Korkeajännite johdot ja loisteputki

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

valmestari
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 7:44 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Korkeajännite johdot ja loisteputki

Viesti Kirjoittaja valmestari »

Nyt on sitten tullut tuokin mysteeri ja kiistan aihe kokeiltua ihan käytännössä. Eli normaali loisteputki loistaa kun sen vie voimalinjan alle ja ojentaa kädessään kohti johtoja. Loistaa säkkipimeässä jopa siinä määrin että näkee melkein kulkea sen valossa. Putki vain lakkaa loistamasta oltuaan kylmässä ulkoilmassa hetken joten koe on tehtävä kohtuu nopeasti huoneenlämpöisellä putkella. Pistää vaan miettimään että miten terveellistä on asua tai työskennellä tuollaisen linjan läheisyydessä kun noin voimakkaat kentät vaikuttaa maassa asti.
PERÄSTÄ KUULUU
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Tuo korkeajännitelinjan kenttä vaikuttaa ainakin jahtikaverin tahdistimeen niin ettei voi olla sellaisen linjan alla passissa.
Tyyppi
Viestit: 839
Liittynyt: Ke Syys 06, 2006 9:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyyppi »

Sellaistakin huuhaata viljellään, että jotkut ihan vakavissaan kulkevat magneetit kengissään ja magneettirannerengas kädessään ja vakavissaan väittävät tautiensa paranevan noilla.

Ehdottakaapas semmoselle magneettikauppiaalle riippumatonta sokkotestiä aiheesta. Olen kokeillut. Eivät suostu. Esittelevät vain amerikkalaisia "tunnettujen yliopistojen" tutkimuksia. Joopajoo....laittakaapas vaikka Kuukkeliin noiden "yliopistojen"nimiä. Ei löydy moniakaan. Ja jos löytyykin, ei niiden julkaisuluetteloista löydy mitään.

Kokeeni tapahtui kerran messuilla. Magneettikauppias pyysi nostamaan painoa suoralla kädellä ensin ilman kengässä olevaa magneettia ja sen jälkeen magneetin kanssa. Väite oli, että käteni jaksoi nostaa painon paljon kevyemmin magneetin vaikutuksesta.
No ensin minä tenttasin, että lieneekö magneettipohjalliset kielletty olympialaisten painonnostossa? Varmaan niillä kaikilla on nuo ihmelaitteet tossuissaan.
Sitten ehdotin sokkotestiä, että olen paikalla ja valvotusti mutta satunnaisesti annamme tutustujille kenkiä ilman magneettia tai magneetin kanssa ja kirjaamme ihmisten kokemukset. Reilu tarjous mutta eipä suostunut myyjä :twisted: Syy ei ollut se, että minä häiritsisin myyntiä tai jotain sellaista vaan myyjän mukaan minä "epäilylläni levittäisin magneettien vaikutusta häiritsevän AURAN ympärilleni". Joopajoo!!

Meitä ihmisiä on niin helppo höynäyttää kaikella näkymättömällä....magnetismilla, maasäteilyllä ja muilla horoskoopeilla.
"Mitä teetkin, tervaa se lopuks...."
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Jokunen vuosi sitten ainakin vielä sairauksia "hoidettiin" kuorma-auton renkaan kokokoisella sähkömagneetilla, joka toimi tasavirralla. Silloin annettiin ymmärtää, että vaihtovirtasähkökenttä olisi haitallinen.
Konekansa.fi
Komia on aina komia. Komiat pärijää aina. Kyllä kaikki saa - komiat saa vaan ensin!
Mikael Johnsson
Viestit: 180
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 10:58 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael Johnsson »

Tarvii testata riittäiskö keskijännitelinjassa puhtia loisteputken valaisuun. 400kV linjoja ei lähistöllä ole.
JP
Viestit: 6681
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Miten muistelen että joku olis joskus väittänyt myös matkapuhelimista lähtevän "jonkinlaista" radio-aalto tms. säteilyä :mrgreen:
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kivimies »

Tupakoinnin vaikutuksista terveyteen oltiin myös pitkään eri mieltä, nykyjään tupakkayhtiöt on niiin vastuullisia http://www.batfinland.fi/OneWeb/sites/B ... &SID=&DTC=
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18663
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

kuussatanen kirjoitti: Sähkö on ollut meillä jo kauan, mut näin pihalla sitä vielä ollaan.
"Totuus on tuolla ulkona"

Virka-aikana ollaan monemoisten sähköisten vempainten vaikutuspiirissä.
On miljoonaa eri taajuutta, tasa- ja vaihtovirtaa, mittareita ja testilaitteita sen seittämää sorttia.

Päälle kun lyödään vielä aineet, joista kemikaali-Alikin olisi ollut kateellinen,
niin johan on kumma mikäli ei ala jostainpäin nahka kesiä tai solut jakaantua epämääräiseen tahtiin.
Toistaiseksi homma on kuitenkin pysynyt hyvin kasassa,
itsellä ei ainakaan ole vielä sen kummoisempia vaikutuksia,
mitä nyt pientä nuhaa, muistamattomuuskohtauksia ja valikoivaa kuuloa...tä?
säästellen sippiin
U140
Viestit: 540
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja U140 »

Lahden AM-aseman lähetinhallissa paloi loisteputki ilman ainuttakaan piuhaa, ja itse lähettimen kopissa paloi yhdellä langalla runkoon kiinnitetty hehkulamppu..

