Belos sarvitraktori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
susiluoto
Viestit: 913
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 3:55 pm
Viesti:

Belos sarvitraktori

Viesti Kirjoittaja susiluoto »

Tervehdys, olen täällä uusi, seurannut palstaa pari vuotta ja nyt tuli sitten aihe.
Eli Belos kone MAG moottorilla ja Gurner kaasarilla, löytyykö kaasariin mistään varaosia?
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Re: Belos sarvitraktori

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

susiluoto kirjoitti:Tervehdys, olen täällä uusi, seurannut palstaa pari vuotta ja nyt tuli sitten aihe.
Eli Belos kone MAG moottorilla ja Gurner kaasarilla, löytyykö kaasariin mistään varaosia?
J-Trading Oy, jos sellainen on vielä olemassa, tai sitten Masino Oy

Pääkaupunkiseudulla molemmat
vanha
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:48 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanha »

taitaa se kaasarin merkki olla Gurtner. minulla oli aikanaan Bucher-merkkinen tärymuokkain, jonka ostin uutena J-Tradingilta Vantaalta. siinä oli Mag moottori tällä mainitulla kaasarilla.kyllä sieltä varaosia löytyi hyvin mutta oli ihan sikahinnoissa. yritys on yhä olemassa ja hyvissä voimissa.p.020458600
A.J..
Viestit: 144
Liittynyt: Ke Syys 16, 2009 5:38 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi Klaukkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A.J.. »

Minullakin on Bucher merkkinen sarvihirmu 450 kuutioisella Mag moottorilla.
Laite vain on pikkuhiljaa muuttumassa neljäpyöräiseksi harraste leluksi.
Zetor + Muut ikiraudat.
Ripel
Viestit: 2506
Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripel »

http://www.j-trading.fi/index.php?35
Hinnoista olen kuullut kanssa...Liekkö siis muita paikkoja mistä saisi?
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minulla oli joskus samanlainen Belos ja J-Tradingiltä tilasin osia kaasariin, moottoriin ja vaihdelaatikkoon. Puhelimessa selitin ja kaikki osat oli justiinsa oikein.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minulla oli joskus samanlainen Belos ja J-Tradingiltä tilasin osia kaasariin, moottoriin ja vaihdelaatikkoon. Puhelimessa selitin ja kaikki osat oli justiinsa oikein.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
vanha
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:48 pm
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanha »

olen joskus Beloksella oikeen tehnyt töitäkin ja täytyy sanoa, että se on sarvivehkeitten ehdotonta aatelia.on planeettavaihteisto, ei tarvi kytkintä ja kääntöjarrut kun on kunnossa niin todella ketterä. ekoissa malleissa (Gravely) oli Studebackerin sv. moottori ja sitten oli Jlo kaksitahtikoneita. nämä Magit tuli sitten ja viimeset sarvijaakot oli varustettu Kohlerin koneilla ja sähköstartilla.olivat aikanaan Laborin maahantuomia ja Hankkijan kautta niitä myytiin myös. etupäässä asiakkaina oli kaupungit, kunnat koska yksityiset ei niitä juurikaan ostanut erittäin korkean hinnan takia.jos sellaisen hyvän löytää niin ehdottomasti kannattaa ostaa, on erinomanen peli.
susiluoto
Viestit: 913
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 3:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja susiluoto »

Kiitokset kaikille, eiköhän tämä tästä.
Urzer
Viestit: 90
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 10:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Urzer »

Belos on käytöltään tosiaan sarvijaakkojen aatelia. MAGin 450:n koneen osien saaminen voi olla haasteellista. Myöhempien mallien K-sarjan Kohlerin osia taas löytyy moniltakin nurkista. Nämä Kohleritkin ovat kestäviä koneita, tasapainoakselien (jos on) laakerointi kai ensin pettää?
petej
Viestit: 285
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

