moottori jumissa ja mikä moottori lienee????

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

arttu
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 9:27 pm
Viesti:

moottori jumissa ja mikä moottori lienee????

Viesti Kirjoittaja arttu »

eli olis pitkään seisonu kutos majori jossa on kone jumissa onko minkälaisia kokemuksia saada kone pyörähtämään. eli millä olette liuottaneet..
Viimeksi muokannut arttu, La Syys 18, 2010 8:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JP
Viestit: 6678
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Onko ollu pakoputkenpää taivassalla :roll: eli vastaus riippuu siitä onko päässyt vettä pakoputken kautta sylinteriin vai ei.
Sorvaaja
Viestit: 1900
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sorvaaja »

Eiköhän sinne suuttimien reijistä saa jotain ruosteenirroitusöljyä menemään.Toinen vaihtoehto on avata kansi ja laittaa sitä irroitusöljyä mäntien päälle.Hyväksi irroitusöljyksi on todettu MoS2 sisältävää ruosteenirroitusöljy.On sitä joskus tullut irroitettua kiinnijuuttunutta moottoria löpölläkin ja on irronnut.Varovasti voi lämpöpuhaltimella männän päätä puhaltaa,niin irroitusöljyn tunkeuma paranee.Aikaa siinä kannattaa käyttää,muistan joskus kun yhdelle moottorille annettiin liuotushoitoa.Se irtosi parin kuukauden liuottamisen jälkeen.
arttu
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 9:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arttu »

pako putki on kyllä ollut ilman hattua mutta onneksi siinä on käyrä päässä eli en usko että vettä olisi mennyt koneeseen asti. pitää pistää ens alkuun löpöä ja antaa olla sit jonkun aikaa.. ei niin kiirettä ole kun on noin 10 vuotta seisonu et viel jonkun aikaa voi vaikkapa seisoa.. :D ja sit ois toinenkin ongelma että mistä tunnistaa traderin ja gargon moottorit, ittellä ei ole mitään kokemusta kyseisistä vehkeistä. tuli vaan majori tänään pihaan. ( naapuri siivos pihamaata)
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Ulkoisesti erottaa, Traderin moottorissa on pitkä ruiskutuspumpun käyttöakseli, pumppu on "keskellä" moottorin lohkoa. Cargossa pumppu on jakopäässä suoraan kiinni.
JURO
Viestit: 3443
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Traderin moottorissa on 30cm akseli joka pyörittää ruiskupumppua, kun taas Garco/ Customi pumppu on suoraan jakopäässä.
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

:D . Mutta tuossa vielä kuva Traderin koneesta :

http://www.tractorshed.com/gallery/pieces/v5514.jpg
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

JURO: Myös K-mallin Traderissa, jossa Simmsin syöttöpumppu on kiinni suoraan jakopäässä, tyyppi 2703 E, 330 cu" moottori, 118hv. vm-67
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

bonito kirjoitti:JURO: Myös K-mallin Traderissa, jossa Simmsin syöttöpumppu on kiinni suoraan jakopäässä, tyyppi 2703 E, 330 cu" moottori, 118hv. vm-67
Kuorma-autojen mallinimien käyttö erotellessa Fordin 6-sylinterisiä dieseleitä voi joskus olla hieman harhaanjohtavaa. Paljon on moottoreita, joita kutsutaan ns.Trader tai Custom-moottoreiksi, vaikka eivät ole koskaan autossa olleet, ja ovat sitten päätyneet lopuksi Major - traktoriin. Ruikutuspumppuja alkoi Fordin kuutosissa olemaan useitakin erilaisia varsinkin 2700E-moottorisarjassa, riippuen oliko moottori saksalaisessa vaiko englantilaisessa ajoneuvossa/työkoneessa. Osassa esimerkiksi Boschin ruiskutuspumput ja joissakin taas esimerkiksi CAV-jakajapumppu. Apulaitteiden sijoitteluun vaikutti myös jonkin verran moottorin käyttökohde.
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Kyseinen 2703 E poikkesi muutenkin kulmikkaan Traderin moottoreista siten, että siinä oli kuivat sylinteriputket, ne olivat ehkä jonkinlainen kokeilu, ennen putkettomia moottoreita, jotka olivat myös 2700 sarjaan. 2703 E oli pystykoneena paljon käytetty teollisuudessa, palovesi pumppujen ja generaattorien voimanlähteenä. Armeija käytti niitä mm. K-veneissä. En muista nähneeni noissa pystykoneissa Boschin pumppua, kenollaan olevissa niitä olen tavannut.
kari t
Viestit: 577
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
Paikkakunta: pattijoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari t »

