Takalana

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Takalana

Viesti Kirjoittaja nakki »

Minkä painoisen takalanan mf 165 perään vois laittaa onko 600 kg liikaa esim. vama 250J&vm 250 onko liian painavia/leveitä. Onko kellään kokemuksia kyseisestä yhdistelmästä.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Takalana

Viesti Kirjoittaja -SS- »

nakki kirjoitti:Minkä painoisen takalanan mf 165 perään vois laittaa onko 600 kg liikaa esim. vama 250J&vm 250 onko liian painavia/leveitä. Onko kellään kokemuksia kyseisestä yhdistelmästä.
No riippuu kuinka pitkä se lana on ja kuinka painava levy on suhteessa muuhun runkoon.

Viistonninen Ford ei nosta H20 Jykevää kunnolla, tarvitaan noin 2400 kg nostovoima vetovarsien päissä eli apusylinteri. Jykevä toisaalta on hiukan painavampi kuin VM J250 (eikös tämä ole se jossa on tarvittaessa hydrauliikkaa)

Varaudu myös laittamaan vähintään 250 kg etupainoa, hommista ei tule juuri mitään jos nokka keikkuu ilmassa koko ajan.

-SS-
linkomies
Viestit: 648
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 7:12 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linkomies »

Varmaan se käyttötarkoitus myös kannattaa pohtia.. 98% lunta ja loput ojamaiden tasotusta niin saa olla kokoa, mut jos suhde toisinpäin niin kapeammallakin pärjännee.
Jos parimetristä kääntää vähän lumensiirtoon niin aika onnetonta raitaa se tekee.. mutta tottakai sekin taas riippuu tarpeesta, onko hyvä.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan tuurilla!
t_o_m_m_i
Viestit: 303
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 12:00 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t_o_m_m_i »

Mulla on ollut aikoinan 175:n perässä Kortteen konepajan (RAJU ?) tekemä 2m leveä perälevy. Sillä aurasin pihan lisäksi 600 m pitkän pihatien. Tie piti vetää kolmella vedolla, että sai auki. Kerran keskeltä levy suorassa, sitten molemmat ojanpientareet käännetyllä levyllä. Tässä levyssä helpotti kyllä se, että myös runkopalkki oli kääntyvä.

Nykyisin pihatietä on 150 m ja työvälineenä on omavalmisteinen ihan tarkka Kipan kopio, 210 cm leveä. Viime talvena sen edessä oli MF65, tämä talvi on vielä auki, levy on mutta ei vetäjää.

Levyn koko kanattaa tosiaan miettiä käyttötarkoituksen mukaan, mutta omat kokemukset mitä on traktorilla tehdystä lumitöistä nyt vuodesta 2002 asti kertynyt, ovat sensuuntaiset, että 2m:n levyllä pärjää ihan ok.

Edellisessä asuinpaikassa oli tuo MF175 välillä naapurin isännällä vinssitraktorina lainassa, niin silloin tein lumityöt hänen MF4255:lla ja VM:n 3 mterisellä hydraulisella levyllä. Aikaa meni jokseenkin yhtä paljon, kun vieras isompi kone oli kyseessä, eikä saanut "täysiä hyötyjä" siitä heti irti. Ainoa mitä kaipasi omaan levyyn oli tuo jydraulinen kääntö. Se kelpaisi kyllä edelleen, mutta nykyisillä on mentävä ainakin toistaiseksi...
Tallissa on kaksi kovaa veetä: Verku ja Vespa

- Pessimisti ei pety! -
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Kyllä tehdastekoiset levyt varmaan 165:n keulaa nostelee aika mukavasti, paremman ohjattavuuden vuoksi kannattaisi keulaan rakentaa teline ja siihen lisäpainoja.
Lumenaurauksessa voisi kuvitella että sopivasti painotettuna ja ketjuilla joku 250 leveä levy menisi mukavasti.

Mut tuossa tapauksessa tekisin tai teettäisin perälevyn ihan mittatilaustyönä. Leveyttä joku 230-250 ja miettisin tarkasti tarviaako levyä ikinä kääntää ympäri, sikäli rungon voisi tehdä lyhyemmänkin. Rungonkääntö on turha jos levyssä itsessään on riittävästi leveyttä. Riittävästi korkeutta levyyn ja lumenohjauslevylle ainakin optio molemmille puolille levyä, saisi tehtyä helpommin siistiä jälkeä.

