Tuhti-perävaunujen tekniset tiedot
-
- Viestit: 253
- Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
- Viesti:
Tuhti-perävaunujen tekniset tiedot
Terve,
aloitetaanpä tämä masinistisivustolle kirjoittelu heti uudella viestiketjulla ja Tuhti-tietouden kysymisellä.
Käytetyn Tuhti-perävaunun hankinta oli työn alla tässä keväällä ja yritin netistä kaivella vanhojen Tuhti-mallien teknisiä tietoja, jotta voisi vertailla tietoja eri mallien ja mallisarjojen välillä. Rakas ystäväni Google kertoi tekniset tiedot vain nyt myynnissä olevan WS-sarjan osalta, mutta vahemmista malleista ei löytynyt juuri mitään tietoa.
Keräsin listaan kaikki tiedot, jota vain Tuhdeista löysin, mutta harmaiden Tuhtien osalta tietoja ei käytännössä löytynyt ollenkaan. Löytyisiköhän Masinisteilta tietoja vanhoista Tuhdeista ja mallisarjan kehittymisestä? Tein löytämistäni tiedoista nettisivun ja päivittäisin mielelläni tuota listaa alkupään mallien tiedoilla.
Tässä linkki:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=fa ... pecs/Tuhti
Kysymysmerkkinä on siis harmaat Tuhdit ja jostain syystä esim M?5-sarjastakaan ei löytynyt mitään tietoja.
aloitetaanpä tämä masinistisivustolle kirjoittelu heti uudella viestiketjulla ja Tuhti-tietouden kysymisellä.
Käytetyn Tuhti-perävaunun hankinta oli työn alla tässä keväällä ja yritin netistä kaivella vanhojen Tuhti-mallien teknisiä tietoja, jotta voisi vertailla tietoja eri mallien ja mallisarjojen välillä. Rakas ystäväni Google kertoi tekniset tiedot vain nyt myynnissä olevan WS-sarjan osalta, mutta vahemmista malleista ei löytynyt juuri mitään tietoa.
Keräsin listaan kaikki tiedot, jota vain Tuhdeista löysin, mutta harmaiden Tuhtien osalta tietoja ei käytännössä löytynyt ollenkaan. Löytyisiköhän Masinisteilta tietoja vanhoista Tuhdeista ja mallisarjan kehittymisestä? Tein löytämistäni tiedoista nettisivun ja päivittäisin mielelläni tuota listaa alkupään mallien tiedoilla.
Tässä linkki:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=fa ... pecs/Tuhti
Kysymysmerkkinä on siis harmaat Tuhdit ja jostain syystä esim M?5-sarjastakaan ei löytynyt mitään tietoja.
Viimeksi muokannut Juubi, Ti Maalis 15, 2011 4:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1852
- Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
- Viesti:
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
1980-luvulla oli sarja; 5ton, 7ton, T/65 teli ja T/80 teli ja sitten oli isompia joita en muista. Siniharmaita. Sitten tuli kymmenen vuotta myöhemmin punaiset M-mallit, joita jonkin aikaa oli siniharmaanakin. M50 M70 M/65teli ja siitä hiukan leveämpi M/75 ja M/85 ja isommat taas. Näissä M85 oli jo hiipivä teli ja ulkotuet pitkällä renkaiden välissä.
Tämä M/85 muuttui M/90:ksi jossakin vaiheessa.
Sitten tuli telillä varustetut W/WS-mallit, joista WS 100 lähimpänä M/90, WS-80 on kuin ilmetty M/75 90-luvulta. Oikeasti pieni ja kevyt kärry, saattaa olla huonon maineen alku kun laitetaan matkaan lisälaidat täynnä sepeliä.
Nuo ismmat WS-mallit on jo kotelorungolla eikä U-palkilla, kipit ja lavat aika samanlaisia.
Joka tapauksessa, toimivia kärryjä, jos tykkää lyhyestä lavaylityksestä. Kippaa ns. jaloille herkästi viljan.
Meillä on Teli 65 ja M/85.
