moottori jumissa ja mikä moottori lienee????
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 9:27 pm
- Viesti:
moottori jumissa ja mikä moottori lienee????
eli olis pitkään seisonu kutos majori jossa on kone jumissa onko minkälaisia kokemuksia saada kone pyörähtämään. eli millä olette liuottaneet..
Viimeksi muokannut arttu, La Syys 18, 2010 8:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1900
- Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
- Paikkakunta: Salonseutu
- Viesti:
Eiköhän sinne suuttimien reijistä saa jotain ruosteenirroitusöljyä menemään.Toinen vaihtoehto on avata kansi ja laittaa sitä irroitusöljyä mäntien päälle.Hyväksi irroitusöljyksi on todettu MoS2 sisältävää ruosteenirroitusöljy.On sitä joskus tullut irroitettua kiinnijuuttunutta moottoria löpölläkin ja on irronnut.Varovasti voi lämpöpuhaltimella männän päätä puhaltaa,niin irroitusöljyn tunkeuma paranee.Aikaa siinä kannattaa käyttää,muistan joskus kun yhdelle moottorille annettiin liuotushoitoa.Se irtosi parin kuukauden liuottamisen jälkeen.
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 9:27 pm
- Viesti:
pako putki on kyllä ollut ilman hattua mutta onneksi siinä on käyrä päässä eli en usko että vettä olisi mennyt koneeseen asti. pitää pistää ens alkuun löpöä ja antaa olla sit jonkun aikaa.. ei niin kiirettä ole kun on noin 10 vuotta seisonu et viel jonkun aikaa voi vaikkapa seisoa.. ja sit ois toinenkin ongelma että mistä tunnistaa traderin ja gargon moottorit, ittellä ei ole mitään kokemusta kyseisistä vehkeistä. tuli vaan majori tänään pihaan. ( naapuri siivos pihamaata)
- mike
- Viestit: 5311
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
-
- Viestit: 3443
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
- mike
- Viestit: 5311
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 1534
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
- Viesti:
Kuorma-autojen mallinimien käyttö erotellessa Fordin 6-sylinterisiä dieseleitä voi joskus olla hieman harhaanjohtavaa. Paljon on moottoreita, joita kutsutaan ns.Trader tai Custom-moottoreiksi, vaikka eivät ole koskaan autossa olleet, ja ovat sitten päätyneet lopuksi Major - traktoriin. Ruikutuspumppuja alkoi Fordin kuutosissa olemaan useitakin erilaisia varsinkin 2700E-moottorisarjassa, riippuen oliko moottori saksalaisessa vaiko englantilaisessa ajoneuvossa/työkoneessa. Osassa esimerkiksi Boschin ruiskutuspumput ja joissakin taas esimerkiksi CAV-jakajapumppu. Apulaitteiden sijoitteluun vaikutti myös jonkin verran moottorin käyttökohde.bonito kirjoitti:JURO: Myös K-mallin Traderissa, jossa Simmsin syöttöpumppu on kiinni suoraan jakopäässä, tyyppi 2703 E, 330 cu" moottori, 118hv. vm-67
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Kyseinen 2703 E poikkesi muutenkin kulmikkaan Traderin moottoreista siten, että siinä oli kuivat sylinteriputket, ne olivat ehkä jonkinlainen kokeilu, ennen putkettomia moottoreita, jotka olivat myös 2700 sarjaan. 2703 E oli pystykoneena paljon käytetty teollisuudessa, palovesi pumppujen ja generaattorien voimanlähteenä. Armeija käytti niitä mm. K-veneissä. En muista nähneeni noissa pystykoneissa Boschin pumppua, kenollaan olevissa niitä olen tavannut.
-
- Viestit: 577
- Liittynyt: La Joulu 08, 2007 7:49 pm
- Paikkakunta: pattijoki
- Viesti:
Taitaa olla jälkiasenettu kyseiseen Traateriin tuo 2703 E:n kone, koska Traateria valmistettu vuosina 57-65. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Thames_Trader.bonito kirjoitti:JURO: Myös K-mallin Traderissa, jossa Simmsin syöttöpumppu on kiinni suoraan jakopäässä, tyyppi 2703 E, 330 cu" moottori, 118hv. vm-67
Minulla on veneessä 2703 E mallin kone, simssin pumpulla, jonka valmistus päivämäärä on 19.9.1975 aamuvuorossa, elikkä pystymalli, lokiltaan ja lisälaitteiltaan samanlainen kuin Customin kenoollaan oleva kone.
