Tein tänään verstaalla...

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

jussi77
Viestit: 4477
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Tuossa korealaisessa keksinnössä laturin moniura pyörittää myös vesipumppua, jonka akselilta menee voima omalla hihnalla tehostajalle. eli jos laturin remmi hajoo niin ei passaa kovin pitkälle lähtee ettei keitä. ilman tehostajaa pystyy noin kevyellä kyllä ajamaan. tehostajan hihna on vinkunut jo pitkän aikaa hetken kylmänä ja lie kulunut. on jo mun aikana ainakin kolmas hihna ja kaikki ne on vinkuneet kun en kai ole arvannut kiristää tarpeeksi. nyt on piukalla.
jussi77
Viestit: 4477
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

takakauhan hydraulista laukaisua askartelin pienestä sylinteristä. säästyypi olkapää jatkossa.
Eepee
Viestit: 6382
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Väsäsin Miro-latuhöylään tarvikelaatikon, joka käy Mirossa oleviin kaiteisiin "kliks". Laatikkoon sopii kätevästi mm. pari kappaletta Belaruksen etupainoja, samoin lumilapiolle tuli oma paikka. Tein vielä höylän etuseen yhdeksän sentin korotukseen ihan vaan navettavanerista pulttaamalla.

Koeajon perusteella 40 kilon lisäpaino tekee eetvarttia, höylän kokonaispaino on tuollaviisiin n. 80 kiloa, Miro on tehty aika tukevasti. Ehkä teen vielä luistelubaanaa varten jonkun lisäkamman.
The idea is to die young as late as possible
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Miro on tehty aika tukevasti.
Vastaavanlaisessa omavalmisteessa oli painona pari pihalaattaa. Kelkan leveytinen tasaushöylä on etupuolella, ja sillä saa vähän vanhaa latua parempaa kuosiin, kun peittää suksiuraa uudella lumella.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18651
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

jussi77 kirjoitti: Su Tammi 28, 2024 8:16 am takakauhan hydraulista laukaisua askartelin pienestä sylinteristä. säästyypi olkapää jatkossa.
Tästä tuli mieleen kysyä, että onko kukaan askarrellut takakuormaajaan hyd laukaisua kauhan lukitukseen? Ja miten toteutettu jos on?
säästellen sippiin
Eepee
Viestit: 6382
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Tammi 28, 2024 10:30 am
Miro on tehty aika tukevasti.
Vastaavanlaisessa omavalmisteessa oli painona pari pihalaattaa. Kelkan leveytinen tasaushöylä on etupuolella, ja sillä saa vähän vanhaa latua parempaa kuosiin, kun peittää suksiuraa uudella lumella.
Joo, itelläkin on ollut mielessä vastaava viritelmä. Nämä on jotenkin hauskoja kehitellä ja kokeilla.
The idea is to die young as late as possible
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Työkaluhommia, eli hitsauspöydän kannen reikiin jämptisti sopivia tappeja puristinten, tukien jne. pikakinnitystä varten.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Avatar
Jagmi
Viestit: 152
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2023 12:12 am
Paikkakunta: Jyväskylän seutu
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Jagmi »

Nyt pääsee seuramaan öljypolttimen käyntitunteja, kun sain tilattua uuden laskijan.
Vähän oli hakusessa tämä 230 volttinen...

Kuva
Aulispoika
Viestit: 1867
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Harri S kirjoitti: La Tammi 27, 2024 9:53 am P6R nytkähti taas hieman eteenpäin.
Vaihteiston neulalaakerit, 7mm vaarnapultit, NOS kilpakampiakseli ja kolme runkolaakeria on P6 kilpaversion spesiaalijuttuja.

Tuon moottorin hinnalla sai aikoinaan kokonaisen mopon. Kannattaa olla huolellinen kunnostuksessa ja varmasti oletkin. Mihin runkoon tuo on tulossa?
Harri S
Viestit: 1318
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Joo suhteellisen kallis laite tulossa.
Tästä tulee myös erilainen kuin yleensä.
Eli hommasin Italiasta LeM ”tubone” rungon josta rakentuu 6 vaihteinen, vajaa 20hp ja 80cc pörriäinen.
Aika paljon joutuu italian kieltä harjoittelemaan kun noita osia saa aika nihkeästi täältä pohjolasta.
Italiasta ostamani rungon jo tuossa viikolla kunnostin ja pääsin vähän lohkoja sovittelemaan.

Kuva

Kuva

Kuva
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Jammu »

kannentiivisteen vaihtoa, enimmäkseem.ulkona
Suomi kuuluu länsimaihin
Aulispoika
Viestit: 1867
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Harri S kirjoitti: Su Helmi 04, 2024 9:32 pm Joo suhteellisen kallis laite tulossa.
Tästä tulee myös erilainen kuin yleensä.
Noin 8 vuotta sitten purin alkuperäiskuntoisen Solifer SM luikkutankin vm. 1980 yksiin kappaleisiin ja kunnostin sen alkuperäiseksi muutoin, kuin tein viritysviilauksen sylinteriin ja Ping-kaasuttimeen. Koko projekti maksoi laitehankintoineen alle tonnin. Sinulla tonni ei riitä kuin aloitukseen.
Näyttää sinullakin, samoin kuin minulla, lopputulos olevan priimaa, vaikka tavoitteena olikin vain hyvä. :wink:
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18651
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Siunaantunut nurkkaan heitettyjä lusikoita sen verran paljo, että niiden lihoiksi laitto tuntui hyvältä idealta. Syntyi Sorsakosken sirokorva tai mikäpähäntä Jaron jalosukuinen lie.
Samalla tuli huomioiduksi että uusi lankakone olisi ehkä perusteltu hankinta.

