Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, valmet_500

Ford8N
Viestit: 108
Liittynyt: 18.12.2005, 11:39
Paikkakunta: Lpr./Nastola
Viesti:

Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ford8N » 27.06.2010, 14:58

Tulipa tehtyä nimimerkkini mukaiseen traktoriin elämäni ensimmäinen koneremontti; uudet sylinteriputket, männät, venttiilit, laakerit, vauhtipyörän kehä,kytkinlevy, silmälaakeri, sekä tietysti kampiakselin koneistus.
Kun sain koneen kasaan, huomasin että se pyörii melko nihkeästi. Pitää isolla ruuvimeisselillä, n. 20-30cm varrella pyörittää. Onko normaalia?

Nihkeyden huomasin jo yhden kampiakselin runkolaakerin asennuksen yhteydessä. Itseasiassa avasin tuon sitten uudestaan ja tarkastin melkein suurennuslasilla että vieraita esineitä ei ollut livahtanut kampiakselin ja laakeriliuskan väliin) Voitelin laakerinpinnat luonnollisesti moottoriöljyllä.

Narutiivisteetkin tuli uusittua huolellisesti, netistä (mm. täältä palstalta MF35-viestiketjusta) löytyneiden ohjeiden mukaan. En siis usko että narutiiviste jumittaa, vaan kyse on nimenomaan tuosta yhdestä runkolaakerista.

Eli moottoriremonttia tehneet, olenko turhaan huolissani moottorin kankeudesta?
-Ford 8N-
-MF 35 Standard 23C-

jamppi
Viestit: 2124
Liittynyt: 19.11.2006, 13:17
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamppi » 27.06.2010, 15:29

Eihän vaan runkolaakeripukit vaihtanu paikkaansa, silloin kyllä ahistaa Nihkeähän se uusi kone on lähinnä männänrenkaistaan mutta kampiakseli pitää pyöriä herkästi ihan sormin
Yleensä pyöritellään ennen mäntien ja veivien asennusta ja silloin tuon nahkeuden näkee
Jos epäilyttää niin otappa vielä auki, samoilla tiivisteillä kestää kasata
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille

ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: 13.04.2008, 22:00
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder » 27.06.2010, 15:33

Tuollainen liian tiukka laakerivälys on kasausvaiheessa helppo todeta esim Plastigage-nauhalla.

http://www.youtube.com/watch?v=eGFL20oCwFw

Ford8N
Viestit: 108
Liittynyt: 18.12.2005, 11:39
Paikkakunta: Lpr./Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford8N » 27.06.2010, 18:52

jamppi kirjoitti:Eihän vaan runkolaakeripukit vaihtanu paikkaansa, silloin kyllä ahistaa Nihkeähän se uusi kone on lähinnä männänrenkaistaan mutta kampiakseli pitää pyöriä herkästi ihan sormin
Yleensä pyöritellään ennen mäntien ja veivien asennusta ja silloin tuon nahkeuden näkee
Jos epäilyttää niin otappa vielä auki, samoilla tiivisteillä kestää kasata
Kyllä nuo laakeripukit (3kpl) oikeilla paikoillaan ovat. Yksi kun on öljypumpun yhteydessä, ja kaksi muuta ovat sen verran eri paksuisia että erehdyksen vaaraa ei ole. Asennussuuntakin on nuolella selvästi merkitty. Laakeriliuskat olivat samaa alimittasarjaa kaikki.

Katsoin asennuksen aikana laakeriliuskoja tarkemmin, ja niissä on jonkin sortin "pinnoite"..Sitä kun kevyesti esim. teräsvillalla hieman sipaisee, niin tulee kiiltävä teräs alta näkyville. Huomasin tuon silloin kun purin sen jumittavan laakeripukin pienen pyörittelyn jälkeen pois, ja "pinnoite" oli toisesta reunasta laakeriliuskaa hieman kulunut. Loput 2 paikoillaan ollutta laakeriliuskaa olivat saman näköiset kuin ennen asennusta.
Olisiko joku korroosionestopinnoite, jonka on tarkoitus sisäänajossa kulua pois. Vai onko kyse vain "ameriikkalaisten tarvikeosien toleransseista"? Siksi ehkä jumittaa ensimmäiset muutamat kierrokset?

