Kotitarvevoimalaitos, sähköä ja lämpöä omaan käyttöön

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Kotitarvevoimalaitos, sähköä ja lämpöä omaan käyttöön

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Aattelin aloittaa erillisen keskustelun aiheesta, kun se kuitenkin kiinnostaa monia. Varsinaisesta varavoimasta ei ole kyse, vaan aktiivisesta käyttösähköstä, kuten malliesimerkin amerikkalaisetkin! (Toki

Ameriikassa on käytössä Lister CS-moottoreita. Polttavat puhdistettuja paistorasvoja.

Tässä seuraavana "Varavoimaa" -keskustelun viestejä:
Pyttylä kirjoitti:Minkäslainen systeemi Manuelilla on? Itsellä on Lister ST1 aggregaatti (3 Kw), jota olin suunnitellut käyttäväni mökin sähköistykseen, mutta kirjoituksesi luettuani rupesin miettimään, että tuollahan voisi mahdollisesti tuottaa sähkökatkon sattuessa varavoimaa myös tähän varsinaiseen huusholliin, vaatimuksena lähinnä sähköt jääkaapille, pakastimelle, muutamalle valaisimelle ja mikä tärkeintä vesipumpulle, joka on varustettu 0,75Kw kolmivaihemoottorilla.

Joten, olisiko tällaista systeemiä mahdollista toteuttaa yksivaiheisella aggregaatilla?
JiiHoo kirjoitti:
JiiHoo kirjoitti:Hyvän varavoimakoneen kun tekee, niin sitä voi sitten käyttää normaaliinki sähköistykseen, tietyin asenusehdoin. Hauskaa puuhaa ja voi jopa tulla sähkölaskuun säästöä.

Mielenkiintoista ainakin jos rakentaa puukaasuvehkeet!
http://www.ekomobiili.fi mukaan.

Toinen on maailmalla yleistynyt 60-luvun Lister moottoreiden käyttö normaalissa sähköntuotossa ja jäähdytinnesteen lämmöllä vesivaraajaa!

Kannattaa tutustua aiheeseen:
http://www.google.fi/search?q=powercube ... =firefox-a

Lister CS moottori kyseessä. Jos niitä olisi suomessa enemmänkin, tai tekis jonku porukkatilauksen jenkeistä...
spark kirjoitti:Intiassahan noita listereitä tehdään uustuotantona.

http://www.indianlisteroid.com/10,0,new ... oids].html

Joku masinistipalstan raharuhtinas voisi noita täyden kontillisen tilata, ja myydä halukkaille, tai sitten tehdä kimppatilaus. Hinnat varmaankin kohtuulliset. Ongelmaksi voipi tulla CE merkinnät sun muut hyväksynnät.
Pyttylä kirjoitti:Noista Lister cs:n kopioista kun mainittiin, niin täytyy sanoa, että "tollasta mä oon aina halunnu" :lol:
Noista CE merkinnöistä sun muista turvapykälistä tuli mieleen, että mitäs jos tuollaisia tilaisi esim. Kontillisen "varaosina" eli osiin purettuna ja kokoaisi sitten itse?
Joku jolla olisi kielitaitoa ja myös tietoa logistisista kuvioista, kun alkaisi puuhaamaan kimppatilausta, niin tänne ainakin yksi :wink:
spark kirjoitti:
Pyttylä kirjoitti:Noista Lister cs:n kopioista kun mainittiin, niin täytyy sanoa, että "tollasta mä oon aina halunnu" :lol:
Noista CE merkinnöistä sun muista turvapykälistä tuli mieleen, että mitäs jos tuollaisia tilaisi esim. Kontillisen "varaosina" eli osiin purettuna ja kokoaisi sitten itse?
Joku jolla olisi kielitaitoa ja myös tietoa logistisista kuvioista, kun alkaisi puuhaamaan kimppatilausta, niin tänne ainakin yksi :wink:
Panin piruillessani s-postia tuohon lafkaan, ja kysyin koneiden hintoja yksittäin lähetettynä ja sitten, jos kontillisen tilaisi.