-SS-
Tämä M/85 muuttui M/90:ksi jossakin vaiheessa.
Sitten tuli telillä varustetut W/WS-mallit, joista WS 100 lähimpänä M/90, WS-80 on kuin ilmetty M/75 90-luvulta. Oikeasti pieni ja kevyt kärry, saattaa olla huonon maineen alku kun laitetaan matkaan lisälaidat täynnä sepeliä.
Nuo ismmat WS-mallit on jo kotelorungolla eikä U-palkilla, kipit ja lavat aika samanlaisia.
Joka tapauksessa, toimivia kärryjä, jos tykkää lyhyestä lavaylityksestä. Kippaa ns. jaloille herkästi viljan.
Meillä on Teli 65 ja M/85.
-SS-
-
- Viestit: 22705
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Urakkamiehillä eivät ole kestäneet. Lisäksi tuorerehun ajossa ruostunevat paremmin kuin polttomaalatut.Jammu kirjoitti:Mitä kelvotonta niissä on? Mulle ainakin tullut käsitys että ovat kotimaisista parhaammasta päästäCoynty mies kirjoitti:keskon luottelot löytyy sais koko historian laitetuksi mutta menee osioon turhatieto on niin kelvottomia kärryjä..............
Viljakuomien ajossa normikuormilla tulee perässä erittäin hyvin. Laakereita on helppo rasvat ottamalla peitelevyn pois navasta ja laittamalla siihen keskelle nipan. Keinussa tais ollakin rasvanippa M85:ssa.
Laidat on hyvät suorana, pelti tahtoo ruttaantua ja sitten ei pysy rypsi. Kipan puulaita on hyvä, mutta hieman kömpelö ja ravistuu ulkona pidettäessä.
80-luvun Kipat ovat mielestäni heikompaa tekoa kuin Weckmanin tuotokset. Meillä on uutena ostettu Kipa 7 ja käytetty 10 tonnin teli. Kipan teli on hiukan notkahtanut ja 7 tonnin kärryssä kaareutuu pitkä runko melkoisesti viljakuorman kippauksessa.
Vanhaa Velsaa /Junkkaria kehuvat mutta tietenkin Multivat ja isoon isännän satatonnia kantavat jooskinnit ovat ihan eri tekoa. Meillä ei Velsa oikein tykätty ole, mut on se sentään 43 vuotta kestäny risuja ja roskia kuljetella.
Pentujen puheita yleensä ovat nuo "taappitehot" ja kärryjen VALTAVAT kuormat.
-SS-
-
- Viestit: 253
- Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
- Viesti:
Tarkoitus olisi tosiaan listata vain tekniset tiedot ilman mielipiteiden väritystä suuntaan tai toiseen. Ainakin aluksi ajattelin selvitellä vain viljakärryjen tietoja, tuntuu siinäkin olevan malleja riittämiin.Coynty mies kirjoitti:keskon luottelot löytyy sais koko historian laitetuksi mutta menee osioon turhatieto on niin kelvottomia kärryjä. entäs tuhti yleisperävaunut tai weckmannin vetävät kärryt??
jos jf kärryistä samaa meinaat niin kattelen tiedot jos tuut sille päälle.
ps olen tyytyväinen joskinin käyttäjä
Voin toki tehdä listauksen muistakin merkeistä, mutta tosiaan Tuhdeista aloitus kun tuo merkki sattui osumaan omalle hankitalistalle. Junkkarista tuli jo myös aloiteltua vastaavaa, mutta katotaan tämä yksi merkki ensin.
-
- Viestit: 253
- Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
- Viesti:
Eli ensimmäiset mallit liikkuivat pelkällä kantavuusmerkinnällä? Tuota M-sarjaa näyttää tosiaan olevan myynnissä molemmissa väreissä.-SS- kirjoitti:1980-luvulla oli sarja; 5ton, 7ton, T/65 teli ja T/80 teli ja sitten oli isompia joita en muista. Siniharmaita. Sitten tuli kymmenen vuotta myöhemmin punaiset M-mallit, joita jonkin aikaa oli siniharmaanakin. M50 M70 M/65teli ja siitä hiukan leveämpi M/75 ja M/85 ja isommat taas. Näissä M85 oli jo hiipivä teli ja ulkotuet pitkällä renkaiden välissä.
