forson major tupsauttelee(pumpun ajotuksen vaikutus)
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
- Viesti:
forson major tupsauttelee(pumpun ajotuksen vaikutus)
Elikkäs tuli hommattua majuri vm.54, lievä pettymys tuli kun katsoin öljytikkuun harmaata lientähän sielä Kantta irotellessa ihmettelin kun kannenpultit aukesi todella helposti, toivoin että kannentiiviste saattais vuotaa nestettä öljykanavaan ja niihän siinä oli käynyt. Tiiviste oli selkeästi märkä vesikanavan ja isojen öljynpaluukanavien välistä, soittelin edelliselle omistajalle joka kehui tehneensä remontin koneeseen, mutta kannen jälkikiristys oli jäänyt suorittamatta Uusi tiiviste ja pultit momenttiin, kone käyntiin ja jälkikiristykset suoritettu. Nyt tuntuis pysyvän vedet ja öljyt omilla paikoillaan, pelkäsin sylinteriputkien vuotoa, onneksi ei ollukkaa putki/lohkovikaa. Sellanen ihmetyttää moottori käy hienosti tyhjäkäyntiä ja kovempia kierroksia, mutta osakaasulla tulee välillä sellanen pieni tupsahdus pakoputkesta "harmaata" Voisko viitata suutin vikaan? Sitten vielä pumpun ajotuksesta, mites tuo ajotus nyt oikeasti tarkistetaan? Vauhtipyörästä löysin jonku merkin ja pumpussa näyttäs jokunen viiva olevan (aika epäselviä) Aina puhutaan asteista mutta asteikkoa en löydä mistään ja ihan perus Simms alipainehässäkkä pumppu kyseessä Kone käy selkeästi terävemmin, kun tuo supermajorissa oleva, eli nakuttelee enemmän? Voisko olla liian aikasella ajotus
Viimeksi muokannut Major54, La Loka 01, 2011 8:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1534
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
- Viesti:
Kun ei kyseistä yksilöä nähnyt ole, voi vain esittää veikkauksia. Ensiksi tulee mieleen, että kun sitä konetta on korjailtu, availtu ja kasailtu, niin onko venttiilien välykset varmasti säädetty oikein? Eli mahtaakohan kaikki venttiilit sulkeutua kunnolla? Onko venttiilien jouset ehjiä?
Karkea käyntiääni voi johtua monestakin eri asiasta. Siihen vaikuttaa tietysti ruiskutusennakko, moottorin kunto (jos huono puristuspaine), sekä esimerkiksi myös ruiskutussuuttimien avautumispaine. Matalilla ruiskutuspaineilla pehmeä käyntiääni ja vähempi tehoa... Terävää ääntä saattaa myös pitää kulunut ruiskutuspumpun käyttökytkin, mikäli välyksellinen.
Tuon ikäisessä (1954) Majorissa taisi olla kampiakselin ajoitusmerkki moottorin etupäässä. http://www.fordsontractorpages.nl/pics/ ... aul_14.jpg
http://www.fordsontractorpages.nl/phpbb ... b0e8d9d597
Karkea käyntiääni voi johtua monestakin eri asiasta. Siihen vaikuttaa tietysti ruiskutusennakko, moottorin kunto (jos huono puristuspaine), sekä esimerkiksi myös ruiskutussuuttimien avautumispaine. Matalilla ruiskutuspaineilla pehmeä käyntiääni ja vähempi tehoa... Terävää ääntä saattaa myös pitää kulunut ruiskutuspumpun käyttökytkin, mikäli välyksellinen.
Tuon ikäisessä (1954) Majorissa taisi olla kampiakselin ajoitusmerkki moottorin etupäässä. http://www.fordsontractorpages.nl/pics/ ... aul_14.jpg
http://www.fordsontractorpages.nl/phpbb ... b0e8d9d597
-
- Viestit: 1010
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 10:30 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Minä sain Manuelilta tuollaista opastusta:
Se ruiskutusennakko kannattaa tarkistaa. Pitää asettaa 23 asteeseen ja huomioida fiiberikytkimen klappi että tulee oikealle puolelle. Pumppua pitää siis yrittää kiertää myöhäisen puolelle sitä klappia. Asteikkoluukku on alhaalla oikealla puolella vauhtipyörän luona. Haetaan ensin pumpun viiva näkyviin ja kierretään vauhtipyörä 23 asteen merkkiin. Sitten linjataan pumpun merkit kohdalleen. Kaksi pulttia jotka ovat pitkulaisissa reijissä löysätään säätämistä varten.
Mulla oli tosin omaa hölmöyttä käynnistyksen kanssa ongelmaa, että vaikutuksesta en osaa sanoa mitään.
