434 ei liiku...pikavaihde?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
vklen
Viestit: 15
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

434 ei liiku...pikavaihde?

Viesti Kirjoittaja vklen »

Terve,

Ei liiku siis omin voimin. Traktorissa on pikavaihde. Kytkimen kun nostaa niin pikkuisen nytkähtää, ja sitten luistaa joku paikka. Kuuluu vain kimeähköä hurrutusta.

Oireillut on jo aikaisemminkin, mutta tähän saakka on lähtenyt liikkeelle, kun on aikansa kytkintä renksuttanut.

Epäilen, että vikaa on pikavaihteessa. Suodattimen olen putsannut. Liekö siellä sitten voisi olla tukos jossain tms.

Katkaisuhoitoahan se tietty vaatii. Oliskohan kellään mitään vihjeitä hommaan?
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Pikavaihde oli aika harvinainen nuissa. Se siina varmaankin on vialla, jos on jo temppuillut ennekin. Planeettalaatikko ja levypakka, joka kytketaan oljynpaineella. Onhan oljya riittavsti kuitenkin?
Se pikavaihde on vaihdelaatikon etupuolella siina tyhjassa tunnelissa, joka menee kytkinkopalta vaihteistolle. Ei taida saada irti pohjaluukusta. Tavallisessa mallissahan on koko sen valuosan mittainen peltiluukku siina alla, josta nakkee sen akselin, mika mennee kytkimelta lootalle.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
vklen
Viestit: 15
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vklen »

Juu, harvinainen oli. On siitä sentään varaosakirjassa jotain skissiä.
Öljyä on.

Kiitos vinkistä. Täytyykin aloittaa perehtyminen sitten pohjaluukun kautta.
man.on.the.moon
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Maalis 30, 2009 8:03 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja man.on.the.moon »

Jos levypakan levyt ovat entiset niin kokeile haiseeko laatikkoöljyt palaneelta.

Heti luistamisen jälkeen kun avaa öljyntäyttö propun tai huohottimen niin pitäisin haista aavistuksen verran palaneen haju.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Se pikavaihde on tehty kytkimen ja vaihdelaatikon väliseen tilaan.

Mitään levypakkaa ei ole vaan pantajarru jolla planeettapyörästömäinen alennusvaihde joko lukitaan ulkokehältään paikalleen (pikavaihde nopealla) tai vapautetaan (pikavaihde hitaalla, alennusvaihde käytössä).

Pantajarrua käyttää pieni hydraulisylinteri, sille paine tuotetaan erillisellä pumpulla jota käytetään perän kautta peräöljyllä, siksi öljyn määrä on kriittinen, pitää olla 24l pikavaihdemallissa (normaalissa 434 ja 276 on vain 21l). Pumppu pysähtyy kun kytkin painetaan pohjaan ja kojetaulussa keltainen merkkivalo öljynpaineelle syttyy jos vielä toimii.

Eli jos jokin luistaa, se on moottorin kytkin. Toinen vaihtoehto on planeettavaihteisto paskana. Osat joutuu etsimään puretuista tai teettämään. Jälkimmäinen varmaan realistisempi.

Itteä kiinnostaa ostaa pikavaihteellinen 434, nyt ei ole kyllä budjetissa varaa...
Suomi kuuluu länsimaihin
vklen
Viestit: 15
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vklen »

Oukei. Kiitoksia taas pohdinnoistanne. Täytyy varmaan viikonloppuna koittaa sitä hiukan ropata ja nuuhkia.

Ja juu, pikavaihteen öljynpaineenmerkkivalokin toimii. Enpäs tiennytkään, että siellä erillinen pumppu on tälle härvelille myös.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

En tiedä minkälaiset eepokset sulla on, mutta multa vois löytyä jotain järäytyskuvaa, Voin laittaa näkösälle jossain vaiheessa, nyt ei oikein aatos kulje.
Suomi kuuluu länsimaihin
vklen
Viestit: 15
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vklen »

On mulla 434:n varaosakirja, mutta ei siinä minusta ole kovin kummoistakaan kuvaa pikavaihteesta.
Moottorin viritys voidaan katsoa onnistuneeksi mikäli tehosta menetetään vähemmän kuin 20%.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Siis sinulla on 434/276 huoltokirja. Mulla on BT-12D parts catalogue jossa seuraavat kuvat aiheesta bloggerissa:

http://hessublog.blogspot.com/2010/11/i ... aihde.html

Siinähän on vielä eri optioista kuvia, koska tuossahan on ollut kaksoiskytkin lisävarusteena yms yms. Sälää on vähän perkheleesti joten vika voi olla missä vaan - veikkaan että vaikka öljyä olisi, pantajarru ei toimisi, silti pitäisi koneen liikkua... Täytyis munkin tutkia kuvat paremmin, kun ei ole käytännön kokemusta, nyt vaan pikaisesti kuvasin manuaalin.
Suomi kuuluu länsimaihin
vklen
Viestit: 15
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vklen »

Kiitos vaivannäöstäsi. Toi saman näköinen kirja mullakin on. Kai siinäkin sitten noi samat kuvat on. Täytyy nyt katsoa oikein silmällä kun pääsee kotiin.