Mitä tuolle edes voisi tehdä jos purkaisi auki? Hioa laakeriliuskaa hiomapaperilla? :lol:
Purkaa en tuota kuitenkaan millään viitsisi, sillä öljypohja on asennettu tiivisteliiman avulla, ja konekin on traktorissa kiinni.

Kiitokset jokatapauksessa kaikille vastanneille!
-Ford 8N-
-MF 35 Standard 23C-

konemies1
Viestit: 2697
Liittynyt: 27.03.2007, 20:55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 » 27.06.2010, 19:13

Ford8N kirjoitti:
jamppi kirjoitti:Eihän vaan runkolaakeripukit vaihtanu paikkaansa, silloin kyllä ahistaa Nihkeähän se uusi kone on lähinnä männänrenkaistaan mutta kampiakseli pitää pyöriä herkästi ihan sormin
Yleensä pyöritellään ennen mäntien ja veivien asennusta ja silloin tuon nahkeuden näkee
Jos epäilyttää niin otappa vielä auki, samoilla tiivisteillä kestää kasata
Kyllä nuo laakeripukit (3kpl) oikeilla paikoillaan ovat. Yksi kun on öljypumpun yhteydessä, ja kaksi muuta ovat sen verran eri paksuisia että erehdyksen vaaraa ei ole. Asennussuuntakin on nuolella selvästi merkitty. Laakeriliuskat olivat samaa alimittasarjaa kaikki.

Katsoin asennuksen aikana laakeriliuskoja tarkemmin, ja niissä on jonkin sortin "pinnoite"..Sitä kun kevyesti esim. teräsvillalla hieman sipaisee, niin tulee kiiltävä teräs alta näkyville. Huomasin tuon silloin kun purin sen jumittavan laakeripukin pienen pyörittelyn jälkeen pois, ja "pinnoite" oli toisesta reunasta laakeriliuskaa hieman kulunut. Loput 2 paikoillaan ollutta laakeriliuskaa olivat saman näköiset kuin ennen asennusta.
Olisiko joku korroosionestopinnoite, jonka on tarkoitus sisäänajossa kulua pois. Vai onko kyse vain "ameriikkalaisten tarvikeosien toleransseista"? Siksi ehkä jumittaa ensimmäiset muutamat kierrokset?

Mitä tuolle edes voisi tehdä jos purkaisi auki? Hioa laakeriliuskaa hiomapaperilla? :lol:
Purkaa en tuota kuitenkaan millään viitsisi, sillä öljypohja on asennettu tiivisteliiman avulla, ja konekin on traktorissa kiinni.

Kiitokset jokatapauksessa kaikille vastanneille!
Tuliko ne laakeripukkien pesäkkeet puhdistettua kunnolla ja tietysti myös laanipinnat?

On sellaine sääntö, että moottoriremonttia tehtäessä mitataan laakeripesäkkeitten mittä, siis ilman liuskoja. Tällä tavalla sadaan tieto siitä ovatko laakeripesäkkeet oikean kokoiset. niillä kun on paha tapa pienentyä jos lakeri esim. leikkaa kiinni.

Seuraava vaihe on laittaa liuskat paikoilleen ja pukit momenttiin ja sitten taasmitataan, niin saadaan selville laakrivälys. Tietysti on mitattava myös kampiakselin kaulojen paksuus ja sitten verrata paljonko laakerivälystä jää.

Kun kone on kankea pyörittää, niin ilmeisesti laakerivälys on liian pieni, tai peränauha liian kireä. Molemmissa tapauksissa on kampiakselin ja kaakeripesäkkeitten tuhoutuminen enemmän kuin toden- näköistä.

Kannattaako ottaa riski? Siitä päättää vain asentaja itse.

Ford8N
Viestit: 108
Liittynyt: 18.12.2005, 11:39
Paikkakunta: Lpr./Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford8N » 27.06.2010, 21:20

konemies1 kirjoitti:
Tuliko ne laakeripukkien pesäkkeet puhdistettua kunnolla ja tietysti myös laanipinnat?
Puhdistin pinnat mielestäni hyvin. Hmm, olisikohan sitten mahdollista että laakeripukki on joskus edellisten laakerien aikana ottanut itseensä.. Vanhoissa laakereissa oli aika hurja välys; melkein kolina kuului kun kampiakselia heilutti!

