Ferguson TE20 ja ulkoinen hyd.sylinteri

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

masi71
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 4:51 pm
Viesti:

Ferguson TE20 ja ulkoinen hyd.sylinteri

Viesti Kirjoittaja masi71 »

Tässä talven lumia odotellessa olen askaroinut ferguun etulevyä lumenauraukseen.

Keksintö on muuten valmis mutta levyn nostamiseen tarvittava mekanismi puuttuu.
Olen alustavasti ajatellut vaijeria ja 3 juoksupyörää, levy nousisi sitten nostolaitteista.

Istuimen alla olevassa perän kannessa näyttää kuitenkin olevan molemmin puolin tulppa. Sen alla öljynpaine ??

Miten käytännössä tämä toimisi?
Vaatiiko oman ventiilin?
Vai nostolaitteen vivusta.
Lumilevy ei hirveitä paina joten aika pieni sylinteri riittänee sen nostamaan.
Onko toiveita tehdä kaksitoimiseksi ?

Niin ja olen tietoinen siitä että öljyntuotto loppuu kun kytkintä painaa :)
-Masi-
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

Juurikin niistä tulpista saa paineen ulos. Siihen vaan kaksitoiminen yks karainen "venttiilipöytä" ja vapaa paluu ni eiköhän onnistu.
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
Asmi
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asmi »

Joo niiden tulppien alta löytyy paineet. Käyttö toimii nostolaitteen vivuista, eli ensin nousee vetovarret ja sitten alkaa ulkoisessa piirissä tapahtua. Siihen istuimen alle hyrraulilohkonkanteen istuimen oikealle puolelle saa kyllä laitettua venttiilin, jolla voidaan valita halutaanko paine ohjata ulkoiseen piiriin vai nostolaitteelle.
Kaksitoimiseksi sitä ei saa ilman erillistä venttiilipöytää.

Onko sinulla muuten kuvia rakennelmastasi?
masi71
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 4:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masi71 »

Ok, ei kuulosta järkevältä odottaa nostovarsien nousemista ennen etulevyä.
Joten míllaisen venttiilin tarvitsen nostolaitteen ohittamiseen.
Se siis kytketään oikean puoleisen tulpan tilalle?
Onko hyviä paikkoja mihin öljy palautetaan ?

Kuvia ei ole vielä mut jos kansa vaatii niin voin ottaa jahka laite edistyy.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

masi71 kirjoitti:Ok, ei kuulosta järkevältä odottaa nostovarsien nousemista ennen etulevyä.
Kyllä se toimii ihan ok, jos alas laskettaessa ei laske niin alas, että nostolaite oleellisesti laskee.
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

Jos rakentaa kaksitoimiseksi, niin ei tarvi varsien nousua odotella. Pumppu saa jurrata koko ajan laskee ja nostaa venttiilipöydästä. Onkos harmaassa kolmitie venttiilin paikkaa? Hiukan epäilen, kun ei ole oikeen muistissa ja ei pääse kattomaan :oops: Muisti on hyvä. mutta joissakin asioissa lyhyt :lol: Paluun voi vetää mihin vaan perään tai vaihdelaatikkoon. Vaikka öljytikun luukkuun.
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
Asmi
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asmi »

Siis venttiili ei tule tulpan tilalle vaan, siinä oikeanpuoleisen tulopan yläpuolella on sellainen n.10cmx10cm kansi jossa on muistaakseni etuviistoon sellainen kohouma. Se otetaan pois ja sen tilalle laitetaan venttiili.

Jarkko on oikeassa, eli ei se oleellisesti hidasta toimintaa, kunhan oppii käyttämään nostolaitteen vipua niin ettei laske vetovarsia alas (tarvittava liike ei siis ole kovin iso).
Asmi
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asmi »

Tuossa alemmassa kuvassa näkyy kyseinen venttiili (tässä 3-tie venttiili), sekä muut mahdolliset paineen ulosotto kohdat.

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 0934a8be0f

Vaikka tuossa kuvassa onkin isompi massikka niin aikapitkälti samanlainen nostolaitteen kansi on vanhemmissakin.
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

Kyllä sen tiiän mihin se venttiili tulee ja millanen se on. sata sarjalaisissa tuo on juu, mutta onko jo harmaassa. Jotenkin ei vaan muistu mieleen tuo "laippa".
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
masi71
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 4:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masi71 »

Eli jos ohjaan etusylinteriä nostolaitteen kahvasta niin silloin kytken vain yhden letkun oikean puolen tulpan tilalle?
Kun nostolaitetta laskee aavistuksen venttiili aukeaa ja sylinterissä oleva öljy pääsee pois ja levy laskee. jos pitää liian kauan auki niin nostovarret alkaa myös laskea ja työtahti kärsii...

toivottavasti ymmärsin oikein.

En siis tarvitse mitää paluuta erikseen.

