Tuhti-perävaunujen tekniset tiedot

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Juubi
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
Viesti:

Tuhti-perävaunujen tekniset tiedot

Viesti Kirjoittaja Juubi »

Terve,

aloitetaanpä tämä masinistisivustolle kirjoittelu heti uudella viestiketjulla ja Tuhti-tietouden kysymisellä.

Käytetyn Tuhti-perävaunun hankinta oli työn alla tässä keväällä ja yritin netistä kaivella vanhojen Tuhti-mallien teknisiä tietoja, jotta voisi vertailla tietoja eri mallien ja mallisarjojen välillä. Rakas ystäväni Google kertoi tekniset tiedot vain nyt myynnissä olevan WS-sarjan osalta, mutta vahemmista malleista ei löytynyt juuri mitään tietoa.

Keräsin listaan kaikki tiedot, jota vain Tuhdeista löysin, mutta harmaiden Tuhtien osalta tietoja ei käytännössä löytynyt ollenkaan. Löytyisiköhän Masinisteilta tietoja vanhoista Tuhdeista ja mallisarjan kehittymisestä? Tein löytämistäni tiedoista nettisivun ja päivittäisin mielelläni tuota listaa alkupään mallien tiedoilla.

Tässä linkki:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=fa ... pecs/Tuhti

Kysymysmerkkinä on siis harmaat Tuhdit ja jostain syystä esim M?5-sarjastakaan ei löytynyt mitään tietoja.
Viimeksi muokannut Juubi, Ti Maalis 15, 2011 4:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikkiman
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkiman »

mulla on harmaa tuhti.kantavuus 7000kg.pieni,mutta ISO viljakärry :D tiedottelen lisää,kun luen plakaatin... :D
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

keskon luottelot löytyy sais koko historian laitetuksi mutta menee osioon turhatieto on niin kelvottomia kärryjä. entäs tuhti yleisperävaunut tai weckmannin vetävät kärryt??
jos jf kärryistä samaa meinaat niin kattelen tiedot jos tuut sille päälle.

ps olen tyytyväinen joskinin käyttäjä
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

1980-luvulla oli sarja; 5ton, 7ton, T/65 teli ja T/80 teli ja sitten oli isompia joita en muista. Siniharmaita. Sitten tuli kymmenen vuotta myöhemmin punaiset M-mallit, joita jonkin aikaa oli siniharmaanakin. M50 M70 M/65teli ja siitä hiukan leveämpi M/75 ja M/85 ja isommat taas. Näissä M85 oli jo hiipivä teli ja ulkotuet pitkällä renkaiden välissä.

Tämä M/85 muuttui M/90:ksi jossakin vaiheessa.

Sitten tuli telillä varustetut W/WS-mallit, joista WS 100 lähimpänä M/90, WS-80 on kuin ilmetty M/75 90-luvulta. Oikeasti pieni ja kevyt kärry, saattaa olla huonon maineen alku kun laitetaan matkaan lisälaidat täynnä sepeliä.

Nuo ismmat WS-mallit on jo kotelorungolla eikä U-palkilla, kipit ja lavat aika samanlaisia.

Joka tapauksessa, toimivia kärryjä, jos tykkää lyhyestä lavaylityksestä. Kippaa ns. jaloille herkästi viljan.

Meillä on Teli 65 ja M/85.

-SS-
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Coynty mies kirjoitti:keskon luottelot löytyy sais koko historian laitetuksi mutta menee osioon turhatieto on niin kelvottomia kärryjä..............
Mitä kelvotonta niissä on? Mulle ainakin tullut käsitys että ovat kotimaisista parhaammasta päästä :?:
Suomi kuuluu länsimaihin
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jammu kirjoitti:
Coynty mies kirjoitti:keskon luottelot löytyy sais koko historian laitetuksi mutta menee osioon turhatieto on niin kelvottomia kärryjä..............
Mitä kelvotonta niissä on? Mulle ainakin tullut käsitys että ovat kotimaisista parhaammasta päästä :?:
Urakkamiehillä eivät ole kestäneet. Lisäksi tuorerehun ajossa ruostunevat paremmin kuin polttomaalatut.

Viljakuomien ajossa normikuormilla tulee perässä erittäin hyvin. Laakereita on helppo rasvat ottamalla peitelevyn pois navasta ja laittamalla siihen keskelle nipan. Keinussa tais ollakin rasvanippa M85:ssa.

Laidat on hyvät suorana, pelti tahtoo ruttaantua ja sitten ei pysy rypsi. Kipan puulaita on hyvä, mutta hieman kömpelö ja ravistuu ulkona pidettäessä.

