Mf 575 mp nostolaite ongelmat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

osbournd
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2010 4:38 pm
Viesti:

Mf 575 mp nostolaite ongelmat

Viesti Kirjoittaja osbournd »

Eli.. Nostolaitteet ei jaksa nostaa mitään painavempaa ylös asti. Asiaa luettuani täältä foorumilta ennakkoon tuli tehtyä seuraavat toimenpiteet..
Kolmitie venttiillin putsaus, imusihdin putsaus ja samalla tuli öljytkin vaihdettua, mutta ei auttanut. niin ja työntövarsitunnustelija on lukittu. Onko vielä jotain mitä vois katsoa ennen isompia remontteja. Kun en haluais uskoo et pumppu on tiensä päässä tai jokin muu...
SauliA
Viestit: 346
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:00 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Eli onko paineet mitattu?
Entäs jos työntää väkisin sen työntövarsitunnustelun eteenpäin?
osbournd
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2010 4:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja osbournd »

Paineita ei ole vielä mitattu. mutta täytyy mitata. hyvät ois?

Pitäiskö sen tunnustelijan tulla vetämälllä pois? tuntuis ainakin et ois jollain kiinni. Muutenkin on vähän epäselvä miten on yhteydessä nosto sylinteriin.. Kaikki ois helpompaa jos olisi räjäytys kuvia. Mut rahalla saa kirjoja ja kuvia.
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Ne paineet vai? Ainakin satasarjalaisissa on 210 kiloa. Meleko varmaan samat lukemat. Ferguson-tallin sivuilta löytyy suomeksi hydrauliikan käsikirja kuvineen. Ja Shyden sivuilta hydrauliikan korjaamokäsikirja niin ikään kuvineen. Panehan lataillen ja tulostaen, niin ei tarvitse keksiä kaikkia pyöriä uudelleen. Siellä on yks sellainen kalvoventtiili, mikä voi olla puhki ja sitten paineensäätöventtiilistä tiivisteet sököt. Tuo kalvoventtiili on ostettava uusi, jos se on sökö, mutta paineensäätöventtiilin voi korjata, eikä taas maksa montaa euroa.
Lemmy
Viestit: 2082
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Joo tosiaan nuo satasarjan nostolaitehydrauliikan ohjeet pätee myös 575:een. Pumpussa on vaan enemmän tuottoa, kun se pyörii kovempaa. Paineet on nostolaitteessa niinkuin MOP jo kirjoitti.

http://www.ferguson-talli.net/MF-175-188.php

Ei noista räjäytyskuvista ihan helpolla kyllä toimintaa hiffaa. Nostolaitetta säädetään säätämällä suoraan pumppua. Siinä on venttiili, joka yhteen suuntaan liikkuessaan päästää öljyä pumpun imuun, jolloin nostolaite nousee. Sama venttiili toiseen suuntaan liikkuessaan päästää paineet pois nostosylinteristä, jolloin varret laskee. Kun irroittaa oikealta kyljeltä pyöreän sivuluukun, tuota venttiiliä pääsee siirtämään käsin, jolloin painetta pitäisi tulla se yli 200, jos on tullakseen. Voi olla vuoto jossain O-renkaassakin.

Tunnustelija on kiinni isolla mutterilla, joka vaatii oudon avaimen.
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

http://markkuolavi.kuvat.fi/kuvat/Traktori%2Bkuvia/

Tuon linkin kun avaat, niin sieltä löytyy kuvia verkun nostolaitekannen alta ja vähän muualtakin. Kuvat on neljästä eri verkusta 2 x 165 ja 2 x 185.

