Merikontin tuunaus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

mopomasa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Syys 08, 2008 6:24 pm
Paikkakunta: Karkkila
Viesti:

Merikontin tuunaus

Viesti Kirjoittaja mopomasa »

Meinasin 12 metrin kontista kyljen leikata auki ja liukukiskoilla pressun oveksi/sääsuojaksi.
Siihen sais aika kivasti traktorin trukkipiikeillä kasattua kaikkea ei tarpeellista :roll:

Onko kellään näkemystä tarvittavista vahvistuksista jottei painuis notkolleen.

Alkujaan meinasin aukon yläreunaan vahvikkeeksi 80 tai 100 millinen neliöputki ja puoliväliin pystytolppa (mahdollisesti irroitettava)
mutta riittäisköhän tämä?
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

noitahan on valmiinakin.. ainakin 6m missä on pressu sivuis.. kaverillakin jököttää pihas sellainen.. en nyt vaan muista kuin oli se toteutettu.. jostain varmaan löytyis kuvia.. jonkun konttifirman esim..
mopomasa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Syys 08, 2008 6:24 pm
Paikkakunta: Karkkila
Viesti:

Merikontin tuunaus

Viesti Kirjoittaja mopomasa »

Kyselin muutamasta paikasta, valmiit käytetyt 4t eur ja siitä ylöspäin.
Siinä jäis vähän työpalkkaa itelle jos rakentelis.
2xford4000
Viestit: 6518
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

juu ilman muuta ite, mut ajattelinkin et sellasest näkis kuin on vahvistettu ja tehty.. ottais sit mallia.. jos yhden tolpan laittais keskelle ni luulis onnistuvan silloinhan se ois sama väli ku nois tehdastekosis.. tällä isännät on tehny viljasiiloja ja vaikka mitä noista konteista.. taitaa olla mielikuvitus vaan rajana.. kukahan tekee ekan talon niistä :?
rattorimies
Viestit: 777
Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 2:07 pm
Paikkakunta: pohojois-pohojanmaa
Viesti:

Re: Merikontin tuunaus

Viesti Kirjoittaja rattorimies »

mopomasa kirjoitti:Kyselin muutamasta paikasta, valmiit käytetyt 4t eur ja siitä ylöspäin.
Siinä jäis vähän työpalkkaa itelle jos rakentelis.

http://www.nettikone.com/muu-merkki/mer ... ksi/774976

Huomattavasti halvempi :shock: :wink:
mopomasa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Syys 08, 2008 6:24 pm
Paikkakunta: Karkkila
Viesti:

merikontin tuunaus

Viesti Kirjoittaja mopomasa »

Anteeksi oli vähän herkällä tuo vastaanottokyky :wink:

Jostain kuulin että tuota keskipalkkia ei tarvitsisi kesäaikana, lumikuorman vuoksi talveksi.
Myöskin joku puhui kolmiomallisista paloista päädyissä, en keksiny missä asennossa sellaiset mahdollisesti vahvistaisivat.

Täytyy koittaa löytää valmis kontti mistä hakea mallia.

Pressut löyty (uutta pressukapelissa käytettävää) rullatavarana 2,7m leveää
10 eur /m2 ja lyövät renkaat, vahvikkeet ja kiinnikkeet kohtuullisella lisähinnalla.
JiiHoo
Viestit: 3349
Liittynyt: Su Heinä 09, 2006 11:45 pm
Paikkakunta: Kokkola/Alahärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

2xford4000 kirjoitti: kukahan tekee ekan talon niistä :?
On näemmä tehty jo :lol:

http://earthsci.org/education/fieldsk/c ... ainer.html
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.
Kiitollisuus tuo onnellisuutta.
Buster
Viestit: 402
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 6:22 pm
Paikkakunta: Kauhava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Buster »

Toisissa konteissa on valmiina vahva palkki yläreunassa.
Jusi
Viestit: 595
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusi »

Tuolta kannatta myös kysyä. www.varastokontti.fi
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Kannattaa heti ostaa sellainen kontti joka valmiiksi sopii tarkoitukseen. Ne joissa on merikuljetussertifikaatit voimassa ovat kalliimpia.

On ymmärrettävä miten kontti on rakennettu. Sen seinillä ei ole muuta roolia kuin estää tavaroita tippumasta ulos. Eli lattia, nurkkapalkit ja ylärenan sitovat palkit hoitavat lujuuden, ei sivut.

