Tein tänään verstaalla...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Eepee
Viestit: 6382
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Lauantain pska-kelillä pakersin hetken verstaalla: Lahjaksi saadun Zundapp Combinette -59:n edistämistä, kyseessä on ns. basket-case, osina oleva mopo, pelastettu sortuvasta rakennuksesta. En entisöi, tavoite on kohtalainen konservointi, koska maalipinta on suht hyvä. Vaikutelmaa tulee pilaamaan muutama liian kiiltävä uustuotanto-osa, mutta niitä voi myöhemmin korvata paremmilla (=huonommilla :lol: ). Kunhan mopon osat saa nyt nippuun ja tekniikan pelaamaan. Eräänlainen "jokamiesluokkahaaste", toimiva tyylikkään kulunut mopo alle 500 euron.

Päivän haaste oli toisten virtavehkeiden ymppääminen moottoriin, perhanan Zundappi olikin muuttanut moottoria -59 ja -60 välillä, mm. kampiakselin kiilaura oli erilainen. Noooh, ei mahdoton ropleema. On siis kaksi moottoria, joista toivottavasti saa yhden toimivan...saa ny nähdä.

Mutta mopo on kyllä siitä kiva näpertää, että kaikki osat ovat keveitä käsitellä :wink: .
The idea is to die young as late as possible
jussi77
Viestit: 4475
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Höyrynkehitin piti kaivella naftaliinista ja käydä avaamassa yksi tierumpu.
Höyrynpaine 1,5-2 kiloa.
linkomies
Viestit: 648
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 7:12 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja linkomies »

A-P kirjoitti: Ma Helmi 19, 2024 8:07 am
jarikos kirjoitti: Ma Helmi 19, 2024 12:17 am Tänään tuli taas kirottua noita tarvikeosia. TYC merkkinen ajovaloumpio on näköjään todella huonosti tehty alkuperäiseen Valeoon verrattuna.
Sama tullut todettua, ja samalla myös ettei markkinoilta ole enää löydettävissä vanhempaan t4-transporteriin ajovalojen korkeudensäädöllä varustettuja umpioita. Joka lähteestä on tuotu tiskille TYC-laatikot, jotka olen voinut avaamatta hylätä. Vaikka jokin verkkokauppa kertoo ko. umpioiden olevan korkeudensäädöllä varustetut, on kehyksessä paikka säätömoottorille, mutta mitään muuta ei sitten olekkaan.
Depoa olen itse kironnut alimpaan kuumaan paikkaan samoilla oireilla. Uskomattoman huonosti sopivia, mikä järki semmosta on rajallisista raaka-aineista edes tehdä??
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan tuurilla!
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

linkomies kirjoitti: Ti Helmi 20, 2024 12:56 pm Depoa olen itse kironnut alimpaan kuumaan paikkaan samoilla oireilla. Uskomattoman huonosti sopivia, mikä järki semmosta on rajallisista raaka-aineista edes tehdä??
Minulla ainakin yksi sumuvalojen Depo merkkisenä oli ihan toimiva ja taitaa yksi ajovalokin olla sillä merkillä. Tätä TYC merkkistä ei ole aiemmin ollutkaan tai en ole kiinnittänyt huomiota. Tämä oli kuitenkin täysi pohjanoteeraus ja takuulla välttelen jatkossa kaikkea tuolla merkillä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Hihnapyöriä Majorin kampiakselille.
Turkkilaisesta sarjasta tuo pyörä puuttuu.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Ajomies
Viestit: 28157
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Savupellin väsäämiseen joutui, kun ei luokattoman hitsarin kokkaresauma pitänyt ja varsi jäi käteen. Pienen ähräilyn jälkeen sain sen pellin pois ja sitten rosteripellistä leikkaamaan uutta peltiä. Niittaamalla varsi kiinni jospa nyt kestäisi jonkin aikaa. Kyselin uutta peltiä, mutta 263 € tuntui liian imakkaalta hinnalta. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18651
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Joutopäivän teemaan ajattelin sisällyttää pohdintaa (ja mittailua) lumilingon moottorin vaihdosta.
Toro 824 töröttää tallissa sangen hyväryhtisenä, mutta moottoriltaan juonikkaana eläjänä. Se on jollaintapaa saatava olemassaolonsa oikeutuksen turvaamiseksi timmimpään olotilaan.
Varastoissa on käyttämätön, akkustartillinen, 9hv Loncin. Aikoinaan muihin projekteihin hommattu, mutta tilanteiden/ ajatusten muuttuessa joutilaaksi jäänyt.
Pitää tutkia, millaisella työllä Torossa olevanTecumsehin tilalle saisi.
Vai pukkaisiko Toron niine hyvineen lajitteluaseman laariin ja kuittaisi rahalla uutta kalustoa. N kolme tonnia on sijoitettava että pitempiaikaisesti rassaamattomasti toimivaan kiinni pääsee. Näitä rihveleitä on nyt sen verran kokeiltu ettei ole hirveää hinkua lisää hankkia.
säästellen sippiin
BHN
Viestit: 618
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja BHN »