Aja millä ajat, mutta nuhvilla loput
-
- Viestit: 1872
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
- Paikkakunta: kalvola
- Viesti:
Keskustelin yhden jopparin kanssa jumissa olevista moottoreista.
Kertoi sellaisia traktoreita saavansa halvalla ja niiden liikkeelle
saaminenon helppoa. Kertoi kuumentavansa kaasuliekillä alakautta
mäntää niin, että se laajenee ja jähtyessään voiteluaineelle tulee tilaa.
En kyllä suosittele kokeileeen.
Kertoi sellaisia traktoreita saavansa halvalla ja niiden liikkeelle
saaminenon helppoa. Kertoi kuumentavansa kaasuliekillä alakautta
mäntää niin, että se laajenee ja jähtyessään voiteluaineelle tulee tilaa.
En kyllä suosittele kokeileeen.
Yrittänyttä ei laiteta
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: Ke Kesä 17, 2009 9:27 pm
- Viesti:
ei välttämättä huono idea jos pysyy vaan järki mukana touhutessa..er3004 kirjoitti:Keskustelin yhden jopparin kanssa jumissa olevista moottoreista.
Kertoi sellaisia traktoreita saavansa halvalla ja niiden liikkeelle
saaminenon helppoa. Kertoi kuumentavansa kaasuliekillä alakautta
mäntää niin, että se laajenee ja jähtyessään voiteluaineelle tulee tilaa.
En kyllä suosittele kokeileeen.
lämpö kuiteskin tekee yleensä ihmeitä... ja moottorissa syöttöpumppu on jakopäässä kiinni eli pitäisköhän kallistua garkon puoleen..onko mitään numero sarjaa josta tunnistaa. olis hyvä varmaan tietää mikä kone on kyseessä jos joutuu ehtimään tiivisteitä.. ainaskin kannentiiviste jos joutuu aukasemaan moottorin vaikka sais pyörimään voi olla männän renkaat jumissa..
-
- Viestit: 417
- Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 9:37 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Yht äkkiseltään en löytänyt kunnon tietoa K-traderista, jossa olisi ollut 6syl diesel, mutta pienempiä ja pensakoneella varustettuja löytyi. Porissa oli kaupungin puistotoimen ajossa KTK:n K-traderi, jossa oli Fordin tehtaalla laitettu 2703E. http://www.truck-photos.net/manufacturers.asp?id=63 ja http://www.griffintrust.org.uk/vehicles ... er1967.asp, tämän näköisistä on kyse.
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kyllä sinne on vettä mennyt. Moottori ei nimittäin jumuidu, jos sisään ei pääse vettä ja kone ruostu kiinni. Mutka pakoputken päässä ei estä veden pääsyä putkeen, toki se vähentää sitä. Sadetta kun tulee tuulellakin ja talvella on tuiskuja.
Kyllä ainakin omalle kohdalle sattuneista jumiutuneista moottoreista on ollut männänrenkaat umpiruosteessa. Niitä ei ole saanut edes pitkän liottelun ja lämmittelyn avulla ehjänä irti urista. Sinne uraan kiinni ruostunut rengas ei tule toimimaan. Yleensä ruostuneita on vain osa sylintereistä eli ne joihin vesi pakoputkseta pääsee.
Kyllä se on avattava. Vaikka sen saisi väliksin pyörimäänkin, on seuraava vaihe se kun pakoputkesta tulee öljyä. Tarkoituksena lienee kuitenkin saada traktorista toimiva.
Kansi pois ja irrotusöljyn ja atf:n sekoituksella muutama viikko liotusta ja sitten koivupölkkyä ja lekaa. Onhan niitä avattu pistämällä painetta suuttimen reiästä. Konsteina oli käytetty ainakin rasvarässiä, painepesuria ja hydrauliletkua traktorin pikaliittimestä. Paineella irrotuksessa pitäisi vain tietää, mikä pytty on jumissa. Muuten voi mennä kiertokanki mutkalle.