Eli kaikki siis satasarjalaisista. Jos katselet sitä käsikirjaa ja noita kuvia yhtä aikaa, voit yritää tunnistaa niitä osia. Jospa joku linkittäisi kuvia myös niistä viissataasarjalaisista. Noistakin voi olla jotain apua. Tiedät ainakin, miltä siellä kannen alla näyttää.
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Tutkippa se pilli, joka tuo paineoljyn pumpulta nostolaitekanteen. Siina on O-renkaat alhaalla ja ylhaalla. Olisko ne antautuneet? Pumppu ei yleensa kerrasta hajoa, vaan teho heikkenee vahitellen. Nostosylinterissa tiivistys hoidettu mannarengastyyppisella tiivisteelle - ei O-renkaalla. Sekaan ei hajoa kerrasta.
Se tyontovarsitunnustelija ei ole syypaa, jos lukituspalat on paikallaan.
Se tunnustelija toimii siten, etta esimerkiksi kynnettaessa tyontovarresta kohdistuu kova voima siihen tunnustelijan kiikun takana olevaan jouseen, joka puristuu kasaan painaen samalla kotelon sisalla olevaa tappia, joka on yhteydessa samaan vipukokonaisuuteen, johon nostolaitevivutkin menevat ja siten liikuttaa pumpussa olevaa venttiilia, jolloin vetovarret tekevat pienia korjausliikkeita. Edellytys tietysti, etta vivut ovat kyntoasennossa, aurat maassa ja kone liikkuu.
Siella on viela se paineensaatosysteemi oikean sivuluukun takana, mutta sen sielunelamaa en tunne.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
raex
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Joulu 29, 2010 8:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja raex »

Oli itellä 590:ssä samat ongelmat, ja syynä oli haljennut nostosylinteri.
JIIHAA
Viestit: 1887
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Paskat...Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Tualta saat enklantin kielisen korjaamokäsikirjan 500-sarijan Massikkaan. Vaatii kiriaantumisen.
Jispeg
Viestit: 316
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jispeg »

Tuossa aloittamani aihe vastaavasta viasta 690 ferkussa.

Lopullinen vika oli pumpun akselin helan karkaaminen pois paikoiltaan. Ilmeisesti pesä kulunut niin väljäksi. Tämän seurauksena pumppu ravisti niin paljon, ettei sen kiinnitystapit kestäneet ja pumpussa olevat reiätkin olivat kuluneet soikeiksi. No ei tuossa ravistuksessa pysynyt yksikään liitos kiinni, joten se falskasi paineet liitoksista pois ja ei enää jaksanut nostaa varsia ylös.
arttu
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 9:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arttu »

pistän samaan ketjyyn kysymyksen miten saa säädettyä nostolaitteen laskunopeutta itel 590 on jostain syystä suht hidas laskeutuu.
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Sieltä pitäisi löytyä jostain vipu. Traktorin oikealta puolelta. On kai virallinen nimi mukautumisnopeuden saatö, mutta käytänössä laskunopeuden säätö. Ollut verkuissa kuuskytluvun puolivälistä alkaen.

Siis en tiedä missä se vipu tuossa mallissa on, mutta tulee sieltä oikealta puollla olevasta luukusta jollain vipusysteemillä koppiin. Jos ei se auta, sitten sulla on jotain vikaa siinä laitteessa. Kun en ole edes ikinä käynyt 590 kopissa.
kaitsur
Viestit: 2366
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaitsur »

100-sarjalaisessa (ainakin niissä joissa on 3-tieventtiili) on kolmitieventtiilissä laskun nopeutusasento, tulee alas että rymähtää tarvittaessa.
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
heijo
Viestit: 2708
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heijo »

Se herkkyydensäätövipu on siinä tasauspyörästön lukkopolkimen takapuolella siinä etuseinässä.
Minkä huollamme sen korjaamme.
osbournd
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Joulu 28, 2010 4:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja osbournd »

Jep.. Tänään tuli paineet tarkastettua kun sain mittarin viimein kaverilta ja 200 baaria näytti eli pumppu toimii niinkuin pitääkin. Joku sit vaan rajoittaa paineen pääsyn nostosylinterille. Mutta eiköhän asia selviä kun ottaa nostolaitekannen auki. Mutta asia taitaa jäädä vielä selvitys tilaan kelien puitteista kun ei ole lämpöstä tilaa ja kumminkin löytyy 165 fergu millä on kans tähänkin asti päässy touhuileen. Laittelen sit ratkasun kun asia selvä. niin jatkossa seuraavien helpompi toimia. Vaikka onhan tässä ketjussa tullu jo monta vaihtoehtoa.
Lemmy
Viestit: 2082
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Miten kierrokset vaikuttaa sitten nostoon? Sen 200 baaria pitäisi tulla ihan tyhjäkäynnilläkin, jos kunnossa.