Kävin autotallissa hitsailemassa parikin tuntia, ja illalla meni nenä tukkoon. Näin on käynyt ennenkin.. Ei taida kovin terveellinen harrastus olla. Kai sitä pitäisi ilmanvaihtoon panostaa, mutta sehän taas lisää lämmityskustannuksia.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

BHN kirjoitti: Pe Helmi 23, 2024 8:43 am Kävin autotallissa hitsailemassa parikin tuntia, ja illalla meni nenä tukkoon. Näin on käynyt ennenkin.. Ei taida kovin terveellinen harrastus olla. Kai sitä pitäisi ilmanvaihtoon panostaa, mutta sehän taas lisää lämmityskustannuksia.
Jos on varaa niin voisi miettiä sellaista raitisilmamaskia? Ei tarvitsisi harrastuksia lopettaa. :lol:

Mikäli hitsaatte langalla ja kaasuna käytätte hiilidioksidia on hyvä muistaa kyllä tuuletus, ellette hitsaa ulkona!
Ford 6610 -88
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18651
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

ihmehitsari kirjoitti: Pe Helmi 23, 2024 8:24 am
Pitää tutkia, millaisella työllä Torossa olevanTecumsehin tilalle saisi.
Vai pukkaisiko Toron niine hyvineen lajitteluaseman laariin ja kuittaisi rahalla uutta kalustoa. N kolme tonnia on sijoitettava että pitempiaikaisesti rassaamattomasti toimivaan kiinni pääsee. Näitä rihveleitä on nyt sen verran kokeiltu ettei ole hirveää hinkua lisää hankkia.
Eipä ns heittämällä mene, eikä aivan vähällä hieromisellakaan, jotenka tässä puolenpäivän kahvia juodessa on 3 tuntia aikaa kiikuttaa keksintö lajittelupisteeseen.
Yhden jutun Toron kanssa vielä kokeilen ja jos ei tule mieleistä tulosta niin suunta on selvä.
säästellen sippiin
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Toro 824 töröttää tallissa sangen hyväryhtisenä, mutta moottoriltaan juonikkaana eläjänä.
Mitä se nyt juonii? :roll:
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Joutomiehen joutohommia lepopäivän ratoksi. Firman edellisestä muutosta selvittämistään odottamaan jääneiden laatikoiden perkaamista. Oli siellä vielä paljon kuranttia tavaraakin, mm. RJ45-rasialiittimiä, kokonaisia datarasioita, pinta-asennuskoteloita yms. joistakin asennuksista yli jääneitä kamppeita.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
rattori
Viestit: 11134
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja rattori »

209 euroa tojon tulpan vaihto omalla korjaamolla :roll:
Pitänee sen verran säästää ja katsoa paljonko tuntipalkkoja jää kun itse vaihtaa.
------------
tractors
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18651
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Tumppi 865 kirjoitti: Pe Helmi 23, 2024 12:18 pm
Toro 824 töröttää tallissa sangen hyväryhtisenä, mutta moottoriltaan juonikkaana eläjänä.
Mitä se nyt juonii? :roll:
Kaasari ei ehkä ole täydellä älyllään, vaikka on sitä useampaankin kertaan käsissä käytetty.
Käyttämätön kaasari olisi mistä kokeille laittaa, laitankin, jahka muulta laiskuudelta kerkeän.
Toron mieleiseen käyttökuntoon laittoa puolustaa em hyväryhtisyys ja voimansiirron toimivuus. Muutoinhan se on jo monet talvet ja tuiskut nähnyt laite.
säästellen sippiin
Avatar
rattori
Viestit: 11134
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja rattori »

Lisäystä tulpista sen verran että>

Kilpailuta sytytystulppien vaihto Toyota
Keskihinta: 145 €
Vaihtelee n. 60 € – 269 €