Jos tuuria on niin siitä saa ihan hyvän hoonilla, uusilla renkaila ja venttiilien koneistuksella.
Kyllä ainakin omalle kohdalle sattuneista jumiutuneista moottoreista on ollut männänrenkaat umpiruosteessa. Niitä ei ole saanut edes pitkän liottelun ja lämmittelyn avulla ehjänä irti urista. Sinne uraan kiinni ruostunut rengas ei tule toimimaan. Yleensä ruostuneita on vain osa sylintereistä eli ne joihin vesi pakoputkseta pääsee.
Kyllä se on avattava. Vaikka sen saisi väliksin pyörimäänkin, on seuraava vaihe se kun pakoputkesta tulee öljyä. Tarkoituksena lienee kuitenkin saada traktorista toimiva.
Kansi pois ja irrotusöljyn ja atf:n sekoituksella muutama viikko liotusta ja sitten koivupölkkyä ja lekaa. Onhan niitä avattu pistämällä painetta suuttimen reiästä. Konsteina oli käytetty ainakin rasvarässiä, painepesuria ja hydrauliletkua traktorin pikaliittimestä. Paineella irrotuksessa pitäisi vain tietää, mikä pytty on jumissa. Muuten voi mennä kiertokanki mutkalle.
Jos tuuria on niin siitä saa ihan hyvän hoonilla, uusilla renkaila ja venttiilien koneistuksella.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 1534
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
- Viesti:
Tismalleen samaa mieltä edellisen kanssa. Todennäköisesti kutoskoneessa ainakin pari sylinteriä ruosteessa. Ei jumiutuneesta hääppöstä ilman remonttia saa. Jotenkuten käydä protkottavan saattaa kyllä saada, mutta riittäkö se?Velu kirjoitti:Kyllä sinne on vettä mennyt. Moottori ei nimittäin jumuidu, jos sisään ei pääse vettä ja kone ruostu kiinni. Mutka pakoputken päässä ei estä veden pääsyä putkeen, toki se vähentää sitä. Sadetta kun tulee tuulellakin ja talvella on tuiskuja.
Kyllä ainakin omalle kohdalle sattuneista jumiutuneista moottoreista on ollut männänrenkaat umpiruosteessa. Niitä ei ole saanut edes pitkän liottelun ja lämmittelyn avulla ehjänä irti urista. Sinne uraan kiinni ruostunut rengas ei tule toimimaan. Yleensä ruostuneita on vain osa sylintereistä eli ne joihin vesi pakoputkseta pääsee.
Kyllä se on avattava. Vaikka sen saisi väliksin pyörimäänkin, on seuraava vaihe se kun pakoputkesta tulee öljyä. Tarkoituksena lienee kuitenkin saada traktorista toimiva.
Kansi pois ja irrotusöljyn ja atf:n sekoituksella muutama viikko liotusta ja sitten koivupölkkyä ja lekaa. Onhan niitä avattu pistämällä painetta suuttimen reiästä. Konsteina oli käytetty ainakin rasvarässiä, painepesuria ja hydrauliletkua traktorin pikaliittimestä. Paineella irrotuksessa pitäisi vain tietää, mikä pytty on jumissa. Muuten voi mennä kiertokanki mutkalle.
Jos tuuria on niin siitä saa ihan hyvän hoonilla, uusilla renkaila ja venttiilien koneistuksella.
