Akkujen kytkentä rinnan ja sarjaan

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

salix
Viestit: 178
Liittynyt: Ti Joulu 11, 2007 10:41 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Viesti:

Akkujen kytkentä rinnan ja sarjaan

Viesti Kirjoittaja salix »

Pitäisi saada kaksi 12 V akkua kytkettyä vaihtoehtoisesti rinnakkain tai sarjaan. Onko kellään tiedossa kytkintä, millä tämän voisi suorittaa. Virta olisi n. 10 A :?:
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Jos virta on noin pieni, niin tavallisten auton releiden kärjet kestävät.
salix
Viestit: 178
Liittynyt: Ti Joulu 11, 2007 10:41 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja salix »

No joo - mulla on ollut käytössä kolmivaihekytkin + rele (yksi vaihe ohjaa relettä). Ajattelin, että jos olis olemassa mekaaninen soveltuva kytkin, niin laittaisin sellaisen tai pitäiskö tehdä kaikki releillä :?:
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Mites olis ns. varavoimakytkin tyyppinen ratkaisu.....syöttö- 0 - toinen syöttö. Löytyy hyvin varustetuista sähkötarvikeliikkeistä.
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Ei ole koskaan tullut vastaan valmista kytkintä rinnan /sarjaankytkentään. Sellaisia kyllä löytyy paljonkin, joilla voi valita akun 1, akun 2, molemmat tai ei mitään.

Tässä lienee sopiva kytkentä releillä: http://www.aaroncake.net/circuits/cntctcon.asp
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Toimisikohan tuo seuraavasti: Kytkin jossa on kaksi asentoa (keskellä nolla voi olla välissä) ja kolme kosketinparia.

Asento yksi (sarja):
1. kosketin (3,4)sulkee akut sarjaan, eli kytkee 1. akun plussan 2. akun miinukseen.

Asento kaksi(rinnan):
2. kosketin (5,6) kytkee 1. akun miinuksen 2. akun miinukseen.
3. kosketin (9,10) kytkee 1. akun plussan 2. akun plussaan.

Nokkakytkimistä esim Kraus&Naimer (A212) ja vastaavat varmasti löytyy sopiva. Valitse vain sopiva kytkintyyppi jossa riittävä virta-arvo.

http://www.krausnaimer.com/saleshp/fin/ ... hnical.pdf
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Lisään vielä, että kaikki pitää tehdä omalla vastuulla. Pistäisin kytkennänkin, mutta kun näillä viisauksilla se ei onnistu, kun tuo leikkaa ja liimaa ei toimi tai cad- kuvan liittäminen.

Omassa projektissa tietenkin demostroisin riittävästi ennen kytkentää.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Olikohan jossakin Land Cruiserissa semmoinen kytkentä, että käyttösähkö oli 12V ja käynnistyksessä startille meni 24V ?

No releillähän tuo on kohtuullisen helppo toteuttaa.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

asfalttiviljelijä kirjoitti:Toimisikohan tuo seuraavasti: Kytkin jossa on kaksi asentoa (keskellä nolla voi olla välissä) ja kolme kosketinparia.

Asento yksi (sarja):
1. kosketin (3,4)sulkee akut sarjaan, eli kytkee 1. akun plussan 2. akun miinukseen.

Asento kaksi(rinnan):
2. kosketin (5,6) kytkee 1. akun miinuksen 2. akun miinukseen.
3. kosketin (9,10) kytkee 1. akun plussan 2. akun plussaan.

Nokkakytkimistä esim Kraus&Naimer (A212) ja vastaavat varmasti löytyy sopiva. Valitse vain sopiva kytkintyyppi jossa riittävä virta-arvo.

http://www.krausnaimer.com/saleshp/fin/ ... hnical.pdf

Ei kun yksinkertaisemmin, toimii näinkin.

K&N A211 koskettintoiminta, kaksi vaihtokosketinta.

Sarjaan asento 1.
Akun 1. plus koskettimeen 3 ja kosketin 4 akun 2. miinukseen

Rinnan asento 2. kosketin 1 akun 2 plussaan ja akun 1 miinus koskettimeen 6 ja kosketin 5 akun 2 plussaan.

Jos halutaan kauko-ohjaus, niin sitten releellä tai kontaktorilla jossa on vastaava kosketintoiminta.
salix
Viestit: 178
Liittynyt: Ti Joulu 11, 2007 10:41 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja salix »

Ei taida tuo asfalttiviljelijän ensimmäinen ehdotus toimia, kun mielestäni yhden kärkiparin pitäisi toimia käänteisesti. Tämän käänteisen toiminnan hoidin aikaisemmin käänteisesti toimivalla releellä. Toimi viime kesänä moitteettomasti, mutta nyt sen releen kärjet paloivat, kun oli liian pieni :(
Kun ei ollut relettä kotona, laitoin siihen erillisen katkaisijan eli vaihto on kahden erillisen kytkimen takana. Saas nähdä sulaako akkujen välinen kaapeli jos ei käännä toistakin kytkintä silloin kun pitää. Muuten kyllä toimii :wink:. Täytyy hankkia toimiva kytkin, kunhan löydän sellaisen.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

salix kirjoitti:Ei taida tuo asfalttiviljelijän ensimmäinen ehdotus toimia, kun mielestäni yhden kärkiparin pitäisi toimia käänteisesti.
En vielä hyväksy kommenttiasi. Teeppä kuva ja demostroi kytkentä, niin huomaat tai jos ei toimi, niin sitten vasta hyväksyn.

