Mitä FIAT tuo mieleen?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, valmet_500

Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: 18.12.2005, 20:46
Viesti:

Mitä FIAT tuo mieleen?

Viesti Kirjoittaja Customi » 08.07.2006, 07:47

Tuo FIAT on kanssa maaginen sana, joka näyttää jakavan mielipiteet vielä nykyäänkin kiivaasti, onko esim. joku käytetty 30000km ajettu Punto jo täys pommi, vaiko peräti taivaanlahja jne. Mitäs "väreilyä" sinulle masinisti FIAT tuo mieleen? Onko "Puntossasi" kanssa jo esim. kolmas vaihteisto tai kone takuuaikana, vai onko sinun FIATTISI 400hv:n raju suokone jne.
Itelle on takavuosilta jäänyt ainakin autopuolelta mieleen sellainen jokapaikan pieni heiveröisyys ja se sisälämmön huutava puute talvella. Sitä kun ei riittävästi ollut, niin ikkunat jäätyivät välillä sisältä aika pahastikin. Eräskin omistaja jakoi ovella jo jääskrapat aina kaikille Fiattiinsa sisään meneville. Jokaisen kyytiläisen velvollisuus oli sitten osallistua yhteisvoimin ikkunoitten sisäpuoliseen jääskrapaukseen. Oli siinä aika rahina, kun neljä skrapaakin rouhi jäätä yhtä aikaa ikkunoista pois!
Mutta jo tilastollisestikin kuuluu olla myöskin erittäin hyviä FIAT-kokemuksia ja niitä jännityksellä odotetaan, sillä olivathan FIAT:in puskukoneetkin yleisesti aika kovia pelejä.

Avatar
Matsikka
Viestit: 11113
Liittynyt: 21.12.2005, 23:21
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka » 08.07.2006, 08:39

Fiiatista jäi mieleen startti joka ei jaksanut pyörittää lämmintä 128-Spesiaalin konetta käyntiin. Hetken orottelun jälkeen moottori jähtyy ja taas mentiin....

Kaikenmoista pikkuongelmaa oli sen 2-vuotisen yhteisen taipaleen aikana, etujarrujen jarrusatulat ja -palat eivät niitä ihan pienimpiä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3

MTZ
Viestit: 1204
Liittynyt: 19.12.2005, 23:10
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ » 08.07.2006, 10:15

Hyvin niiden kanssa on pärjänny.Faijan ex Puntossa vaihtoon mennessä n200tkm mittarissa ja puola siitä kerran pimahti.Eipä noi omatkaan tielle ole jättäny saati mitään isompaa hajonnu paitsi Ducatosta vesi pumppu antautu ennen puolta miljoonaa :evil:

UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: 18.12.2005, 17:45
Viesti:

Fiiatti

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 » 08.07.2006, 11:04

Fiat-henkilöautoja kuvaa parhaiten se, että jos kerättäisiin auto kokonaan tarvikevaraosista. Tarvikevaraosissa lukee (tai luki ennen EU:ta) made in italy tai made in spain. Erääseen Unoon vaihdettiin alle 30tkm ajon jälkeen uusi jarrupääsylinteri, kun oli jo syöpynyt niin pahoin. Saksalaisessa samanikäisessä riittää tiivistekummien vaihto 20 vuoden käytön jälkeen. Digital-Tipoissa ei koskaan toiminut oikein mikään. Työkaverilla oli uusi Punto hetken, alusta asti Punto keräsi kierroksia itse. Sekä ajossa, että paikoillaan. Noin 100km/h kulki Fiat parhaimmillaan ilman, että koski kaasupoljinta. Vaihtoi toiseen merkkiin. Missä muussa matkailuautossa, kuin Fiat Ducatossa pidetään hanskalokerossa vaihdelaatikon vararattaat mukana? Luki vähän aikaa sitten Karavaanarit lehdessä, jossa suositeltiin näin ja neuvottiin, miten teet leirintäalueella laatikkorempan Ducatoon.
Minä en ikinä ainakaan osta yhtään Fiat-autoa, kyllä automyyjät niitä ovat edullisesti tuputtaneet mutta en sorru. Fiat myyjätkään eivät pahemmin luota kaiketi Fiatin laatuun, kun kolmen kuukauden päästä uuden Fiatin ostamisesta tulee tarjouskirje kotiin vaihdosta uuteen samanlaiseen. Fiattien parasta palaa taitavat olla traktorit, ne ei vissiin ole tehty kertakäyttöreseptillä.