bonito kirjoitti:JURO: Myös K-mallin Traderissa, jossa Simmsin syöttöpumppu on kiinni suoraan jakopäässä, tyyppi 2703 E, 330 cu" moottori, 118hv. vm-67
Taitaa olla jälkiasenettu kyseiseen Traateriin tuo 2703 E:n kone, koska Traateria valmistettu vuosina 57-65. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Thames_Trader.
Minulla on veneessä 2703 E mallin kone, simssin pumpulla, jonka valmistus päivämäärä on 19.9.1975 aamuvuorossa, elikkä pystymalli, lokiltaan ja lisälaitteiltaan samanlainen kuin Customin kenoollaan oleva kone.
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja er3004 »

Keskustelin yhden jopparin kanssa jumissa olevista moottoreista.
Kertoi sellaisia traktoreita saavansa halvalla ja niiden liikkeelle
saaminenon helppoa. Kertoi kuumentavansa kaasuliekillä alakautta
mäntää niin, että se laajenee ja jähtyessään voiteluaineelle tulee tilaa.
En kyllä suosittele kokeileeen.
Yrittänyttä ei laiteta
arttu
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 9:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arttu »

er3004 kirjoitti:Keskustelin yhden jopparin kanssa jumissa olevista moottoreista.
Kertoi sellaisia traktoreita saavansa halvalla ja niiden liikkeelle
saaminenon helppoa. Kertoi kuumentavansa kaasuliekillä alakautta
mäntää niin, että se laajenee ja jähtyessään voiteluaineelle tulee tilaa.
En kyllä suosittele kokeileeen.
ei välttämättä huono idea jos pysyy vaan järki mukana touhutessa.. :idea:
lämpö kuiteskin tekee yleensä ihmeitä... ja moottorissa syöttöpumppu on jakopäässä kiinni eli pitäisköhän kallistua garkon puoleen..onko mitään numero sarjaa josta tunnistaa. olis hyvä varmaan tietää mikä kone on kyseessä jos joutuu ehtimään tiivisteitä.. ainaskin kannentiiviste jos joutuu aukasemaan moottorin vaikka sais pyörimään voi olla männän renkaat jumissa..
bonito
Viestit: 417
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bonito »

Yht äkkiseltään en löytänyt kunnon tietoa K-traderista, jossa olisi ollut 6syl diesel, mutta pienempiä ja pensakoneella varustettuja löytyi. Porissa oli kaupungin puistotoimen ajossa KTK:n K-traderi, jossa oli Fordin tehtaalla laitettu 2703E. http://www.truck-photos.net/manufacturers.asp?id=63 ja http://www.griffintrust.org.uk/vehicles ... er1967.asp, tämän näköisistä on kyse.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kyllä sinne on vettä mennyt. Moottori ei nimittäin jumuidu, jos sisään ei pääse vettä ja kone ruostu kiinni. Mutka pakoputken päässä ei estä veden pääsyä putkeen, toki se vähentää sitä. Sadetta kun tulee tuulellakin ja talvella on tuiskuja.