Koulussa tein VM kopion, painoa sille tuli n. 330 kiloa, levy 260 leveä ja 70 cm korkea. Mekaaniset säädöt käännöille. Mielestäni ihan hyvän kokoinen mezzovalmetin perään. Yleensä olen sillä ottanut maantieltä polanteita lisäpainotettuna. En ole kääntänyt levyä 10 vuoden aikana montakaan kertaa, sikäli olisi rungon voinut tehdä lyhemmäksikin, eli enempi polanneterän malliseksi. tukipyörät askartelin siihen vielä jälkeenpäin.
saku
Viestit: 333
Liittynyt: To Heinä 06, 2006 3:04 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saku »

En muista mikä takalana oli meillä vielä parivuotta sitte superdextassa.Se oli aika jämäkkä tehtaan tekele.Keula ei ollut liian kevyt mutta ei liian raskaskaan.Mutta ei siitä nyt aina haittaa ookkaa jos keula nytr vähän keponen on.Ja saahan se paremmin pitoa ku se lana painattaa takarenkaita alas
ripa luisu
Viestit: 1691
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 9:48 pm
Paikkakunta: seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripa luisu »

mulla on 2m evin perälevy, entiedä mitä painaa ehkä jotain 300-400kg ja mulla on siinä lisäksi 140kg lisäpaino ja 565 valmetilla ei ole mitään tuskaa sen käytössä äkkinäiset liikkeet voivat hiukan nostaa etupyöriä mutta nostolaite nostaa ihan kevyesti.

eräällä tutulla on 250 VM ja 165 massikka sen edessä
ford 4000 -75
Konekansa.fi
Dayno
Viestit: 360
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:56 am
Paikkakunta: JOENSUU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dayno »

Eiköhän sillä Ferkulla kulje ihan kaikki alle kolmemetriset takalanat, jos Massikka-miehiä uskominen.
Siinä on se hieno hydruliikkasysteemi, jolla voi sitä lanan painoa siirtää
traktorille hyvinkin tarkasti, melkein kilojen tarkkuudella ja se varmaan riittää ja lisäksi se hydrauliikka ei ilmeisesti ole läheskään niin arka häiriöille kuin esim. Majoreissa jotka temppuilevat jo vasta kymmenenkin
vuoden vanhoilla öljyillä talvella jäätyessään.

Ja se Fergun mainio kylmäkäynnistyvyyshän hakee vertaistaan talviaurauksissa näihin muihin masisinisti vehkeisiin (esim.Nuhvi ?) verrattuna.
nuhvi46063
Viestit: 2273
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2009 6:56 pm
Paikkakunta: Ylämaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuhvi46063 »

Dayno kirjoitti:Eiköhän sillä Ferkulla kulje ihan kaikki alle kolmemetriset takalanat, jos Massikka-miehiä uskominen.
Siinä on se hieno hydruliikkasysteemi, jolla voi sitä lanan painoa siirtää
traktorille hyvinkin tarkasti, melkein kilojen tarkkuudella ja se varmaan riittää ja lisäksi se hydrauliikka ei ilmeisesti ole läheskään niin arka häiriöille kuin esim. Majoreissa jotka temppuilevat jo vasta kymmenenkin
vuoden vanhoilla öljyillä talvella jäätyessään.

Ja se Fergun mainio kylmäkäynnistyvyyshän hakee vertaistaan talviaurauksissa näihin muihin masisinisti vehkeisiin (esim.Nuhvi ?) verrattuna.
itellä on 250cm omatekonen lana hydraulikäännöllä 5610 voortin perässä,samaa levyä vedin nuhvillakin aiemmin,vanhat ketjut piti nuhvin keulalle heittää että työt sujuivat,vetoteho kyllä pitäs ko. massikassakin riittää tuollaseen. ja jos nuhvin kone on kunnossa niin se kyllä käynnistyy ihan ongelmitta,turha mollata :!: :!: :!:
voorti sen sijaan ei ole paras syttyjä ilman lämmitystä,toki lämmityshän on muutenkin suositeltavaa ihan jo moottorin kestävyyden kannalta.
Kohtalaisen monta engelsmannia tontilla...
http://nuhvi.net
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nakki »

Minkä hintaisia mahtaa olla uudet Vama & VM 250 cm lanat hydraulisella
käännöllä. Käytettyjä aika vähän myynnissä ja minusta esim 2200€ melkein kymmenen vuotta vanhasta Vaman 250jh lanasta on paljon. Kun on kuitenkin kuluva vehe.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

nakki kirjoitti:Minkä hintaisia mahtaa olla uudet Vama & VM 250 cm lanat hydraulisella
käännöllä. Käytettyjä aika vähän myynnissä ja minusta esim 2200€ melkein kymmenen vuotta vanhasta Vaman 250jh lanasta on paljon. Kun on kuitenkin kuluva vehe.
Noin neljä vuotta sitten olivat tuossa hinnassa plus rahti.

Nyt laman tullet toivottavasti hinnat ovat laskeneet.