Tuolla yhdessä youtuben videossa kommentti, että intialainen 6HP malli maksaa siellä uutena 250USD, eli alle 180€. Halpaa, kuin saippua :D
spark kirjoitti:
Ripel kirjoitti:Minkälainen laatu noissa intian koneissa on? Eikös toiset näistä uusio tuotanto "alkuperäis osistakin" ole mitä on.
Ovat kuulemma jopa ihan laadukkaita, joskin viallistakin on seassa. Ei tehtaalla juuri laaduntarkkailua ole. Kannattaa kuulemma purkaa kone osiin ja puhdistaa ennen käyttöä, koska on ollut valuhiekkaa ym. törkyä sisuksissa.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Manuel kirjoitti:
Pyttylä kirjoitti:Minkäslainen systeemi Manuelilla on? Itsellä on Lister ST1 aggregaatti (3 Kw), jota olin suunnitellut käyttäväni mökin sähköistykseen, mutta kirjoituksesi luettuani rupesin miettimään, että tuollahan voisi mahdollisesti tuottaa sähkökatkon sattuessa varavoimaa myös tähän varsinaiseen huusholliin, vaatimuksena lähinnä sähköt jääkaapille, pakastimelle, muutamalle valaisimelle ja mikä tärkeintä vesipumpulle, joka on varustettu 0,75Kw kolmivaihemoottorilla.

Joten, olisiko tällaista systeemiä mahdollista toteuttaa yksivaiheisella aggregaatilla?
Minulla on saaressa Petter AV1 3 KW/1500 kmin. Vesijäähdytetty 550 ccm suorasuihkudiesel. Kuluttaa löpöä täydellä teholla vähän yli litran tunnissa. Jos lataa myös akkuja niin 1,15 litraa/t. Ajan sitä tankkijäähdytyksellä, mutta lämpiäminen kestää liian kauan. Suunnitelma löytyy miten sitä parannetaan. Jos pyöritetään ilman kuormaa menee 0,5 litraa/t. Tätäkin konetta tehdään nyt Intiassa. Siinä on oma magnetointigeneraattori ja tekee puhdasta siniaaltoa. Käynnistää 3 KW painepesurin. Laite painaa 200-300 kg.

Tämä on moottori jota en koskaan pystyajamaan loppuun. Ensimmäinen kohde jonka joutuu laittamaan on ylimmäisen männänrenkaan ura. N. 40.000 tuntia.

Toinen samanlainen kone omakotitalossa. Siellä 750 W 1-vaihe pumppu porakaivossa. Kaivo 120m, pumppu 100 metrissä. Pystyy kehittämään 15 kilon paineen. Voisin tietysti ottaa Finpartian laitteen joka kehittää 1-v virrasta 3-v virtaa. 750W maksaa 365 ecua.

Tuohon alkuperäiseen kysymykseen aggregaatista laittaisin sähkökatkojen varalta Honda 2000i agregaatin. Siksi sen että se pyörii pienillä kierroksilla silloin kun tarvitaan vain vähän virtaa ja kuluttaa paljon vähemmän kuin muut bensavehkeet. Ongelmaksi jää se porakaivopumppu. Koska honda kehittää sen 1-v virran inverteritekniikalla, tuskin tämä 1-v 3-v laite hyväksyy sitä virtaa. Kannattaa tutkia.

Porakaivolla jää seuraavat vaihtoehdot. 1-v pumppu kaivoon tai iso painevaraaja, jolloin saattaa selvitä miltei yhden päivän sen varassa. Vaatii silloin kuitenkin 3-v virtaa.

Muita ongelmia, Moni jääkaappi ja pakastin on sellainen ettei niitä saa ajaa millään inverterivirralla. Ainakin näin minun Boschin arkkujen ja jääkaappien kanssa.

