Akkujen kytkentä rinnan ja sarjaan
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ti Joulu 11, 2007 10:41 pm
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
- Viesti:
Akkujen kytkentä rinnan ja sarjaan
Pitäisi saada kaksi 12 V akkua kytkettyä vaihtoehtoisesti rinnakkain tai sarjaan. Onko kellään tiedossa kytkintä, millä tämän voisi suorittaa. Virta olisi n. 10 A
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ti Joulu 11, 2007 10:41 pm
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
- Viesti:
-
- Viestit: 6663
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Ei ole koskaan tullut vastaan valmista kytkintä rinnan /sarjaankytkentään. Sellaisia kyllä löytyy paljonkin, joilla voi valita akun 1, akun 2, molemmat tai ei mitään.
Tässä lienee sopiva kytkentä releillä: http://www.aaroncake.net/circuits/cntctcon.asp
Tässä lienee sopiva kytkentä releillä: http://www.aaroncake.net/circuits/cntctcon.asp
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Toimisikohan tuo seuraavasti: Kytkin jossa on kaksi asentoa (keskellä nolla voi olla välissä) ja kolme kosketinparia.
Asento yksi (sarja):
1. kosketin (3,4)sulkee akut sarjaan, eli kytkee 1. akun plussan 2. akun miinukseen.
Asento kaksi(rinnan):
2. kosketin (5,6) kytkee 1. akun miinuksen 2. akun miinukseen.
3. kosketin (9,10) kytkee 1. akun plussan 2. akun plussaan.
Nokkakytkimistä esim Kraus&Naimer (A212) ja vastaavat varmasti löytyy sopiva. Valitse vain sopiva kytkintyyppi jossa riittävä virta-arvo.
http://www.krausnaimer.com/saleshp/fin/ ... hnical.pdf
Asento yksi (sarja):
1. kosketin (3,4)sulkee akut sarjaan, eli kytkee 1. akun plussan 2. akun miinukseen.
Asento kaksi(rinnan):
2. kosketin (5,6) kytkee 1. akun miinuksen 2. akun miinukseen.
3. kosketin (9,10) kytkee 1. akun plussan 2. akun plussaan.
Nokkakytkimistä esim Kraus&Naimer (A212) ja vastaavat varmasti löytyy sopiva. Valitse vain sopiva kytkintyyppi jossa riittävä virta-arvo.
http://www.krausnaimer.com/saleshp/fin/ ... hnical.pdf
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
asfalttiviljelijä kirjoitti:Toimisikohan tuo seuraavasti: Kytkin jossa on kaksi asentoa (keskellä nolla voi olla välissä) ja kolme kosketinparia.
Asento yksi (sarja):
1. kosketin (3,4)sulkee akut sarjaan, eli kytkee 1. akun plussan 2. akun miinukseen.
Asento kaksi(rinnan):
2. kosketin (5,6) kytkee 1. akun miinuksen 2. akun miinukseen.
3. kosketin (9,10) kytkee 1. akun plussan 2. akun plussaan.
Nokkakytkimistä esim Kraus&Naimer (A212) ja vastaavat varmasti löytyy sopiva. Valitse vain sopiva kytkintyyppi jossa riittävä virta-arvo.
http://www.krausnaimer.com/saleshp/fin/ ... hnical.pdf
Ei kun yksinkertaisemmin, toimii näinkin.
K&N A211 koskettintoiminta, kaksi vaihtokosketinta.
Sarjaan asento 1.
Akun 1. plus koskettimeen 3 ja kosketin 4 akun 2. miinukseen
Rinnan asento 2. kosketin 1 akun 2 plussaan ja akun 1 miinus koskettimeen 6 ja kosketin 5 akun 2 plussaan.
Jos halutaan kauko-ohjaus, niin sitten releellä tai kontaktorilla jossa on vastaava kosketintoiminta.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ti Joulu 11, 2007 10:41 pm
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
- Viesti:
Ei taida tuo asfalttiviljelijän ensimmäinen ehdotus toimia, kun mielestäni yhden kärkiparin pitäisi toimia käänteisesti. Tämän käänteisen toiminnan hoidin aikaisemmin käänteisesti toimivalla releellä. Toimi viime kesänä moitteettomasti, mutta nyt sen releen kärjet paloivat, kun oli liian pieni
Kun ei ollut relettä kotona, laitoin siihen erillisen katkaisijan eli vaihto on kahden erillisen kytkimen takana. Saas nähdä sulaako akkujen välinen kaapeli jos ei käännä toistakin kytkintä silloin kun pitää. Muuten kyllä toimii . Täytyy hankkia toimiva kytkin, kunhan löydän sellaisen.
