forson major tupsauttelee(pumpun ajotuksen vaikutus)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Major54
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
Viesti:

forson major tupsauttelee(pumpun ajotuksen vaikutus)

Viesti Kirjoittaja Major54 »

Elikkäs tuli hommattua majuri vm.54, lievä pettymys tuli kun katsoin öljytikkuun harmaata lientähän sielä :oops: Kantta irotellessa ihmettelin kun kannenpultit aukesi todella helposti, toivoin että kannentiiviste saattais vuotaa nestettä öljykanavaan ja niihän siinä oli käynyt. Tiiviste oli selkeästi märkä vesikanavan ja isojen öljynpaluukanavien välistä, soittelin edelliselle omistajalle joka kehui tehneensä remontin koneeseen, mutta kannen jälkikiristys oli jäänyt suorittamatta :lol: Uusi tiiviste ja pultit momenttiin, kone käyntiin ja jälkikiristykset suoritettu. Nyt tuntuis pysyvän vedet ja öljyt omilla paikoillaan, pelkäsin sylinteriputkien vuotoa, onneksi ei ollukkaa putki/lohkovikaa. Sellanen ihmetyttää moottori käy hienosti tyhjäkäyntiä ja kovempia kierroksia, mutta osakaasulla tulee välillä sellanen pieni tupsahdus pakoputkesta "harmaata" Voisko viitata suutin vikaan? Sitten vielä pumpun ajotuksesta, mites tuo ajotus nyt oikeasti tarkistetaan? Vauhtipyörästä löysin jonku merkin ja pumpussa näyttäs jokunen viiva olevan (aika epäselviä) Aina puhutaan asteista mutta asteikkoa en löydä mistään ja ihan perus Simms alipainehässäkkä pumppu kyseessä :D Kone käy selkeästi terävemmin, kun tuo supermajorissa oleva, eli nakuttelee enemmän? Voisko olla liian aikasella ajotus :roll:
Viimeksi muokannut Major54, La Loka 01, 2011 8:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

Kun ei kyseistä yksilöä nähnyt ole, voi vain esittää veikkauksia. Ensiksi tulee mieleen, että kun sitä konetta on korjailtu, availtu ja kasailtu, niin onko venttiilien välykset varmasti säädetty oikein? Eli mahtaakohan kaikki venttiilit sulkeutua kunnolla? Onko venttiilien jouset ehjiä?

Karkea käyntiääni voi johtua monestakin eri asiasta. Siihen vaikuttaa tietysti ruiskutusennakko, moottorin kunto (jos huono puristuspaine), sekä esimerkiksi myös ruiskutussuuttimien avautumispaine. Matalilla ruiskutuspaineilla pehmeä käyntiääni ja vähempi tehoa... Terävää ääntä saattaa myös pitää kulunut ruiskutuspumpun käyttökytkin, mikäli välyksellinen.

Tuon ikäisessä (1954) Majorissa taisi olla kampiakselin ajoitusmerkki moottorin etupäässä. http://www.fordsontractorpages.nl/pics/ ... aul_14.jpg

http://www.fordsontractorpages.nl/phpbb ... b0e8d9d597
kinsse
Viestit: 1010
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 10:30 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kinsse »

Minä sain Manuelilta tuollaista opastusta:
Se ruiskutusennakko kannattaa tarkistaa. Pitää asettaa 23 asteeseen ja huomioida fiiberikytkimen klappi että tulee oikealle puolelle. Pumppua pitää siis yrittää kiertää myöhäisen puolelle sitä klappia. Asteikkoluukku on alhaalla oikealla puolella vauhtipyörän luona. Haetaan ensin pumpun viiva näkyviin ja kierretään vauhtipyörä 23 asteen merkkiin. Sitten linjataan pumpun merkit kohdalleen. Kaksi pulttia jotka ovat pitkulaisissa reijissä löysätään säätämistä varten.