Näistä W ja WS-sarjoista onkin melko hyvin speksit selvillä kun ovat sen verran tuoreempia malleja. WS:ssä ilmeisesti hieman pidennetty aisaa ja lavaa tuotu pidemmälle taakse.-SS- kirjoitti:Tämä M/85 muuttui M/90:ksi jossakin vaiheessa.
Sitten tuli telillä varustetut W/WS-mallit, joista WS 100 lähimpänä M/90, WS-80 on kuin ilmetty M/75 90-luvulta. Oikeasti pieni ja kevyt kärry, saattaa olla huonon maineen alku kun laitetaan matkaan lisälaidat täynnä sepeliä.
Nuo ismmat WS-mallit on jo kotelorungolla eikä U-palkilla, kipit ja lavat aika samanlaisia.
Joka tapauksessa, toimivia kärryjä, jos tykkää lyhyestä lavaylityksestä. Kippaa ns. jaloille herkästi viljan.
Meillä on Teli 65 ja M/85.
-SS-
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
- Viesti:
kun tietää mitä nuo kärryjen valmistus kustannukset on ja mitä ne maksaa niin köyhänä ja kipeenä ei oo ikinä noihin tuhteihin junkkareihi tai kipoihin varaa.
yhdet monitasovelsat on vasta 2kertaa runkon etuosa vahvistettu ja lisää sais vahvistaa. hyvät rakennus tellinkit ollut.
renkaat on mitä on ei ainakaan tieajoon pompottaa niin pirusti
rehun ajoon ypv ja viljalle kiinteelaitaset tai avattavat puulaidat
maata näillä pellilaidoilla ei voi ajaa kivipyörähtää ni laita valmis
ajamaan ruvetaan niin ei siitä tuu mitään ku ei voi pistellä kunnolla menemään ku pitää varoo laitoja koko ajan uhdet velsat vanheni 10vuotta vaikka sillon ei ollut ku 16t kone isäntä kehui kuinka on kiviä ajettu mutta hoksas myöhemmin että taitaa olla riskimpi kone mitä aiemmilla kerrolla on ollut.
kaveri vetänyt tuhdista telin irti 502 vallulla että näillä taappitehoilla.
5000 peräs kestää paremmin ka;sta tehdyt kärryt jopa teli versiot saapa autella vedolla tarvittaessa vai mitä SS
yhdet monitasovelsat on vasta 2kertaa runkon etuosa vahvistettu ja lisää sais vahvistaa. hyvät rakennus tellinkit ollut.
renkaat on mitä on ei ainakaan tieajoon pompottaa niin pirusti
rehun ajoon ypv ja viljalle kiinteelaitaset tai avattavat puulaidat
maata näillä pellilaidoilla ei voi ajaa kivipyörähtää ni laita valmis
ajamaan ruvetaan niin ei siitä tuu mitään ku ei voi pistellä kunnolla menemään ku pitää varoo laitoja koko ajan uhdet velsat vanheni 10vuotta vaikka sillon ei ollut ku 16t kone isäntä kehui kuinka on kiviä ajettu mutta hoksas myöhemmin että taitaa olla riskimpi kone mitä aiemmilla kerrolla on ollut.
kaveri vetänyt tuhdista telin irti 502 vallulla että näillä taappitehoilla.
5000 peräs kestää paremmin ka;sta tehdyt kärryt jopa teli versiot saapa autella vedolla tarvittaessa vai mitä SS
-
- Viestit: 253
- Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Tammi 18, 2007 1:22 pm
- Viesti:
Tuhti 1997:
MALLI 1-aks./teli kant. omap. tilavuus
M50 1 4800 800 2,7/6,8
M60 1 6000 1110 3,3/8,3
M90 1 9000 1790 3,6/10,4
M120 T 12000 2140 5,1/12,8
M130 T 13000 2020 5,6/14,0
M140 T 14000 3165 6,4/16,2 jousitettu aisa
V125 T 12000 2640 ?/? taakse levenevä lava
TV 85 T 8500 2730 3,4/6,5 nostol. oma hydr.
