaijeri. Ellei ole niin se tuhoaa mittarin painelaakerin koska vastapäivään kierretty tavallinen vaijeri pyrkii koko ajan työntymään ylöspäin mittariin pyöriessään eri suuntaan kuin on tarkoitettu. Ainakin VDO Sumlog käytti myötäpäivään kierrettyä vaijeria. Voihan yrittää myös vaihtaa normaalisti mittaripäässä oleva vaijerin kaulus alapäähän. Saattaa onnistua jonkin aikaa mutta vaijerin katketessa työntyy voimalla ylöspäin.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Tuon ikäisissä valmeteissä toimii mittari myös väärin päin - asteikkokin on nurin päin.
reparera
Viestit: 969
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: .net
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reparera »

Mulla oli muistaakseni sellainen kulmakappale siinä syöttöpumpum perässä. Hamhar voinee kurkata löytyykö siitä sitä.
mallasviski
Viestit: 16
Liittynyt: To Elo 17, 2006 7:18 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mallasviski »

Mulla valmetin kone ja syöttöpunpun perässä on vajaa 10cm pitkä kulmavaihde, vaijjeri lähtee sivullepäin. En muista nähneeni kojelaudan alla mittarin päässä mittään potikkaa (en ole varma).
-Avaa vaan, ei se siitä hajoo-
reparera
Viestit: 969
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: .net
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reparera »

Ei siinä vaijerissa ainakaan ole mitään potikoita. Mulla on ylimääräisenä mittari ja vaijeri, jos on tarvista. Tuli itselle sähköinen scaniasta ja nopeusmittari volvosta.
at6
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 2:17 pm
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja at6 »

ok. näyttää siltä että minulta puuttuu se kulmakappale pumpun ja vaijerin välistä.
Löysin yhdestä hajonneesta Lokomon moottorin jakopäästä vastaavanlaisen kulmakappaleen, mutta tietenkään jengat on erilaiset.

Siis jos jollakin on ylimääräinen (valmet/minimec) naftapumpun päähän tuleva kierrolukumittarin kulmakpl, niin voisin ostaa semmoisen.
reparera
Viestit: 969
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: .net
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reparera »

Kysäseppäs tuolta hamhar:ilta, josko sieltä joutas. Sinne meni mun vanha kone. Taikka laita suoraan sähköinen mittari. Laturilta vain yhden diodin alta otat sille ohjausvirran ~8v ja sitten käyttövirta +-24v järjestelmästä. Ei mahda paljoa maksaa tuollaiset mittarit, niitä kun lojuu ympäriinsä.
hamhar
Viestit: 762
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 8:06 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hamhar »

Joo, olisi ylimääräinen kulmakappale. Voipi tiedustella numerosta 050-3264510.
at6
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 2:17 pm
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja at6 »

jep nyt kiekkamittari toimii. kiitoksia avusta itsekullekin.

---muuten
vapaalla sisu ei ottanut kierroksia kuin 2200. Syyksi paljastui rajoitin kaasupolkimen alta (kaikkea ne kapiaiset keksii). Kun sisuun sai kierroksia niin kulkujakin alkoi tulemaan (ja aika vihtahousu savua).

maatiellä pääsee nyt helposti 80:ä. vaihtee toimii hyvin. huiput lienee lähellä 100:aa. pimeässä ei viitsinyt kokeilla.

syöttöä voisi ehkä hieman pienentää, niin jospa savutus vähenisi.
reparera
Viestit: 969
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: .net
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reparera »

Paljonko muuten on kierroksia 80 vauhdissa? Mulla on sellainen 1300rmp noilla masin kummeilla. Halkaisijaa siinä 15-20cm lisää verrattuna vakioihin.

Kone ei kierrä, kuin 1600 ja silloin mennään jo reilusti yli sataa. En tiedä pitäisikös tuosta nostaa kierroksia, kun ei tahdo kytkin pitää nytkään. Uusin vasta sen levyn ja samalla koneistin kaikki pinnat. Taisi tuo yllättänyt polttoainevuoto päästä sinne levylle ja rasvata sen. Olisko siitä apuja, että kaadan muutaman litran etikkaa sinne kytkimelle ja annan käydä hyrskytellä samalla kytkintä lumpsutellen?