Vaikka Petter tai Lister tuottavat hyvälaatuista virtaa ja jaksavat käynnistää sähkömoottorit, niin sieltä menee aina vähintään se ½ litraa löpöä tunnissa, eikä se moottori siedä pitemmän päälle että sieltä otetaan alle 1½ KW tehoa. Tunti ajettava täydellä teholla ennenkun puhaltaa karstat ulos. Jos käyttää akkupakettia ja siniaalto inverteriä saa koneelle kuormaa. Minulla 90 A laturi ja 300 Ah akkupaketti.

Minä olen suunnitellut koko järjestelmän jo alun alkaen toimimaan aggregaatin varassa. Petterin tarvitsee käydä vain 2-3 t/vrk. Painevaraaja kapasiteetti 150 litraa. Lisäksi tehonohjaus kotona, joten 3 KW riittää. 12 V laitteet eräs tapa kiertää vaikeuksia.

Nyt pitäisi selvittää toimisiko
a) 1-v 3-v laite Honda 2000i virralla
b) Mikä tilanne on jääkaappien ja pakastinten kanssa, voiko niitä syöttää siniaalto inverterillä
olliki kirjoitti:
Manuel kirjoitti: Nyt pitäisi selvittää toimisiko
a) 1-v 3-v laite Honda 2000i virralla
b) Mikä tilanne on jääkaappien ja pakastinten kanssa, voiko niitä syöttää siniaalto inverterillä
Tuossa lienee kysymys, onko mekaaninen- vaiko elektroninen termostaatti, koska kompressorit on kaiketi jokaisessa mallissa samanlaisia.
Manuel kirjoitti:Kun noita pienikulutuksisia laitteita rakennetaan, niin niissä saattaa olla tasavirtamoottorit. Siitä lienee kysymys että elektroniikalla kehitettyjä sähköjä ei juuri kahta kertaa muokata elektroniikalla.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Ne joilla on paljon puuta tarjolla, on mielenkiintoista rakentaa Vesa Mikkosen puukaasu-tekniikalla voimalaitos.
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Lister
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2011 7:31 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lister »

Minulla on tuollainen Lister CS 3hp diesel moottori + 1,5kw generaattori yhdistelmä. Koko murikan yhteispaino on ~950kg ja on tehdastekoinen.

Tuollainen CS moottori vaatii välityksiä nykyaikaisen generaattorin väliin, koska moottorin käyntinopeus on max 600r/min, eli ei tuollainen moottori kovin isoa voimalaitosta jaksa pyörittää. Onhan niitä isompiakin Listereitä olemassa, mutta paino nousee vieläkin suuremmaksi.

Muuten on kyllä varmatoiminen ja hiljainen kone. Tämä minun kone ei ole ollut aktiivikäytössä enää neljäänkymmeneen vuoteen. Sitä ennen käynyt 10 vuotta lähes yhtäjaksoisesti, vuosina 1960-70.
mrjb425
Viestit: 2053
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Tuo mylly olisi mukava nähdä!
Moisella saisi kesämökin mukavasti sähköistettyä, varsinkin pienen äänentuoton takia.
Taitaa olla käsikäynnistyksellä?
Lister
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2011 7:31 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lister »

Itse moottori-generaattori on minulla kesämökillä, mutta alkuperäinen sähköautomatiikkataulu on tuossa tallin pöydällä, että jos haluat käydä katsomassa minkälaista tekniikkaa Lister on käyttänyt 1937 vuonna niin täältä löytyy.

Kone on automaatti käynnistyksellä. Automatiikka tunnustelee kuormitusta ja käynnistää koneen tarvittaessa. Laitteisto on muuten 120 Volttinen ja vaatii toimiakseen 120v akkujännitteen.

Tuossapa kone on, mutta ilman käynnistys automatiikkaa.

http://www.youtube.com/watch?v=U-yD_MkbAK4

On siinä vaan valtavasti rautaa 3hp moottoriksi!
kalvaana
Viestit: 7340
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Puukaasutuslaitos on työn alla :P
Häkäpönttö viimeisä hitsailuja vaille valmis. Tarkotus laittaa Volvon B 18 kone ja generaattori pukkiin ja kokeilla, miten ranka muuttuu sähköksi :wink:
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

kalvaana kirjoitti:Puukaasutuslaitos on työn alla :P
Häkäpönttö viimeisä hitsailuja vaille valmis. Tarkotus laittaa Volvon B 18 kone ja generaattori pukkiin ja kokeilla, miten ranka muuttuu sähköksi :wink:
Voitko laittaa tännekin sitten tietoja ja kuvia projektista? Edistää yleisesti projektien suunnittelua.