Avatar
Matsikka
Viestit: 11113
Liittynyt: 21.12.2005, 23:21
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Fiiatti

Viesti Kirjoittaja Matsikka » 08.07.2006, 11:11

UniversalDM4 kirjoitti: Noin 100km/h kulki Fiat parhaimmillaan ilman, että koski kaasupoljinta. Vaihtoi toiseen merkkiin.
Mulla oli 86-mallinen Volvo 240 GL ja kaupungilla parkissa ennenkuin pääsin mihinkään alkoi mittari näyttämään iloisesti himpunverran yli 200 km/h. Aika tajuttoman kovaa meteliä pitää jo pelkkä nopeusmittari siillä nopeudella, kilometrit raksutti vinhaa vauhtia. Senkoommin ei kyseisessä mittarissa vikaa ollut, tulipahan tuokin nähtyä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3

nii-i
Viestit: 1080
Liittynyt: 27.12.2005, 17:24
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nii-i » 08.07.2006, 13:51

mulle tulee kirjaimista FIAT assosiaatio johonkin kelvottomaan jota pitäis välttää, parempaa syytä en osaa silti sanoa kun en ole kuin yhen fiatin omistanut

Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: 18.12.2005, 01:14
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko » 08.07.2006, 13:58

Fiat=Guttaperkka?

No, petojen sukua, eli susi jo syntyessään.

Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: 18.12.2005, 01:14
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko » 08.07.2006, 14:04

Matsikka kirjoitti:Fiiatista jäi mieleen startti joka ei jaksanut pyörittää lämmintä 128-Spesiaalin konetta käyntiin. Hetken orottelun jälkeen moottori jähtyy ja taas mentiin....
Mulla oli sähkökäyttöisessä ruohonleikkurissa sama ongelma. Jos moottorin sammutti, piti odottaa, että sähkömoottori jäähtyy. Laakeripesä oli kuulemma kulunut liian väljäksi ja ankkuri pääsi ottamaan kiinni käämeihin. Ankkuri kai hieman lämpölaajeni. Kun laakeripesä tiukattiin, niin nyt on toiminut hyvin jo monta vuotta. Ja merkki oli Solett, ei Fiat.

Avatar
Matsikka
Viestit: 11113
Liittynyt: 21.12.2005, 23:21
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka » 08.07.2006, 14:07

Jarkko kirjoitti:
Matsikka kirjoitti:Fiiatista jäi mieleen startti joka ei jaksanut pyörittää lämmintä 128-Spesiaalin konetta käyntiin. Hetken orottelun jälkeen moottori jähtyy ja taas mentiin....
Mulla oli sähkökäyttöisessä ruohonleikkurissa sama ongelma. Jos moottorin sammutti, piti odottaa, että sähkömoottori jäähtyy. Laakeripesä oli kuulemma kulunut liian väljäksi ja ankkuri pääsi ottamaan kiinni käämeihin. Ankkuri kai hieman lämpölaajeni. Kun laakeripesä tiukattiin, niin nyt on toiminut hyvin jo monta vuotta. Ja merkki oli Solett, ei Fiat.
No hyvä jotta tuaki asia selevis, tosin 24 v liian myähään.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3

Ajomies
Viestit: 19818
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 08.07.2006, 14:18