TV 120 T 12000 3600 4,7/7,3 nostol.oma hydr.
Joitakin omasta mielestäni ristiriitaisuuksia tiedoissa mutta.....? Esimerkiksi M90, onko todella 1-akselinen? Tai M130 keveämpi kuin M120?
MALLI 1-aks./teli kant. omap. tilavuus
M50 1 4800 800 2,7/6,8
M60 1 6000 1110 3,3/8,3
M90 1 9000 1790 3,6/10,4
M120 T 12000 2140 5,1/12,8
M130 T 13000 2020 5,6/14,0
M140 T 14000 3165 6,4/16,2 jousitettu aisa
V125 T 12000 2640 ?/? taakse levenevä lava
TV 85 T 8500 2730 3,4/6,5 nostol. oma hydr.
TV 120 T 12000 3600 4,7/7,3 nostol.oma hydr.
Joitakin omasta mielestäni ristiriitaisuuksia tiedoissa mutta.....? Esimerkiksi M90, onko todella 1-akselinen? Tai M130 keveämpi kuin M120?
-
- Viestit: 147
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:26 pm
- Paikkakunta: Savo-Kainuu
- Viesti:
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:13 pm
- Paikkakunta: Espoo/Ruokolahti
- Viesti:
Vuoden 1970 Keskon luettelosta löytyi tämä sivu:
https://picasaweb.google.com/lh/photo/8 ... directlink
https://picasaweb.google.com/lh/photo/8 ... directlink
-
- Viestit: 472
- Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
-
- Viestit: 253
- Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
- Viesti:
Rupesihan tuota tietoa löytymään mukavasti.
Kiitos 337:lle tiedoista, oliko sinulla joku esite josta nuo tiedot kaivoit? Saisitko räpsäistyä vielä kuvan tuosta esitteestä?
shyde:lle iso kiitos tuosta 1970-esitteestä, juuri tätä tietoutta kaipailin. Esitteen muodossa luonnollisesti aina parempi!
Jos Aki löydät tuon esitteen, jossa M85 M100 ja M110 tiedot niin olisi hienoa. Noiden mallien tekniset tiedot puuttuu tällä hetkellä täysin.
Kiitos 337:lle tiedoista, oliko sinulla joku esite josta nuo tiedot kaivoit? Saisitko räpsäistyä vielä kuvan tuosta esitteestä?
shyde:lle iso kiitos tuosta 1970-esitteestä, juuri tätä tietoutta kaipailin. Esitteen muodossa luonnollisesti aina parempi!
Jos Aki löydät tuon esitteen, jossa M85 M100 ja M110 tiedot niin olisi hienoa. Noiden mallien tekniset tiedot puuttuu tällä hetkellä täysin.
-
- Viestit: 5128
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
- Paikkakunta: suupohoja
- Viesti:
-
- Viestit: 472
- Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Laitatko sähkopostiosoitteen mulle yyveenä niin laitan sulle skannerin kautta.. -92 ja -96 painetut esitteet löyty.Juubi kirjoitti:Rupesihan tuota tietoa löytymään mukavasti.
Kiitos 337:lle tiedoista, oliko sinulla joku esite josta nuo tiedot kaivoit? Saisitko räpsäistyä vielä kuvan tuosta esitteestä?
shyde:lle iso kiitos tuosta 1970-esitteestä, juuri tätä tietoutta kaipailin. Esitteen muodossa luonnollisesti aina parempi!
Jos Aki löydät tuon esitteen, jossa M85 M100 ja M110 tiedot niin olisi hienoa. Noiden mallien tekniset tiedot puuttuu tällä hetkellä täysin.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 4:56 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 861
- Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 36 vierailijaa