Valtra 600: Ulosotto jäi päälle ja vipu jumissa
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Valtra 600: Ulosotto jäi päälle ja vipu jumissa
Valtra 600-4 vm- 2000
Syksyllä murskainta käytettäessä alkoi perästä kuulua outoa rummakkaa, sen jälkeen voiman ulosottoa ei ole saanut valintavivusta pois päältä. Kytkin kyllä toimii
Ulosotto on kaksinopeuksinen, ja vipu on vapaan ja hitaan nopeuden välimaastossa, eikä siitä liiku. Koetin nykiä peräkotelon kyljestä suoraan, mutta eipä liiku sieltäkään. Jokin sieltä kytkentämekanismista on hajonnut.
Uudesta asti on perästä kuulunut ylimääräistä rapinaa aina kun kytkin on kiinni, nopeusvalinnasta riippumatta. Nyt se ääni hävisi.
Purettavahan se on ja jos jotain vinkkiä on antaa, niin kiitollisuudella kuuntelen. Taaksepäinhän se sieltä purkaantuu... Mutta irtoaako akseli mistä asti, ja tuleeko jotain muuta mukana?
Kyseessä naapurin traktori.
Syksyllä murskainta käytettäessä alkoi perästä kuulua outoa rummakkaa, sen jälkeen voiman ulosottoa ei ole saanut valintavivusta pois päältä. Kytkin kyllä toimii
Ulosotto on kaksinopeuksinen, ja vipu on vapaan ja hitaan nopeuden välimaastossa, eikä siitä liiku. Koetin nykiä peräkotelon kyljestä suoraan, mutta eipä liiku sieltäkään. Jokin sieltä kytkentämekanismista on hajonnut.
Uudesta asti on perästä kuulunut ylimääräistä rapinaa aina kun kytkin on kiinni, nopeusvalinnasta riippumatta. Nyt se ääni hävisi.
Purettavahan se on ja jos jotain vinkkiä on antaa, niin kiitollisuudella kuuntelen. Taaksepäinhän se sieltä purkaantuu... Mutta irtoaako akseli mistä asti, ja tuleeko jotain muuta mukana?
Kyseessä naapurin traktori.
-
- Viestit: 4695
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
- Paikkakunta: Oku
- Viesti:
Voi kai se pääakseli tulla taaksepäinkin repun mukana, mut sen saanee hyvin takas paikalleen. Jos meinaa olla ongelmia on kopin lattia suht helposti purettavissa ja huoltoluukusta saa akselinpään pujoteltua paikalleen.
Noihin joihinkin vuosimalleihin saa korjaussarjaa jossa tulee paksumpi kytkentäakseli. Ohuemmalla akselilla on ollut taipumusta vääntyä ja se aiheuttaa ongelmia ulosoton asentojen kytkemisessä.
Noihin joihinkin vuosimalleihin saa korjaussarjaa jossa tulee paksumpi kytkentäakseli. Ohuemmalla akselilla on ollut taipumusta vääntyä ja se aiheuttaa ongelmia ulosoton asentojen kytkemisessä.
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 7:22 pm
- Paikkakunta: hankasalmi
- Viesti:
Sieltä on hajonnut varmaan präkontin yläakselin etummainen laakeri ja siihen on olemassa muutossarja jossa kuulalaakeri korvataan rullalaakerilla (kuvissa ympyröity punaisella) kannattaa vaihtaa vaikkei olisi vielä rikki. Ns. riukuakseli on boorilla kiinni siellä peräkontissa eli ei aiheuta toimenpiteitä konttia irrotettaessa. Tuolla on jonkinlainen ohje http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2dus8+j ... jeita.html
Fordson super major -64
Fordson super dexta -63
Nh ts100 -03
pari Ih 585xl:ää
Fordson super dexta -63
Nh ts100 -03
pari Ih 585xl:ää
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
- Paikkakunta: Ludvika Sweden
- Viesti:
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Kiitokset asiaa selventävistä ERITTÄIN HYVISTÄ kuvista ja tietämyksestä.
Puran repun auki varmaankin viikonloppuna, kun alkaa kelit olla inhimilliset.
Koneessa on tunteja hieman yli tuhat. Ensimmäisen ( 100h) huollon jäljiltä puuttui huomattava määrä vaihteistoöljyä. Tämän huomasin kun laskin ne pois seuraavaa isompaa huoltoa tehdessäni. Vuotoa ei ollut.
Luulenpa, että takuun edellyttämän 100h. huollon tehnyt merkkiorganisaation asentaja on täytettyään öljyn tarkastanut määrän tikusta hieman hätäisesti. Öljypinnan vakiintuminen tuntuu kestävän ainakin näissä kuussatasissa melko kauan. Parin ajokerrankin jälkeen saa vielä lisätä litratolkulla.