-
- Viestit: 1534
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
- Viesti:
Olen samaa mieltä, että nokallisen Traderin http://www.hankstruckpictures.com/pix/t ... trader.jpg valmistus loppui 1965. Sen korvasi 2700 - sarjan moottorilla varustettu K-700 http://gallery.kuukuna.net/gallery/d/14052-2/K700.jpg .K-700 - mallin markkinoinnissa ei kaiketi ollut käytössä enää Trader - nimeä, tosin puhekielessä ne olivat samoja Traatereita, kuin aiemmatkin. Fordin kuutosdieselit kokivat joukon muutoksia 1962, ja tietääkseni silloin alipainesäätöinen ruiskutuspumppu korvattiin Minimec - pumpulla, joka asennettiin jakopäähän kiinnittyen ilman kardaania. Autoissa näitä moottoreita oli Trader MkII - malleissa, niin nokallisissa, kuin nokattomissa. Tällä foorumillahan on näihin kuutosfordeihin erityisesti perehtynyt nimimerkki "grani", jolta löytyy varmaan paremmat ja seikkaperäisemmät tiedot asiaan. Minun mielestäni siis myös 590E - moottorissa syöttöpumppu voi olla jakopäässä kiinni, jos on tehty vuosina 1962-1965. 1965 tuli tuotantoon uudet 2700 - sarjan dieselit.kari t kirjoitti:Taitaa olla jälkiasenettu kyseiseen Traateriin tuo 2703 E:n kone, koska Traateria valmistettu vuosina 57-65. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Thames_Trader.bonito kirjoitti:JURO: Myös K-mallin Traderissa, jossa Simmsin syöttöpumppu on kiinni suoraan jakopäässä, tyyppi 2703 E, 330 cu" moottori, 118hv. vm-67
Minulla on veneessä 2703 E mallin kone, simssin pumpulla, jonka valmistus päivämäärä on 19.9.1975 aamuvuorossa, elikkä pystymalli, lokiltaan ja lisälaitteiltaan samanlainen kuin Customin kenoollaan oleva kone.
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
590E koneissa oli aina se väliakseli pumpulle. 2700 sarjan koneissa se on jakopäässä. 1962 Minimec korvasi alipainesäätöisen ja vanhemman keskipakosäätöisen Simms pumpun. 590E valmistus ei kokonaan loppunut 1965 jonka jälkeen valmistettiin vaihtomoottoreita muutama vuosi joista viimeisimmät Espanjassa. Bensaversio lopetettiin vasta 1968 joka oli 2700 sarjan vaihtoehtona kuomureissa.UniversalDM4 kirjoitti: Fordin kuutosdieselit kokivat joukon muutoksia 1962, ja tietääkseni silloin alipainesäätöinen ruiskutuspumppu korvattiin Minimec - pumpulla, joka asennettiin jakopäähän kiinnittyen ilman kardaania. Autoissa näitä moottoreita oli Trader MkII - malleissa, niin nokallisissa, kuin nokattomissa. Tällä foorumillahan on näihin kuutosfordeihin erityisesti perehtynyt nimimerkki "grani", jolta löytyy varmaan paremmat ja seikkaperäisemmät tiedot asiaan. Minun mielestäni siis myös 590E - moottorissa syöttöpumppu voi olla jakopäässä kiinni, jos on tehty vuosina 1962-1965. 1965 tuli tuotantoon uudet 2700 - sarjan dieselit.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Itsellä ovat majurit juotuneet viettämään aika paljon taivasalla. Ja eipä ole ollut hattua pakoputken päässä. Ongelma vaan on ratkaistu pienellä reiällä pakoputken valukäyrässä, siitä on kaikki vesi päässyt valumaan ulos. Hieman se puhaltaa kaasuja siitä reiästä pihalle, mutta ei niin ettö sitä ajossa huomaisi...'
-
- Viestit: 7330
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Mulla oli just samalainen tapaus - kuutosMajuri ollut ulkona yhden 15 vuotta ja pakoputkesta satanu vedet koneeseen. Ei auttanu parin kuukauden naftaliotus, vaan kansi ja pohja piti irrottaa, jolloin karmea totuus paljastui.
Kaks mukia oli ruosteessa. Toinen niin paljon, etta putki piti irrottaa mannan kanssa ja hajottaa se putki. Toinen jumissa ollut irtosi liottamalla ja sain molemmista kaikki renkaatkin irti.
Kodin ihmeaine - FAIRY ja siihen upotin mannat ja muutaman viikko odottelua ja kaivelemaan renkaita irti. Palasina irtosivat, mutta urat oli kunnossa.
Kaks mukia oli ruosteessa. Toinen niin paljon, etta putki piti irrottaa mannan kanssa ja hajottaa se putki. Toinen jumissa ollut irtosi liottamalla ja sain molemmista kaikki renkaatkin irti.
Kodin ihmeaine - FAIRY ja siihen upotin mannat ja muutaman viikko odottelua ja kaivelemaan renkaita irti. Palasina irtosivat, mutta urat oli kunnossa.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jukkuus, seppo1, SPS1975 ja 51 vierailijaa