80-luvun Kipat ovat mielestäni heikompaa tekoa kuin Weckmanin tuotokset. Meillä on uutena ostettu Kipa 7 ja käytetty 10 tonnin teli. Kipan teli on hiukan notkahtanut ja 7 tonnin kärryssä kaareutuu pitkä runko melkoisesti viljakuorman kippauksessa.

Vanhaa Velsaa /Junkkaria kehuvat mutta tietenkin Multivat ja isoon isännän satatonnia kantavat jooskinnit ovat ihan eri tekoa. Meillä ei Velsa oikein tykätty ole, mut on se sentään 43 vuotta kestäny risuja ja roskia kuljetella.

Pentujen puheita yleensä ovat nuo "taappitehot" ja kärryjen VALTAVAT kuormat.

-SS-
Juubi
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juubi »

Coynty mies kirjoitti:keskon luottelot löytyy sais koko historian laitetuksi mutta menee osioon turhatieto on niin kelvottomia kärryjä. entäs tuhti yleisperävaunut tai weckmannin vetävät kärryt??
jos jf kärryistä samaa meinaat niin kattelen tiedot jos tuut sille päälle.

ps olen tyytyväinen joskinin käyttäjä
Tarkoitus olisi tosiaan listata vain tekniset tiedot ilman mielipiteiden väritystä suuntaan tai toiseen. Ainakin aluksi ajattelin selvitellä vain viljakärryjen tietoja, tuntuu siinäkin olevan malleja riittämiin.

Voin toki tehdä listauksen muistakin merkeistä, mutta tosiaan Tuhdeista aloitus kun tuo merkki sattui osumaan omalle hankitalistalle. Junkkarista tuli jo myös aloiteltua vastaavaa, mutta katotaan tämä yksi merkki ensin.
Juubi
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juubi »

-SS- kirjoitti:1980-luvulla oli sarja; 5ton, 7ton, T/65 teli ja T/80 teli ja sitten oli isompia joita en muista. Siniharmaita. Sitten tuli kymmenen vuotta myöhemmin punaiset M-mallit, joita jonkin aikaa oli siniharmaanakin. M50 M70 M/65teli ja siitä hiukan leveämpi M/75 ja M/85 ja isommat taas. Näissä M85 oli jo hiipivä teli ja ulkotuet pitkällä renkaiden välissä.
Eli ensimmäiset mallit liikkuivat pelkällä kantavuusmerkinnällä? Tuota M-sarjaa näyttää tosiaan olevan myynnissä molemmissa väreissä.
-SS- kirjoitti:Tämä M/85 muuttui M/90:ksi jossakin vaiheessa.

Sitten tuli telillä varustetut W/WS-mallit, joista WS 100 lähimpänä M/90, WS-80 on kuin ilmetty M/75 90-luvulta. Oikeasti pieni ja kevyt kärry, saattaa olla huonon maineen alku kun laitetaan matkaan lisälaidat täynnä sepeliä.

Nuo ismmat WS-mallit on jo kotelorungolla eikä U-palkilla, kipit ja lavat aika samanlaisia.

Joka tapauksessa, toimivia kärryjä, jos tykkää lyhyestä lavaylityksestä. Kippaa ns. jaloille herkästi viljan.

Meillä on Teli 65 ja M/85.

-SS-
Näistä W ja WS-sarjoista onkin melko hyvin speksit selvillä kun ovat sen verran tuoreempia malleja. WS:ssä ilmeisesti hieman pidennetty aisaa ja lavaa tuotu pidemmälle taakse.
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

kun tietää mitä nuo kärryjen valmistus kustannukset on ja mitä ne maksaa niin köyhänä ja kipeenä ei oo ikinä noihin tuhteihin junkkareihi tai kipoihin varaa.
yhdet monitasovelsat on vasta 2kertaa runkon etuosa vahvistettu ja lisää sais vahvistaa. hyvät rakennus tellinkit ollut.
renkaat on mitä on ei ainakaan tieajoon pompottaa niin pirusti
rehun ajoon ypv ja viljalle kiinteelaitaset tai avattavat puulaidat
maata näillä pellilaidoilla ei voi ajaa kivipyörähtää ni laita valmis
ajamaan ruvetaan niin ei siitä tuu mitään ku ei voi pistellä kunnolla menemään ku pitää varoo laitoja koko ajan uhdet velsat vanheni 10vuotta vaikka sillon ei ollut ku 16t kone isäntä kehui kuinka on kiviä ajettu mutta hoksas myöhemmin että taitaa olla riskimpi kone mitä aiemmilla kerrolla on ollut.

kaveri vetänyt tuhdista telin irti 502 vallulla että näillä taappitehoilla.