Noh, mutta edelleen kysyn että mitä liian tiukalle laakerille voi koti-olosuhteissa tehdä?
-Ford 8N-
-MF 35 Standard 23C-

konemies1
Viestit: 2697
Liittynyt: 27.03.2007, 20:55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 » 27.06.2010, 22:45

Ford8N kirjoitti:
konemies1 kirjoitti:
Tuliko ne laakeripukkien pesäkkeet puhdistettua kunnolla ja tietysti myös laanipinnat?
Puhdistin pinnat mielestäni hyvin. Hmm, olisikohan sitten mahdollista että laakeripukki on joskus edellisten laakerien aikana ottanut itseensä.. Vanhoissa laakereissa oli aika hurja välys; melkein kolina kuului kun kampiakselia heilutti!

Noh, mutta edelleen kysyn että mitä liian tiukalle laakerille voi koti-olosuhteissa tehdä?
Pahalta näyttää. Vaikea on tehdä mitään järkevää. Se pesäke pitäisi mitata ja jos se on pieni, niin aarporalle.

Oliko se pukki eri värinen kuin muut? Esimerkiksi sininen tai musta? Jos on, niin ilmeisesti se on jossain vaiheessa elämäänsä leikanut.

leonardonvinssi
Viestit: 121
Liittynyt: 02.02.2009, 11:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja leonardonvinssi » 27.06.2010, 23:22

Monenlaista voi sattua. Itselle kävi kerran niin, että tehdessäni Supermajoriin koneremonttia hiottu kampiakseli ei änähtänytkään, kun keskimmäisen runkolaakeripukin väänti kiinni momenttiin. Ei kun kampiakseli irti ja lohko akselineen koneistamolle. Lohko oli käytössä elänyt ja mennyt vähinerin luokille. Ei kuitenkaan tarvinnut aarporata, jotenkin koneistamossa hioivat linjan suoraksi. Sitten alkoi pelittää. Ennen remonttia kone ei kuitenkaan kolissut. Tarkistan aina jokaisessa vaiheessa, ettei kone mene jumiin, kun remonttia teen.

tippwatti
Viestit: 1647
Liittynyt: 23.10.2009, 17:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tippwatti » 01.07.2010, 05:50

Kiertokanget ja alakaulat sekaisin?

Itsellä sotkivat koneistamolla ne,eikun palikat mukaan ja takas sinne,sanoin,et mitatkaa ne paikoilleen.
Koittivat vielä väittää,et oikein on,mut eihän ne ollu,kun ei kone pyöriny.
Harmitti jonkin verran,kun oli männät paikallaan ja pultit momentissa :evil:
Ja koko vaivasta ei saanut mitään muuta kuin alennusta tuleviin ostoksiin...

Menee hukkaan koko remontti jos se ahistaa jostakin. Esim. 2 litranen vitoskone pyörii mäntineenkin kevyesti lenkillä kääntämällä.

8400
Viestit: 6966
Liittynyt: 24.11.2007, 13:44
Viesti:

Re: Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja 8400 » 26.03.2020, 22:48

Kuinka kevyesti 5 sylinterisen dieselin kampiakselin pitää pyöriä uusilla laakereilla? Mun mielestä vaikuttaa ihan hyvälle, ei toki pyöri kuten vanhoilla puoli miljoonaa ajetuilla laakereilla mutta ihan sormivoimin kuitenkin kampiakselin limpuista vääntäen. Kammen takapäässä on vanhanaikainen narutiiviste, sekin kai jonkin verran ottaa vastaan ennenkuin asettuu, öljysin sen toki hyvin. Kiertokanget kun kiristeli yksitellen niin vaikutti myös hyvälle, tietysti kun kaikki on kireällä ja uudet männät jne niin saahan sitä jo vääntää, mutta yhä saa käsin pyörimään kunnon otteella kampiakselista.