Entisena aikana asentajan hommia tehdessä, pahimmat ongelmat oli pienet fiiatit, tai oikeestaan niiden omistajat, eivät ymmärtäneet että niin pienen auton korjaukseen voi mennä niin paljon aikaa ja varaosia. Katsastukseen oli ainakin yksi pallonivel-/ raidetangon pää uusittava, käsijarruvaijeri myös, ja sitten ne jarrut....vieläkin sylettää...;)). muuten vissiin ihan toimivia pelejä.....
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

blenheim
Viestit: 119
Liittynyt: 21.05.2006, 11:53
Paikkakunta: Pohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja blenheim » 08.07.2006, 15:02

Mites vaihdatte uuteen Stiloon etulampun?
-Lohjan Mäntynummen Shellin kaveri ei kahden tunnin ropaamisen jälkeen tajunnut että miten vaihdetaan. Vanha vaari vei sitten stilonsa fiat-liikkeeseen lamppua vaihdattamaan. Suuri oli vaarin ihmetys kun nostivat autonosturilla ilmaan, rykäisivät eturenkaan pois, purkivat sisälokasuojan ja kurottelivat aivan mahdottomiin asentoihin kiroillen kuin turkkilaiset saunassa sinne jonnekin etulamppua kohden. Sen jälkeen sama toisinpäin.

Että tätä on fiat-laatu. Osta fiat, saat viat! Niin, ja fiattia ei koskaan tähän taloon kyllä tule. Oli työkaverin punto niin pommi kuin olla ja voi. Parin vuoden jälkeen korisi sen verran kamalasti kun hallin pihasta lähti... Vaihtoi sitten Ford Focus ST:hen.

Että vältän fiattia viimeiseen asti...
Fordson Super Major vm-62 + Skopolift etukauha

rytinää
Viestit: 640
Liittynyt: 28.05.2006, 12:21
Paikkakunta: itärajalla Lieksassa
Viesti:

hiivatti

Viesti Kirjoittaja rytinää » 08.07.2006, 15:44

Näin 600 fiiulla autoiun aloittaneena sanoisin että ,- rakastavaisten auto --saa olla lähekkäin. ja takapenkillä kinkut pysyi lämpimänä. Fiat 128 oli aikanaan moderni peli ,kierroskone ,ja viileä talvella, vaati lämmitystä kovalla pakkasella käynnistykseen, mutta TM-testaajat jopa tykkäsivät autosta. Tipo oli yritys pelastaa RITMON laadun huono maine , mutta se keskuslukko, -voi surkeus , jätti jopa sisälle vangiksi , ainut oli takaluukku joka pelasi, kömmi sieltä,??? FIIU EI OLE FIIU JOS EI OLE YHTÄÄN VIKAA se pitää muistaa.
wiilari ville

juha
Viestit: 6786
Liittynyt: 18.12.2005, 12:37
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

oho

Viesti Kirjoittaja juha » 08.07.2006, 17:23

Paljonpa on negatiivista.
Mul on ollu vissiin viis Fiattia. 850 oli kyllä huonoimpia.
128 sport coupe oli mukavan olonen aikoinaan, jolla oli ilo ajella.
Noi Tipon digitaalihommat ei mua pelottaneet. Se miksi se on rimpula, niin maadotikset on tehty 4- ryhmissä ruostuvalla prikalla. Ja kun maa kelluu niin johan alkaa auto muistuttamaan discovaloshowta =)
Tipo oli muutenkin ihme auto. 200,000 km kohdalla 1000 km sisällä korkkas kaikki mitä alustassa pyöri. Pyöränlaakerit, tulivarret iskarit, pallonivelet. Huhuh.
Mutta korjaaminen oli näissä vanhemmissa melko kivaa.
10-13-17 avaimilla pääsi jo aika pitkälle ja kaikki hommat sai itse tehdyksi.