Tämä kuulostaa yksinkertaisimmalta toteutukselta.
Ei tarvita kuin sylinteri ja jokunen metri letkua.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

masi71 kirjoitti:Kun nostolaitetta laskee aavistuksen venttiili aukeaa ja sylinterissä oleva öljy pääsee pois ja levy laskee.
Tuo pitää ajatella niin, että nostolaitteen sylinteri ja etulevyn sylinteri ovat samaa öljytilaa ja se laskee ensin, kumpi laskee helpommin. Koska etulevy painaa enemmän, kuin tyhjä nostolaite takana, etulevy lähtee välittömästi laskuun, kun kosket vipuun. Jos päästät vivusta irti, laskeminen pysähtyy. Kun etulevy on täysin maassa, vasta sitten (tyhjä) nostolaite takana alkaa laskea.

Jep, eli kytket letkun suoraan siihen nippaan. Ei tarvitse laittaa venttiiliä, mutta jos haluat etulevyn pysyvän ylhäällä, samalla kun jostain muusta syystä haluat käyttää nostolaitetta takana, kuulaventtiili nipan juuressa tai letkussa on asiaa, koska sillä saat estettyä etulevyn alaslaskun, vaikka nostolaite takana laskee.

Pakko vielä kommentoida, että en tunne noita pikku-ferkkuja, mutta näin päättelin homman menevän, kun luin noitten muitten kommetteja.
masi71
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 4:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masi71 »

Kiitos, nyt on selvät sävelet.

Kuvia laitan keksinnöstä jos ne jonkua kiinnostaa
Asmi
Viestit: 85
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asmi »

Eli voit toki ottaa paineen myös vasemmalta puolelta, jos se on helpompaa toteutuksen kannalta. Sillä ei ole mitään väliä, sillä sama paine siellä vaanii useamman tulpan alla :).

Ulostulo on yksitoiminen eli ymmärsit toiminnan aivan oikein. Kun vedät nostolaitteen vivun ihan ylös, ensin nousee vetovarret ja sitten paine siirtyy lisähydrauliikan puolelle, eli tässä tapauksessa etulevyn sylinterille. Sitten kun lasket vipua hieman alaspäin loppuu paine lisähydrauliikan puolelta ja öljy pääsee virtaamaan takaisin vaihteistoon (eli etulevy laskee). Näiden kahden väliltä löytyy myös asento jossa tilanne on +- nolla eli linjalle ei ohjata painetta eikä sieltä vastaavasti pääse sitä poiskaan. Tämän asennon löytäminen vaatii vivunkäyttäjältä tarkkuuta :P.
Jos sitten laskee nostolaitteen vipua vielä alaspäin, niin silloin laskevat myös vetovarret.

Jarkon ehdotus palloventtiilin lisäämisestä etulevyn linjaan on todellakin varteenotettava, jos sinun tarvitsee pitää perässä jotain konetta esim. lumilinkoa. Ilman sitä etulevy tippuu aina väkisin alas.
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

masi71 kirjoitti:Ok, ei kuulosta järkevältä odottaa nostovarsien nousemista ennen etulevyä...
Ei systeemi tarvi mitään lisäventtiileitä. Harmaa-Feguun on saanut jo uudesta asti esim. merkin oman kippikärryn. Kippihomma hoidetttiin siten, että nostovarsiin/työntövarren tilalle tuli määrätyt raudat, jotka lukittivat nostovarret pikkuisen ennen yläkohtaa, jolloinka hydr.paine lähtee siitä käsivivusta heti ulkopuoliselle tunkille. Katteleppa vanhoja kuvia kirjoista/netistä jne. kippaavista "Harmaa-Ferguista". Muuten vanhemmissa "Harmaissa" se ulkopuolisen hydrauliikan ulosotto onkin alhaalla.
masi71
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 4:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masi71 »

Olisko ne raudat mahdollisesti tälläiset ?

Kuva

Jos oikein muistan niin romuvaraston takanurkasta moiset löytyy.
En vaan ole tajunnut / tiennut niiden käyttötarkoitusta ennen.

-Masi-
205
Viestit: 305
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 8:44 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 205 »

Masi71:n kuvassa olevat osat eivät taida olla siihen tarkoitukseen. Viistotangot (70) ovat reikäpuomin (69) korkeuden säätöä varten. Ne tangot nurjahtaa mikäli vetovarsia kohotetaan hydrauliikalla.
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

Vetokoukun raudat kelpaa varmaankin tuohon tarkoitukseen.
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

masi71
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 4:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masi71 »

Luin kyllä tuon viestiketjun ennen kuin tämän avasin.
Mutta mitään kaipaamani tietoa en siitä saanut, paitsi rivien välistä että jos naapurin isäntä auraa lumet 25 eurolla vuosi niin tälläiset rakennelmat kannattaa unohtaa.
kumikeisari
Viestit: 259
Liittynyt: La Huhti 29, 2006 5:50 pm
Paikkakunta: kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumikeisari »

juu ei se tuo oo.
se on se millä vetokoukun nosto toimii. siinä on lukitus nuppi jolla tuo lasku lukitaan/laukaistaan.tosin siinä on alkujaan jo ollut hydrauliikka 8) .
omassani on moinen systeemi vaan enpä saa kuvaa, kun ei oo kameraa.
se mikä ei tapa, sattuu niin s--tanasti
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hsippe, jarikos, MasaP ja 45 vierailijaa