Kentänvoimakkuus oli melkoinen.
Kotitarveasentaja
Viestit: 46
Liittynyt: Su Elo 02, 2009 10:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kotitarveasentaja »

Kammatkaapa tukkanne ja viekää kampa loistelampun lähelle :wink:
spark

Viesti Kirjoittaja spark »

Kääntäkääpäs töpselit oikeinpäin :D

Kuva

Mutta kyllä luulisin, että voimakkaassa sähkökentässä oleminen ei ole pitkänpäälle terveellistä. Muutaman kerran olen ollut muuntamossa ja jonkin ajanpäästä minulle tulee huono olo. Eikös ihmisessäkin sähkösignaaleja kulje, joten varmaan voimakas sähkökenttä häiriötä aiheuttaa.

Tuo lintujen paistuminen tutkassa on myytti. Mythbusterssissa tuota testailivat, eikä lämmittänyt juuri ollenkaan.
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18663
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

spark kirjoitti:Kääntäkääpäs töpselit oikeinpäin :D
Päivän paras :lol:
Joskus taisivat teekkarit käytännön pilana ilmoittaa että jonakin ajankohtana virran suunta muutuu ja näinollen pitää töpät käännellä.
säästellen sippiin
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Hemmetti! Meillä on pistorasia, jossa olevia kännykän latureita ei pysty kääntämään, ne eivät mahdu toisinpäin. Luettuani tuon jutun, huomasin, että kun kuljen laturien ohi, tunnen kuumotusta noin 14 cm oikeasta polvitaipeesta alaspäin, mutta vain silloin kun minulla on haarukka kädessä. Lusikan kanssa ilmiötä ei huomaa. Hieman häiritsee, ei viitsisi ruveta lusikalla kaikkea syömään.

Auttaisikohan jos tekisi pääsulakkeen päälle kuparisen kotelon ja maadoittaisi sen hapettomalla kuparilla, 120 neliön johdolla. Kuuttomana yönä kaivaisi montun ja hautaisi sinne pohjois-eteläsuunnassa haponkestävästä tehdyn antimagneettisen elektrodin :?:
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

:shock: No hitto kun itse hokannut. Kiitos! :D
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Kyllähän kännykkäsäteilyn tuntee, ei ihan tietoisesti mutta monesti on tullut olo että kännykkä alkaa soida ja hetken päästä se soi.

Ihmiset joilla on tukielinvaivoja voivat olla herkempiä sähkömagneettiselle säteilylle.
sohvi
Viestit: 4575
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sohvi »

Nuo matalaenergialamput saa palamaan helposti hankaussähköllä. Nailonverkkarit ja keinokuituloimi päällä kihnuttaa pimiässä ja ottaa sitten johdosta kiinni :oops: . Oho, ja valo syttyy. Tai ainakin on omituinen olo muuten. Vaikuttaahan nuo voimakkaat sähkömagneettikentät ihmiseen, me kun toimimme periaatteessa sähköllä. Plus ja miinusmerkkisesti varautuneet kalium ja natrium vaihtavat paikkaa solun sisään ja ulos, ja kuljettavat siinä samalla kaikkea tarpeellista. Näin ainakin ennenvanhaan opetettiin. Eikös hermostokin toimi sähöllä, mulla taitaa akku olla aika tyhjä. Kuinkahan päin sen töpselin sitten asentaisi :shock:
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
RistoJ
Viestit: 160
Liittynyt: Ma Touko 18, 2009 11:00 pm
Viesti:

Ei syttynyt

Viesti Kirjoittaja RistoJ »

Kävin justiin tuolla linjan alla loisteputken kanssa, mutta ei minulla ainakaan syttynyt valoa siihen putkeen.
valmestari
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 7:44 pm
Paikkakunta: TYRVÄÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmestari »

Oliko putki varmasti lämmin ja ojennettuna kohti johtoja. Maaston kohta voi toki vaikuttaa jos etäisyyttä piuhoihin on liikaa.
PERÄSTÄ KUULUU
kivimies
Viestit: 2874
Liittynyt: Su Touko 04, 2008 11:26 am
Viesti:

Re: Ei syttynyt

Viesti Kirjoittaja kivimies »

RistoJ kirjoitti:Kävin justiin tuolla linjan alla loisteputken kanssa, mutta ei minulla ainakaan syttynyt valoa siihen putkeen.
Joo, nuuka mies ja heilutteli palanutta putkea linjoilla, vai olisko ollut rikkein sytkäri tai vikaa kuristimessa :lol:
ultimate welder
Viestit: 4191
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 10:00 pm
Paikkakunta: 39750
Viesti:

Re: Ei syttynyt

Viesti Kirjoittaja ultimate welder »

RistoJ kirjoitti:Kävin justiin tuolla linjan alla loisteputken kanssa, mutta ei minulla ainakaan syttynyt valoa siihen putkeen.
Lohduttaudu sillä,että vaikka koe ei mennytkään"putkeen",niin performanssin nähneillä naapureilla oli oletettavasti hauskaa..ja kertomista muille kyläläisille huomenna... :wink:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: A-P, Bing [Bot], EKo ja 50 vierailijaa