Kun laittaa kontin maahan on alustan oltava tarkkaan vaaterissa, sillä kontin runko on kuin lapamato, asettuu maaston mukaan. Ainoastaan nurkkapilareiden alle kannatus, lattia ei saa koskettaa missään maata. Ne nurkkapilarit kannattavat laivassakin koko kuorman. Yhdellä pilarilla voi olla 60 t kuormaa, eli 8 konttia lastissa päällekkäin.
MORSKU
Viestit: 2109
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 6:54 pm
Paikkakunta: ROVANIEMI - OULU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Eräs tuttava leikkas 12m kontista kyljen auki laittoi 100x100 5mm seinämällä palkin vahvikkeeksi ja viime kevät talvella keskeltä "notkahti" n~ 1m alaspäin :( vaikka keskellä oli samasta aineesta tuki alaspäin :idea:

Suosittelen kärsivällisesti etsimään OIKEAA sivuaukeavaa konttia :wink:
Lissää paskaa housuun ja ette päin...
Dude76
Viestit: 864
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dude76 »

Kontit tehdään kaukoidässä, suurimmaksi osaksi taitavat tulla Kiinasta. Kun paluukuormia sinne ei niin ole on yhden reissun tehneitä kontteja satamissa sitten myyntiin asti. Merikonttien valmistamisessa on tarkat ohjeet ja sertifikaatit, ne tehdään Corten-säänkestävästä teräksestä joka ruostuu hitaasti. Muistaakseni 6 metrin kontti on keskeltä seinistä tehty hieman ohuemmasta värkistä ja kuten aiemmin sanottu niin reunoissa vankat pystytolpat ja nurkat seinissä muutenkin vahvempaa levyä. 6 metrin merikontti painaa noin 2300 kiloa.

Kyllähän tuollainen voimakas kattopeltikuviointi kantaa painoa siiinä kyljissäkin, mutta katto joustaa yllättävän helposti, ei tartte olla paljoa kuormaa päällä niin jää vesi asumaan. Kun uuden kontin saa pariin tonniin niin sanoisin että ei ihan heti tule mieleen mistä saa niin halvalla hyvän varaston. Jos laittaa oveen kunnon konttilukon niin on aika murtovarmakin ellei rälläkällä tai pilleillä sitten mennä sisälle.
jiipee
Viestit: 10746
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Manuel kirjoitti:Kun laittaa kontin maahan on alustan oltava tarkkaan vaaterissa, sillä kontin runko on kuin lapamato, asettuu maaston mukaan.
Jos ymmärsin oikein, niin jos merikontista tekisi rattorilla siirrettävän varaston, niin pitäisi tehdä sellainen kärry sen alle, joka on rungoltaan kiertojäykkä ja kantaa konttia vain nurkista?
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

jiipee kirjoitti:
Manuel kirjoitti:Kun laittaa kontin maahan on alustan oltava tarkkaan vaaterissa, sillä kontin runko on kuin lapamato, asettuu maaston mukaan.
Jos ymmärsin oikein, niin jos merikontista tekisi rattorilla siirrettävän varaston, niin pitäisi tehdä sellainen kärry sen alle, joka on rungoltaan kiertojäykkä ja kantaa konttia vain nurkista?
Jos rakentelee kärryn kontille pitää siinä olla konttilukot joka nurkassa jo turvallisuuden vuoksi. Kovin erityistä kiertojäykkyyttä se ei vaadi, mutta runko ei saa olla kiero. Tyhjä kontti ei vielä mene pahasti maaston mukaan, mutta kuormassa kyllä. Ovien sulkeminen ei silloin enää onnistu. Ovat senverran ristissä. Kärryn päällä ei ole väliä kantaako keskeltä, kunhan ei ole korkeammalla kuin nurkkalukot. Lienee kiellettyä viedä konttia ellei konttilukkoja löydy.

Jos alusta ei ole suora menee kontti sen mukaan. Oikein sijoitettuna nurkkapylväät kantavat koko kontin. Kun pohja on irti maasta ei se ruostu.

Vaikka kontit tehdään mm. Kaukoidässä, niin ei täällä ole yhden matkan kontteja saatavilla, eikä tarvitse haaveilla että sellaisia irtoaisi parilla tonnilla. Myyntiin tulevat kontit ovat lähes poikkeuksetta lähes tai täysin loppuunajettuja. Tietyn vuosimäärän jälkeen ne laitetaan myyntiin. Liikenteessä on epätasapaino Kaukoidän ja Euroopan välillä, mutta se tasataan niin että tänne päin on rahti huomattavasti kalliimpi. Itäänpäin on tyhjiä kontteja lähes aina kansilastissa.

Kontteja löytyy useampaa korkeutta, 8, 8½ ja 9½ jalkaa korkeita "High cube" kontteja. Leveys on aina 8 jalkaa eli 244 cm ulkoa.
MORSKU
Viestit: 2109
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 6:54 pm
Paikkakunta: ROVANIEMI - OULU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Dude76 kirjoitti:Kontit tehdään kaukoidässä, suurimmaksi osaksi taitavat tulla Kiinasta. Kun paluukuormia sinne ei niin ole on yhden reissun tehneitä kontteja satamissa sitten myyntiin asti. Merikonttien valmistamisessa on tarkat ohjeet ja sertifikaatit, ne tehdään Corten-säänkestävästä teräksestä joka ruostuu hitaasti. Muistaakseni 6 metrin kontti on keskeltä seinistä tehty hieman ohuemmasta värkistä ja kuten aiemmin sanottu niin reunoissa vankat pystytolpat ja nurkat seinissä muutenkin vahvempaa levyä. 6 metrin merikontti painaa noin 2300 kiloa.