Eli jos sanon, että asennossa 1 sulkeutuu ne je ne ja asennossa 2 sulkeutuu ne aj ne, niin tokihan aina toiset koskettimet toimii käänteisesti.

Tuo käänteisyys on helpommin ymmärrettävissä releellä, kossa lepotilassa on toiset kärjet kiinni ja toiset auki, sitten ohjaustilanteessa tilat vaihtuu.

Tuossa esittämässäni K&N kytkimessä ei ole sen paremmin lepoasentoa vaan toiset kärjet sulkeutuu toisessa asennossa ja toiset toisessa, nollassa ei mikään.
Teme
Viestit: 155
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 6:40 am
Paikkakunta: Olkiluoto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teme »

borg kirjoitti:Ei ole koskaan tullut vastaan valmista kytkintä rinnan /sarjaankytkentään. Sellaisia kyllä löytyy paljonkin, joilla voi valita akun 1, akun 2, molemmat tai ei mitään.
Vanhoissa 508 Mersuissa on tuollainen vaihtorele kuskin penkin alla.
Aikanaan laitoin sellaisen kaverin veneeseen jossa oli 24V startti
Volvo BM T-430 + Perkins 4.236
DB 990 Implematic + Zil 375 V8 - 7,0b, 180 hv
Vallu 565
Super Major
jarsi
Viestit: 1317
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: Ludvika Sweden
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarsi »

salix kirjoitti:No joo - mulla on ollut käytössä kolmivaihekytkin + rele (yksi vaihe ohjaa relettä). Ajattelin, että jos olis olemassa mekaaninen soveltuva kytkin, niin laittaisin sellaisen tai pitäiskö tehdä kaikki releillä :?:
Vanha Mersu sekä Hanomag voisi sisältää tällaisen vaihtokatkaisian.
Jatkossakin hyvin
http://www.maskinisten.net
artolainen
Viestit: 101
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 7:39 pm
Paikkakunta: pieksämäki S.A.V.O
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artolainen »

ainakin 508 mersussa + tietty rystaali setoreissa. Se "salamarele" ei hajottamolta paljon maksa ja kytkentäkaavioita löytyy varmasti. Kerran tosin väsäsin hätätilassa rystaaliin puisen 12v-0-24v keinulaudan :shock:
044-2800993
Sepe Susi
Viestit: 24
Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 12:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepe Susi »

Olen joskus väsännyt tuollaisen kolmella kelakytkimellä (releellä). Muistelen niin että pistin niiden kahden rinnankytkentäkentäkelakytkimen ohjaukseen varoilta lämpöreleen, tais olla omassa virityksessä luokkaa 20 A, siltä varalta että jos sen sarjaankytkentäkelakytkimen kärjet palaisivat kiinni niin molemmat akut olisivat oikosulussa. :roll:
er3004
Viestit: 1872
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 6:09 pm
Paikkakunta: kalvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja er3004 »

800 sarjan belaruksessa on sellainen. On yksi hyllyssäkin, kun hätäpäin
ostin sellaisen, oli laturivian tähden jännite niin matala että ei kytkeytynyt.
Yrittänyttä ei laiteta
T-FORD
Viestit: 637
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 5:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja T-FORD »

Jos pistää kaksi akkua rinnan ja ne ovat eri latausasteessa, niin virta saattaa kasvaa suureksikin.

Eli parempi akku lataa silloin roimasti huononpaa akkua
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

T-FORD kirjoitti:Jos pistää kaksi akkua rinnan ja ne ovat eri latausasteessa, niin virta saattaa kasvaa suureksikin.

Eli parempi akku lataa silloin roimasti huononpaa akkua
Siinä siis "sisäinen" virrankierto saattaa nousta suureksi, mutta ulkovirtapiirin vastaavasti vähenee, eli ei ole hyötyä. Aina akkujen tulisi olla mahdollisimman samanlaisia ja samassa varaustilassa, niin käytettäessä kuin ladatessakin.
mikkopik
Viestit: 309
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 1:09 pm
Paikkakunta: Siikalatva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkopik »

asfalttiviljelijä kirjoitti:
T-FORD kirjoitti:Jos pistää kaksi akkua rinnan ja ne ovat eri latausasteessa, niin virta saattaa kasvaa suureksikin.

Eli parempi akku lataa silloin roimasti huononpaa akkua
Siinä siis "sisäinen" virrankierto saattaa nousta suureksi, mutta ulkovirtapiirin vastaavasti vähenee, eli ei ole hyötyä. Aina akkujen tulisi olla mahdollisimman samanlaisia ja samassa varaustilassa, niin käytettäessä kuin ladatessakin.
No eiköhän ne samanlaisia tässä tilanteessa olekkin.

http://mikkopik.webs.com/kuvat/akut.jpg
Jospa tuosta kuvasta olis apua.
mikkopik(ät)gmail.com
T-FORD
Viestit: 637
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 5:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja T-FORD »

juu meinasin vaan että tämä pitää ottaa huomioon katkasijoiden virtakestossa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: arsa, Jones2 ja 49 vierailijaa