apua tukkivinssin korjaukseen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

machineman
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Loka 19, 2009 11:43 am
Viesti:

apua tukkivinssin korjaukseen

Viesti Kirjoittaja machineman »

Ensinnäkään en tiedä ko vinssin merkkiä ja mallia, joten kuvailen hieman tuota rakkinetta;
Pystyrunko on55x100 palkkia, pituus 770mm. Tähän kiinnityvät vaijerirummun akseli, työntötangon korvakot, taittopyörä sekä n. 45 asteen kulmassa lähtevät jalat. Jalat ovat samaa 55x100 palkkia, pituudeltaan n 900mm. Jalat ovt säädettävät, sisäpalkki on 40x800 palkkia. Jalkojen välillä poikittainen ketjupankko jossa myös kiinni vetovarsien korvat.
Pystyrungon alapäässä on kiinni kahdella pultilla laakeripukki jossa on akseli. Toisessa päässä boorit nivelakselia varten toisessa päässä ketjua varten hammasratas. Laakeripukki on 90mm pitkä samoin halkaisija n. 90mm. Sisällä kaksi laakeria 6207 RS.

Millä ilveellä saan laakerit vaihdettua eli mistä kohden saa akselin poikki?
(mielellään ei vastauksena esim rälläkkää...)

Ja pystyykö kukaan kuvauksen perusteella kertomaan vinssin merkin ja mallin?
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Kuva olis kiva.
Buster
Viestit: 402
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 6:22 pm
Paikkakunta: Kauhava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Buster »

näkyykö rengaslukitusta?
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Merkki voi olla "Rysky". Väri on Ryskyssä vihreä.

Ilmeisesti olet laittanut jo hakuun sanayhdistelmän
"Tukkivinssi/ juontovinssi." ja lueskellut siltä löytyvät mm. vinssien huolto-ohjeet ja kaiken muun asiaan liittyvän sillä ei kai kukaan tosissaan voi kuvitella että tukkivisseistä ei ole ollut puhetta masinistit palstalla, vai mitä olet mieltä?
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Leyland 262 mies kirjoitti:Merkki voi olla "Rysky". Väri on Ryskyssä vihreä.

Ilmeisesti olet laittanut jo hakuun sanayhdistelmän
"Tukkivinssi/ juontovinssi." ja lueskellut siltä löytyvät mm. vinssien
huolto-ohjeet ja kaiken muun asiaan liittyvän sillä ei kai kukaan tosissaan
voi kuvitella että tukkivisseistä ei ole ollut puhetta masinistit palstalla, vai
mitä olet mieltä?
Haulla tulee tosiaan aikaisempi keskustelu "Tukkivinssi/ juontovinssi".

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 274842d7ff

Sieltä ei oikein tuohon laakerinvaihtokysymykseen löytynyt muuta lähintä
vastausta kuin tämä oheinen ansiokas neuvo "rantj-7m" - nimimerkille:
Leyland 262 mies kirjoitti:
"rantj-7m" kyselee Hydromasterin korjausopasta. Tämä masinistipalsta
on mitä parhain Hydromasterin korjausopas. Täältä vain etsikelet
korjausohjeet ja eikun korjaat.
-SS-
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ke Joulu 26, 2018 11:10 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
machineman
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Loka 19, 2009 11:43 am
Viesti:

väri punainen, eli ei rysky

Viesti Kirjoittaja machineman »

olen todellakin hakenut netistä kaikki mitä vain mielikuvitus tuo mieleen.
sain akselin laakereineen pois laakeripukista irroittamalla hammasrattaan takaa seekerirenkaan jolloinka koko akseli laakereineen tuli ulos laakeriputkesta. Nyt on kädessä akseli jonka toisessa päässä on boorit ja toisessa tuo hammasratas, välissä nuo kaksi laakeria. Boorienb puoleisessa päässä ei ole mitään lukitusrengasta.
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Se ratas olisi saatava irti, onkohan siinä putkisokka lukitus tai jokin pidike ruuvi ? Vois se olla myös hitsattu pisteillä kiinni.
Jos nyt oikein ymmärsin tuon kuvailemasi osan :?
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ke Joulu 26, 2018 11:10 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Lucas kirjoitti: Edit: Laakeri oli siis 6207? Sen sisäreikä on 35 mm kuten myös booriakselin halkaisija. Mikä estää ettei akselia voi painaa laakereista läpi boorien suuntaan? Varo ettei pesä hajoa, se on varmaankin valurautaa ja ainakin mun vinssissä se ei ole standardikamaa.
Siinä saattaa olla semmoinen kaulus boorien ja laakerin välillä, alkuperäinen kysyjä tietty käy katsomassa ja kertoo. Jos ei ole kaulusta ,mikä ettei työntelis sieltä boorien päästä ulos.

-SS-
enfo
Viestit: 280
Liittynyt: Pe Elo 08, 2008 3:15 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enfo »

Eikös se pienempi ratas ole hitsaamalla kiinni akselissa, eli varmaankin laakerit vaihdetaan boorien puolelta. Jospa etupuolelta on seegerirengas joskus vaan "tipahtanut" tai unohtunut ja laakeri liikahtanut uran päälle. :?
Kyllä koneessa voimaa on, onhan se power major :)
borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg »

Onko ne boorit tehty suoraan siihen samaan akseliin, joka menee laakerien läpi, vai onko boorien ja laakerien välissä jokin paksumpi lieriömäinen osa? Ei vinssissä, mutta muussa yhteydessä on tullut vastaan tällainen rakenne, jota tarkemmin silmäillessä hoksasimme, että kyseisen lieriön sisällä oli kiilaurat ja kiila. Booripää irtosi sitten kun lämmitti lieriöosaa ja nykytteli vetovasaralla irti. (Vetovasaran kara hitsattuna booriakselin päähän kiinni.)
machineman
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Loka 19, 2009 11:43 am
Viesti:

booriakseli

Viesti Kirjoittaja machineman »

boorit ja koko akseli samaa tankoa, booriharjat nousevat kaulukseksi laakerin sisäkehän eteen joten boorien puolelta ei purkaannu. Todennäköisesti kasattu hitsaamalla ratas viimeisenä akselille. Ei ole insenjööri ajatellut huoltoystävällisyyttä. Ratas on muuten hitsattu siihen akseliin kokopitkällä saumalla ympäri, ei pisteillä. Eli rälläkkä laulamaan...
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Re: booriakseli

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ke Joulu 26, 2018 11:10 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Jos booritus on sitä isompaa kokoa, tai jos se laakeri ei ole 6207
JP
Viestit: 6680
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Tuos on yksi rakennekuva :wink:

Kuva
machineman
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Loka 19, 2009 11:43 am
Viesti:

boorien harjat

Viesti Kirjoittaja machineman »

booriakselin halkaisija on tuo 35 mm. Boorien harjat nousevat samoin kuin boorien urien pohjatkin nousevat viimeisen 15 mm:n matkalla siten että boorien urien pohjat nousevat tuohon 35 mm:iin ja harjat vastaavasti laakerin sisäkehän eteen.
Lucas
Viestit: 2562
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:34 am
Viesti:

Re: boorien harjat

Viesti Kirjoittaja Lucas »

.
Viimeksi muokannut Lucas, Ke Joulu 26, 2018 11:09 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mike
Viestit: 5324
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mike »

Se akseli muuttuu paksummaksi 15 mm ennen laakeria.Eli se on siitä kohti reilu 40 mm.Kait....

Emmää tiiää..... :shock:
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], laaksot, Rh-, RUT, tommipommi, TunturiPappa ja 72 vierailijaa