ok-6

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
kaapo
Viestit: 41
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:39 am
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

ok-6

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Välillä vähän syvällisemmin mokoman tekniikasta. Muuten aika simppeli juttu,mutta mitenhän kytkin akseli on saatu ylettymään? Äkkiseltään ajattelisin ettei kytkin akselia olisi muutettu,mutta toisaalta jos vauhtipyörää on kasvatettu toistakymmentä senttiä,luulisi kampiakselin laakereitten rasittuvan melkopaljon. Onko kukaan päässy näkemään ok:ta osina?
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Kytkin on 13 tuumainen, moottori ( 2704E) sovitettu kytkinkoppaan välilevyn avulla. Oliskohan vaan yhdistetty 2 vauhtipyörää, niitä on voitu ohentaa samalla....?
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Jos sinne on tällätty pidempi akseli tai jatkopätkä...
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
vammas
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 2:15 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vammas »

jos se on niinkuin 1124 kontussa:siinä on sama kustomin loki. 2 osainen vauhtipyörä ja välilevyt.kytkinkoppaan.kytkin akseli käy normi 5000 voortista.
suopma-1
Viestit: 234
Liittynyt: La Joulu 24, 2005 10:28 pm
Paikkakunta: e-p
Viesti:

Viesti Kirjoittaja suopma-1 »

Kuten mike tuossa arvaili.
ok-6
Avatar
mike
Viestit: 5326
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Onkos ne vauhtipyörät kiinni toisissaan kuinka, pultattu vai hitsattu....?
vammas
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 2:15 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vammas »

6 kontussa ne on pulteilla kiinni. Eli vauhtipyörän jatkona on painelevy,kontussa se muistuttaa ulkonäöltä isoa hellanrengasta.
6 kontussa ulosoton vetopala on täysin eri kuin 5000 voortissa.
6 kontussa on 14 tuuman kytkinlevy

nämä siis kontussa 1124
kaapo
Viestit: 41
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:39 am
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Enpä muistanut että countyssakin on käytetty saman tapaista variaatiota. Tossa jo mallailin teräs klimppiä,mistä ois sorvannut jatkoa vauhtipyörään,mutta syntyyhän se kahdesta vauhtipyörästäkin. Mutta perimmäinen ajatus miksi kysymyksen esitin,oli saada jotain varmuutta asiaan,kun alkoi se laakereiden kestävyys arveluttamaan. Mutta näemmä ne sen tupla vauhtipyörän kestää,jos kerran kutos countyssakin on semmosta käytetty. Ala vääntöä taitaa riittää...
kaapo
Viestit: 41
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:39 am
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Meinas unohtua,kiitos tiedon valosta..!
Ökö
Viestit: 312
Liittynyt: To Tammi 08, 2009 9:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ökö »

Ja mistäs me juteltiin?? :shock: :shock:
OK :shock:
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

No,Orasvuon Konepajan tuotteesta,eli OK-6 traktorista tietty.
jiipee
Viestit: 10746
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

ultimate welder kirjoitti:No,Orasvuon Konepajan tuotteesta,eli OK-6 traktorista tietty.
Aiheesta sen verran lisää, että vilkuilin tänään Rauta&Petroolissa näytillä ollutta hienoa OK-6:ta ja heräsi siitä kysymys. Siinä oli jotakin n. 20mm paksua teräslevyä 3 kappaletta nipussa laatikon ja perän alla. Ovat ilmeisesti lisäpainot, että kasvanutta tehoa saisi hyödynnettyä. Onko ne levypainot alkuperäiset?
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

Täällä on 1 niistä 12 jotka tehty.
Yksi purettu IKHn purkaamolla jonka muutos osat kulki omien aarteitten kautta Ikaalisiin toiselle Foorti keräilijälle.

Moottorin päässä teollisuusmallin vauhtipyörä jonhon pultattu muutos kappale joka näyttää kahdelta n12mm levyltä jossa n3-4cm "ainesputki" levyjen välissä.
Tämä lappale pultattu vautipyörään ja takimmaiseen levyyn pultattu järeämpi kytkin.

Kappaleet jonkin asteen kopiot 954 1004 1124 Countyn malleista jossa käytössä teollisuus mallin pata.