-
- Viestit: 1534
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
- Viesti:
HUOM. Kysyjä Major54 ilmoitti traktorinsa vuosimalliksi 1954!kinsse kirjoitti:Minä sain Manuelilta tuollaista opastusta:
Se ruiskutusennakko kannattaa tarkistaa. Pitää asettaa 23 asteeseen ja huomioida fiiberikytkimen klappi että tulee oikealle puolelle. Pumppua pitää siis yrittää kiertää myöhäisen puolelle sitä klappia. Asteikkoluukku on alhaalla oikealla puolella vauhtipyörän luona. Haetaan ensin pumpun viiva näkyviin ja kierretään vauhtipyörä 23 asteen merkkiin. Sitten linjataan pumpun merkit kohdalleen. Kaksi pulttia jotka ovat pitkulaisissa reijissä löysätään säätämistä varten.
Mulla oli tosin omaa hölmöyttä käynnistyksen kanssa ongelmaa, että vaikutuksesta en osaa sanoa mitään.
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
- Viesti:
Pitää viikonloppuna vahdata etupäätä jos löytys merkki, tiedä sitten monestako majorista tämäkin on kyhätty, saattaa olla monivuotinen kapistuskin Edellinen omistaja oli vaihtanut männänrenkaat ja hoonannu sylinterit, kun kansi oli mulla pois niin kaikki ainakin sylinteripuolella näytti hyvältä, venttiilit säädetty mutta voishan ne vielä varmuudeksi pyöritellä kertaalleen läpi. Ja kiitokset neuvoista!
MAJOR54
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
- Viesti:
No juu palataan jälleen asiaan Majuri on nyt ollut ajossa ja hienosti toimii MUTTA. Ajotusmerkit aiheuttaa päänvaivaa edelleen, Vauhtipyörältä löytyy tasan yks viiva, ja pumpulta parikin viivaa... Tuolta kampuran siivapyörältä ei löytynyt merkkejä, en siis saa ennakkoa luotettavasti kohilleen. Käynnistyy hyvin ja toimii moitteetta, käyntiääni on karkea nakutes vertaa superiin vierellä Käänsin pumppua myöhäselle rutkasti miltei koko säätövara loppuun, hieman hiljaisemmin käy muttei toimintaan juuri muuta muutosta? Eikös pitäs aika pienikin säätö jo tuntua käynnissä jollakin tavalla? Savuttelua ei muuten juurikaan tule, kun kaasua polkiessa Harmaa mustaa puskee putkesta... Miten yleensä reagoi jos pumppu pahoin myöhäsellä/aikasella?
MAJOR54
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
- Viesti:
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
- Viesti:
Taas on tutkittu, ajotusta säädin pikkasen aikasemmalle ja harmaa savu katosi ja musta jäi, syöttöä pienensin ja mustakin pieneni. Suutinputkia löysäilin ja joka pytyssä vaikutus sama, eli pieni ontuminen käynnissä kun putkea pikkasen löysäs. Muutama korvapari on nyt kuulostellu konetta ja pitää ääntä aivan normaalina. Kai sitä vaan on huolestunu kun ajoitus on säädetty aistien varassa silmällä ja korvalla
Pumpun sivukansi tuli aukastua ja sieltähän löyty mukavasti putsattavaa, huuhtelin pumpun sisuksen naftalla ja lopuksi tein coctailin naftasta ja moottoriöljystä sitten paiskasin seoksen pumppuun, ylimääräset tuli ylivuotoputkesta ulos. Tuskin tostakaan operaatiosta haittaakaan oli. Suosittelen muillekkin jolla kansi ei koskaan ollut auki...
Syötön säätö vaikutti paljon käynnistykseen, kokeilin ruuvata syötöt oikeen pienelle, niin johan sai pyörittää ennen kun tärähti tullille, siitä sitte pikkasen lisää auki niin herkästi taas pamahtaa käyntiin
Saishan tohon varmaankin tehtyä merkit kuhan tarkasti astelevyn kanssa hääräilis.
Pumpun sivukansi tuli aukastua ja sieltähän löyty mukavasti putsattavaa, huuhtelin pumpun sisuksen naftalla ja lopuksi tein coctailin naftasta ja moottoriöljystä sitten paiskasin seoksen pumppuun, ylimääräset tuli ylivuotoputkesta ulos. Tuskin tostakaan operaatiosta haittaakaan oli. Suosittelen muillekkin jolla kansi ei koskaan ollut auki...
Syötön säätö vaikutti paljon käynnistykseen, kokeilin ruuvata syötöt oikeen pienelle, niin johan sai pyörittää ennen kun tärähti tullille, siitä sitte pikkasen lisää auki niin herkästi taas pamahtaa käyntiin
Saishan tohon varmaankin tehtyä merkit kuhan tarkasti astelevyn kanssa hääräilis.