Kalvaana kirjoitti tuosta työntövarsitunnustelusta. Muistaakseni jollain oli kulunut reikä siihen osaan, jonka pitäisi painaa sinne tappiin, jolloin lukitukset ei auttaneet.

arttu: Vivusto voi olla hajalla, mutta oikean kyljen pyöreässä sivuluukussa vaihteiston öljytikun etupuolella on varsinainen vipu, josta voi säätää. Joutuu yleensä säätämään kaksi kertaa vuodessa. Kun tulee pakkaset ja öljy on jäykkää, joutuu helpottamaan. Sitten keväällä kun laittaa raskaan koneen perään joutuu taas rajoittamaan laskua. Koneen paino ei sinällään paljoa vaikuta laskunopeuteen.
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Meillä oli aikoinaan samanlaisia ongelmia Mf 590 kanssa.
Pikaliittimestä löytyi 100 -150 baaria painetta, "apusylinteri asennossa" Ja kun kolmitieventtiilin käänsi kippi asentoon paine nousi 300 baariin.

Traktorin ylipaineventtiili oli jumiutunut, ja kolmitieventiilissä ollut pikkuventtiili oli rajoittanut painetta, kunnes se hajosi.
Kolmitieventtiilin kippi-asennossa ei ollut minkäänlaista ylipaineventtiiliä. Tuhtiin sai mättää kunnon kuorman ja kippi nousi.

Pura kopin pohja pois istuimen kohdalta ja nosta nostolaitekansi pois. Sitä kautta pääsee käsiksi ylipaineventtiilliin.
Samalla on helppo vaihtaa traktoriin uusi penkki.
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Onko suurtehopumpulla oleva Ferku ja monta liitinta persuuksissa?
Otitko siita kipin liittimesta sen paineen, eli se liitin, jolta menee putki/letku nostolaitekanteen takaa katottuna vasemmalle kannen etupaahan? Jos tuossa liittimessa nuin paljon painetta, niin sillon nostolaite on ylhaalla ja voimaa on.
Ja kolmitieventtiili varmasti toimii oikein?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
JIIHAA
Viestit: 1887
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 3:11 pm
Paikkakunta: Paskat...Härmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JIIHAA »

Täs nyt on käsitelty tuota massikan nostolaitepropleemaa niin en malta olla kysymättä, että mikähän tos mulla on vikana. Kun käännät 3-tiehanan ulkopuoliseen asentoon ja esim. halkaiset halkoja. Laite toimii hyvin kunnes tulee vastusta halkaisuun. Silloin halkaisusylinteri pysähtyy ja traktori nostaa nostolaitteet ylös kunnes jatkaa haljaisua vaikka käsitykseni mukaan näin ei tulisi olla. Eikös nostolaitteet pitääs jäädä ennalta valitulle tasolle. Meneekö 3-tieventtiili remonttiin vai joku muu? Se 1-toiminen kippiliitin toimii oikein eli vika on vaan silloin kun öljy ajetaan sen lisäpöydän läpi.
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Tuo riippuu siitä kolmitieventtiilistä. Sulla voi olla ulosotto väärästä liittimestä.
Siinä pitäisi olla sellainenkin vaihtoehto, että vetovarret säilyttävät valitun asentonsa. Kolmitieventtiiliä näkemättä, ei pysty vastaamaan. Mutta jos sulta lähtee öljyt ulos exit I, niin toimii niin kuin kerrot, jos lähtee exit II
säilyttävät vetovarret asentonsa. Jos on ns verkun parempi kolmitieventtiili.

Noita venttiileitä on useammanlaisia ja tarvikeventtiilit päälle, jotka toimivat yleensä alkuperäisiä paremmin. Mutta mulla on vain satasarjalaisia ja yks 390. Noita venttiileitä on ollut käytössä 4 erilaista.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ylioyja ja 41 vierailijaa