Kyllä ainakin omalle kohdalle sattuneista jumiutuneista moottoreista on ollut männänrenkaat umpiruosteessa. Niitä ei ole saanut edes pitkän liottelun ja lämmittelyn avulla ehjänä irti urista. Sinne uraan kiinni ruostunut rengas ei tule toimimaan. Yleensä ruostuneita on vain osa sylintereistä eli ne joihin vesi pakoputkseta pääsee.

Kyllä se on avattava. Vaikka sen saisi väliksin pyörimäänkin, on seuraava vaihe se kun pakoputkesta tulee öljyä. Tarkoituksena lienee kuitenkin saada traktorista toimiva.

Kansi pois ja irrotusöljyn ja atf:n sekoituksella muutama viikko liotusta ja sitten koivupölkkyä ja lekaa. Onhan niitä avattu pistämällä painetta suuttimen reiästä. Konsteina oli käytetty ainakin rasvarässiä, painepesuria ja hydrauliletkua traktorin pikaliittimestä. Paineella irrotuksessa pitäisi vain tietää, mikä pytty on jumissa. Muuten voi mennä kiertokanki mutkalle.

Jos tuuria on niin siitä saa ihan hyvän hoonilla, uusilla renkaila ja venttiilien koneistuksella.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

Velu kirjoitti:Kyllä sinne on vettä mennyt. Moottori ei nimittäin jumuidu, jos sisään ei pääse vettä ja kone ruostu kiinni. Mutka pakoputken päässä ei estä veden pääsyä putkeen, toki se vähentää sitä. Sadetta kun tulee tuulellakin ja talvella on tuiskuja.

Kyllä ainakin omalle kohdalle sattuneista jumiutuneista moottoreista on ollut männänrenkaat umpiruosteessa. Niitä ei ole saanut edes pitkän liottelun ja lämmittelyn avulla ehjänä irti urista. Sinne uraan kiinni ruostunut rengas ei tule toimimaan. Yleensä ruostuneita on vain osa sylintereistä eli ne joihin vesi pakoputkseta pääsee.

Kyllä se on avattava. Vaikka sen saisi väliksin pyörimäänkin, on seuraava vaihe se kun pakoputkesta tulee öljyä. Tarkoituksena lienee kuitenkin saada traktorista toimiva.

Kansi pois ja irrotusöljyn ja atf:n sekoituksella muutama viikko liotusta ja sitten koivupölkkyä ja lekaa. Onhan niitä avattu pistämällä painetta suuttimen reiästä. Konsteina oli käytetty ainakin rasvarässiä, painepesuria ja hydrauliletkua traktorin pikaliittimestä. Paineella irrotuksessa pitäisi vain tietää, mikä pytty on jumissa. Muuten voi mennä kiertokanki mutkalle.

Jos tuuria on niin siitä saa ihan hyvän hoonilla, uusilla renkaila ja venttiilien koneistuksella.
Tismalleen samaa mieltä edellisen kanssa. Todennäköisesti kutoskoneessa ainakin pari sylinteriä ruosteessa. Ei jumiutuneesta hääppöstä ilman remonttia saa. Jotenkuten käydä protkottavan saattaa kyllä saada, mutta riittäkö se?
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