MAJOR54
-
- Viestit: 3445
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
SE musta savu ei ole pahasta kunhan ei liikaa tule, se on sitä voima savua. Tuliskohan se nakutus siitä pumpun fiiberi palikasta se vanhemmiten pitää aika ikävää räksytystä. Laitoitko sinne pumppuun öljyä? Sieltä alareunasta pitäis lähteä pieni putki juntturilla kiinni pumpussa, putki pitäis olla sentin pari juntturia ylempänä = öljyn pinta.
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
- Viesti:
Fiiberi nykyään hiljanen, tuo fiiberin ääni on tosiaan sellanen räksätys. Öljy/naftaseos meni pumppuun, oisko pitäny laittaa pelkkää öljyä? Käsitin että alunperin voitelu tapahtuu naftalla? Eihän tonne pumppuun alunperin mistään öljyä pääse... Mustaa tulee maltillisesti nykyään, melkonen pylväs lähti ennemmin
Perä ja lootaöljyt vielä vaihtoon, sen jälkeen saakin sataa lunta
Mikähän olis edullisin paikka hakea öljyt Vaasas?
Perä ja lootaöljyt vielä vaihtoon, sen jälkeen saakin sataa lunta
Mikähän olis edullisin paikka hakea öljyt Vaasas?
MAJOR54
-
- Viestit: 3445
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Pitäisi ensin saada se pumpun koko SPE koodi, vasta sitten selviää onko edes sen moottorin pumppu ja paljonko sille kuuluu ennakkoa. (Moottorin numero tarvitaan myös, saattaa löytyä kytkinkopasta startin vierestä)
Tässä koneessa on ajoitusmerkki koneen etupäässä. Onko siellä vain 1 viiva?
Alkuperäistäyttö vain öljyä, mutta kyllä ne siitä ohenevat vähitellen, kun naftaa vuotaa sinne.
Saa sieltä tummaakin tulla rasituksessa, mutta ei paksua mustaa. Niin että että tummuu, mutta ei läpinäkymättömän mustaa. Se ei enää anna lisätehoakaan, mutta noki saattaa jumittaa männänrenkaat.
Tässä koneessa on ajoitusmerkki koneen etupäässä. Onko siellä vain 1 viiva?
Alkuperäistäyttö vain öljyä, mutta kyllä ne siitä ohenevat vähitellen, kun naftaa vuotaa sinne.
Saa sieltä tummaakin tulla rasituksessa, mutta ei paksua mustaa. Niin että että tummuu, mutta ei läpinäkymättömän mustaa. Se ei enää anna lisätehoakaan, mutta noki saattaa jumittaa männänrenkaat.
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
- Viesti:
Se moottorin numero olisi tarvittu, koska -54 vaihtuu systeemi. Siinä saattaa olla jo se ajoitusluukku vauhtipyörän kotelon oikealla puolella aika alhaalla. Se selittäisi sen piikin puuttumisen. Pumpun numeron perusteella pitäisi luukun löytyä, kysymys vain siitä onko pumppu ja moottori paria. Ajoitusmerkki etupäässä ei käy tuolle pumpulle.
Joka tapauksessa tuon pumpun ennakko on 26 astetta.
Joka tapauksessa tuon pumpun ennakko on 26 astetta.
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
- Viesti:
Manuel kirjoitti:Se moottorin numero olisi tarvittu, koska -54 vaihtuu systeemi. Siinä saattaa olla jo se ajoitusluukku vauhtipyörän kotelon oikealla puolella aika alhaalla. Se selittäisi sen piikin puuttumisen. Pumpun numeron perusteella pitäisi luukun löytyä, kysymys vain siitä onko pumppu ja moottori paria. Ajoitusmerkki etupäässä ei käy tuolle pumpulle.
Joka tapauksessa tuon pumpun ennakko on 26 astetta.
Juu ajoitus luukku on ja sieltä tiirailinkin vauhtipyörän viivaa, eli sitä yhtä ainutta viivaa
Nyt tiputtelemaan öljyjä perästä ja loodasta, saas nähä onko puokotelos paljo pas***
MAJOR54
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Joissakin on vain se yksi viiva, niin minulla ainakin.Major54 kirjoitti:Manuel kirjoitti:Se moottorin numero olisi tarvittu, koska -54 vaihtuu systeemi. Siinä saattaa olla jo se ajoitusluukku vauhtipyörän kotelon oikealla puolella aika alhaalla. Se selittäisi sen piikin puuttumisen. Pumpun numeron perusteella pitäisi luukun löytyä, kysymys vain siitä onko pumppu ja moottori paria. Ajoitusmerkki etupäässä ei käy tuolle pumpulle.
Joka tapauksessa tuon pumpun ennakko on 26 astetta.