5000 peräs kestää paremmin ka;sta tehdyt kärryt jopa teli versiot saapa autella vedolla tarvittaessa vai mitä SS
Juubi
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juubi »

No niin, meinaa livetä taas hieman otsikon ulkopuolelle. Sallittakoon tämä jos saman nimimerkin takaa löytyisi hieman kuivaa numeerista Tuhti-tietoa kylkeen :wink:
337
Viestit: 759
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 1:22 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 337 »

Tuhti 1997:

MALLI 1-aks./teli kant. omap. tilavuus

M50 1 4800 800 2,7/6,8
M60 1 6000 1110 3,3/8,3
M90 1 9000 1790 3,6/10,4
M120 T 12000 2140 5,1/12,8
M130 T 13000 2020 5,6/14,0
M140 T 14000 3165 6,4/16,2 jousitettu aisa
V125 T 12000 2640 ?/? taakse levenevä lava
TV 85 T 8500 2730 3,4/6,5 nostol. oma hydr.
TV 120 T 12000 3600 4,7/7,3 nostol.oma hydr.

Joitakin omasta mielestäni ristiriitaisuuksia tiedoissa mutta.....? Esimerkiksi M90, onko todella 1-akselinen? Tai M130 keveämpi kuin M120?
Susi Erkkilä
Viestit: 147
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:26 pm
Paikkakunta: Savo-Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Susi Erkkilä »

Yksiakselisen harmaan Tuhtin omistajana olen ihmetellyt, mistä löytyy tyyppikilpi?

Onko se sitten 5 t kärry, vai onko niitä esim. 4 t kärryjä tehty?

Jokatapauksessa hyvän kärryn sain, ne oli markka-aikaan "sopivan hintaisia".
--massikasta talo tunnetaan--
shyde
Viestit: 301
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:13 pm
Paikkakunta: Espoo/Ruokolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja shyde »

Vuoden 1970 Keskon luettelosta löytyi tämä sivu:

https://picasaweb.google.com/lh/photo/8 ... directlink
Aki
Viestit: 472
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aki »

Mulla vois olla nuihin alkupään punaisten esitteet.. siis missä M85 M90 M100 M110 jne

Ja asiaa sivuten: aika turhaa verrata esim. Joskinia ja Tuhtia keskenään.. melkein sama kuin vertais etukuormain traktoria pyöräkuormaimeen. Koneet tarpeen mukaan sanon minä. =D
Juubi
Viestit: 253
Liittynyt: Ti Maalis 08, 2011 7:47 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juubi »

Rupesihan tuota tietoa löytymään mukavasti.

Kiitos 337:lle tiedoista, oliko sinulla joku esite josta nuo tiedot kaivoit? Saisitko räpsäistyä vielä kuvan tuosta esitteestä?

shyde:lle iso kiitos tuosta 1970-esitteestä, juuri tätä tietoutta kaipailin. Esitteen muodossa luonnollisesti aina parempi!

Jos Aki löydät tuon esitteen, jossa M85 M100 ja M110 tiedot niin olisi hienoa. Noiden mallien tekniset tiedot puuttuu tällä hetkellä täysin.
ch
Viestit: 1500
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ch »

Kattelen viikonloppuna, onko meillä jossain tallessa koneluetteloita 90-luvun alusta. Jos löytyy niin laitan nähtäväks.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Ferkku
Viestit: 5128
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Kippauskulma ainakin siniharmaissa onneton. Juuri sieltä kuivat jyvät valuu, ei juuri muuta. :x
Aki
Viestit: 472
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 6:16 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aki »

Juubi kirjoitti:Rupesihan tuota tietoa löytymään mukavasti.

Kiitos 337:lle tiedoista, oliko sinulla joku esite josta nuo tiedot kaivoit? Saisitko räpsäistyä vielä kuvan tuosta esitteestä?

shyde:lle iso kiitos tuosta 1970-esitteestä, juuri tätä tietoutta kaipailin. Esitteen muodossa luonnollisesti aina parempi!

Jos Aki löydät tuon esitteen, jossa M85 M100 ja M110 tiedot niin olisi hienoa. Noiden mallien tekniset tiedot puuttuu tällä hetkellä täysin.
Laitatko sähkopostiosoitteen mulle yyveenä niin laitan sulle skannerin kautta.. -92 ja -96 painetut esitteet löyty.
Super Dexta 63
Viestit: 1181
Liittynyt: Pe Loka 10, 2008 4:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Super Dexta 63 »

337 kirjoitti:
Joitakin omasta mielestäni ristiriitaisuuksia tiedoissa mutta.....? Esimerkiksi M90, onko todella 1-akselinen? Tai M130 keveämpi kuin M120?
Juu kyllä ainakin meidän m90 on teli enkä ole 1akselista nähnyt.
Ei tunnu tässä konkurssissa.
Dude76
Viestit: 861
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dude76 »

Onko kellään tietoa WS100 ja WS120 malleista, ovatko hyviä?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 36 vierailijaa