apua tukkivinssin korjaukseen
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ma Loka 19, 2009 11:43 am
- Viesti:
apua tukkivinssin korjaukseen
Ensinnäkään en tiedä ko vinssin merkkiä ja mallia, joten kuvailen hieman tuota rakkinetta;
Pystyrunko on55x100 palkkia, pituus 770mm. Tähän kiinnityvät vaijerirummun akseli, työntötangon korvakot, taittopyörä sekä n. 45 asteen kulmassa lähtevät jalat. Jalat ovat samaa 55x100 palkkia, pituudeltaan n 900mm. Jalat ovt säädettävät, sisäpalkki on 40x800 palkkia. Jalkojen välillä poikittainen ketjupankko jossa myös kiinni vetovarsien korvat.
Pystyrungon alapäässä on kiinni kahdella pultilla laakeripukki jossa on akseli. Toisessa päässä boorit nivelakselia varten toisessa päässä ketjua varten hammasratas. Laakeripukki on 90mm pitkä samoin halkaisija n. 90mm. Sisällä kaksi laakeria 6207 RS.
Millä ilveellä saan laakerit vaihdettua eli mistä kohden saa akselin poikki?
(mielellään ei vastauksena esim rälläkkää...)
Ja pystyykö kukaan kuvauksen perusteella kertomaan vinssin merkin ja mallin?
Pystyrunko on55x100 palkkia, pituus 770mm. Tähän kiinnityvät vaijerirummun akseli, työntötangon korvakot, taittopyörä sekä n. 45 asteen kulmassa lähtevät jalat. Jalat ovat samaa 55x100 palkkia, pituudeltaan n 900mm. Jalat ovt säädettävät, sisäpalkki on 40x800 palkkia. Jalkojen välillä poikittainen ketjupankko jossa myös kiinni vetovarsien korvat.
Pystyrungon alapäässä on kiinni kahdella pultilla laakeripukki jossa on akseli. Toisessa päässä boorit nivelakselia varten toisessa päässä ketjua varten hammasratas. Laakeripukki on 90mm pitkä samoin halkaisija n. 90mm. Sisällä kaksi laakeria 6207 RS.
Millä ilveellä saan laakerit vaihdettua eli mistä kohden saa akselin poikki?
(mielellään ei vastauksena esim rälläkkää...)
Ja pystyykö kukaan kuvauksen perusteella kertomaan vinssin merkin ja mallin?
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
-
- Viestit: 402
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 6:22 pm
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
Merkki voi olla "Rysky". Väri on Ryskyssä vihreä.
Ilmeisesti olet laittanut jo hakuun sanayhdistelmän
"Tukkivinssi/ juontovinssi." ja lueskellut siltä löytyvät mm. vinssien huolto-ohjeet ja kaiken muun asiaan liittyvän sillä ei kai kukaan tosissaan voi kuvitella että tukkivisseistä ei ole ollut puhetta masinistit palstalla, vai mitä olet mieltä?
Ilmeisesti olet laittanut jo hakuun sanayhdistelmän
"Tukkivinssi/ juontovinssi." ja lueskellut siltä löytyvät mm. vinssien huolto-ohjeet ja kaiken muun asiaan liittyvän sillä ei kai kukaan tosissaan voi kuvitella että tukkivisseistä ei ole ollut puhetta masinistit palstalla, vai mitä olet mieltä?
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Haulla tulee tosiaan aikaisempi keskustelu "Tukkivinssi/ juontovinssi".Leyland 262 mies kirjoitti:Merkki voi olla "Rysky". Väri on Ryskyssä vihreä.
Ilmeisesti olet laittanut jo hakuun sanayhdistelmän
"Tukkivinssi/ juontovinssi." ja lueskellut siltä löytyvät mm. vinssien
huolto-ohjeet ja kaiken muun asiaan liittyvän sillä ei kai kukaan tosissaan
voi kuvitella että tukkivisseistä ei ole ollut puhetta masinistit palstalla, vai
mitä olet mieltä?