Tulkitsemista helpottaa tosin nyt kun on vähän hajua systeemin toiminnasta.
teräsmies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 11:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teräsmies »

Kaverilla oli muistaakseni samaa vikaa ja meinasi että tehdään pikavaihteen planeettapyörästön pikkurattaiden tilalle yksi iso ratas, joka lukitsee koko murikan. En ole itse perehtynyt koko vehkeeseen, että olisiko tuo edes toiminut noin. Jäi tekemättä ja traktorikin taitaa olla jo myyty. Cad-kuva tuli silloin piirrettyä: RATAS
"Hyvää humppaa Suomesta ja tietysti suomeksi!"
vklen
Viestit: 15
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vklen »

Mun osaluettelo olikin BT12C. Siinä ei ollut noin hyviä kuvia pikavaihteesta kuin Jammulla.

No, muuten jäi ropaamatta tänä viikonloppuna.
Moottorin viritys voidaan katsoa onnistuneeksi mikäli tehosta menetetään vähemmän kuin 20%.
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Laita viestiä jos haluat valokopiot ko. sivuista.

Paljonko tunteja siinä Natikassa on nyt?
Suomi kuuluu länsimaihin
vklen
Viestit: 15
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vklen »

Juu, laitan. Kiitos.

Tunneista ei ole mitään käryä. Enkä nyt edes muista mihin kohtaan tuntimittari on pysähtynyt.
mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mh »

mulla on ilmeisesti hitsattu pikavaihde kiinteäksi :cry:
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?
Jammu
Viestit: 22705
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

niin niitä on joskus kuulemma "korjattu", isän sedälläkin tehtiin vastaavaa 434:lle. Tosin siinä huushollissa sai sikaa muutkin laitteet, poika rasvas juontovinssin kytkimenkin joskus hyvin, koneista ei ymmärtänyt mitään, mutta myöhemmin saanut kyllä mainetta ravivalmentajana 8)
Suomi kuuluu länsimaihin
IH E8-41
Viestit: 89
Liittynyt: Ma Marras 22, 2010 7:12 pm
Viesti:

434 SA

Viesti Kirjoittaja IH E8-41 »

Tuliko YV perille Terv. IH E8-41
vklen
Viestit: 15
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vklen »

Tuli viesti, kiitos IH E8-41.

No kuukausi taisi sitten vierähtää jo.

Viime sunnuntaina Natikkaa kaverin kanssa tutkittiin ja alakautta pyöriteltiin kytkintä. Tultiin siihen tulokseen, että kytkinlevy on sökö. Maanantaina sitten katkaistiin. Kytkinlevyn jousista olikin kaksi poikki.

Yksi jousenpätkä kopasta löytyikin.

Ilmeisesti vieterin pala oli siellä ollut jo monta vuotta ja aina välillä kiirinyt sellaiseen kohtaan, että kytkin otti kiinni ja toisinaan taas levyn väliin aiheuttaren luistamisen.

Natikka on vielä levällään, joten en tiedä kuinka uusi kytkin pelittää. Saattahan se olla, että pikavaihteellekin pitää vielä jotain tehdä.

Se kuuluisa mopo sitten karkasi käsistä ja rupesin vaihtovirtasysteemiä siihen myös väsäämään samaan syssyyn.

Kaksoispumppukin pitäisi laittaa kun ei virtaus oikein riitä tehostimelle ja nostolaitteelle. Tai sitten nokkapumppu vaan.

Ei kellään sattumalta joutilaana sopivaa kaksoispumppua olisi? Siis alkup. laippaan heittämällä sopivaa. Joka jätkällä niitä varmaan verstaan nurkissa kierii :D

Hyvää Uuttavuotta!
vklen
Viestit: 15
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vklen »

Jaa juu.

Huomasin myös semmosen ykstyiskohdan sähköistä, että kun siinä on erillinen starttisolenoidi, niin se systeemi on samanlainen kuin bensamallissa.

Solenoidi on nelinapainen ja joka navasta lähtee johdot. Bensavehkeissä neljäs johto menee puolalle antaen sille 12v startatessa. En suoralta kädeltä muista mihin se minulla nyt menee mutta ei kai nyt puolaan ainakaan :D
Moottorin viritys voidaan katsoa onnistuneeksi mikäli tehosta menetetään vähemmän kuin 20%.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 66 vierailijaa