Tyhjennysproppuja on kolme, ja täyttöjä yksi. Öljyn painuminen jarruihin vissiin vie oman aikansa.
Puran repun auki varmaankin viikonloppuna, kun alkaa kelit olla inhimilliset.
Koneessa on tunteja hieman yli tuhat. Ensimmäisen ( 100h) huollon jäljiltä puuttui huomattava määrä vaihteistoöljyä. Tämän huomasin kun laskin ne pois seuraavaa isompaa huoltoa tehdessäni. Vuotoa ei ollut.
Luulenpa, että takuun edellyttämän 100h. huollon tehnyt merkkiorganisaation asentaja on täytettyään öljyn tarkastanut määrän tikusta hieman hätäisesti. Öljypinnan vakiintuminen tuntuu kestävän ainakin näissä kuussatasissa melko kauan. Parin ajokerrankin jälkeen saa vielä lisätä litratolkulla.
Tyhjennysproppuja on kolme, ja täyttöjä yksi. Öljyn painuminen jarruihin vissiin vie oman aikansa.
-
- Viestit: 404
- Liittynyt: Ti Touko 09, 2006 8:14 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Kerrohan sitten mikä siellä oli rikki. Kiinnostaa kun itselläkin samanlainen kone. Tuosta öljyvajeesta,että 100h ensihuoltoon ei kuulu vaihteistoöljyn vaihto laisinkaan. Kone on kuitenkin noin 10v ikäinen,eikö naapurisi ollut tarkastanut vaihteiston öljytasoa milloinkaan ennen 1000h huoltoa?
Nuo "satasarjan" Valtrat vaativat kyllä öljyn lisäyksen muutama käyttötunti vaihtotyön jälkeen se on normaalia,jos ei ole ennakoinut hienoisella ylitäytöllä.
Nuo "satasarjan" Valtrat vaativat kyllä öljyn lisäyksen muutama käyttötunti vaihtotyön jälkeen se on normaalia,jos ei ole ennakoinut hienoisella ylitäytöllä.
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Juu, niinpä olikin. Suodattimen vaihto kuuluu ensihuoltoon, muttei öljynvaihto. Tarkastettu ohjekirjasta. Ei näköjään pitäisi kertoilla muistin varassa olevia tarinoita. PahoittelenGorky kirjoitti:Kerrohan sitten mikä siellä oli rikki. Kiinnostaa kun itselläkin samanlainen kone. Tuosta öljyvajeesta,että 100h ensihuoltoon ei kuulu vaihteistoöljyn vaihto laisinkaan. Kone on kuitenkin noin 10v ikäinen,eikö naapurisi ollut tarkastanut vaihteiston öljytasoa milloinkaan ennen 1000h huoltoa?
Minä rupesin avustamaan kyseisen koneen huolloissa jossain kuudensadan tunnin tienoilla, ja silloin jo ulosotosta kuului rapinaa. Isäntä päätti ajaa vian ulos. Tänne asti pääsi.
Meillä myös kotitalossa samanlainen Valtra. Mittarissa tunteja reilut 4000, eikä ole reistaillut muualta kun polttoaineletkuista kopin alta.
Mutta Perästä kuuluu kunhan saan asiaa eteenpäin
Osuva tuo sananparsi
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Siellä oli juuri tuo etummainen yläakselin laakeri hajonnut. Kuulat muistuttivat pinnaltaan rusinaa, ja pidin puuttui kokonaan.
Kytkentäholkki ja 540E- nopeuden rattaan kytkentähammastus kulunut laakerista johtuen piloille, ja tämä jumitti ulosoton nopeusvalinnan.
Yläakselin purkaminen onkin hieman haasteellista. Takimmaisen laakerin pitäisi ohjeen mukan jäädä kiinni koteloon, mutta onkin akselissa kiinni ja lujassa! Joutuu käyttämään koko repun työpaikalla. Itseltä kun ei löydy sopivia ulosvetimiä.
Kytkentäholkki ja 540E- nopeuden rattaan kytkentähammastus kulunut laakerista johtuen piloille, ja tämä jumitti ulosoton nopeusvalinnan.
Yläakselin purkaminen onkin hieman haasteellista. Takimmaisen laakerin pitäisi ohjeen mukan jäädä kiinni koteloon, mutta onkin akselissa kiinni ja lujassa! Joutuu käyttämään koko repun työpaikalla. Itseltä kun ei löydy sopivia ulosvetimiä.
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Onko tuo sama heikko kohta myös 65-sarjan koneissa? Mietin vain kun tähän astin olen 465:lla vedättänyt hankeen lingon kanssa niin paljon kuin koneessa on paukkua riittänyt. Tiukassa vedossa ulosotto on pitänyt naukuvaa ääntä uudesta lähtien. Näin kevättalvella ei tahdo voima millään riittää ummessa lingon pyöritykseen. Jos tuo ulosotto on alamittainen, niin silloin minun kannattenee kiusata lingon edessä toista konetta.