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 274842d7ff
Sieltä ei oikein tuohon laakerinvaihtokysymykseen löytynyt muuta lähintä
vastausta kuin tämä oheinen ansiokas neuvo "rantj-7m" - nimimerkille:
-SS-Leyland 262 mies kirjoitti:
"rantj-7m" kyselee Hydromasterin korjausopasta. Tämä masinistipalsta
on mitä parhain Hydromasterin korjausopas. Täältä vain etsikelet
korjausohjeet ja eikun korjaat.
-
- Viestit: 4704
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ma Loka 19, 2009 11:43 am
- Viesti:
väri punainen, eli ei rysky
olen todellakin hakenut netistä kaikki mitä vain mielikuvitus tuo mieleen.
sain akselin laakereineen pois laakeripukista irroittamalla hammasrattaan takaa seekerirenkaan jolloinka koko akseli laakereineen tuli ulos laakeriputkesta. Nyt on kädessä akseli jonka toisessa päässä on boorit ja toisessa tuo hammasratas, välissä nuo kaksi laakeria. Boorienb puoleisessa päässä ei ole mitään lukitusrengasta.
sain akselin laakereineen pois laakeripukista irroittamalla hammasrattaan takaa seekerirenkaan jolloinka koko akseli laakereineen tuli ulos laakeriputkesta. Nyt on kädessä akseli jonka toisessa päässä on boorit ja toisessa tuo hammasratas, välissä nuo kaksi laakeria. Boorienb puoleisessa päässä ei ole mitään lukitusrengasta.
- mike
- Viestit: 5324
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Siinä saattaa olla semmoinen kaulus boorien ja laakerin välillä, alkuperäinen kysyjä tietty käy katsomassa ja kertoo. Jos ei ole kaulusta ,mikä ettei työntelis sieltä boorien päästä ulos.Lucas kirjoitti: Edit: Laakeri oli siis 6207? Sen sisäreikä on 35 mm kuten myös booriakselin halkaisija. Mikä estää ettei akselia voi painaa laakereista läpi boorien suuntaan? Varo ettei pesä hajoa, se on varmaankin valurautaa ja ainakin mun vinssissä se ei ole standardikamaa.
-SS-
-
- Viestit: 280
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 3:15 am
- Viesti:
-
- Viestit: 6813
- Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Onko ne boorit tehty suoraan siihen samaan akseliin, joka menee laakerien läpi, vai onko boorien ja laakerien välissä jokin paksumpi lieriömäinen osa? Ei vinssissä, mutta muussa yhteydessä on tullut vastaan tällainen rakenne, jota tarkemmin silmäillessä hoksasimme, että kyseisen lieriön sisällä oli kiilaurat ja kiila. Booripää irtosi sitten kun lämmitti lieriöosaa ja nykytteli vetovasaralla irti. (Vetovasaran kara hitsattuna booriakselin päähän kiinni.)
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ma Loka 19, 2009 11:43 am
- Viesti:
booriakseli
boorit ja koko akseli samaa tankoa, booriharjat nousevat kaulukseksi laakerin sisäkehän eteen joten boorien puolelta ei purkaannu. Todennäköisesti kasattu hitsaamalla ratas viimeisenä akselille. Ei ole insenjööri ajatellut huoltoystävällisyyttä. Ratas on muuten hitsattu siihen akseliin kokopitkällä saumalla ympäri, ei pisteillä. Eli rälläkkä laulamaan...
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
-
- Viestit: 1588
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 127
- Liittynyt: Ma Loka 19, 2009 11:43 am
- Viesti:
boorien harjat
booriakselin halkaisija on tuo 35 mm. Boorien harjat nousevat samoin kuin boorien urien pohjatkin nousevat viimeisen 15 mm:n matkalla siten että boorien urien pohjat nousevat tuohon 35 mm:iin ja harjat vastaavasti laakerin sisäkehän eteen.
-
- Viestit: 2562
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
- Viesti:
Re: boorien harjat
.
Viimeksi muokannut Lucas, Ke Joulu 26, 2018 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- mike
- Viestit: 5324
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], laaksot, Rh-, RUT, tommipommi, TunturiPappa ja 72 vierailijaa