Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
Jenkkipojat kohisivat 80 tai 90-luvulla Audista. Eräiden Audien väitettiin kiihtyvän hallitsemattomasti kaasu pohjassa, kuljettajalla ei kyseisen ilmiön aikana voinut väitteen mukaan säädellä kaasua, eikä jarruttaa.
Kyseistä ilmiötä ei saatu todettua todistetusti missään puolueettomassa kokessa, mutta useita kohtalokkaita onnettomuuksia väitettiin tapahtuneen, luonnollisesti korvauksena haettiin lukuisissa oikeudenkäynneissä satumaisia rahamääriä.
Muualla maailmassa ei vastaavasta ilmiöstä ollut mitään havaintoa, mutta Audi oli asiasta syntyneen valtavan mediakohun myötä pakko tehdä nimellisiä muutoksia kaasu- ja jarrujärjestelmään, mutta vain Pohjois-Amerikan markkina-alueella.
Kohun sivutuotteena Audin myynti sukelsi voimakkaasti vuosiksi Yhdysvalloissa, palatuen hitaasti ennalleen. Nimelliset tekniset muutoksetkin poistettiin vähin äänin, koskei niillä ollut mitään oikeata vaikutusta.
Riippumattomisssa testeissa todettiin kylläkin sen, ettei edes 200:n turboaudin moottori maksimitehollakaan, jaksa ylittää auton omien jarrujen voimaa, vaan auto pysähtyy nopeasti.
Todettiin vielä se, että kaikissa Yhdysvalloissa tuolloin yleisesti saatavilla olleissa sarjatuotantoautossa jarrut olivat huomattavasti tehokkaammat, kuin moottori. Väite, että auto kiihtyi hallitsemattomasti, vaikka jarrua painettiin voimakkaasti todettiin olevan pötyä.
Taitaa nykypäivän jenkkitoyotissa olla uskomattoman tehokkaat moottorit...
Yritysmaailmassa asia, mikä viime kädessä ratkaisee asiakkaan valinnan, on hinta.
Yksityisellä puolella hinta ei yksin ratkaise, mutta on merkittävässä roolissa, kun vilkaisee omaan lompakkoonsa. Turvallisuus, varusteet yms. ovat kiva bonus, jos niitäkin saa (samalla halvalla hinnalla). Japsit ovat tämän oivaltaneet alusta saakka.
Aina löytyy ihmisiä, joilla on varaa maksaa luksuksesta sekä turvallisuudesta ja jaksavat niistä meuhkata, mutta niillä ei tehdä rahaa.
Vain jos ei pysty tekemään halvalla, pitää erikoistua ja keskittyä tekemään kallista, vaikka sitten asiakaskohtaisilla räätälöinnellä umpikultaisista vaihdekepin nupeista lähtien.
Kaikessa keskinkertaiset (hinta, varusteet, turvallisuus) kilpailevat toisensa hengiltä, koska keskinkertaisuuteen pystyy kuka tahansa ja siksi tarjontaa on liikaa.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
NH kirjoitti:
Taitaa nykypäivän jenkkitoyotissa olla uskomattoman tehokkaat moottorit...
Ennemmin tehottomat jarrut.
Jarruilla pitäisi pystyä pysäyttämään, mutta silloin polkaistava kerralla ja lujaa. Kauaa ei nimittäin jarrut kestää jarruttaa. Kuumiavat sellaisessa puolivillasessa yrityksessä ja sen jälkeen katoavat tehot.
Esim. Alpeilla kuorma-auton tai bussin kanssa käytetään pakokaasujarrua ja sähköjarrua. Paineilmajarruja vasta kun pitää pysähtyä.
Oiskohan nyt tässä käynyt myös niin, että on pumpattu pari-kolme kertaa jarrua kaasun ollessa pohjassa, jolloin jarrutehostin ei enää toimi, kun ei ole sitä alipainetta. Silloin saa jarrua runnoa ihan olan takaa.
Pitäis polkasta kerralla ja pitää pedaali vaan pohjassa.
-hinauksessa kun roikkuu, huomaa tehostimen vaikutuksen.
Jarruilla pitäisi pystyä pysäyttämään, mutta silloin polkaistava kerralla ja lujaa. Kauaa ei nimittäin jarrut kestää jarruttaa. Kuumiavat sellaisessa puolivillasessa yrityksessä ja sen jälkeen katoavat tehot. "
Mikäli jonkun nykyauton jarrut Yhdysvaltojen markkinoilla olisi Manuelin kuvauksen kaltaiset, kuinkahan suuri mediakohu siitä nousisi?