Mulla oli tosin omaa hölmöyttä käynnistyksen kanssa ongelmaa, että vaikutuksesta en osaa sanoa mitään.
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

kinsse kirjoitti:Minä sain Manuelilta tuollaista opastusta:
Se ruiskutusennakko kannattaa tarkistaa. Pitää asettaa 23 asteeseen ja huomioida fiiberikytkimen klappi että tulee oikealle puolelle. Pumppua pitää siis yrittää kiertää myöhäisen puolelle sitä klappia. Asteikkoluukku on alhaalla oikealla puolella vauhtipyörän luona. Haetaan ensin pumpun viiva näkyviin ja kierretään vauhtipyörä 23 asteen merkkiin. Sitten linjataan pumpun merkit kohdalleen. Kaksi pulttia jotka ovat pitkulaisissa reijissä löysätään säätämistä varten.

Mulla oli tosin omaa hölmöyttä käynnistyksen kanssa ongelmaa, että vaikutuksesta en osaa sanoa mitään.
HUOM. Kysyjä Major54 ilmoitti traktorinsa vuosimalliksi 1954!
Major54
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Major54 »

Pitää viikonloppuna vahdata etupäätä jos löytys merkki, tiedä sitten monestako majorista tämäkin on kyhätty, saattaa olla monivuotinen kapistuskin :lol: Edellinen omistaja oli vaihtanut männänrenkaat ja hoonannu sylinterit, kun kansi oli mulla pois niin kaikki ainakin sylinteripuolella näytti hyvältä, venttiilit säädetty mutta voishan ne vielä varmuudeksi pyöritellä kertaalleen läpi. Ja kiitokset neuvoista!
MAJOR54
Major54
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Major54 »

No juu palataan jälleen asiaan :D Majuri on nyt ollut ajossa ja hienosti toimii MUTTA. Ajotusmerkit aiheuttaa päänvaivaa edelleen, Vauhtipyörältä löytyy tasan yks viiva, ja pumpulta parikin viivaa... Tuolta kampuran siivapyörältä ei löytynyt merkkejä, en siis saa ennakkoa luotettavasti kohilleen. Käynnistyy hyvin ja toimii moitteetta, käyntiääni on karkea nakutes vertaa superiin vierellä :? Käänsin pumppua myöhäselle rutkasti miltei koko säätövara loppuun, hieman hiljaisemmin käy muttei toimintaan juuri muuta muutosta? Eikös pitäs aika pienikin säätö jo tuntua käynnissä jollakin tavalla? Savuttelua ei muuten juurikaan tule, kun kaasua polkiessa Harmaa mustaa puskee putkesta... Miten yleensä reagoi jos pumppu pahoin myöhäsellä/aikasella?
MAJOR54
Major54
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Major54 »

Kävin vielä käyttämässä konetta, jokseenkin harvalta nakutukselta kuulostaa, aivan kuin olisi yhden pytyn ongelma. Pitää kokeilla löysytellä suutinputkia järjestään jos vaikka olis joku suutin huonossa hapessa.
MAJOR54
Major54
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Major54 »

Taas on tutkittu, ajotusta säädin pikkasen aikasemmalle ja harmaa savu katosi ja musta jäi, syöttöä pienensin ja mustakin pieneni. Suutinputkia löysäilin ja joka pytyssä vaikutus sama, eli pieni ontuminen käynnissä kun putkea pikkasen löysäs. Muutama korvapari on nyt kuulostellu konetta ja pitää ääntä aivan normaalina. Kai sitä vaan on huolestunu kun ajoitus on säädetty aistien varassa silmällä ja korvalla :D

Pumpun sivukansi tuli aukastua ja sieltähän löyty mukavasti putsattavaa, huuhtelin pumpun sisuksen naftalla ja lopuksi tein coctailin naftasta ja moottoriöljystä sitten paiskasin seoksen pumppuun, ylimääräset tuli ylivuotoputkesta ulos. Tuskin tostakaan operaatiosta haittaakaan oli. Suosittelen muillekkin jolla kansi ei koskaan ollut auki...
Syötön säätö vaikutti paljon käynnistykseen, kokeilin ruuvata syötöt oikeen pienelle, niin johan sai pyörittää ennen kun tärähti tullille, siitä sitte pikkasen lisää auki niin herkästi taas pamahtaa käyntiin :D

Saishan tohon varmaankin tehtyä merkit kuhan tarkasti astelevyn kanssa hääräilis.
MAJOR54
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