Itse olen haaveillut tuosta Vesa Mikkosen kaasuttimen valmistuksesta.

Tuossa on Lister CS-projekti Ameriikasta:
http://www.powercubes.com/listers.html

Ja tässä sellainen toimii puukaasulla:
http://www.powercubes.com/listers_15.html
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
kalvaana
Viestit: 7340
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Täällä Salon kansalaisopistossa oli talven kurssi puukaasuttimesta ja sinnehän piti mennä. Mikkosen kirja oli siellä myös. Mukana yks vanhempi ukko, jolla sodan ajan Imbert ja sitten yks toinen ukko, jolla omatekemä kaasutin Audissa. Ideoitiin tietojen pohjalta oma versio sitten.
Teetettiin 10 kappaleen sarjaa varten osat kimpassa. Neljä niistä on erilaisissa vaiheissa. Pittää siirrellä kamerasta kuvat jonnekkin nähtäville jossain vaiheessa.
Mun tarkotus ottaa savut siitä ite pöntöstä parin viikon sisään. Sitten en kerkiä enempää toistaiseksi. Kesän kiireet kun painaa päälle 8)
Ja se Volvon konekkin on osina autotallissa ja generaattorikin on vielä mallia sähkömoottori :wink:
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Lister
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2011 7:31 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lister »

Sähkömoottorista tulee vallan toimiva 3~generaattori, mutta vaatii polttomoottorilta tarkasti vakiokierroksia. Itselläni on 15kW Strömberg moottorista tehty generaattori + pösön diesel pyörittämässä sitä. Kyllä lähtee virtaa, ainakin Kempin Minarc hitsauskonettakin sillä on käytetty. Murahtaahan se kone puikon sytytyksessä melkoisesti.

Kuinkahan nopeasti kierrosnopeutta pystytään säätämään häkälaitteistolla? Tai tietenkin pystytään säätämään nopeastikin, mutta minkälaisen automatiikan se vaatii?
Zendalar
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zendalar »

Käytännössä moottori tekee oman alipaineen, tällä alipaineella polttoaine palaa häkäpöntössä. Eli pitäisi olla suhteellisen vakaata koska kaasuläppä on edelleen moottorissa. Tai itse asiassa siinä on kaksi venttiiliä jolla toisella säädetään ilmamäärää.

Itselläni on samanlainen rakennelma, häkäpönttö tehty, sykloonisuodattimella. Erillinen starttipuhallin on hommattu (masinistipalstalta) mutta koeajot on vielä suorittamatta.

Tarkoitus olisi laittaa tuohon erilliseen polttomoottorin yhteyteen ihan järeä 12V/24V laturi lataamaan akustoa.

Lämpö otetaan polttomoottorista sekä puukaasuttimesta talteen vesikierrolla. Polttomoottorissa kun on oma vesipumppu niin voidaan käyttää sen omaa pumppua.

Yritän tehdä tuon niin että 2-3h käytöllä (MAX) päivässä saadaan lämmin vesi taloon (sekä käyttö että lämmitysvesi) ja sähköä muille laitteille.

Lisänä tietenkin voisi joko tuosta puukaasuttimesta tai polttomoottorin pakokaasusta ottaa lämpöä niin paljon talteen (reaktorin pesän kyljestä termoöljyn avulla tai moottorin pakosarjasta) että sillä lämmöllä voisi tarvittaessa höyrystää (pyrolyysi) tietynlaiset muovit suoraan raakaöljyksi.