Kardaani
Viestit: 691
Liittynyt: 21.09.2010, 19:21
Viesti:

Re: Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Kardaani » 26.03.2020, 23:24

Eikai siihen mitään yksiselitteistä sääntöä ole, koneet on yksilöitä. Mun korvaan kuullostaa hyvälle jos sitä käsin saa pyöritettyä. Männänrenkaat siellä eniten sitä vastusta tekee tuossa vaiheessa kun pyörittää. Ei voi kauheasti mettään mennä kun kasausvaiheessa pyörittelee sitä kampuraa joka vaiheen jälkeen, varsinkin kun kiristää runkolaakereita momenttiin. Tässä vaiheessa kun pelkkä kampi on paikoillaan, huomaa jos se ahdistaa jostain. Laakerivälyksiä saa selville välysnauhalla. Ne on jotain 0,05-0,08mm luokkaa ja liian tiukka ei saa olla.

Ajomies
Viestit: 19861
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 26.03.2020, 23:42

Kyllä jos männät ja laakerit paikallaan ja käsin pyörii on kaikki ok. Ainakin siltä osin ettei ole liian "ahtaita" paikkoja.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

8400
Viestit: 6966
Liittynyt: 24.11.2007, 13:44
Viesti:

Re: Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja 8400 » 27.03.2020, 00:03

Joo pyörii käsin. Runkolaakereita lähdin kiristelemään keskeltä alkaen ja kokeilin aina pyöritellä kun yhden sai momenttiin. Eikä muuttunut kiristelyn edetessä yhtään tiukemmaksi. Kiertokankia kun alkas kiristämään niin ensimmäisen jälkeen ei vielä juuri eroa tullut sittenkään mutta luonnollisesti kun kaikki männät liikkuu niin vastustaahan se jo. Muttei enempää kuin ennen purkamistakaan, pelkkä kampi silloin pyöri tosi kevyesti mutta eipä kammen takatiivistekkään enää juuri öljyä pitänyt.

Perceiver
Viestit: 574
Liittynyt: 24.03.2018, 11:59
Viesti:

Re: Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Perceiver » 27.03.2020, 05:23

Tehtiin muinoin kaverin Angliaan koneremonttia ja laitettiin mäntiin ns. tehorenkaat. Kone ei sen jälkeen pyörinyt kuin metrisellä varrella. Hinaamalla saatiin käymään, mutta kyllä männänrenkaat piti vaihtaa takaisin tavallisiin.

tahko
Viestit: 146
Liittynyt: 19.06.2011, 07:43
Viesti:

Re: Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja tahko » 27.03.2020, 06:15

Ettei vain olis sattunut sekaan alikoon liuska ?

Jiitek
Viestit: 4109
Liittynyt: 19.12.2005, 17:14
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Jiitek » 27.03.2020, 09:01

Kyllähän sille voi hiomapaperia näyttää mutta menee remontti hukkaan... tai sitten ei.

Hanki jostain sitä välyslankaa ja mittaa sillä.

Mika 82
Viestit: 5843
Liittynyt: 09.11.2014, 17:39
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mika 82 » 27.03.2020, 09:04

Ketjun aloittajalla luultavasti ongelma jo ratkennut kymmenessä vuodessa :wink:
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.

Perceiver
Viestit: 574
Liittynyt: 24.03.2018, 11:59
Viesti:

Re: Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Perceiver » 27.03.2020, 09:18

Mika 82 kirjoitti:
27.03.2020, 09:04
Ketjun aloittajalla luultavasti ongelma jo ratkennut kymmenessä vuodessa :wink:
Varmaan onkin, mutta myös aiheeseen liittyvä kysymys on päivätty 26.3.2020.

Ajomies
Viestit: 19861
Liittynyt: 20.12.2005, 21:40
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ajomies » 27.03.2020, 09:46

Tämä on haasteellista kun lisätään uutta vanhaan keskusteluun, voi tulla sekaannuksia. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Perceiver
Viestit: 574
Liittynyt: 24.03.2018, 11:59
Viesti:

Re: Moottorin pyöriminen remontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Perceiver » 27.03.2020, 10:04

Ajomies kirjoitti:
27.03.2020, 09:46
Tämä on haasteellista kun lisätään uutta vanhaan keskusteluun, voi tulla sekaannuksia. :(
Toisaalta, on myös etunsa sillä, että samaa aihetta sivuavat asiat löytyvät keskitetysti.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hakin, intikka b275, Jaritapani, ropaaja ja 61 vierailijaa