Kyllähän tuollainen voimakas kattopeltikuviointi kantaa painoa siiinä kyljissäkin, mutta katto joustaa yllättävän helposti, ei tartte olla paljoa kuormaa päällä niin jää vesi asumaan. Kun uuden kontin saa pariin tonniin niin sanoisin että ei ihan heti tule mieleen mistä saa niin halvalla hyvän varaston. Jos laittaa oveen kunnon konttilukon niin on aika murtovarmakin ellei rälläkällä tai pilleillä sitten mennä sisälle.
Mistä saa UUSIA 6m merikontteja 2000€ (sis.alv 23%) :shock: :roll:
Hommaa mulle aluksi vaikkapa 100 kpl niin ostan kaikki ja maksan KÄTEISELLÄ :idea:
Lissää paskaa housuun ja ette päin...
mf 35
Viestit: 630
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:08 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mf 35 »

Keväällä huhtikuussa ostin pari uutta konttia 1850.00 + alv
Vanha ferguson 35 on ikiliikkuja
MF 35
MAJOR
VALMET
JAMES 52
BMB
Avatar
Aakku
Viestit: 8294
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aakku »

mf 35 kirjoitti:Keväällä huhtikuussa ostin pari uutta konttia 1850.00 + alv
Tuo "uusi" on hieman suhteellinen käsitys. Kontti myydään uutena, jos se ei ole pahemmin reissussa kulunut. Saattavat olla jopa vain yhden keikan tehneitä. Uusia ne eivät ole missään tapauksessa. Jonkin verran kulumaa löytyy ja voi olla jopa lommojakin kyljissä.
Olen hommannut pari "uutta" konttia jalkalavakiskoilla suoraan kuljetuskäyttöön. Pari käytetympää konttia kiskoilla varastoksi.
Kontit ovat mielestäni äärettömän rumia, enkä toivoisi niitä pitkäaikaisiksi varastoiksi mihinkään ihmisten ilmoille. Omatkin varastoksi sijoitetut ovat 10km päässä sivistyksestä vanhalla montulla.
qp
Viestit: 1193
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 2:10 am
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qp »

Aakku kirjoitti:
mf 35 kirjoitti:Keväällä huhtikuussa ostin pari uutta konttia 1850.00 + alv
Tuo "uusi" on hieman suhteellinen käsitys. Kontti myydään uutena, jos se ei ole pahemmin reissussa kulunut. Saattavat olla jopa vain yhden keikan tehneitä. Uusia ne eivät ole missään tapauksessa.
Miksi näitä sitten myydään uusina? Vedetäänkö kuluttajaa höplästä?

http://www.varastokontti.fi/index.php?p ... t&Itemid=2


"Tällä hetkellä Vuokrakontti Oy:llä on konttien valmistusta Suomessa, Euroopassa ja Kiinassa."

http://www.vuokrakontti.fi/fi/erikoiskontit_yleista.php
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Tiedän erään pirkanmaalaisen sähköalan firman joka rakentaa puistomuuntamoita tai vastaavia isoja sähkökeskuksia, laitetilana he käyttävät yhden matkan tehneitä kaukoidästä tulleita kontteja jotka ovat edullisia. Konteissa tulee vaatteita eikä myyjä halua niitä takaisin.
Suomi kuuluu länsimaihin
Värkkäri
Viestit: 294
Liittynyt: Ke Touko 26, 2010 3:18 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Värkkäri »

Ainakin itsellä joskus olleessa kontissa oli reipas palkki (RHS luokkaa 150x150) yläreunassa, johon on sivupelti hitsattu kiinni (palkin alapintaan keskelle). Päädyissä sivulla vastaavat palkit, mihin oli hitsattu kiinni nuo yläpalkit. Kyllä se palkki kestää leikiten lumikuormat, vaikka poistaakin sivupellin. Kestäisi varmasti, vaikka ottaisi kaikista sivuista pellit pois..

Niinkuin joku kirjoittikin, kontin pitää kestää oikeassa käytössä useita lastattuja kontteja päällään laivassa, missä vielä kuormitus on dynaamista.. Joku tonni lunta staattisena kuormana ei ole siihen verrattuna yhtään mitään. Sitten vasta alkaisin murehtia, jos meinaat laittaa noita kontteja muutaman päällekkäin varastoksi..

Plasmaleikkurilla alle tunnin homma, kun leikkaa sen sivupellin pois..
Alle tonnilla pitäisi saada käytetty kontti, jossa katto ok, vaihtolavakiskoilla..

Hmm.. Siihen voisi hitsata saranat sivupeltiin valmiiksi molempiin sivuihin ja sitten plasmaleikkaa sen 2 valmiiksi oveksi (keskeltä poikki)..
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Semrush [Bot] ja 67 vierailijaa