SE musta savu ei ole pahasta kunhan ei liikaa tule, se on sitä voima savua. Tuliskohan se nakutus siitä pumpun fiiberi palikasta se vanhemmiten pitää aika ikävää räksytystä. Laitoitko sinne pumppuun öljyä? Sieltä alareunasta pitäis lähteä pieni putki juntturilla kiinni pumpussa, putki pitäis olla sentin pari juntturia ylempänä = öljyn pinta.
Major54
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Major54 »

Fiiberi nykyään hiljanen, tuo fiiberin ääni on tosiaan sellanen räksätys. Öljy/naftaseos meni pumppuun, oisko pitäny laittaa pelkkää öljyä? Käsitin että alunperin voitelu tapahtuu naftalla? Eihän tonne pumppuun alunperin mistään öljyä pääse... Mustaa tulee maltillisesti nykyään, melkonen pylväs lähti ennemmin :twisted:

Perä ja lootaöljyt vielä vaihtoon, sen jälkeen saakin sataa lunta :lol:
Mikähän olis edullisin paikka hakea öljyt Vaasas?
MAJOR54
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Pelkkää moottoriöljyä sinne pumppuun. Siihen sivuluukkuun voi tehdä reijän ja kierteet josta voi lisätä öljyä. Kai siitä saa öljyä laitettua kun luukku on auki.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Pitäisi ensin saada se pumpun koko SPE koodi, vasta sitten selviää onko edes sen moottorin pumppu ja paljonko sille kuuluu ennakkoa. (Moottorin numero tarvitaan myös, saattaa löytyä kytkinkopasta startin vierestä)

Tässä koneessa on ajoitusmerkki koneen etupäässä. Onko siellä vain 1 viiva?

Alkuperäistäyttö vain öljyä, mutta kyllä ne siitä ohenevat vähitellen, kun naftaa vuotaa sinne.

Saa sieltä tummaakin tulla rasituksessa, mutta ei paksua mustaa. Niin että että tummuu, mutta ei läpinäkymättömän mustaa. Se ei enää anna lisätehoakaan, mutta noki saattaa jumittaa männänrenkaat.
Major54
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Major54 »

Pumpun nro. SPE4A70S380
Lohko moottorinumeron perusteella VM.54
Etupäästä löyty vain yks viiva. Ja koneessa ei tietenkään sitä "viisaria" kiinni, joka merkkiin pitäs sojottaa :evil:
Vauhtipyörästäkin löytyy joku raita. Mutta tosiaan mitään hienoo asteikkoo ei löydy.
MAJOR54
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Se moottorin numero olisi tarvittu, koska -54 vaihtuu systeemi. Siinä saattaa olla jo se ajoitusluukku vauhtipyörän kotelon oikealla puolella aika alhaalla. Se selittäisi sen piikin puuttumisen. Pumpun numeron perusteella pitäisi luukun löytyä, kysymys vain siitä onko pumppu ja moottori paria. Ajoitusmerkki etupäässä ei käy tuolle pumpulle.

Joka tapauksessa tuon pumpun ennakko on 26 astetta.
Major54
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Major54 »

Manuel kirjoitti:Se moottorin numero olisi tarvittu, koska -54 vaihtuu systeemi. Siinä saattaa olla jo se ajoitusluukku vauhtipyörän kotelon oikealla puolella aika alhaalla. Se selittäisi sen piikin puuttumisen. Pumpun numeron perusteella pitäisi luukun löytyä, kysymys vain siitä onko pumppu ja moottori paria. Ajoitusmerkki etupäässä ei käy tuolle pumpulle.

Joka tapauksessa tuon pumpun ennakko on 26 astetta.

Juu ajoitus luukku on ja sieltä tiirailinkin vauhtipyörän viivaa, eli sitä yhtä ainutta viivaa :?

Nyt tiputtelemaan öljyjä perästä ja loodasta, saas nähä onko puokotelos paljo pas*** :D
MAJOR54
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Se vauhtipyörä voi olla puoli kierrosta pielessä. Vanhemmassa on samankokoiset ohjuritapit. Eli sopiii niinkin paikalleen.