Ulosoton vipu jumittui tässä jo vuoden vanhana lingotessa paksuun lumeen. Ulosottoa ei saanut päälle eikä vapaalle, tai itse asiassa se jumittui päälle ja kun sitä aikani kiskoin, niin se ei ollut enää päällä eikä vapaalla. Piti ajaa kotiin ulosoton kytkimen vipu irrotusasennossa, sillä vivun vapauttaminen sai aikaan hirveän parkaisun perästä, kun kytkentähammastukset nojasivat toisiinsa.
Jumiutunutta ulosoton reppua käytettiin silloin takuuna merkkihuollossa. Kun sen hain pois, niin se oli kuulema hyvässä kunnossa ja vian täytyy olla kuulema traktorissa. Sen jälkeen ulosotto on toiminut kuitenkin moitteettomasti, eikä mekaaninen kytkin ei ole yrittänyt takerrella.
Tuli vain mieleen, josko sille olisi kuitenkin tehty jotain, sillä konetta käytettiin aikanaan takuuhuollossa myös sen takia, kun käynti oli niin epätasainen, että pakoputki alkoi murtua poikki, eikä kylmänä käynyt aluksi kuin kahdella pytyllä savuttaen. Silloinkaan siinä ei kuulema ollut yhtään mitään vikaa. Kuitenkin dieselpaja, joka pumpun silloin merkkiliikkeelle sääti, sanoi syötön olleen yhdessä pytyssä pienellä, kun asiaa sieltä suoraan kysyin - ja konekin kävi mystisesti sen reissun jälkeen paremmin kuin ikinä.
Ulosoton vipu jumittui tässä jo vuoden vanhana lingotessa paksuun lumeen. Ulosottoa ei saanut päälle eikä vapaalle, tai itse asiassa se jumittui päälle ja kun sitä aikani kiskoin, niin se ei ollut enää päällä eikä vapaalla. Piti ajaa kotiin ulosoton kytkimen vipu irrotusasennossa, sillä vivun vapauttaminen sai aikaan hirveän parkaisun perästä, kun kytkentähammastukset nojasivat toisiinsa.
Jumiutunutta ulosoton reppua käytettiin silloin takuuna merkkihuollossa. Kun sen hain pois, niin se oli kuulema hyvässä kunnossa ja vian täytyy olla kuulema traktorissa. Sen jälkeen ulosotto on toiminut kuitenkin moitteettomasti, eikä mekaaninen kytkin ei ole yrittänyt takerrella.
Tuli vain mieleen, josko sille olisi kuitenkin tehty jotain, sillä konetta käytettiin aikanaan takuuhuollossa myös sen takia, kun käynti oli niin epätasainen, että pakoputki alkoi murtua poikki, eikä kylmänä käynyt aluksi kuin kahdella pytyllä savuttaen. Silloinkaan siinä ei kuulema ollut yhtään mitään vikaa. Kuitenkin dieselpaja, joka pumpun silloin merkkiliikkeelle sääti, sanoi syötön olleen yhdessä pytyssä pienellä, kun asiaa sieltä suoraan kysyin - ja konekin kävi mystisesti sen reissun jälkeen paremmin kuin ikinä.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
- ihmehitsari
- Viestit: 18649
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
-
- Viestit: 1319
- Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 4036
- Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
- Paikkakunta: Wetenpää
- Viesti:
Jälkimmäisessä tapauksessa varmaan olis tehty yli sadan sivun ketju asiasta...masina kirjoitti:Mutta jos kyseessä olisi ollut vaikka Zetka, olisi todettu että p-a-s-k-a vehje kun ei kestä.ihmehitsari kirjoitti:Valmetithan ovat koneita, joita ei ikinä korjata vian takia,Velu kirjoitti: Silloinkaan siinä ei kuulema ollut yhtään mitään vikaa.
niitä huolletaan..
-
- Viestit: 2506
- Liittynyt: Su Loka 26, 2008 10:27 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
.... Vielä kertaalleen kiitokset hyvistä kuvista!
Nyt on kotitilan Valtrassa 5000H ja reppu levällään laakerointia varten ennen rehuntekoja, ihan vaan varmuuden vuoksi. Sivuääniä taikka kytkentähäiriöitä ei kylläkään ollut esiintynyt, vielä...
Tässäpä olikin laakerointi aivan virheettömässä kunnossa, mutta laitetaan nyt tuohonkin se muutossarja kun on vissiin olevinaan parempi.
