ajoneuvojen dieselöinti

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

varmari
Viestit: 754
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:30 pm
Paikkakunta: sastamalan KIIKKA
Viesti:

ajoneuvojen dieselöinti

Viesti Kirjoittaja varmari »

tuolla toisaalla muistelivat voortin autoja takavuosilta ja tuli mieleeni aikoinaan oli muotia dieselöidä bensaautoja mitä eksoottisimmilla moottoreilla millaisia tekeleitä muistuu mieleen vuosienvarrelta
Ei muutakun leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä..........
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

Juu :)



Kuva
Ensimmäinen minkä muistan oli naapurin 60-luvulla Raimon tekemä Ford Mainline -54. Muistan koeajon syyspimeällä, kun istuttiin puulaatikoiden päällä; -hienoa kyytiä.


Kuva
Ite olin silloin aika vähäpoika, mutta kuormurin laatikko oli jo tutusmisen arvoinen.


Kuva
Toinen Raimon tekemä auto olikin isolla V8-koneella oleva Ford Mercury -59. Kulki hienosti. Sähköinen ylivaihde oli asiaa...Tässä ollaan visiitillä Saksassa. Siellä ei mitenkään meinattu myydä dieseliä tankkiin, bensaa väkisin tyrkyttivät.





Kuva
Kolmas oli velipojan Chrysler Windsor -55. Kaksilovinen automaatti.
Bensa oli jo silloin 60-luvun lopulla niin kallista...
V8 nokalta pois ja tilalle Super Majorin moottori, öljypohja oli muistaakseni Traderin. Lisäksi auto oli 6Voltin systeemillä, niin piti tehdä 6/12V automaattiset jännitteen vaihtosysteemit.




Kuva
Tässä pojat puuhailemassa... Oliskohan vuotta -69.

Kaikilla autoilla ajettiin monia vuosia.
Chrysleristä on tallessa vielä mittarit ja konepelliä koristanyt valkopäämerikotka.

KuvaKuva

Kuva
Viimeksi muokannut juha, Ma Tammi 17, 2011 8:08 am. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Range Rovereihin laitettiin ainakin mersun diiseleitä. Ei kai oikein kellään persaus kestänyt sitä omaa bensakonetta.
joutopappa
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2009 8:26 am
Paikkakunta: Kiiminki
Viesti:

ajoneuvojen dieselöinti

Viesti Kirjoittaja joutopappa »

Volvo 240 sai Indenoorin 1,9 ja 2,1 ,3 tehtiin viimeinen puolessa ajassa
ja paras lopputulos.Vieläkin löytyy välilevy jolla saa Volvon laatikon
Pösön koppaan.Rangessa olen nähnyt Pentan 6 koneen,oli niin pitkä
että piti maskia muokata ja jäähdytin siirtää sivulle.(nämä tuli senjälkeen
kun oli kokeiltu muutama petrooli viritelmä)
joutopappa
Mikä siellä nyt kolisee?
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Sellaista muistikuvaa pukkaa, että Morris Marinaan olisi laitettu oikein Valmetin kone.
kalvaana
Viestit: 7340
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Maahantuoja laitto Toyota Crowniin joskus vuoden 73 paikkeilla Indenorin diiselia lahinna taksikayttoon. Kaverilla oli semmonen ja 700 tuhatta ajettuna viela myi sen edelleen. Tosin sillon siina oli oma bensanelonen paikallaan, kun Indenorissa ei enaa pitany mitkaan tiivisteet sylinterin putkissa eika kannessa.
Kerran nain 240 Volvossa Mersun koneen.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Arska72
Viestit: 790
Liittynyt: Su Kesä 15, 2008 7:24 pm
Paikkakunta: Retuperän Ranchi, Joutseno

Viesti Kirjoittaja Arska72 »

Miulla oli -75 Range jossa oli fiiatin nc50 motti. Melkoiset "ominaisuudet" moottorissa :roll:

Dieselöinnin ajankohtaa en tiedä.
Mahdolliset ajatusvirheet johtuvat omasta hölmöydestäni
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Simca Ariane nelisylinterisenä oli/on isohko yli 4,5m pitkä kuudelle rekisteröity "ranskis". Siitähän on aina sanottu, että olisi yksi suurimpia autoja, missä olisi pienin kone! Oma kone siinä oli/on pienen Aronden 1.3:n neloskone. Näitä Ariane-malleja kokeiltiin Suomesakin dieselöidä. Muistin, että TM testasi tämmöisen Perkins-dieselöidyn ja google löytää lehdeksi 3/1962. Muistaakseni suorituskyky ei paljotta muuttunut? Kenellä on tuo ehti kertokaa, mitä oli esim. ns. kiihtyvyys 0-100km/h! :lol:

Ps. Volgaa ei pidä unohtaa, mm. moni taksi-Volga oli jo heti uutena maahantuojan toimesta dieselöity.