Mutta kysymys: Onko autojen akut herkkiä irtoilemaan???
Joka määräaikaishuollossa tarkistetaan akun kiinnitys, samoin katsastuksessa äijä rykii aina akkua... :lol: :lol:

blenheim
Viestit: 119
Liittynyt: 21.05.2006, 11:53
Paikkakunta: Pohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja blenheim » 08.07.2006, 17:44

Vastaus kysymykseen: Millä akku on kiinni? Katselepas sitä onko sitä ylipäänsä kiinnitetty muulla tavalla kuin jollain remmillä tai kevyellä muovikoteloinnilla. Eli hyvin äkkinäisessä jarrutuksessa, hirvikolarissa, autokolarissa tms se lähtee liitelemään jos ei ole kiinni.
Karjaalla on nyt näköjään kolaroitu oikein urakalla ja tänäänkin kolisi taas. Katselin sitten tuon sinun viestisi luettuani että onko akut pysyneet matkassa. Vanhassa opelissa ei ollut, mutta golffissa oli. Siinä se.
Fordson Super Major vm-62 + Skopolift etukauha

Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: 18.12.2005, 20:46
Viesti:

Re: oho

Viesti Kirjoittaja Customi » 08.07.2006, 17:56

juha kirjoitti:Paljonpa on negatiivista..

Mutta kysymys: Onko autojen akut herkkiä irtoilemaan???
:lol: :lol:
Työkaverilla oli aikoinaan montakin Fiattia ja 600:n oli pahimpia siitä, että akun alla, siellä etutavaratilassa, kun pohjapelti syöpyi, niin akku putosi ohjausnivelten väliin. Siinä tuli yleensä ylimääräinen rattilukko aika äkkiä!

Tuo Fiat 850 oli muuten kova peto menemään uusilla Hakkapeliitoilla lumessa ja jäälläkin, varsinkin kun kaveri oli amiksessa autopuolella pistänyt semmoisen 60-luvun kunnon nastan jokaiseen Hakkapeliitan kloppiin!

Arto K
Viestit: 12
Liittynyt: 17.12.2005, 19:41
Paikkakunta: Jurva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arto K » 08.07.2006, 19:17

täs olis 2 suamalaasen tyän sankaria jotka kestää niin paljo ku nuffi ja majuri yhteensä ja hydrauliikka oli aikansa edellä, josta ferkun miehet taitaa olla vieläkin kateellisia.
Molemmat vieläkin osa-aika eläkelääsenä käytössä
http://img143.imageshack.us/my.php?imag ... 2010af.jpg
http://img132.imageshack.us/img132/3088/hpim02021hc.jpg

Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: 18.12.2005, 01:14
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko » 08.07.2006, 19:27

VAROKAA tuota Arton linkkiä. Jokin ErrorSafe-ohjelma yrittää ihan väkisin asentua koneelle.

Googlen mukaan jokin tuonniminen haittaohjelma on olemassa.

Arto K
Viestit: 12
Liittynyt: 17.12.2005, 19:41
Paikkakunta: Jurva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Arto K » 08.07.2006, 20:04

kertokaa ny tietoteknikkaa paremmin tuntevat mistä on kysymys, kun on laitettu kuvia muuallekkin sähköpostilla

MTZ
Viestit: 1204
Liittynyt: 19.12.2005, 23:10
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ » 08.07.2006, 20:07

Ei mulle kyllä koita.......vai onko tässä jotain vikaa :shock:

Tujakka
Viestit: 364
Liittynyt: 08.01.2006, 22:24
Paikkakunta: Elimäki
Viesti:

127 ajelin

Viesti Kirjoittaja Tujakka » 08.07.2006, 21:25

Ford Taunuksen jälkeen ajattelin vaihtaa kerralla pienempikulutuksiseen.
Ihan näppärä peli tuo Fiatti oli.

0,9 l kone porattiin vähän isommaksi, kannesta vedettiin 2 mm pois yms. pikku fiilausta. Liikennevaloissa Saabeille sai näyttää perävaloja, kunnes vaihteistosta loppui välitykset.
Tutut ihmetteli kun eivät saaneet fiudea pois perästä vasta kuin satasen vauhdissa.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: hevyvani, vaniljacreme ja 38 vierailijaa