434 ei liiku...pikavaihde?
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
434 ei liiku...pikavaihde?
Terve,
Ei liiku siis omin voimin. Traktorissa on pikavaihde. Kytkimen kun nostaa niin pikkuisen nytkähtää, ja sitten luistaa joku paikka. Kuuluu vain kimeähköä hurrutusta.
Oireillut on jo aikaisemminkin, mutta tähän saakka on lähtenyt liikkeelle, kun on aikansa kytkintä renksuttanut.
Epäilen, että vikaa on pikavaihteessa. Suodattimen olen putsannut. Liekö siellä sitten voisi olla tukos jossain tms.
Katkaisuhoitoahan se tietty vaatii. Oliskohan kellään mitään vihjeitä hommaan?
Ei liiku siis omin voimin. Traktorissa on pikavaihde. Kytkimen kun nostaa niin pikkuisen nytkähtää, ja sitten luistaa joku paikka. Kuuluu vain kimeähköä hurrutusta.
Oireillut on jo aikaisemminkin, mutta tähän saakka on lähtenyt liikkeelle, kun on aikansa kytkintä renksuttanut.
Epäilen, että vikaa on pikavaihteessa. Suodattimen olen putsannut. Liekö siellä sitten voisi olla tukos jossain tms.
Katkaisuhoitoahan se tietty vaatii. Oliskohan kellään mitään vihjeitä hommaan?
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Pikavaihde oli aika harvinainen nuissa. Se siina varmaankin on vialla, jos on jo temppuillut ennekin. Planeettalaatikko ja levypakka, joka kytketaan oljynpaineella. Onhan oljya riittavsti kuitenkin?
Se pikavaihde on vaihdelaatikon etupuolella siina tyhjassa tunnelissa, joka menee kytkinkopalta vaihteistolle. Ei taida saada irti pohjaluukusta. Tavallisessa mallissahan on koko sen valuosan mittainen peltiluukku siina alla, josta nakkee sen akselin, mika mennee kytkimelta lootalle.
Se pikavaihde on vaihdelaatikon etupuolella siina tyhjassa tunnelissa, joka menee kytkinkopalta vaihteistolle. Ei taida saada irti pohjaluukusta. Tavallisessa mallissahan on koko sen valuosan mittainen peltiluukku siina alla, josta nakkee sen akselin, mika mennee kytkimelta lootalle.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: Ma Maalis 30, 2009 8:03 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 22705
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Se pikavaihde on tehty kytkimen ja vaihdelaatikon väliseen tilaan.
Mitään levypakkaa ei ole vaan pantajarru jolla planeettapyörästömäinen alennusvaihde joko lukitaan ulkokehältään paikalleen (pikavaihde nopealla) tai vapautetaan (pikavaihde hitaalla, alennusvaihde käytössä).
Pantajarrua käyttää pieni hydraulisylinteri, sille paine tuotetaan erillisellä pumpulla jota käytetään perän kautta peräöljyllä, siksi öljyn määrä on kriittinen, pitää olla 24l pikavaihdemallissa (normaalissa 434 ja 276 on vain 21l). Pumppu pysähtyy kun kytkin painetaan pohjaan ja kojetaulussa keltainen merkkivalo öljynpaineelle syttyy jos vielä toimii.
Eli jos jokin luistaa, se on moottorin kytkin. Toinen vaihtoehto on planeettavaihteisto paskana. Osat joutuu etsimään puretuista tai teettämään. Jälkimmäinen varmaan realistisempi.
Itteä kiinnostaa ostaa pikavaihteellinen 434, nyt ei ole kyllä budjetissa varaa...
Mitään levypakkaa ei ole vaan pantajarru jolla planeettapyörästömäinen alennusvaihde joko lukitaan ulkokehältään paikalleen (pikavaihde nopealla) tai vapautetaan (pikavaihde hitaalla, alennusvaihde käytössä).
Pantajarrua käyttää pieni hydraulisylinteri, sille paine tuotetaan erillisellä pumpulla jota käytetään perän kautta peräöljyllä, siksi öljyn määrä on kriittinen, pitää olla 24l pikavaihdemallissa (normaalissa 434 ja 276 on vain 21l). Pumppu pysähtyy kun kytkin painetaan pohjaan ja kojetaulussa keltainen merkkivalo öljynpaineelle syttyy jos vielä toimii.
Eli jos jokin luistaa, se on moottorin kytkin. Toinen vaihtoehto on planeettavaihteisto paskana. Osat joutuu etsimään puretuista tai teettämään. Jälkimmäinen varmaan realistisempi.
Itteä kiinnostaa ostaa pikavaihteellinen 434, nyt ei ole kyllä budjetissa varaa...