Sytytystulppien vaihtoa koskevan tarjouksen hinnan suuruuteen vaikuttaa varaosissa ennenkaikkea sytytystulpan malli. Yleensä perinteinen yksikärkinen tulppa on edullisempi, kuin esimerkiksi monikärkinen- tai iridium-tulppa. Eri ajoneuvovalmistajien moottorien välillä on eri vaatimuksia moottorissa käytettäviä sytytystulppia kohtaan. Muun muassa jotkin moottorityypit tai –valmistajat vaativat erikoistulppien käyttöä. Ajoneuvovalmistaja voi myös vaatia ajoneuvon moottorissa käytettäväksi suurtehosytytystulppia, eli iridium-tulppia, jolloin tarjouksen hinta kasvaa koska nämä ovat yleensä kalliimpia verrattuna perinteisiin sytytystulppiin. Myös vaihdettavien sytytystulppien määrä vaikuttaa olennaisesti varaosahintaan tarjouksessa.

Joissain automalleissa ja moottorimalleissa sytytystulppiin käsiksi pääseminen on isotöistä, johtuen laajasti suojatusta moottoritilasta. Tällaisessa tapauksessa työaika voi vaihdella tapauskohtaisesti, ja vaikuttaa muodostuvan tarjouksen hintaan. Työaikaan vaikuttaa myös vaihdettavien sytytystulppien lukumäärä ajoneuovossa.

Eri ajoneuvovalmistajilla voi olla merkkikohtaisia vaatimuksia moottorissa käytettäviin sytytystulppiin, jolloin varaosahinta voi vaihdella automerkkikohtaisesti.
------------
tractors
Avatar
rattori
Viestit: 11134
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja rattori »

rattori kirjoitti: La Helmi 24, 2024 8:10 am 209 euroa tojon tulpan vaihto omalla korjaamolla :roll:
Pitänee sen verran säästää ja katsoa paljonko tuntipalkkoja jää kun itse vaihtaa.
Vartti meni aikaa. Hyvät ovat katteet työllä. Tulpat maksoi 20 euroa. :mrgreen:
------------
tractors
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja zukka »

rattori kirjoitti: La Helmi 24, 2024 10:11 am
rattori kirjoitti: La Helmi 24, 2024 8:10 am 209 euroa tojon tulpan vaihto omalla korjaamolla :roll:
Pitänee sen verran säästää ja katsoa paljonko tuntipalkkoja jää kun itse vaihtaa.
Vartti meni aikaa. Hyvät ovat katteet työllä. Tulpat maksoi 20 euroa. :mrgreen:
Tekikö joku korjaamo siis 209e tarjouksen juuri sinun tulppien vaihdosta vai katsoitko vaan yleisesti mitä maksaa toyotan tulpanvaihto olkoon auton ikä ja moottori mitä tahansa?
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

rattori kirjoitti: La Helmi 24, 2024 10:11 am
rattori kirjoitti: La Helmi 24, 2024 8:10 am 209 euroa tojon tulpan vaihto omalla korjaamolla :roll:
Pitänee sen verran säästää ja katsoa paljonko tuntipalkkoja jää kun itse vaihtaa.
Vartti meni aikaa. Hyvät ovat katteet työllä. Tulpat maksoi 20 euroa. :mrgreen:
Menikö tuohon vielä ihan perinteiset ns. vanhanajan tulpat? Aika usein nykyään vaan tulpat alkaa olla siinä lähelle pari kymppiä kappale.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Massey-Ferguson 702 eturenkaan vaihto. Kävin hakemassa sepelikasasta kauhallisen tavaraa hiekoitusta varten, taisi olla painoa liikaa vm.-61 Good Yearille, kun toinen etupyörä räjähti komeasti paukahtaen. Homma oli helppo kun painoi etukuormaimella etupyörät ilmaan, pukki akselin alle ja rengas mukaan ja pajalle nojailemaan rengaskoneeseen. Laitoin tilapäiseksi renkaaksi 215/75-16" C-renkaan, täytyy ostaa tuohon molemmat etupyörät ja jossain vaiheessa takapyörätkin, kun kaikki ovat alkuperäisiä Good Year:eja. Taitaa olla aivan sama minkä merkkiset renkaat seuraaviksi ostaa, niin eivät kuitenkaan kestä käyttöä 63:a vuotta niin kuin nuo alkuperäiset.. :)
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Transit Customiin meni uudet ajovalon polttimot, kun se on alkanut huomauttelemaan mielensä päällä olevan "Dipped beam Bulb failure". Vävy kävi siinä ohella tekemässä laatikollisen kyykkäpalikoita ja pari uutta mailan aihiota.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: suparta ja 59 vierailijaa