Kuva
säästellen sippiin
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7810
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

ihmehitsari kirjoitti: Su Helmi 18, 2024 9:00 am Siunaantunut nurkkaan heitettyjä lusikoita sen verran paljo, että niiden lihoiksi laitto tuntui hyvältä idealta. Syntyi Sorsakosken sirokorva tai mikäpähäntä Jaron jalosukuinen lie.
Samalla tuli huomioiduksi että uusi lankakone olisi ehkä perusteltu hankinta.

Kuva
Muistaako kukaan,mitenkä Kekkosen näköisteoksena esiteltiin,leipälapiota mihin oli laitettu hevosen kuolaimet silmälaseiksi?
Tämmöinen vaan pullahti mieleen,tuosta teoksesta.
A-P
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja A-P »

ihmehitsari kirjoitti: Su Helmi 18, 2024 9:00 am Siunaantunut nurkkaan heitettyjä lusikoita sen verran paljo, että niiden lihoiksi laitto tuntui hyvältä idealta. Syntyi Sorsakosken sirokorva tai mikäpähäntä Jaron jalosukuinen lie.
Nurkkiin heitetyt lusikat ovat nurinmenneiden kuppien ohella loistavia inspiraation lähteitä. (peukku ylöspäin tähän)
Viimeksi muokannut A-P, Ma Helmi 19, 2024 8:03 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
A-P
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja A-P »

Sirkkeli ja 8 sormea kirjoitti: Su Helmi 18, 2024 11:23 am Muistaako kukaan,mitenkä Kekkosen näköisteoksena esiteltiin,leipälapiota mihin oli laitettu hevosen kuolaimet silmälaseiksi?
Tämmöinen vaan pullahti mieleen,tuosta teoksesta.
Eikös se ollut omakuva?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto: ... a_1975.jpg
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
jiipee
Viestit: 10750
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Vaihdoin Transit Customiin uudet akut.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tänään tuli taas kirottua noita tarvikeosia. TYC merkkinen ajovaloumpio on näköjään todella huonosti tehty alkuperäiseen Valeoon verrattuna. Polttimoiden peiteluukku osuu mukavasti muihin rakenteisiin siten, että sitä on vaikea saada mahtumaan auki ja kiinni saaminen ei onnistu ilman isoa vipuvoimaa. Nauhahiomakoneessa joutui sitä jonkun verran hiomaan ja nyt sen saa joten kuten paikalleen oikein. Parkkivalon polttimon reikä on täysin epämuodostunut mutta kyllä siinä nyt polttimon kanta pysyy jotenkuten kiinni. Toinen hankaluus iski kun piti saada muovipusrkurin päälle sopimaan peitelista. Sekä muovipuskurin runko että lista ovat uusia vasta maalattuja osia. Listan pituus jää päistä noin 10mm liian lyhyeksikin eikä klipsit lukitus ollenkaan. Lopulta klipsit meni kokonaan poikki ja siihen ratkaisuna oli ruuvit. Listan joutui painattamaan paikalleen kahdeksalla C-puristimella ja lukitsemaan muutamalla itse porautuvalla peltiruuvilla. Alkuperäinen lista olisi mennyt heittämällä paikalleen eli tuossa tarvikelistassa oli mittavirheer.

Jotenkin ei ymmärrys riitä siihen, että tehdään näitä tällaisia tarvikeosia, joiden laatu ja soveltuvuus on kelvotonta. Mitat ja materiaalit poikkeavat alkuperäisistä.

No, huomenna jatkuu tuon kolariauton fiksaaminen ja pitää siihen vielä joitain korjauspaloja valmistaa. Kyllä se noilla huonoillakin osilla ajokelpoiseksi tulee.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
A-P
Viestit: 627
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja A-P »

jarikos kirjoitti: Ma Helmi 19, 2024 12:17 am Tänään tuli taas kirottua noita tarvikeosia. TYC merkkinen ajovaloumpio on näköjään todella huonosti tehty alkuperäiseen Valeoon verrattuna.
Sama tullut todettua, ja samalla myös ettei markkinoilta ole enää löydettävissä vanhempaan t4-transporteriin ajovalojen korkeudensäädöllä varustettuja umpioita. Joka lähteestä on tuotu tiskille TYC-laatikot, jotka olen voinut avaamatta hylätä. Vaikka jokin verkkokauppa kertoo ko. umpioiden olevan korkeudensäädöllä varustetut, on kehyksessä paikka säätömoottorille, mutta mitään muuta ei sitten olekkaan.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tein tänään verstaalla...

Viesti Kirjoittaja jarikos »

A-P kirjoitti: Ma Helmi 19, 2024 8:07 am
jarikos kirjoitti: Ma Helmi 19, 2024 12:17 am Tänään tuli taas kirottua noita tarvikeosia. TYC merkkinen ajovaloumpio on näköjään todella huonosti tehty alkuperäiseen Valeoon verrattuna.
Sama tullut todettua, ja samalla myös ettei markkinoilta ole enää löydettävissä vanhempaan t4-transporteriin ajovalojen korkeudensäädöllä varustettuja umpioita. Joka lähteestä on tuotu tiskille TYC-laatikot, jotka olen voinut avaamatta hylätä. Vaikka jokin verkkokauppa kertoo ko. umpioiden olevan korkeudensäädöllä varustetut, on kehyksessä paikka säätömoottorille, mutta mitään muuta ei sitten olekkaan.
Tuossa minun tapauksessa vaihdoin säädinmoottorin vanhasta Valeon umpiosta tuohon TYC:iin. Se sentään meni paikalleen ihan järkevästi. Säätö jopa toimii kun testasin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Juontokouramies ja 45 vierailijaa