Polttomoottorin pitäisi tuolla öljyllä periaatteessa toimia..ainakin B&S toimii :)

Puukaasuttimen moottoriksi kannattaa sitten valita sellainen moottori mikä toimii lyijyttömällä polttoaineella. Kaasussa kun ei ole sitä lyijyä suojaamassa venttiilejä...

Vielä on hakusessa pienehkö kestävä polttomoottori, toistaiseksi harkinnassa on vanhan Subarun 1.6L bokserikone..
jouto
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Burasusun boksu

Viesti Kirjoittaja jouto »

Tuotanoin, meillä on Mäntsälässä semmonen useamman peltoauton loukku, että Subarun boksu vois olla kokolailla halvasti saada. Se on muistaakseni -88 etuveto Legacy, jäänyt toiseksi vanhimmalta hepulta kun tuli peltiklommuja ja vetari murahteli sekä kurahteli... toiseksi nuorin hää kun hommaapi kesäauton kuukauden sisään, niin jostakin päästä pittää vähentää... vaan oiskohan tämä 1,8? No, tarkastan tilanteen huomeneen, motskun ja vuosimallin.

t.
Kauko Ollila
Mäntsälä
Zendalar
Viestit: 148
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zendalar »

No itseasiassa sellainen on katsottuna jo :) Pitäisi vain käydä hakemassa pois. Sori että sanoin tuon vähän harhaanjohtavasti. Mutta siksi tosiaan harkinnassa koska pienempikin kävisi. Joku vanha venemoottori tms..
jouto
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Subutex

Viesti Kirjoittaja jouto »

No eipä mittää. Elikä muttatuota semmonen vehe on, käy ja kukkuu.

Kauko Ollila
Mänzälä
1957
Viestit: 829
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 9:45 pm
Viesti:

Puukaasua

Viesti Kirjoittaja 1957 »

Oma kokemukseni oikosulkumottorigeneneraattorista on kokeilujen peruswteella osoittautunut sellaisekseksi että, isolla moottorilla saa parhaat tuokset. Minulla on 80 KW okosulkumoottoria pyörittämässä Scanian DS8.
Peruskuormana on 7KW vastus 2000 litran varaajaassa, ilman termostaattia, ettei peruskurma putoa pois.
Jännite ja jaksoluku pysyy melko hyvin kohdallaan muutaman kilowatin kuorman lisäyksestä huolimatta, myös kiinteistön 2KW vesipumppu käynnistyy hyvin.
Tähän järjestelmään täytyisi lisätä puukaasutin, kunhan vain kerkiäisi.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Yksinkertaisempi systeemi kuin häkäpönttö olisi ajaa rypsistä puristetulla öljyllä dieseliä. Petter ja Lister ovat sen ikäluokan koneita että toimisivat sillä aika hyvin.

Häkäpöntöt muistan hyvin. Isälläni ole sellainen kuorma-autossa. Sen häkäpöntön avulla opettelin kumpi on oikea ja vasen. Muistan vallan hyvin minkälaiset operaatiot tarvittiin varsinkin talvella. Sähköpuhallinta tarvittiin käynnistyksessä. Ei ainakaan sovellu automaattikäynnistyksen kanssa kun menee n. ½ tuntia käynnistykseen. Harrasteena käy, mutta heikosti agregaattihommiin.

Sen jälkeen kun olen käyttänyt sähkömoottorista rakennettu genua ja sellaista jossa oma magnetointigeneraattori en hetkeäkään uhraisi mihinkään sähkämoottorivirityksiin. Ei jaksa käynnistää juuri mitään ja hukkaa magnetointinsa, jolloin sitä joutuu paristolla taas magnetoimaan. Varsinainen huonosti toimiva kiusankappale.

Sieltä Intiasta saattaisi saada niitä agregaatteinakin, eikä vain pelkkää moottoria. Kannattaaa ottaa joku 1500 kmin malli, jolloin toimii suoravedolla eikä kuluta paljoa. Esim. Petter AV-1 tai AVA-1. 5 hv/1500 kmin. Tuota hidasta kaksivauhtiåyöräistä Listeriäkin jostakin n. vuodelta 1906 tekevät Intiassa. Enimmäkseen vetää kastelupumppuja siellä.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Yhtään voimalaa en ole rakentanut. Vähän olen tosin aiheesta lukenut.