PS. nyt ei puhuta vuosikymmeniä vanhoista japseista, eikä äärimmäisestä vuoristoajosta, mihin jokaisella autonvalmistajalla on omat kyseisiä erityisolosuhteita koskevat ohjeensa, yleensä vaatimus moottorin käyttämisestä pääasiallisena vauhdin rajoittamisena.
Jarkko kirjoitti:Jos moottori ottaa rajusti kierroksia, kyllä silloin alipainetta riittää.
Varma asiasta?
Kaasuläppä kun on täysin auki, tuntuisi että alipainetta ei paljon ole, jos ilmanputsari ei ole tukossa.
Eikö tuo alipaine synny imusarjassa ejektori-ilmiön seurauksena? Ainakin mun autossani jarrutehostimen letku lähtee imusarjan mutkasta. Jos siis imusarjassa on suuri virtaus, myös jarrutehostimelle tulee suuri alipaine.
Kyllä alipainetta sitäkin kautta syntyy, että ilmanputsari on tukossa, mutta polttoainetalouden kannalta ei auton alipainetehostinta kannata suunnitella toimimaan tukkoisen ilmansuodattimen avulla.
En tuota teoriaa kuitenkaan mahdottomana pidä. Mites se olikaan, dieselissäkö on alipainepumppu, koska sieltä puuttuu kaasuläppä? Mutta olisiko siellä silloin riittävästi alipainetta, jos moottori ottaisi kierroksia, eli tilanne vastaisi kaasuläpällistä pensakonetta kaasu pohjassa? Onko joku mitannut, miten alipaine käyttäytyy kierrosten kasvaessa, jos kaasuttimessa on kaasuläppä?
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Japanin 80 kmt kattonopeus näkyy jarruista, eikä USA'ssakaan kummosia jarruja rajoitusten vuoksi tarvita. Olen joskus rengashallissa vertaillut saksalaisten ja japanilaisten jarrulevyjen kokoa. Säännöllisesti japseilla ollut ohuemmat ja pienihalkaisijaisemmat levyt.
Näin se on kaasuläpällisessä, että alipaine heikkenee jos kaasua painetaan. Normaalisti kukaan ei sitä huomaa, kun jarrua painettaessa kaasulta on jalka pois. Itse kun olen aina ajanut automaattivaihteiset vasurilla jarruttaen, olen tuota usein kokeillut.
Dieselissä on sitten tehostuksen vaatima alipaine tehtävä pumpulla, joten ilmiötä ei ole.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
Manuel kirjoitti:
"Japanin 80 kmt kattonopeus näkyy jarruista, eikä USA'ssakaan kummosia jarruja rajoitusten vuoksi tarvita. "
Harva Japanissa myytävä auto, tuskin mikään, on teknisesti samanlainen kuin Yhdysvalloissa tai Euroopassa myytävä, joten niistä meidän ei kannattane huolta kantaa.
Yhdysvalloissa tavallinen moottoritierajoitus on 65 mailia tunnissa, eli noin 105 km/t, yhdessä osavaltiossa peräti rajoittamaton tiettyjen edellytysten täyttyessä.
Kun vielä yleinen viranomaisten tapa valvoa liikenteen turvallisuutta ei perustu pilkunviilaukseen absoluuttisen nopeuden suhteen, vaan joustavan sekä turvallisen liikenteen sujumisen painottamiseen, tavallinen highway-liikenne saattaa usein olla luokassa 120 -130 km/t, jopa virkavallan ollessa liikennevirrassa mukana.
Kuinka usein tavallinen maantieliikennetilannenopeus meillä Suomessa on yhtä korkea?
Joku heitti että tuo Toyotan ongelmien ylenpalttinen hehkutus olis Amerikassa temppu jolla saatais väki kiinnostumaan oman maan merkeistä ?
80- ja osin 90 luvulla huomasin Japskiautoissa sen piirteen että jarrut tuntuivat äkkiseltään tehokkailta kun tehostus oli varsin voimallista, mutta kun jarrut joutuivat kovemmalle rasitukselle ne häipyivät melko nopsaa tahtia. Tiiä sitten nykytilanteesta, mut veikkaisin että eivät ainakaan ihan kärkijoukoissa ole tehojensa suhteen.
Hervast kirjoitti:Joku heitti että tuo Toyotan ongelmien ylenpalttinen hehkutus olis Amerikassa temppu jolla saatais väki kiinnostumaan oman maan merkeistä ?