Kun ei ollut relettä kotona, laitoin siihen erillisen katkaisijan eli vaihto on kahden erillisen kytkimen takana. Saas nähdä sulaako akkujen välinen kaapeli jos ei käännä toistakin kytkintä silloin kun pitää. Muuten kyllä toimii . Täytyy hankkia toimiva kytkin, kunhan löydän sellaisen.
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
En vielä hyväksy kommenttiasi. Teeppä kuva ja demostroi kytkentä, niin huomaat tai jos ei toimi, niin sitten vasta hyväksyn.salix kirjoitti:Ei taida tuo asfalttiviljelijän ensimmäinen ehdotus toimia, kun mielestäni yhden kärkiparin pitäisi toimia käänteisesti.
Eli jos sanon, että asennossa 1 sulkeutuu ne je ne ja asennossa 2 sulkeutuu ne aj ne, niin tokihan aina toiset koskettimet toimii käänteisesti.
Tuo käänteisyys on helpommin ymmärrettävissä releellä, kossa lepotilassa on toiset kärjet kiinni ja toiset auki, sitten ohjaustilanteessa tilat vaihtuu.
Tuossa esittämässäni K&N kytkimessä ei ole sen paremmin lepoasentoa vaan toiset kärjet sulkeutuu toisessa asennossa ja toiset toisessa, nollassa ei mikään.
-
- Viestit: 155
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 6:40 am
- Paikkakunta: Olkiluoto
- Viesti:
Vanhoissa 508 Mersuissa on tuollainen vaihtorele kuskin penkin alla.borg kirjoitti:Ei ole koskaan tullut vastaan valmista kytkintä rinnan /sarjaankytkentään. Sellaisia kyllä löytyy paljonkin, joilla voi valita akun 1, akun 2, molemmat tai ei mitään.
Aikanaan laitoin sellaisen kaverin veneeseen jossa oli 24V startti
Volvo BM T-430 + Perkins 4.236
DB 990 Implematic + Zil 375 V8 - 7,0b, 180 hv
Vallu 565
Super Major
DB 990 Implematic + Zil 375 V8 - 7,0b, 180 hv
Vallu 565
Super Major
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
- Paikkakunta: Ludvika Sweden
- Viesti:
Vanha Mersu sekä Hanomag voisi sisältää tällaisen vaihtokatkaisian.salix kirjoitti:No joo - mulla on ollut käytössä kolmivaihekytkin + rele (yksi vaihe ohjaa relettä). Ajattelin, että jos olis olemassa mekaaninen soveltuva kytkin, niin laittaisin sellaisen tai pitäiskö tehdä kaikki releillä
Jatkossakin hyvin
http://www.maskinisten.net
http://www.maskinisten.net
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 7:39 pm
- Paikkakunta: pieksämäki S.A.V.O
- Viesti:
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 12:07 pm
- Viesti:
Olen joskus väsännyt tuollaisen kolmella kelakytkimellä (releellä). Muistelen niin että pistin niiden kahden rinnankytkentäkentäkelakytkimen ohjaukseen varoilta lämpöreleen, tais olla omassa virityksessä luokkaa 20 A, siltä varalta että jos sen sarjaankytkentäkelakytkimen kärjet palaisivat kiinni niin molemmat akut olisivat oikosulussa.
-
- Viestit: 1872
- Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
- Paikkakunta: kalvola
- Viesti:
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 5:02 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 4423
- Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Siinä siis "sisäinen" virrankierto saattaa nousta suureksi, mutta ulkovirtapiirin vastaavasti vähenee, eli ei ole hyötyä. Aina akkujen tulisi olla mahdollisimman samanlaisia ja samassa varaustilassa, niin käytettäessä kuin ladatessakin.T-FORD kirjoitti:Jos pistää kaksi akkua rinnan ja ne ovat eri latausasteessa, niin virta saattaa kasvaa suureksikin.
Eli parempi akku lataa silloin roimasti huononpaa akkua
-
- Viestit: 309
- Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 1:09 pm
- Paikkakunta: Siikalatva
- Viesti:
No eiköhän ne samanlaisia tässä tilanteessa olekkin.asfalttiviljelijä kirjoitti:Siinä siis "sisäinen" virrankierto saattaa nousta suureksi, mutta ulkovirtapiirin vastaavasti vähenee, eli ei ole hyötyä. Aina akkujen tulisi olla mahdollisimman samanlaisia ja samassa varaustilassa, niin käytettäessä kuin ladatessakin.T-FORD kirjoitti:Jos pistää kaksi akkua rinnan ja ne ovat eri latausasteessa, niin virta saattaa kasvaa suureksikin.
Eli parempi akku lataa silloin roimasti huononpaa akkua
http://mikkopik.webs.com/kuvat/akut.jpg
Jospa tuosta kuvasta olis apua.
mikkopik(ät)gmail.com
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 5:02 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: arsa, Jones2 ja 49 vierailijaa