Nyt on kotitilan Valtrassa 5000H ja reppu levällään laakerointia varten ennen rehuntekoja, ihan vaan varmuuden vuoksi. Sivuääniä taikka kytkentähäiriöitä ei kylläkään ollut esiintynyt, vielä...
Tässäpä olikin laakerointi aivan virheettömässä kunnossa, mutta laitetaan nyt tuohonkin se muutossarja kun on vissiin olevinaan parempi.
Elämä on ihmisen parasta aikaa
-
- Viestit: 4695
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
- Paikkakunta: Oku
- Viesti:
Elekeekä hyvät ihmiset ajako yleisöljyt vaihteistossa noilla. On se semmoista litkua että laakeriremppa tulee paljon nopeammin tehtäväksi kuin oikeita vaihteistoöljyjä käyttäen.
Kerran seurasin kun pyöreänokkainen A sarjalainen tuli huoltoon suunnanvaihtimen laakeriremppaan ja sieltä laatikosta hulahti yleisöljyt pihalle laskettaessa kuin olis vettä ollut. Ei varmaan se litku jätä kovemmassa rasituksessa kummoista voitelukalvoa laakeripinnoille.
Mezzot ja megat kestää paremmin noilla litkuilla ajoa, mut hintaero on niin pieni ettei öljyn laadussa pihistelemällä säästä yhtikäs mitään.
Kerran seurasin kun pyöreänokkainen A sarjalainen tuli huoltoon suunnanvaihtimen laakeriremppaan ja sieltä laatikosta hulahti yleisöljyt pihalle laskettaessa kuin olis vettä ollut. Ei varmaan se litku jätä kovemmassa rasituksessa kummoista voitelukalvoa laakeripinnoille.
Mezzot ja megat kestää paremmin noilla litkuilla ajoa, mut hintaero on niin pieni ettei öljyn laadussa pihistelemällä säästä yhtikäs mitään.
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Su Heinä 06, 2008 3:53 pm
- Paikkakunta: Savo
- Viesti:
Tässäkin oli yleisöljyt vaihteistossa/ perässä useamman tuhatta tuntia, nyt kolmosvaihteen synkronointi reistaa ehkä siitä syystä.Hervast kirjoitti:Elekeekä hyvät ihmiset ajako yleisöljyt vaihteistossa noilla. On se semmoista litkua että laakeriremppa tulee paljon nopeammin tehtäväksi kuin oikeita vaihteistoöljyjä käyttäen.
Kerran seurasin kun pyöreänokkainen A sarjalainen tuli huoltoon suunnanvaihtimen laakeriremppaan ja sieltä laatikosta hulahti yleisöljyt pihalle laskettaessa kuin olis vettä ollut. Ei varmaan se litku jätä kovemmassa rasituksessa kummoista voitelukalvoa laakeripinnoille.
Mezzot ja megat kestää paremmin noilla litkuilla ajoa, mut hintaero on niin pieni ettei öljyn laadussa pihistelemällä säästä yhtikäs mitään.
Elämä on ihmisen parasta aikaa
-
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
- Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
- Viesti:
900 oli jo toi parempi ulosotonlaakerointi pienemmissä ei mutta moneen on pitänyt vaihtaa 900 osille kun on selvä suunnittelu virhe.
synkrot noissa voi oola ongelmallisia ittekki tiedän yhden kun alle 1000h tippui koko 3 vaihteen synkro laatikon pohjalle.
kaverin 865 oli tosi ongelmikas laatikkonsa suhteen vaihtoi naisten sarjalaiseen kun on urakointi hommissa välillä. joten varmuuttakin pitää olla. kytkin on myös alimittainen jos kuormaaja.
Valmetin laatikoissa ongelmia tosi paljon joten ei niitä kannata hankkia lisää yleisöljyillä vaan sitä kallista punaasta aina. se kun se on aika jäykkää öljyä muitten alkuperäisiin nähden. niin voitelee paremmin kun se lämpiää ja sehän lämpiää.
synkrot noissa voi oola ongelmallisia ittekki tiedän yhden kun alle 1000h tippui koko 3 vaihteen synkro laatikon pohjalle.
kaverin 865 oli tosi ongelmikas laatikkonsa suhteen vaihtoi naisten sarjalaiseen kun on urakointi hommissa välillä. joten varmuuttakin pitää olla. kytkin on myös alimittainen jos kuormaaja.
Valmetin laatikoissa ongelmia tosi paljon joten ei niitä kannata hankkia lisää yleisöljyillä vaan sitä kallista punaasta aina. se kun se on aika jäykkää öljyä muitten alkuperäisiin nähden. niin voitelee paremmin kun se lämpiää ja sehän lämpiää.
-
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 9:27 am
- Paikkakunta: Seinäjoen lakeuksilla
- Viesti:
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Pe Joulu 14, 2007 5:46 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: raute ja 47 vierailijaa