Juu ajoitus luukku on ja sieltä tiirailinkin vauhtipyörän viivaa, eli sitä yhtä ainutta viivaa
Nyt tiputtelemaan öljyjä perästä ja loodasta, saas nähä onko puokotelos paljo pas***
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 45
- Liittynyt: Su Touko 10, 2009 5:09 pm
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Motonet jos halpaa haet.Kettufarmari paikkakunnalta(Vöyri) kävin itte hakemassa MUTTA se onkin matkalla sinne missä rakvaattori sijaitsee....Nyykoortilla on kallista yleensä kaikki...Ainakin jos mä on käyny asioimassaMajor54 kirjoitti:Fiiberi nykyään hiljanen, tuo fiiberin ääni on tosiaan sellanen räksätys. Öljy/naftaseos meni pumppuun, oisko pitäny laittaa pelkkää öljyä? Käsitin että alunperin voitelu tapahtuu naftalla? Eihän tonne pumppuun alunperin mistään öljyä pääse... Mustaa tulee maltillisesti nykyään, melkonen pylväs lähti ennemmin
Perä ja lootaöljyt vielä vaihtoon, sen jälkeen saakin sataa lunta
Mikähän olis edullisin paikka hakea öljyt Vaasas?
-
- Viestit: 156
- Liittynyt: Ma Loka 18, 2010 11:31 am
- Viesti:
Öljyt on haettu agrimarketista motonetin hyllyssä ei oikein ollu sopivaa... Ei varmasti halvin mutta ölpät hommattu.
Juu vauhtipyörältä ei löydy kun yks viiva, vaikka kuinka pyörittää
Perästä N.50L öljy/vesi muljua, sihti oli melko tukossa ja yksi isompi reikäkin sihdissä oli. Positiivista oli että pohja oli yllättävän puhdas. Tunkkasin etupäätä n. 20 senttiä ylemmäs niin sai loputki VEDET pois, valukoon yön yli niin saa huomenna väsäillä tiivisteet ja öljy sisään. Vaihteisossa oli aika hyvän näköset öljyt, mutta vaihdetaan nyt kaikki kerralla, vaihdekeppi on hieman takkuileva/kankea, kun vertaa tuohon superin keppiin saa nähä vaikuttaako öljyt mitenkään. Öljyiksi tulee Shell Spirax ax 80W-90 . Moottoriin laitoin Nesteen LXE 10W-40
Vielä kun löytäs jonku moottorilämmittimen, säälittää pamauttaa kovilla pakkasilla vanhusta käyntiin ilman lämmitystä
Juu vauhtipyörältä ei löydy kun yks viiva, vaikka kuinka pyörittää
Perästä N.50L öljy/vesi muljua, sihti oli melko tukossa ja yksi isompi reikäkin sihdissä oli. Positiivista oli että pohja oli yllättävän puhdas. Tunkkasin etupäätä n. 20 senttiä ylemmäs niin sai loputki VEDET pois, valukoon yön yli niin saa huomenna väsäillä tiivisteet ja öljy sisään. Vaihteisossa oli aika hyvän näköset öljyt, mutta vaihdetaan nyt kaikki kerralla, vaihdekeppi on hieman takkuileva/kankea, kun vertaa tuohon superin keppiin saa nähä vaikuttaako öljyt mitenkään. Öljyiksi tulee Shell Spirax ax 80W-90 . Moottoriin laitoin Nesteen LXE 10W-40
Vielä kun löytäs jonku moottorilämmittimen, säälittää pamauttaa kovilla pakkasilla vanhusta käyntiin ilman lämmitystä
MAJOR54
Koititko sormilla ettei siellä pohjalla ole sitä vaseliinimaista sotkua?
Vaihdekepin kanssa ei olisi tyhmempi homma avata ne 4 pulttia jotka pitävät keppisysteemiä perässä ja laittaa vaseliinia myös siihen nastan uraan jonka tarkoitus on estää keppiä pyörimästä. Tarpeeksi kun kuluu niin keppi hyppää pois oikeasta kolostaan, yleensä pakilla, eikä löydy enää yhtään pykälää ennenkun saat kepin pään oikeaan koloon. Hetken kuluttua hyppää uudelleen ja sitten joutuukin täyttämään sitä uraa.
Vaihdekepin kanssa ei olisi tyhmempi homma avata ne 4 pulttia jotka pitävät keppisysteemiä perässä ja laittaa vaseliinia myös siihen nastan uraan jonka tarkoitus on estää keppiä pyörimästä. Tarpeeksi kun kuluu niin keppi hyppää pois oikeasta kolostaan, yleensä pakilla, eikä löydy enää yhtään pykälää ennenkun saat kepin pään oikeaan koloon. Hetken kuluttua hyppää uudelleen ja sitten joutuukin täyttämään sitä uraa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jounie, Petrilei, TunturiPappa ja 40 vierailijaa