kari t kirjoitti:
bonito kirjoitti:JURO: Myös K-mallin Traderissa, jossa Simmsin syöttöpumppu on kiinni suoraan jakopäässä, tyyppi 2703 E, 330 cu" moottori, 118hv. vm-67
Taitaa olla jälkiasenettu kyseiseen Traateriin tuo 2703 E:n kone, koska Traateria valmistettu vuosina 57-65. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Thames_Trader.
Minulla on veneessä 2703 E mallin kone, simssin pumpulla, jonka valmistus päivämäärä on 19.9.1975 aamuvuorossa, elikkä pystymalli, lokiltaan ja lisälaitteiltaan samanlainen kuin Customin kenoollaan oleva kone.
Olen samaa mieltä, että nokallisen Traderin http://www.hankstruckpictures.com/pix/t ... trader.jpg valmistus loppui 1965. Sen korvasi 2700 - sarjan moottorilla varustettu K-700 http://gallery.kuukuna.net/gallery/d/14052-2/K700.jpg .K-700 - mallin markkinoinnissa ei kaiketi ollut käytössä enää Trader - nimeä, tosin puhekielessä ne olivat samoja Traatereita, kuin aiemmatkin. Fordin kuutosdieselit kokivat joukon muutoksia 1962, ja tietääkseni silloin alipainesäätöinen ruiskutuspumppu korvattiin Minimec - pumpulla, joka asennettiin jakopäähän kiinnittyen ilman kardaania. Autoissa näitä moottoreita oli Trader MkII - malleissa, niin nokallisissa, kuin nokattomissa. Tällä foorumillahan on näihin kuutosfordeihin erityisesti perehtynyt nimimerkki "grani", jolta löytyy varmaan paremmat ja seikkaperäisemmät tiedot asiaan. Minun mielestäni siis myös 590E - moottorissa syöttöpumppu voi olla jakopäässä kiinni, jos on tehty vuosina 1962-1965. 1965 tuli tuotantoon uudet 2700 - sarjan dieselit.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

UniversalDM4 kirjoitti: Fordin kuutosdieselit kokivat joukon muutoksia 1962, ja tietääkseni silloin alipainesäätöinen ruiskutuspumppu korvattiin Minimec - pumpulla, joka asennettiin jakopäähän kiinnittyen ilman kardaania. Autoissa näitä moottoreita oli Trader MkII - malleissa, niin nokallisissa, kuin nokattomissa. Tällä foorumillahan on näihin kuutosfordeihin erityisesti perehtynyt nimimerkki "grani", jolta löytyy varmaan paremmat ja seikkaperäisemmät tiedot asiaan. Minun mielestäni siis myös 590E - moottorissa syöttöpumppu voi olla jakopäässä kiinni, jos on tehty vuosina 1962-1965. 1965 tuli tuotantoon uudet 2700 - sarjan dieselit.
590E koneissa oli aina se väliakseli pumpulle. 2700 sarjan koneissa se on jakopäässä. 1962 Minimec korvasi alipainesäätöisen ja vanhemman keskipakosäätöisen Simms pumpun. 590E valmistus ei kokonaan loppunut 1965 jonka jälkeen valmistettiin vaihtomoottoreita muutama vuosi joista viimeisimmät Espanjassa. Bensaversio lopetettiin vasta 1968 joka oli 2700 sarjan vaihtoehtona kuomureissa.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Itsellä ovat majurit juotuneet viettämään aika paljon taivasalla. Ja eipä ole ollut hattua pakoputken päässä. Ongelma vaan on ratkaistu pienellä reiällä pakoputken valukäyrässä, siitä on kaikki vesi päässyt valumaan ulos. Hieman se puhaltaa kaasuja siitä reiästä pihalle, mutta ei niin ettö sitä ajossa huomaisi...'
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Mulla oli just samalainen tapaus - kuutosMajuri ollut ulkona yhden 15 vuotta ja pakoputkesta satanu vedet koneeseen. Ei auttanu parin kuukauden naftaliotus, vaan kansi ja pohja piti irrottaa, jolloin karmea totuus paljastui.
Kaks mukia oli ruosteessa. Toinen niin paljon, etta putki piti irrottaa mannan kanssa ja hajottaa se putki. Toinen jumissa ollut irtosi liottamalla ja sain molemmista kaikki renkaatkin irti.
Kodin ihmeaine - FAIRY ja siihen upotin mannat ja muutaman viikko odottelua ja kaivelemaan renkaita irti. Palasina irtosivat, mutta urat oli kunnossa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jukkuus, seppo1, SPS1975 ja 51 vierailijaa