Painolevyt 3kpl vakiot samoin 16mm keskiölevyt vanteissa.

yksi metsä SALO hyttinen OK-6 myynissä jos kiinostaa jotakuta tälläinen harvinaisuus.
Sammy
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 7:09 pm
Paikkakunta: Sippola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Kuinkahan moni tuosta tusinasta lienee vielä hengissä? Itse aikoinaan pikkupentuna tuli useastikin istuttua yhden hytissä; olisi mielenkiintosta tietää vieläkö tuo uutena Kymenlaaksoon Kymi-Kymmenelle tullut kone on olemassa...
arsmu
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2012 11:58 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arsmu »

ite ostin justiin tommosen ok-6 jossa on takasovitteena hiiabin kuormaaja täytys vaan käydä ajelees se kotia vissiin ny torstaina.toihan on traderin moottori? en katellu sen tarkemmin ku kävin koeajamassa.komeesti käy ainakin.missäpäin county miehen ok-6 on myynnis?
nii hyvä raktoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
arsmu
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Heinä 25, 2012 11:58 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arsmu »

ite ostin justiin tommosen ok-6 jossa on takasovitteena hiiabin kuormaaja täytys vaan käydä ajelees se kotia vissiin ny torstaina.toihan on traderin moottori? en katellu sen tarkemmin ku kävin koeajamassa.komeesti käy ainakin.
nii hyvä raktoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

Vihdissä asuva Foorti keräilijä Selvitti jo vuosia sitten OK-6ten historian
ja kyseisten koneitten olin paikat 12 tehty joista osassa orasvuon hytti osa ilman ja kahdessa Metsä-SALO ohjaamo ka olikohan joutsat katolla.

Maskussa ja Vihdissä orasvuon hyttiset. oma ilman kuten Gårskullan kartanonkin kone. Jalasjärvellä perikunta myy tätä metsä hyttistä konetta mutta erittäin kovaan hintaan ei ole erityisen siisti.
Mitä nyt muistelen olikohan Hausjärvellä yksi ja toinen metsämalli Suonenjoella mutta kyseinen kone ajettu ristikkosiltaan ja liian mataan oli kone mennyt kolmeksi hytti oli kestänyt iskut nosturi ja voimansiirron kuoret ei. On vissiin ehjätty. yksi purettu ja Ikaalisten mies ostanut -75 mallisen josta tekee ok-6. Tämän puretun moottori jossain puimurissa nykyään. E-P Koneella ja tarvikkeella oli joskus myynnissä -97 paikkeilla ja meni myös Jalasjärvelle ja pitäisi olla siellä vieläkin.

OK6 tulleet alun perin jakajapumpuilla mutta vaihdettu yleensä rivi malliseksi omakin Bosch rivi mutta myös Simms. Vihdin kone vielä jakajalla.
JukkaV
Viestit: 119
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 8:14 pm
Paikkakunta: E-P
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Naapurissakin oli tuollainen metsähyttinen ok-6 jossa joutsa katolla. Ottivat muutamia vuosia sitten nosturin ja hytin pois. Nosturi nyt uudemmassa koneessa. Traktori myity hytittömänä vuosi pari sitten.. Ok-6 oli siellä talossa varmasti 20-30vuotta..
Avatar
rattori
Viestit: 11132
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rattori »

Coynty mies kirjoitti:Vihdissä asuva Foorti keräilijä Selvitti jo vuosia sitten OK-6ten historian
ja kyseisten koneitten olin paikat 12 tehty joista osassa orasvuon hytti osa ilman ja kahdessa Metsä-SALO ohjaamo ka olikohan joutsat katolla.

Maskussa ja Vihdissä orasvuon hyttiset. oma ilman kuten Gårskullan kartanonkin kone. Jalasjärvellä perikunta myy tätä metsä hyttistä konetta mutta erittäin kovaan hintaan ei ole erityisen siisti.
Mitä nyt muistelen olikohan Hausjärvellä yksi ja toinen metsämalli Suonenjoella mutta kyseinen kone ajettu ristikkosiltaan ja liian mataan oli kone mennyt kolmeksi hytti oli kestänyt iskut nosturi ja voimansiirron kuoret ei. On vissiin ehjätty. yksi purettu ja Ikaalisten mies ostanut -75 mallisen josta tekee ok-6. Tämän puretun moottori jossain puimurissa nykyään. E-P Koneella ja tarvikkeella oli joskus myynnissä -97 paikkeilla ja meni myös Jalasjärvelle ja pitäisi olla siellä vieläkin.
Pielavedellä paloi yksi...joku vuosi sitten.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], VesQ ja 69 vierailijaa