http://vcf.fi/keskustelu/viewtopic.php? ... &sk=t&sd=a
Viimeksi muokannut Customi, Ma Tammi 17, 2011 9:39 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Customi kirjoitti:Simca Ariane nelisylinterisenä oli/on isohko yli 4,5m pitkä kuudelle rekisteröity "ranskis". Siitähän on aina sanottu, että olisi yksi suurimpia autoja, missä olisi pienin kone! Oma kone siinä oli/on pienen Aronden 1.3:n neloskone. Näitä Ariane-malleja kokeiltiin Suomesakin dieselöidä. Muistin, että TM testasi tämmöisen Perkins-dieselöidyn ja google löytää lehdeksi 3/1962. Muistaakseni suorituskyky ei paljotta muuttunut? Kenellä on tuo ehti kertokaa, mitä oli esim. ns. kiihtyvyys 0-100km/h! :lol:
Suurin auto/pienin kone kisan taisi kuitenkin ylivoimaisesti voittaa Citroen 2CV jonka moottorin tilavuus oli 0.4.
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

Isoveljellä oli aikoinaan Morris Marina,se luiskaperä,se oli väkisinmaattu Perkinsin dieselillä..tosi nahkasaha.

Anturajärvellä vaikutti myös taksikuski-Eelis, hänen Rambler Rebel -67:n konepellin alta löytyi myös Perkins.
VD5
Viestit: 1868
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Tämä ei ole kovin eksoottinen eikä mielikuvituksellinen, mutta Peugeot 505:ia dieselöitiin vielä -90-luvullakin paljon vaihtamalla bensakoneiseen autoon saman mallin 2,3 tai 2,5 litrainen dieselmylly. Tampereella oli Nekalassa semmoinen Peugeottiin erikoistunut liike kuin kymppikorjaamot, jossa noita taidettiin dieselöidä lähes sarjatuotantona.
Leukkumies
Viestit: 761
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leukkumies »

Unohtumattomin käytetyn auton koeajo on Jeep Wagoneer,
sellainen jossa oli Valmetin 411B wagoneerin oman 3-vaihteisen manuaalilaatikon edessä :shock: :lol:
-SS-
Viestit: 15653
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Oli sitä Morris Marinaa jollakin saman konsernin 1.5 litraisella dieselillä myös, tunnusomaista oli, että kiihtyvyys nollasta sataan oli jotakin 30-40 sekuntia !

Rauhallisen miehen ajelukone.

-SS-
Ukko-BB
Viestit: 179
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:46 am
Paikkakunta: Keskipohjanmaa
Viesti:

Volovo amazon

Viesti Kirjoittaja Ukko-BB »

http://www.garaget.org/?car=126952&image=1180215

Kokkolasta on muistikuva -70 luvun alusta 3syl-perkins amazoonissa.

Käyntiääni oli karkea ja koko auto tärisi tyhjäkäynillä.
Mustavirta
Viestit: 493
Liittynyt: Ma Joulu 22, 2008 3:22 pm
Paikkakunta: Lapinlahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mustavirta »

Sääksmäellä näin 80-luvun alussa uuden pakasta vedetyn Nivan, jonka keulalle oli tällätty dieselkone. Perkins tuli eninnä mieleen. Muistaakseni muutos oli tehty tamperelaisessa autoliikkeessä. Näytti viimeisenpäälle asialliselta ja piti oleman ensimmäinen laatuaan.
Ajomies
Viestit: 28140
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

70- luvulla oli pomon Volgassa perkinssi myös. Huiput hirvittävät 95 km/h
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Korpivainio
Viestit: 1369
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 8:47 pm
Paikkakunta: Isokyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpivainio »

Olihan noita BMC:n 1,5 litraisia monessakin marinassa... Ja yksi moisella koneella dieselöity datsun bluebird taitaa olla naapurin takapihalla edelleen. Käyntiääni samanlainen, kuin tuossa mun 4-mäntäisessä 3vitosessa. Olikos molemmissa joku ricardo-comet palotila ja pintaux-suuttimet?
Ferguson 20, 2kpl MF-35, MF-148, MF-565, "MF-543", MF 3060E ,
MF 630S , New Holland Kobelco E16 ,
FIAT 127 turbo,Toyota corolla KE20, Ford Sierra Ghia autom,YAMAHA R5 -71,SUZUKI GS450 -84,
Wickström,Olympia,BMV, + muita kivoja leluja+käyttiksiä...
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Leukkumies kirjoitti:Unohtumattomin käytetyn auton koeajo on Jeep Wagoneer,
sellainen jossa oli Valmetin 411B wagoneerin oman 3-vaihteisen manuaalilaatikon edessä :shock: :lol:
Liekö tuo ollut kaverin entinen auto. Hän sen dieselöi. Oli vähän äänekäs kone.
dextasteyr
Viestit: 210
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 7:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dextasteyr »

noita wagoneereja dieselöitiin maahantuojan toimesta ihan uutena. oiskohan ollut chrys -auto. kaveri osti sieltä kaksi kappaletta uusia bensakuutosia ja laittoi veneeseen kaks rinnakkain.
dextasteyr
Viestit: 210
Liittynyt: Su Helmi 25, 2007 7:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dextasteyr »

niin unohtui, että just valmetin koneella!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 53 vierailijaa