Vakola testasi 80-luvulla asiaa ja sen tuloksia löytyy Autotekiikan käsikirja, polttoainelaitteet -kirjassa. Sen mukaan edullisin tapa käyttää häkää on suoraruiskutteinen dieselmoottori. Syöttöpumpulla annetaan sytytyspolttoaine ja annos on pienempi kuin tyhjäkäyntiannos. Sytytyspolttoaineena voisi hyvin käyttää biodieseliä, ei varmaan tarvita edes esteröintiä. Laitteiston käynnistys olisi varmasti helpompaa, kun kone lähtisi kerrasta käyntiin dieselinä ja siirtyisi häkäkäyttöön pöntön syttyessä.

Oma visio on kuorma-auton kone ja siihen generaattori. Häkäpöntön tekisin vielä hakkeella jatkuvasti lautuvan. Sellaisen voisi saada jo melko automaattiseksi.

Tuossa jo melko pitkälle tehty häkäpönttövoimalaitos
http://www.youtube.com/watch?v=x6168-5S ... er&list=UL

Valmiin oloinen häkäpönttöauto
http://www.youtube.com/watch?v=wZdPkrgh ... re=related
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jonkin verran tullut perehdyttyä häkäsysteemeihin ja generaattoritarkoitukseen olisi tarvetta itselläkin. Mikkosen kirjankin hommasin ja muuta kirjallisuutta ja tietoa netistä selaillu. Isoimmaksi vaivaksi pitkäkestoisella häkäpöntön pyörityksellä muodostuu kaasun suodattaminen tervasta ja muusta moskasta. Suodattimia joutuu vaihtamaan/puhdistamaan tiuhaan. Mitenkäs toimisi joku sykloonivesisuodatin tässä tarkoituksessa tuon jatkuvan polttoaineen eli palahakkeen syötön kanssa? Niinkuin joissain pölynimureissa, joissa pölyt ja hiukkaset ilmastakin suodatetaan vesisäiliöllä tällälailla. Jokatapauksessa tuntuu vaivalloiselta ja tehottomalta koko häkäsysteemi. Dieseltransitti olisi itsellä joutavana pyörittämään genua. Kun hyytyy, niin joku toinen romuauto tilalle ja vaikka munkkirasvoja ja jäteöljyjä tankkiin dieselin seassa. En tiijä, kumpahan taas notkun netissä ja tuumailen joutavia.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

vesivoimala

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Tuossa otsikossa kun ei aihetta ollut rajattu pelkästään palamisreaktion tuottaman energialähteen edustamaan voimalitossegmenttiin, niin rohkenen tuoda julki myös tämmösen pienen vesivoimalan... tosin kylkiäisenä näyttää tulevan talo... :roll: :lol:

https://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/ ... 41.1555937

Mielenkiintoinen voimala, tosin vaatii kunnostusta ja varmaan tehojakin saisi paremmin toisentyyppisellä turpiinilla.
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
Manuel

Re: Puukaasua

Viesti Kirjoittaja Manuel »

1957 kirjoitti:Oma kokemukseni oikosulkumottorigeneneraattorista on kokeilujen peruswteella osoittautunut sellaisekseksi että, isolla moottorilla saa parhaat tuokset. Minulla on 80 KW okosulkumoottoria pyörittämässä Scanian DS8.
Peruskuormana on 7KW vastus 2000 litran varaajaassa, ilman termostaattia, ettei peruskurma putoa pois.
Jännite ja jaksoluku pysyy melko hyvin kohdallaan muutaman kilowatin kuorman lisäyksestä huolimatta, myös kiinteistön 2KW vesipumppu käynnistyy hyvin.
Tähän järjestelmään täytyisi lisätä puukaasutin, kunhan vain kerkiäisi.
Mikä tuon laitteen kulutus on tunnissa?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Rh- ja 81 vierailijaa