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
-
- Viestit: 22705
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
-
- Viestit: 22705
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Siis sinulla on 434/276 huoltokirja. Mulla on BT-12D parts catalogue jossa seuraavat kuvat aiheesta bloggerissa:
http://hessublog.blogspot.com/2010/11/i ... aihde.html
Siinähän on vielä eri optioista kuvia, koska tuossahan on ollut kaksoiskytkin lisävarusteena yms yms. Sälää on vähän perkheleesti joten vika voi olla missä vaan - veikkaan että vaikka öljyä olisi, pantajarru ei toimisi, silti pitäisi koneen liikkua... Täytyis munkin tutkia kuvat paremmin, kun ei ole käytännön kokemusta, nyt vaan pikaisesti kuvasin manuaalin.
http://hessublog.blogspot.com/2010/11/i ... aihde.html
Siinähän on vielä eri optioista kuvia, koska tuossahan on ollut kaksoiskytkin lisävarusteena yms yms. Sälää on vähän perkheleesti joten vika voi olla missä vaan - veikkaan että vaikka öljyä olisi, pantajarru ei toimisi, silti pitäisi koneen liikkua... Täytyis munkin tutkia kuvat paremmin, kun ei ole käytännön kokemusta, nyt vaan pikaisesti kuvasin manuaalin.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
-
- Viestit: 715
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 11:51 pm
- Viesti:
Kaverilla oli muistaakseni samaa vikaa ja meinasi että tehdään pikavaihteen planeettapyörästön pikkurattaiden tilalle yksi iso ratas, joka lukitsee koko murikan. En ole itse perehtynyt koko vehkeeseen, että olisiko tuo edes toiminut noin. Jäi tekemättä ja traktorikin taitaa olla jo myyty. Cad-kuva tuli silloin piirrettyä: RATAS
"Hyvää humppaa Suomesta ja tietysti suomeksi!"
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
-
- Viestit: 22705
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
-
- Viestit: 22705
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
niin niitä on joskus kuulemma "korjattu", isän sedälläkin tehtiin vastaavaa 434:lle. Tosin siinä huushollissa sai sikaa muutkin laitteet, poika rasvas juontovinssin kytkimenkin joskus hyvin, koneista ei ymmärtänyt mitään, mutta myöhemmin saanut kyllä mainetta ravivalmentajana
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
Tuli viesti, kiitos IH E8-41.
No kuukausi taisi sitten vierähtää jo.
Viime sunnuntaina Natikkaa kaverin kanssa tutkittiin ja alakautta pyöriteltiin kytkintä. Tultiin siihen tulokseen, että kytkinlevy on sökö. Maanantaina sitten katkaistiin. Kytkinlevyn jousista olikin kaksi poikki.
Yksi jousenpätkä kopasta löytyikin.
Ilmeisesti vieterin pala oli siellä ollut jo monta vuotta ja aina välillä kiirinyt sellaiseen kohtaan, että kytkin otti kiinni ja toisinaan taas levyn väliin aiheuttaren luistamisen.
Natikka on vielä levällään, joten en tiedä kuinka uusi kytkin pelittää. Saattahan se olla, että pikavaihteellekin pitää vielä jotain tehdä.
Se kuuluisa mopo sitten karkasi käsistä ja rupesin vaihtovirtasysteemiä siihen myös väsäämään samaan syssyyn.
Kaksoispumppukin pitäisi laittaa kun ei virtaus oikein riitä tehostimelle ja nostolaitteelle. Tai sitten nokkapumppu vaan.
Ei kellään sattumalta joutilaana sopivaa kaksoispumppua olisi? Siis alkup. laippaan heittämällä sopivaa. Joka jätkällä niitä varmaan verstaan nurkissa kierii
Hyvää Uuttavuotta!
No kuukausi taisi sitten vierähtää jo.
Viime sunnuntaina Natikkaa kaverin kanssa tutkittiin ja alakautta pyöriteltiin kytkintä. Tultiin siihen tulokseen, että kytkinlevy on sökö. Maanantaina sitten katkaistiin. Kytkinlevyn jousista olikin kaksi poikki.
Yksi jousenpätkä kopasta löytyikin.
Ilmeisesti vieterin pala oli siellä ollut jo monta vuotta ja aina välillä kiirinyt sellaiseen kohtaan, että kytkin otti kiinni ja toisinaan taas levyn väliin aiheuttaren luistamisen.
Natikka on vielä levällään, joten en tiedä kuinka uusi kytkin pelittää. Saattahan se olla, että pikavaihteellekin pitää vielä jotain tehdä.
Se kuuluisa mopo sitten karkasi käsistä ja rupesin vaihtovirtasysteemiä siihen myös väsäämään samaan syssyyn.
Kaksoispumppukin pitäisi laittaa kun ei virtaus oikein riitä tehostimelle ja nostolaitteelle. Tai sitten nokkapumppu vaan.
Ei kellään sattumalta joutilaana sopivaa kaksoispumppua olisi? Siis alkup. laippaan heittämällä sopivaa. Joka jätkällä niitä varmaan verstaan nurkissa kierii
Hyvää Uuttavuotta!
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Paikkakunta: Halikko
- Viesti:
Jaa juu.
Huomasin myös semmosen ykstyiskohdan sähköistä, että kun siinä on erillinen starttisolenoidi, niin se systeemi on samanlainen kuin bensamallissa.
Solenoidi on nelinapainen ja joka navasta lähtee johdot. Bensavehkeissä neljäs johto menee puolalle antaen sille 12v startatessa. En suoralta kädeltä muista mihin se minulla nyt menee mutta ei kai nyt puolaan ainakaan
Huomasin myös semmosen ykstyiskohdan sähköistä, että kun siinä on erillinen starttisolenoidi, niin se systeemi on samanlainen kuin bensamallissa.
Solenoidi on nelinapainen ja joka navasta lähtee johdot. Bensavehkeissä neljäs johto menee puolalle antaen sille 12v startatessa. En suoralta kädeltä muista mihin se minulla nyt menee mutta ei kai nyt puolaan ainakaan
Moottorin viritys voidaan katsoa onnistuneeksi mikäli tehosta menetetään vähemmän kuin 20%.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 66 vierailijaa