Sieltä pitäisi löytyä asteikko. Kokeile pyörittää puoli kierrosta jos asteikko ilmestyisi näkyviin.

Tavallisesti helpoin tapa löytää merkit on kiertää pumpun viivat linjaan.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Major54 kirjoitti:
Manuel kirjoitti:Se moottorin numero olisi tarvittu, koska -54 vaihtuu systeemi. Siinä saattaa olla jo se ajoitusluukku vauhtipyörän kotelon oikealla puolella aika alhaalla. Se selittäisi sen piikin puuttumisen. Pumpun numeron perusteella pitäisi luukun löytyä, kysymys vain siitä onko pumppu ja moottori paria. Ajoitusmerkki etupäässä ei käy tuolle pumpulle.

Joka tapauksessa tuon pumpun ennakko on 26 astetta.

Juu ajoitus luukku on ja sieltä tiirailinkin vauhtipyörän viivaa, eli sitä yhtä ainutta viivaa :?

Nyt tiputtelemaan öljyjä perästä ja loodasta, saas nähä onko puokotelos paljo pas*** :D
Joissakin on vain se yksi viiva, niin minulla ainakin.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
J-T
Viestit: 45
Liittynyt: Su Touko 10, 2009 5:09 pm
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J-T »

Major54 kirjoitti:Fiiberi nykyään hiljanen, tuo fiiberin ääni on tosiaan sellanen räksätys. Öljy/naftaseos meni pumppuun, oisko pitäny laittaa pelkkää öljyä? Käsitin että alunperin voitelu tapahtuu naftalla? Eihän tonne pumppuun alunperin mistään öljyä pääse... Mustaa tulee maltillisesti nykyään, melkonen pylväs lähti ennemmin :twisted:

Perä ja lootaöljyt vielä vaihtoon, sen jälkeen saakin sataa lunta :lol:
Mikähän olis edullisin paikka hakea öljyt Vaasas?
Motonet jos halpaa haet.Kettufarmari paikkakunnalta(Vöyri) kävin itte hakemassa MUTTA se onkin matkalla sinne missä rakvaattori sijaitsee....Nyykoortilla on kallista yleensä kaikki...Ainakin jos mä on käyny asioimassa
Major54
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Major54 »

Öljyt on haettu agrimarketista motonetin hyllyssä ei oikein ollu sopivaa... Ei varmasti halvin mutta ölpät hommattu.

Juu vauhtipyörältä ei löydy kun yks viiva, vaikka kuinka pyörittää

Perästä N.50L öljy/vesi muljua, sihti oli melko tukossa ja yksi isompi reikäkin sihdissä oli. Positiivista oli että pohja oli yllättävän puhdas. Tunkkasin etupäätä n. 20 senttiä ylemmäs niin sai loputki VEDET pois, valukoon yön yli niin saa huomenna väsäillä tiivisteet ja öljy sisään. Vaihteisossa oli aika hyvän näköset öljyt, mutta vaihdetaan nyt kaikki kerralla, vaihdekeppi on hieman takkuileva/kankea, kun vertaa tuohon superin keppiin saa nähä vaikuttaako öljyt mitenkään. Öljyiksi tulee Shell Spirax ax 80W-90 . Moottoriin laitoin Nesteen LXE 10W-40

Vielä kun löytäs jonku moottorilämmittimen, säälittää pamauttaa kovilla pakkasilla vanhusta käyntiin ilman lämmitystä :cry:
MAJOR54
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Koititko sormilla ettei siellä pohjalla ole sitä vaseliinimaista sotkua?

Vaihdekepin kanssa ei olisi tyhmempi homma avata ne 4 pulttia jotka pitävät keppisysteemiä perässä ja laittaa vaseliinia myös siihen nastan uraan jonka tarkoitus on estää keppiä pyörimästä. Tarpeeksi kun kuluu niin keppi hyppää pois oikeasta kolostaan, yleensä pakilla, eikä löydy enää yhtään pykälää ennenkun saat kepin pään oikeaan koloon. Hetken kuluttua hyppää uudelleen ja sitten joutuukin täyttämään sitä uraa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jounie, Petrilei, TunturiPappa ja 40 vierailijaa