Mahtava kampe. Nuorena ajoin työkseni. Onko se leveämpi lumiaura 3,5m vai vain 3. Luistelukenttä tyhjeni kuin tyhjää vain. Piikkirenkaat oli.
Sit kapeampi puskulevy erikseen ja tietty 1000 l vesisäiliö jäädytystä varten.
Ketterä kuin mikä jarrukäännöksellä pyörähti paikoillaan.
Siinä oli käsittääksen kaasuvipu hieman saman suunt. ku nykyään ruohonleikkureissa eli kone haki automaattisesti max vääntöä ei huippukierroksia.
Tämän pysty ohittamaan kun ajon aikana kurotti kaasuvivulle ja nosti sitä käsin niin et kone kiersi yläkierroksille. Sillon kulki yli 20km/h niin et hurvitti "maata" sarvienpäällä ja antaa mennä... 8)
warre
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 8:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja warre »

Minkälainen sytytysjärjestelmä on MAG 450 koneessa, onko katkojankärjet ja jos on ni mikä on kärkiväli ja ennakko?

Miten lähtee yleensäkkii pakkasella käyntiin (narukäynnistin)?
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Kamalan raskas vetää pakkasella, olen ruiskauttanut pikkasen starttipilottia putsariin niin lähtee vähän herkemmin.
warre
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 8:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja warre »

Juu olen huomannut et saa vedellä ihan kaikin voimin käyntiin :)
Et onk se sitten enemminkin ominaisuus kuin vika?
Sen takia kyselin noita säätöarvoja et ne ainakin ne sais kohaleen.

Onks kukaan rakentanut startia jälkikäteen tällaiseen koneeseen?
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Siina on se planeettavaihteisto, jossa paljon pienia hammaspyoria oljyn seassa ja sitten ne planeettojen kartiokytkimien valit taynna oljya, niin onhan se raska vetaa kayntiin pakkasella. Kaikki nuo romppeet siis pyorii koko ajan vaikka vivut onkin vapaa-asennossa.
Siis se on ominaisuus, ei vika :oops:
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Siitä käyntiin vetämisestä, en tiedä miten sen muut tekee, mutta minä vedän hitaasti "kahden puristuksen yli" ja naru sisään ja VEETOO, tolla systeemillä saa vähän vauhtia ennen puristusta. Jos lähtee vetämään mistä sattuu tyssää yleensä siihen puristukseen, ainakin mun voimilla.
warre
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 8:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja warre »

Ootko koskaan säätänyt tästä sytytystä?
Itse otin tänään vauhtipyörän puoleisen kopan auki ja aloin etsimään ajotusmerkkejä mutta ei näkynyt missään :?
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

En ole koskaan tehnyt mitään muuta kuin tankannut ja tarkastanut öljyt ja ajanut.
warre
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 8:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja warre »

Ongelmat jatkuvat!
Nyt ei tahdo lähteä käyntiin lämpimästä tallistakaan, saattaa lähteä jos kaataa bensaa suoraan tulpanreiästä sisään.
Kaasari putsattu ja tarkastettu.

Sytytystä katottu, ajotusmerkit löytyi, katkojankärkiväli 0.3-0.4 mm (oikeasta arvosta ei tietoa) Sytytys näyttäis olevan kohdallaan ja kipinäkin tulee kun kunnolla vetäsee narusta!

Moottori käy ihan hyvin kun vaa saa käyntiin (välillä saattaa vähän yskästä)
Käynnistyminen on tullut vaan entistä hankalammaks?

Onko muuten mitääm "sääntöä" miten moottori pitää käynnistää esim. pitääkö ryyppy olla aina päällä kun käynnistää kylmää moottoria tai pitääkö laittaa kaasua päälle miten paljon?

Neuvoja tarvittaisiin!!
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Oman kokemuksen mukaan se on juoppo. Kylmänä ryyppy täysin kiinni ja kaasua 1/4 kun lähtee käyntiin heti ryyppy seuraavaan pykälään, ja hetken päästä lisää pois sammuu aika herkästi jos ryyppyä pienentää liikaa, lämpinänäkin voi vaatia ryypyn täysin kiinni mutta heti pois kokonaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ajokki, Google [Bot], Jaritapani, Matsikka ja 49 vierailijaa