80- ja osin 90 luvulla huomasin Japskiautoissa sen piirteen että jarrut tuntuivat äkkiseltään tehokkailta kun tehostus oli varsin voimallista, mutta kun jarrut joutuivat kovemmalle rasitukselle ne häipyivät melko nopsaa tahtia. Tiiä sitten nykytilanteesta, mut veikkaisin että eivät ainakaan ihan kärkijoukoissa ole tehojensa suhteen.
Silloin kun Toyotan Coronaa ja Batsun Bluebirdiä myytiin, oli myyntimieskaverilla tuo Corona. Aamulla kun lähti jonkun naisen luota, niin ensimmäisessä jarrutuksessa aamulla sukelsi Corona orapihlaja-aitaan. Jarrut saattoivat ensijarrutksessa puoltaa rajusti.
Ajoi toisen tuttumme korjaamolle kun oikea etulokari ja konepelti ottivat itseensä. Tällä korjaamokaverilla oli yleensä varastossa vaihtolokasuojia ja konepeltejä Coronaan ja Bluebirdiin jotka oli oikonut.Valitteli ettei nyt ollut lokasuojaa, kun näin syksyllä niitä menee. Joten uutta oli laitettava.
Viimeksi muokannut Manuel, Ke Maalis 10, 2010 3:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Japanin 80 kmt kattonopeus näkyy jarruista, eikä USA'ssakaan kummosia jarruja rajoitusten vuoksi tarvita. Olen joskus rengashallissa vertaillut saksalaisten ja japanilaisten jarrulevyjen kokoa. Säännöllisesti japseilla ollut ohuemmat ja pienihalkaisijaisemmat levyt.
jotenkin ne japsien jarrut tuntuu vaan menevän vaan paremmin katsastuksesta läpi kuin sakemannien (olen omistanut molempia) ja kyllä ne japsien jarrutehot riittää vallan mainiosti näissä suomenkin nopeuksissa.
Japanin 80 kmt kattonopeus näkyy jarruista, eikä USA'ssakaan kummosia jarruja rajoitusten vuoksi tarvita. Olen joskus rengashallissa vertaillut saksalaisten ja japanilaisten jarrulevyjen kokoa. Säännöllisesti japseilla ollut ohuemmat ja pienihalkaisijaisemmat levyt.
jotenkin ne japsien jarrut tuntuu vaan menevän vaan paremmin katsastuksesta läpi kuin sakemannien (olen omistanut molempia) ja kyllä ne japsien jarrutehot riittää vallan mainiosti näissä suomenkin nopeuksissa.
Ei minulla ainakaan ole ollut katsastuksessa ongelmia jarruista. Käsijarrusta oli edellisellä vuosituhannella ainakin kerran VW'ssä.
Juuri alamittaiset levyt kuumiavat äkkiä ja menettävät tehonsa. Se tulee juuri eteen silloin kun kaasu hirttää. Aika kyseenalaista riittääkö japsien jarruissa massaa vastaanottamaan lämpökuorman ilman häipymistä lähestyttäessä huippunopeutta. Jos lisänä on vielä moottorin teho, niin edellytykset ovat aika olemattomat. Eli niinkun kirjoitin jarruista loppuu tehot. Lisänä vielä se ettei alipainetta enää kehity.
Manuel kirjoitti:
"Aika kyseenalaista riittääkö japsien jarruissa massaa vastaanottamaan lämpökuorman ilman häipymistä lähestyttäessä huippunopeutta. Jos lisänä on vielä moottorin teho, niin edellytykset ovat aika olemattomat. Eli niinkun kirjoitin jarruista loppuu tehot. Lisänä vielä se ettei alipainetta enää kehity."
Onko nyt puhe Toyota Coronasta, Datsun Bluebirdistä, Toyota Tercelistä, Datsun 100A:sta, vai jostain 2000-luvun japsista?
Vähän tässä tuntuu, että toiset kirjoittavat aidasta ja toiset aidan seipäästä tai sitten joidenkin mielestä on rakentavaa vertailla 70 ja 80-lukulaisten japanilaisautojen heikkouksia 2000-luvun euroautojen ominaisuuksia vastaan.
Coronan jarruja pitää verrata vaikka Morris Marinan jarruihin ja Bluebirdin ominaisuuksia Ford Taunukseen!
Mahtaa olla vettä verhoiluissa jos lunta on lattialla niin paljon että polkimen saranat särkyy http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa ... mia/172832 Tai sitten raskas kaasujalka vai onko tämä heidän vastaus "jumiville" polkimille