Vääntö on kyllä niin mahtavaa, että jättää jo henkilöautojakin.
at6
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 2:17 pm
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja at6 »

jotain 2200 kierrosta 80 kympissä.
punainen alkaa 2600:ssa, joten varaa on vielä. minulla on normaali rengaskoko. Katson tarkemmin kun ajelen seuraavan kerran.

käyttöohjekirja (ja vanhat ukot) neuvovat kierrättämään konetta ja välttämään vedattämistä pienillä kierroksilla. 1300 kierrosta kuulosta aika vähältä maatie nopeuksissa. 1600 max kierrokset myös vaikuttaa vähältä. oletko varma, että kierroslukumittari näyttää oikein?

(lisäksi minulle kerrottiin, että valmetin konetta ei saa huudattaa ennenkuin lämmöt ovat normaalit. muuten kuulemma pettää sylinteriputken tiivisterenkaat ja vedet ja öljyt menevät sekaisin.)

Ralliautojen kytkimiä korjattiin joskus pikataipaleiden välillä coca-colalla. litra kokista kytkimeen palautti pidon. (ei kannata käyttää sokeritonta)

Kovemmilla kierroksilla kytkimeen kohdistuu pienempi momentti ja se saattaa pitää paremmin.
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Tietääkseni "älä vedätä pienillä kierroksilla" -kielto koski leyland-moottorisia sisuja. Niissä oli jotain ongelmia uutena, en tiedä mitä. Eipä tuo ahtamaton leukku kyllä pienillä kierroksilla vedäkään. Jos ensi kesänä ehtisi laittaa puhaltimen kiinni. :wink:

Jos masin kumeilla on 1300rpm kahdeksassakympissä, niin sehän kulkee sukka syylärissä 150km/h....! :shock: Kun tietäis vaihteiden välitykset niin laskis nopeudet.
lottesse
Viestit: 21
Liittynyt: To Elo 03, 2006 6:15 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lottesse »

älkää ny sukkia syyläriin tunkeko,menee tukkeeseen ja mulla on protossa syyläri hytin takana et pitempi aikainen jalkojen taivuttelu vois aiheuttaa vaan suonenvedon ei nopeuden kasvua :D
reparera
Viestit: 969
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: .net
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reparera »

Nyt tuo hirmu kiertää sen 1600rmp tinni tiskissä, jos nostan kierrokset 3000:n, niin silloinhan se kulkee jo 200! Pitänee laittaa matalaprofiilit kumet siihen ja käydä kemoralla kantteja kokeileen.

En mene takuuseen tuon mittarin pitävyydestä, mutta scanian sähköinen se on ja laturilta otin siihen ohjausvirran yhden diodin alta, kuten ruukaa normaalistikin olla. Tietenkin siinä voi jotain heittoja olla. Pitäis saada jostain strobolamppu, jolla vois tarkistaa.
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

reparera kirjoitti: En mene takuuseen tuon mittarin pitävyydestä, mutta scanian sähköinen se on ja laturilta otin siihen ohjausvirran yhden diodin alta, kuten ruukaa normaalistikin olla. Tietenkin siinä voi jotain heittoja olla. Pitäis saada jostain strobolamppu, jolla vois tarkistaa.
Mää ihmettelen kauheesti kierroslukumittausta laturilta,
sillon tarttis kai ottaa huamioon hihnavedonn välityssuhdekin.
Ihme sattuma jos se on Protossa ja Scaniassa sama.
Mitä kohtaa mää en ymmärtäny?
reparera
Viestit: 969
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: .net
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reparera »

Noo: jos kuvitellaan kampiakselin kierrosnopeus, elikkä sen suhde laturiin, niin meinaatko, että laturin pyörän halkaisija on paljon pienempi, kuin kampiakselin?

Siis, jos kampiakselin pyörä on suurempi, kuin laturin, niin laturi pyörii nopeampaa, kuin moottori --> kierroksia näyttäisi olevan enemmän.

Tuolla merkillä ei ole mitään väliä, jos se toimii. Tietämykseni mukaan kaikki sähkölaitteet toimivat samojen lakien puitteissa.

Kaikissa on 24v järjestelmä ja laturilla 3diodisiltaa, jotka antaa 8v ohjausvirran sille mittarille, josta se mittailee pulssit.

Viisaampi oikaisee, jos meni vikaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], VesQ ja 65 vierailijaa