Useat lienevät saaneet paljon halvemmalla, omat sisäpiirisuhteet maatalouskauppoihin ovat niin heikot, etten saa alennuksia.

Omassa lanassa lähinnä reikäterä on kulunut muutamankin kertaa ihan kapeaksi soiroksi, sen voi vaihtaa.

Uusiakin lanoja olen nähnyt kovastikin mutkalle rikotun, jos sille päälle tuuri sattuu.

-SS-
t_o_m_m_i
Viestit: 303
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 12:00 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t_o_m_m_i »

Just hetki sitten kävin pyörähtämässä Heinolan Auton ja Traktorin Porin myymälän pihassa, ja siellä näkyi olevan uusia KIPAn perälevyjä. 210R ja 210S malleja. Toinen 960€ ja toinen 1060€. Olisikohan niin, että tuo S oli kalliimpi ja vähän tukevampi. Nämä siis ilman hydraulista kääntöä. Oli siinä yks hydraulinenkin, mutta siinä ei ollut hintaa näkyvissä. Taisi olla jo 3m leveä.
Tallissa on kaksi kovaa veetä: Verku ja Vespa

- Pessimisti ei pety! -
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

t_o_m_m_i kirjoitti:Just hetki sitten kävin pyörähtämässä Heinolan Auton ja Traktorin Porin myymälän pihassa, ja siellä näkyi olevan uusia KIPAn perälevyjä. 210R ja 210S malleja. Toinen 960€ ja toinen 1060€. Olisikohan niin, että tuo S oli kalliimpi ja vähän tukevampi. Nämä siis ilman hydraulista kääntöä. Oli siinä yks hydraulinenkin, mutta siinä ei ollut hintaa näkyvissä. Taisi olla jo 3m leveä.
Juu ne ovat kyllä hyviä lanoja mutta toista järeysluokkaa, myin omani pois noin päälle 300 eerolla, painoa noilla ei taida 400 enempää olla, Tuo VAMA 250JH tai VM250JH1/2 ovat noin 700 kg:n lanoja.

-SS-
t_o_m_m_i
Viestit: 303
Liittynyt: Ma Helmi 04, 2008 12:00 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t_o_m_m_i »

Näinhän se on kuten -SS- sanoi. Monen meikäläisen tuttavapiiriin kuuluvan konemiehen mielestä VM on ainoa perälevy. Muut eivät ole muutakuin perälevyn näköisiä...

Hinnan heitin näkyviin, kun kerran uusien levyjen hinnasta oli keskustelua.
Tallissa on kaksi kovaa veetä: Verku ja Vespa

- Pessimisti ei pety! -
James82D

Perälevy hintoja...

Viesti Kirjoittaja James82D »

Turun konekeskus:
Sami 250H1 paino 600kg 1735 avl.0%
Sami 300H1 paino 700kg 1775 alv.0%
Jykevä H10 alkaen 1970 alv.0%
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Jos ei tarvitse "alvivähennyksiä", pitää verottomat hinnat kertoa 1.22:lla , muistutus vaan jos on yksityisostajia liikkeellä.

-SS-
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nakki »

Kävimpä tänään kyselemässä hintoja. Vama 250JH 1 2550€/Vama 300JH1 2495€ veroineen ja rahteineen /VM 250JH1 2900€ + rahti
Esko 250H2 2450€ rahteineen ja veroineen.
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Hukilinko maksoi 4100 sis. alv viimesyksynä, suhteessa aika kalliita nuo Eskon peltilingot. 252 esko ostettiin 2002 vuonna muistaakseni, 2000 tais maksaa verolla ja 1600 sain siitä vaihdossa hukiin. Sikäli ei tullut se kokeilu kalliiksi.

Käykääs kysymässä jostain metallipajalta millähinnalla tekisivät perälevyn ? Tässä talous ja työtilanteessa vois tulla ihan järkeviä tarjouksia varsinkin jos sopivaa rautaa olis varastossa ja koneet joutavana.
12441
Viestit: 459
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2009 7:30 pm
Paikkakunta: JIK-Peruspalveluliikelaitos-kuntayhtymä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 12441 »

Oliko tuo kolome metrinen vama halvempi ku kaks ja puoli metrinen???
Eikös nuo eskot ole Viron poikien tekemiä?
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nakki »

Juu on 3 metrinen halvempi ku 2,5 metrinen on joku kampanja k-raudan nettisivuillakin oli mainos. Netissä on jotkut haukkunut näiden esko takalanojen kestävyyttä. Hinta olis halvempi kun vaman. Rungon kääntökin on hydraulinen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mauri Tähkä, RS, Saapiska, zapoizh ja 49 vierailijaa