Manuel etuveto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Zammy
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Marras 03, 2009 2:27 pm
Viesti:

Manuel etuveto

Viesti Kirjoittaja Zammy »

Paljonko öljytilavuus"pallossa" ja mistä löytyy tarkistusproppu?
Etu vai takapuolelta?
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Koska se vetopyörästö on Manuelissa käännetty ylösalaisin, on öljymäärää myös nostettava tai pienen vetopyörän laakerit ja vetopyöräpari ottavat itseensä.

Roadless'illä on käytössä kaksi eri ratkaisua. Joko alkuperäinen etukansi on käännetty ylösalaisin, jolloin täyttötulppa on selvästi keskilinjan yläpuolella, tai siinä on Roadless'in etukansi tekstillä.

Öljynpinnan alaraja on kun öljynpinta koskettaa pienen vetopyörän akselin alapintaa. Siinä vaiheessa vajaa puolet laakerista öljyn sisällä.

Tässä versiossa jossa on käännetty kansi menee sinne 8 litraa 80w-90 hypoidiöljya eli GL4 tai GL5 öljyä. Alkuperäinen suositus 140 mutta lienee vähän paksua näille leveysasteille.

Kannattaa pitää mielessä että siinä etuakselissa on aika monta muutakin voitelukohdetta. Itse akselissa 5 eri kohdetta, lisäksi raidetangonpäät ja keskitapin laakerit.

Seuraavat jutut joutuu tarkistamaan. Kardaanilla olevan liukukytkimen luistomomentin. Onko se kuiva vai öljykylpytyyppinen jossa oltava oma öljynsä.

Vasemman etupyörän kääntymisen rajoitin. Että se varmasti toimii ja on oikein säädetty. Samoin ettei pyörien kääntymiskulmaa ole lisätty. Että olkatappien kartiorullalaakerit ovat oikeassa momentissa ja muutenkin kunnossa. Nivelkoteloiden ja pyöränlaakeritilojen tiiviys (pyyhkijät ja huovat todennäköisesti loppu) ja että oikeat voiteluaineet näissä sisällä.

Käytössä jos tulee tiukka paikka pitää keinuttaa sen verran että saa pyörät suht suoraan, eikä repiä pyörät vinkkelissä. Varsinkin etukuormaajan kanssa ja kun siirrytään pakille.
Zammy
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Marras 03, 2009 2:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zammy »

Tässä on proppu molemmin puolin suunnilleen keskellä, ei selkeästi yläpuolella.Numero ylälaidassa 21605 ja roadlessin pellissä 1606. Kääntymisen rajoittimet on traktoria edestäpäin katsoessa vasemmalla puolen, toisella puolen ei mitään...
Lieneekö koko laite edes manuel, no ainakin jonkunmoinen etuveto siinä on paikallaan...
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Katso millä korkeudella pienen vetopyörän akseli on. Hammaspyörä ja laakerit osittain öljyssä. Pinnan oltava vähintään niin että koskettaa akselia. Akselikin saa olla osittain öljyssä.

Eli kuljettajan paikalta katsottuna vasemmalto puuttuu niinkuin epäilin. Pitää rakentaa. Helpoimmin saa kun hitsaa palan kiinni raidetankoon niin että törmää vetopyörästön koteloon. Sen jälkeen kulmahiomakoneella pois niin että pyörän kääntökulma on oikea, eli max. 28 astetta.

Jos laitat kuvia niin voin kertoa lisää, mutta huomaan että laite ei ole vielä tuttu sinulle. Jokainen kohta mistä kirjoitin on oltava kunnossa ellet halua hajoittaa sitä akselia.
Zammy
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Marras 03, 2009 2:27 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zammy »

No eipä ole tuttu ei...semmoinen kuitenkin tuli hankittua. Täytyy rakentaa sinne se kuvaamasi rajoitin, ei tässä mitään hajoittamaan ole tarkoitus ryhtyä.Ihme sinänsä että kestänyt näinkin kauan, ei sitä ihan viime vkolla olla sieltä poistettu.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Minä en ole saannut öljypintaa pysymään korkeammalla kuin vetoakseleiden alapuolelle. Loput valuu vetareiden kautta ulos. Kyllä se pikku vetopyörän akseli saa öljyroisketta riittävästi, varsinkin maantieajossa. Olen puhdistanut nivelpesät ja laittanut ne täyteen täyteen rasvaa pyöränlaakereita myöten.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Jos öljynpinta ei pysy korkeammalla on stefat nivelkotelon sisäpuolelta rikki tai puuttuvat. Roiskevoitelu riittää vain kuormittamatta ajoon ja hetkelliseen rasitukseen.

Laakerien jäähdytys ei toimi. Kuumenemisen jälkeen välykset katoavat laakerista, alkaa ahdistaa ja kuumenee lisää. Seuraavassa vaiheessa laakerivälykset ovat muuttuneet niin että hammaskosketus muuttuu ja perä alkaa antamaan ääntä.

Eli ei siellä aivan heti mitään tapahdu, mutta jos pääsee kuumenemaan etenevät tapahtumat tosi nopeasti.

Sinänsä nivelen voiteluun käy sama peräöljy hyvin. Usein vain nivelkotelon tiivisteet ovat niin loppu ettei öljy pysy enää nivelkotelossa, vaan on käytettävä näitä molybdenipitoisia vetoakselin niveliin tarkoitettuja voiteluaineita. Jos pyöränlaakerin stefa on rikki on sinnekin laitettava vaseliinia, muuten peräöljyä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa